Pytanie
Osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą w 2008 r. była opodatkowana kartą podatkową. Kartą podatkową była opodatkowana również w roku 2009, ale od listopada straciła prawo do karty i wybrała ryczałt. Od maja 2008 r. wykorzystuje w działalności samochód ciężarowy. Założyła ewidencję środków trwałych w maju 2008 r. (chociaż nie musiała).
Czy taka ewidencja nie będzie kwestionowana przez US?
Czy należało ewidencję założyć dopiero w momencie utraty prawa do karty podatkowej w grudniu 2009 r.?
Jeśli tak to z jaką datą wprowadzić do niej użytkowany na potrzeby firmy od maja 2008 r. samochód?
Odpowiedź
Podatnicy opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mają obowiązek prowadzić wykaz środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Takiego obowiązku nie mają podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej. Nie muszą oni prowadzić ani ewidencji, ani wykazu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Nie znaczy to jednak, że nie mogą oni tego uczynić. Jeśli chcą, to mogą zaprowadzić ewidencję, bądź wykaz środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Uzasadnienie
Regulacje dotyczące zryczałtowanych form opodatkowania, w tym zarówno karty podatkowej, jak i ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zawarte są w przepisach ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne .
Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 tej ustawy ,. podatnicy oraz spółki, których wspólnicy są opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, są obowiązani posiadać i przechowywać dowody zakupu towarów, prowadzić wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, ewidencję wyposażenia oraz, odrębnie za każdy rok podatkowy, ewidencję przychodów, zwaną dalej "ewidencją".
Istotnie zatem podatnicy opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mają obowiązek prowadzić wykaz środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Takiego obowiązku nie mają podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej. Nie muszą oni prowadzić ani ewidencji, ani wykazu środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Nie znaczy to jednak, że nie mogą oni tego uczynić. Jeśli chcą, to mogą zaprowadzić ewidencję, bądź wykaz środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych.
Nie bardzo rozumiem dlaczego organ podatkowy miałby kwestionować założenie ewidencji, czy też wykazu już w czasie opodatkowania w formie karty podatkowej.
Należy ponadto mieć na uwadze brzmienie art. 22n ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych . Powołany przepis stanowi, że w razie zmiany formy opodatkowania podatnicy, zakładając ewidencję środków trwałych, uwzględniają w niej odpisy amortyzacyjne przypadające za okres opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego lub podatku tonażowego.
Organy skłonne są uważać, że "okres opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego" to także okres opodatkowania w formie karty podatkowej. Choćby z tego powodu zasadne jest złożenie ewidencji (czy też wykazu) już w czasie opodatkowania kartą podatkową, tak, aby móc uwzględnić w niej odpisy amortyzacyjne przypadające na czas opodatkowania kartą podatkową.
Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Głównego Księgowego
Przywołane akty prawne:
Ustawa z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.)
Ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.)