Pracownice spółki z o.o. z okazji Dnia Kobiet kupują sobie prezenty ze środków ZFŚS w wysokości np. do 200 zł. Kupują prezent na fakturę wystawioną na firmę, a następnie dostają zwrot pieniędzy.
Czy taki prezent jest świadczeniem rzeczowym zwolnionym do wysokości 380 zł z opodatkowania?
Tak, powyższe prezenty będą objęte zwolnieniem do wysokości 380 zł, niezależnie od tego, czy uznamy je za świadczenie rzeczowe, czy też świadczenie pieniężne (refinansowany koszt zakupu prezentów) pod warunkiem, iż będzie ono realizowane w ramach "działalności socjalnej" realizowanej przez pracodawcę.
Co do zasady, świadczenia przekazywane pracownikom z ZFŚS, który został utworzony i funkcjonuje na podstawie ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.) - dalej u.z.f.ś.s., podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f., za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Jak wynika z powyższego przepisu, przychodem ze stosunku pracy, poza wynagrodzeniem za pracę, będzie także każde inne przysporzenie majątkowe, przekazane pracownikowi nieodpłatnie bądź częściowo odpłatnie. Będą nimi zatem otrzymane przez pracownika pieniądze, jak i wartość pieniężna świadczeń w naturze, które pracodawca ponosi za pracownika.
Wyjątkiem od powyższej zasady jest zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f. Przepis ten zwalnia od podatku dochodowego wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł.
Mając zatem na uwadze powyższe zwolnienie, konieczne będzie ustalenie, czy zrefinansowanie zakupu prezentów – a z takim zdarzeniem mamy do czynienia w przedmiotowym przykładzie (pracownice otrzymują zwrot pieniędzy od spółki) – stanowi świadczenie realizowane przez pracodawcę w ramach "działalności socjalnej" o której mowa w art. 2 pkt 1 u.z.f.ś.s.
Zatem, zakup prezentów dla pracownic (tj. osób uprawnionych do korzystania z Funduszu), bądź refinansowanie ich powinno być uzależnione od ich sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej. Jeżeli przepisy wewnętrzne jednostki przewidują takie rozróżnienie, to wówczas wartość zrefinansowanych świadczeń z okazji Dnia Kobiet będzie stanowić świadczenie socjalne finansowe i jako takie będzie podlegało zwolnieniu od podatku do kwoty 380 zł. Jednakże w przypadku gdy przepisy te przewidują, iż każda z pracownic otrzyma to samo (tę samą wartość - bez względu na ich sytuację materialną, życiową czy rodzinną), to wówczas świadczenie to nie będzie mogło być uznane za świadczenie realizowane w ramach działalności socjalnej pracodawcy, a zatem będzie podlegać opodatkowaniu jako przychód ze stosunku pracy.
Czy taki prezent jest świadczeniem rzeczowym zwolnionym do wysokości 380 zł z opodatkowania?
Tak, powyższe prezenty będą objęte zwolnieniem do wysokości 380 zł, niezależnie od tego, czy uznamy je za świadczenie rzeczowe, czy też świadczenie pieniężne (refinansowany koszt zakupu prezentów) pod warunkiem, iż będzie ono realizowane w ramach "działalności socjalnej" realizowanej przez pracodawcę.
Co do zasady, świadczenia przekazywane pracownikom z ZFŚS, który został utworzony i funkcjonuje na podstawie ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.) - dalej u.z.f.ś.s., podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
W myśl art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f., za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.
Jak wynika z powyższego przepisu, przychodem ze stosunku pracy, poza wynagrodzeniem za pracę, będzie także każde inne przysporzenie majątkowe, przekazane pracownikowi nieodpłatnie bądź częściowo odpłatnie. Będą nimi zatem otrzymane przez pracownika pieniądze, jak i wartość pieniężna świadczeń w naturze, które pracodawca ponosi za pracownika.
Wyjątkiem od powyższej zasady jest zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 67 u.p.d.o.f. Przepis ten zwalnia od podatku dochodowego wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł.
Mając zatem na uwadze powyższe zwolnienie, konieczne będzie ustalenie, czy zrefinansowanie zakupu prezentów – a z takim zdarzeniem mamy do czynienia w przedmiotowym przykładzie (pracownice otrzymują zwrot pieniędzy od spółki) – stanowi świadczenie realizowane przez pracodawcę w ramach "działalności socjalnej" o której mowa w art. 2 pkt 1 u.z.f.ś.s.
Zatem, zakup prezentów dla pracownic (tj. osób uprawnionych do korzystania z Funduszu), bądź refinansowanie ich powinno być uzależnione od ich sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej. Jeżeli przepisy wewnętrzne jednostki przewidują takie rozróżnienie, to wówczas wartość zrefinansowanych świadczeń z okazji Dnia Kobiet będzie stanowić świadczenie socjalne finansowe i jako takie będzie podlegało zwolnieniu od podatku do kwoty 380 zł. Jednakże w przypadku gdy przepisy te przewidują, iż każda z pracownic otrzyma to samo (tę samą wartość - bez względu na ich sytuację materialną, życiową czy rodzinną), to wówczas świadczenie to nie będzie mogło być uznane za świadczenie realizowane w ramach działalności socjalnej pracodawcy, a zatem będzie podlegać opodatkowaniu jako przychód ze stosunku pracy.