Uchwałą Rady Gminy z dniem 1 stycznia 2009 r. powołano zakład budżetowy jako jednostkę organizacyjną Gminy. Z pracownikami zatrudnionymi w Urzędzie Gminy, których przejął zakład, rozwiązano stosunek pracy wg art. 231 kodeksu pracy. W związku z przejęciem pracowników w styczniu 2009 r. zakład wypłacał trzynastkę za 2008 r. Koszty wypłaconej trzynastki zostały uwzględnione w dotacji przedmiotowej na 2009 r., którą zakład otrzymał z Urzędu Gminy, a częściowo pokryte z własnych przychodów.
Czy są to dla zakładu koszty uzyskania przychodu?
Zakład budżetowy powołany uchwałą Rady Gminy był zobowiązany do wypłaty trzynastki za rok 2008, pomimo że w roku 2008 jeszcze nie funkcjonował.
Zasady nabywania prawa do wynagrodzenia rocznego, zwanego potocznie "trzynastką", oraz zasady obliczania jego wysokości wynikają z przepisów ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. Nr 160, poz. 1080 z późn. zm.) - dalej u.d.w.r. W myśl art. 4 u.d.w.r. trzynastkę ustala się w wysokości 8,5% sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie. Na mocy art. 5 ust. 2 u.d.w.r., wynagrodzenie roczne wypłaca się nie później niż w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku, za który przysługuje to wynagrodzenie.
Z kolei zgodnie z art. 23 1 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) - dalej k.p., w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.
W związku z powyższym zakład budżetowy powołany uchwałą Rady Gminy był zobowiązany do wypłaty trzynastki za 2008 r., pomimo że w 2008 r. jeszcze nie funkcjonował.
Kwestię podatkowego ujęcia wynagrodzeń wynikających z umowy o pracę reguluje art. 15 ust. 4g ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p. Zgodnie z jego brzmieniem wynagrodzenie stanowi koszt uzyskania przychodu w miesiącu, za który jest należne, pod warunkiem wypłaty w terminie określonym w umowie o pracę, nie później niż do 10. dnia następnego miesiąca. Z tego względu dla podatkowego ujęcia trzynastki kluczowe jest ustalenie momentu, w którym można uznać ją za należną.
Wysokość wynagrodzenia rocznego jest uzależniona od kwoty wynagrodzenia za pracę otrzymanej przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie, z uwzględnieniem wynagrodzenia i innych świadczeń ze stosunku pracy przyjmowanych do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. W związku z tym obliczenie wynagrodzenia rocznego jest możliwe dopiero po zakończeniu roku kalendarzowego, a zatem staje się ono należne w kolejnym roku podatkowym.
Reasumując, w przedstawionej sytuacji wypłacone wynagrodzenie roczne za 2008 r. stanowi koszt podatkowy zakładu budżetowego w 2009 r.
Czy są to dla zakładu koszty uzyskania przychodu?
Zakład budżetowy powołany uchwałą Rady Gminy był zobowiązany do wypłaty trzynastki za rok 2008, pomimo że w roku 2008 jeszcze nie funkcjonował.
Zasady nabywania prawa do wynagrodzenia rocznego, zwanego potocznie "trzynastką", oraz zasady obliczania jego wysokości wynikają z przepisów ustawy z dnia 12 grudnia 1997 r. o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej (Dz. U. Nr 160, poz. 1080 z późn. zm.) - dalej u.d.w.r. W myśl art. 4 u.d.w.r. trzynastkę ustala się w wysokości 8,5% sumy wynagrodzenia za pracę otrzymanego przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie. Na mocy art. 5 ust. 2 u.d.w.r., wynagrodzenie roczne wypłaca się nie później niż w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku kalendarzowego następującego po roku, za który przysługuje to wynagrodzenie.
Z kolei zgodnie z art. 23 1 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.) - dalej k.p., w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy.
W związku z powyższym zakład budżetowy powołany uchwałą Rady Gminy był zobowiązany do wypłaty trzynastki za 2008 r., pomimo że w 2008 r. jeszcze nie funkcjonował.
Kwestię podatkowego ujęcia wynagrodzeń wynikających z umowy o pracę reguluje art. 15 ust. 4g ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.p. Zgodnie z jego brzmieniem wynagrodzenie stanowi koszt uzyskania przychodu w miesiącu, za który jest należne, pod warunkiem wypłaty w terminie określonym w umowie o pracę, nie później niż do 10. dnia następnego miesiąca. Z tego względu dla podatkowego ujęcia trzynastki kluczowe jest ustalenie momentu, w którym można uznać ją za należną.
Wysokość wynagrodzenia rocznego jest uzależniona od kwoty wynagrodzenia za pracę otrzymanej przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego, za który przysługuje to wynagrodzenie, z uwzględnieniem wynagrodzenia i innych świadczeń ze stosunku pracy przyjmowanych do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenia za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. W związku z tym obliczenie wynagrodzenia rocznego jest możliwe dopiero po zakończeniu roku kalendarzowego, a zatem staje się ono należne w kolejnym roku podatkowym.
Reasumując, w przedstawionej sytuacji wypłacone wynagrodzenie roczne za 2008 r. stanowi koszt podatkowy zakładu budżetowego w 2009 r.