Chcę zakupić samochód osobowy z kratką. Jest to samochód osobowy z homologacją na ciężarowy zarejestrowany na 4 osoby (BMW X1).
Czy mogę odliczyć VAT w całości i czy mogę wprowadzić ten samochód do ewidencji środków trwałych?
Czy są jakieś limity kwotowe co do amortyzacji takiego samochodu?
Samochód BMW-X1 z homologacją na auto ciężarowe ma dopuszczalną ładowność ponad 500 kg. W związku z powyższym – w świetle argumentacji ETS zawartej w wyroku w sprawie C-414/04 Magoora – samochód ten jest samochodem, od nabycia którego można odliczyć całość podatku naliczonego. Będzie można także odliczyć podatek naliczony od nabycia paliwa do tego samochodu.
Samochód, o którym mowa, nie jest samochodem ciężarowym w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Jest to – na gruncie podatku dochodowego – samochód osobowy. Istnieją więc ograniczenia co do zaliczania do kosztów dokonywanych od niego odpisów amortyzacyjnych.
Należy na wstępie zauważyć, że w obecnym stanie prawnym (po wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-414/04 Magoora oraz wciąż jeszcze przed otrzymaniem przez Polskę zgody na zastosowanie tzw. środka specjalnego stanowiącego odstępstwo od przepisów unijnych) definicje samochodu osobowego na gruncie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego są rozbieżne. Samochód ciężarowy dla celów podatku od towarów i usług (dający prawo do pełnego odliczenia VAT oraz odliczania podatku od paliwa), niekoniecznie będzie uznany za samochód ciężarowy na gruncie podatku dochodowego.
Z dostępnych mi informacji wynika, że samochód BMW-X1 z homologacją na auto ciężarowe, ma dopuszczalną ładowność ponad 500 kg. W związku z powyższym – w świetle argumentacji ETS zawartej w wyroku w sprawie C-414/04 Magoora – samochód ten jest samochodem, od nabycia którego można odliczyć całość podatku naliczonego. Będzie można także odliczyć podatek naliczony od nabycia paliwa do tego samochodu.
Kwestia ta wygląda inaczej na gruncie podatku dochodowego. Dla tego podatku wyrok ETS w sprawie C-414/04 Magoora nie ma żadnego znaczenia. Na gruncie podatku dochodowego pełne zastosowanie mają tylko i wyłącznie definicje zawarte w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f.
Z nich zaś wynika, że samochód osobowy to jest pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:
a) pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanego na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van,
b) pojazdu samochodowego mającego więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u którego długość części bagażowej jest dłuższa od długości części osobowej samochodu.
Samochód BMW-X1 z homologacją na auto ciężarowe, nie ma dopuszczalnej masy całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Ma on więcej niż jeden rząd siedzeń (piszecie Państwo o czterech siedzeniach). Długość części bagażowej (od kratki do końca samochodu) jest zdecydowanie mniejsza od długości części osobowej (od krawędzi przedniej szyby do kratki).
W związku z tym samochód, o którym mowa, nie jest samochodem ciężarowym w rozumieniu przepisów u.p.d.o.f. Jest to – na gruncie podatku dochodowym – samochód osobowy.
W związku z tym:
•samochód taki nie podlega jednorazowej amortyzacji;
•do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć odpisy amortyzacyjne od wartości samochodu nie przekraczającej 20.000 euro;
•do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć składki tylko od tej części wartości samochodu (przyjętej dla celów ubezpieczeń) wynoszącej 20.000 euro.
Czy mogę odliczyć VAT w całości i czy mogę wprowadzić ten samochód do ewidencji środków trwałych?
Czy są jakieś limity kwotowe co do amortyzacji takiego samochodu?
Samochód BMW-X1 z homologacją na auto ciężarowe ma dopuszczalną ładowność ponad 500 kg. W związku z powyższym – w świetle argumentacji ETS zawartej w wyroku w sprawie C-414/04 Magoora – samochód ten jest samochodem, od nabycia którego można odliczyć całość podatku naliczonego. Będzie można także odliczyć podatek naliczony od nabycia paliwa do tego samochodu.
Samochód, o którym mowa, nie jest samochodem ciężarowym w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Jest to – na gruncie podatku dochodowego – samochód osobowy. Istnieją więc ograniczenia co do zaliczania do kosztów dokonywanych od niego odpisów amortyzacyjnych.
Należy na wstępie zauważyć, że w obecnym stanie prawnym (po wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w sprawie C-414/04 Magoora oraz wciąż jeszcze przed otrzymaniem przez Polskę zgody na zastosowanie tzw. środka specjalnego stanowiącego odstępstwo od przepisów unijnych) definicje samochodu osobowego na gruncie podatku od towarów i usług oraz podatku dochodowego są rozbieżne. Samochód ciężarowy dla celów podatku od towarów i usług (dający prawo do pełnego odliczenia VAT oraz odliczania podatku od paliwa), niekoniecznie będzie uznany za samochód ciężarowy na gruncie podatku dochodowego.
Z dostępnych mi informacji wynika, że samochód BMW-X1 z homologacją na auto ciężarowe, ma dopuszczalną ładowność ponad 500 kg. W związku z powyższym – w świetle argumentacji ETS zawartej w wyroku w sprawie C-414/04 Magoora – samochód ten jest samochodem, od nabycia którego można odliczyć całość podatku naliczonego. Będzie można także odliczyć podatek naliczony od nabycia paliwa do tego samochodu.
Kwestia ta wygląda inaczej na gruncie podatku dochodowego. Dla tego podatku wyrok ETS w sprawie C-414/04 Magoora nie ma żadnego znaczenia. Na gruncie podatku dochodowego pełne zastosowanie mają tylko i wyłącznie definicje zawarte w przepisach ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) - dalej u.p.d.o.f.
Z nich zaś wynika, że samochód osobowy to jest pojazd samochodowy o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, konstrukcyjnie przeznaczony do przewozu nie więcej niż 9 osób łącznie z kierowcą, z wyjątkiem:
a) pojazdu samochodowego mającego jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanego na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van,
b) pojazdu samochodowego mającego więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u którego długość części bagażowej jest dłuższa od długości części osobowej samochodu.
Samochód BMW-X1 z homologacją na auto ciężarowe, nie ma dopuszczalnej masy całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Ma on więcej niż jeden rząd siedzeń (piszecie Państwo o czterech siedzeniach). Długość części bagażowej (od kratki do końca samochodu) jest zdecydowanie mniejsza od długości części osobowej (od krawędzi przedniej szyby do kratki).
W związku z tym samochód, o którym mowa, nie jest samochodem ciężarowym w rozumieniu przepisów u.p.d.o.f. Jest to – na gruncie podatku dochodowym – samochód osobowy.
W związku z tym:
•samochód taki nie podlega jednorazowej amortyzacji;
•do kosztów uzyskania przychodów można zaliczyć odpisy amortyzacyjne od wartości samochodu nie przekraczającej 20.000 euro;
•do kosztów uzyskania przychodu można zaliczyć składki tylko od tej części wartości samochodu (przyjętej dla celów ubezpieczeń) wynoszącej 20.000 euro.