Spółki, które otrzymały wsparcie z rządowego programu pomocy dla firm energochłonnych, powinny podzielić się z fiskusem - twierdzi dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w licznych interpretacjach. Chodzi o program wsparcia, który ma częściowo zrekompensować przedsiębiorstwom wzrost kosztów energii elektrycznej oraz gazu ziemnego. Wojewódzkie sądy administracyjne orzekają natomiast, że bezzwrotna pomoc publiczna ma charakter dotacji i w efekcie jest zwolniona z CIT. Jednak na razie wyroki nie są prawomocne, co oznacza, że w sprawie musi się wypowiedzieć Naczelny Sąd Administracyjny.
Skarbówka nie zgadza się na zwolnienie z podatku
Stanowisko fiskusa jest jednolite. Przykładem jest interpretacja z 8 maja 2024 r. (nr 0111-KDIB1-1.4010.137.2024.1.SH), dotycząca spółki, która otrzymała bezzwrotną pomoc publiczną z programu pomocy. Jej zdaniem otrzymana dopłata jest zwolniona od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.
W ocenie dyrektora KIS wykładnia literalna (językowa), jak i wykładnia systemowa prowadzą do jednoznacznego wniosku, że pomoc publiczna otrzymana przez spółkę, nie stanowi dotacji w rozumieniu ustawy o finansach publicznych, a co za tym idzie nie została objęta dyspozycją art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o CIT.
- Rekompensaty uzyskane na podstawie programu powinny zostać rozpoznane jako przychód opodatkowany na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, a więc nie są wyłączone z przychodów lub zwolnione z opodatkowania. Tym samym dopłata/rekompensata stanowi przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT i nie jest zwolniona od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ww. ustawy - stwierdził dyrektor KIS.
Takie samo stanowisko zajął m.in. w interpretacji 27 maja br. (nr 0111-KDIB2-1.4010.150.2024.1.MM). Dyrektor KIS zaznaczył przy tym, że gdyby wolą ustawodawcy było uznanie, że środki określone w ustawie o zasadach realizacji programów wsparcia przedsiębiorców, w związku z sytuacją na rynku energii w latach 2022-2024, stanowią dotację, to stosowałby właśnie takie pojęcie w przepisach. - Ustawodawca, posługując się pojęciem „pomoc”, jednoznacznie przesądził, że otrzymana przez podatnika na jego wniosek kwota stanowi zrównoważenie lub wyrównanie braku, niedoboru lub ujemnego charakteru czegoś, co samo w sobie wyklucza objęcie jej definicją dotacji. Jeśli bowiem ustawodawca posługuje się pojęciem „pomoc”, a nie pojęciem „dotacja” należy przyjąć, że czyni to w sposób racjonalny - czytamy w interpretacji.
Trzeba poczekać na NSA
Łukasz Szula, doradca podatkowy prowadzący Kancelarię Szula, zwraca uwagę na ewidentny rozdźwięk w podejściu organów podatkowych i sądów administracyjnych. Jednolicie negatywna linia interpretacyjna organów zupełnie nie koresponduje z kształtującą się, pozytywną linią interpretacyjną, prezentowaną przez Wojewódzkie Sądy Administracyjne.
- Co jednak istotne, większość wyroków wydawanych przez sądy nadal oczekuje na uprawomocnienie, np. wskazane wyroki WSA w Warszawie (sygn. III SA/Wa 2358/23), WSA we Wrocławiu (sygn. I SA/Wr 771/23), ale również WSA Kielcach (sygn. I SA/Ke 488/23) czy WSA Poznaniu (sygn. I SA/Po 664/23), a zatem wydaje się, że być może zmiana podejścia organów wymaga ostatecznego rozwiązania kwestii na poziomie NSA. W przeszłości wielokrotnie zdarzało się, że ostateczne przypieczętowanie linii interpretacyjnej sądów administracyjnych przez NSA, skutkowało zmianą podejścia organów podatkowych. Z uwagi na daty rozstrzygnięć w pierwszej instancji należy się spodziewać, że do ostatecznego rozwiązania kwestii w nich podnoszonych (przez NSA), powinno dojść raczej nie szybciej niż w 2025 r. - mówi Łukasz Szula.
Również Małgorzata Kalinowska, starszy konsultant w Zespole Podatków Międzynarodowych EY Polska, zaznacza, że w orzecznictwie ugruntowany jest już pogląd, zgodnie z którym brak w ustawach podatkowych definicji dotacji oznacza konieczność możliwie szerokiego rozumienia pojęcia dotacji. Interpretacja zagadnienia nie powinna być także uzależniana od dodatkowych ograniczeń interpretacyjnych. Oznacza to, że środki finansowe otrzymywane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządowej w ramach pomocy publicznej mogą korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych. Stanowisko to potwierdzają liczne wyroki sądów administracyjnych.
Według ekspertów podatnicy mają szansę na wygraną przed sądem, ale będą musieli poczekać na rozstrzygnięcie NSA.
- Podatnicy, chcący uzyskać formalnoprawne zabezpieczenie w postaci interpretacji indywidualnej, powinni się zatem przygotować na ewentualność sporu z organami przed WSA (w ramach którego prawdopodobnie uzyskają korzystny wyrok). Jednocześnie może się okazać, że do czasu uzyskania korzystnego wyroku w WSA (po otrzymaniu negatywnej interpretacji) problem zostanie już rozwiązany przez NSA, a organy, dostrzegając niezgodność własnej linii interpretacyjnej albo odstąpią od skarżenia wyroku WSA, albo ostatecznie zdecydują się na wydanie interpretacji ogólnej, korzystnej dla podatników - mówi Łukasz Szula.
Cena promocyjna: 219.8 zł
|Cena regularna: 314 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 314 zł
Kto skorzysta z programu
Przypomnijmy, że chodzi o pomoc przyznawaną na podstawie ustawy o zasadach realizacji programów wsparcia przedsiębiorców w związku z sytuacją na rynku energii w latach 2022-2024. Operatorem tego programu jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, a źródłem finansowania jest Fundusz Rekompensat Pośrednich Kosztów Emisji, o którym mowa w ustawie z 19 lipca 2019 r. o systemie rekompensat dla sektorów i podsektorów energochłonnych. Podstawą przyjmowania programów pomocowych przez Radę Ministrów jest komunikat Komisji Europejskiej "Tymczasowe kryzysowe ramy środków pomocy państwa w celu wsparcia gospodarki po agresji Rosji wobec Ukrainy". opublikowany w marcu 2022 r. Celem jest zapewnienie płynności i dostępu do finansowania dla przedsiębiorstw, które mogą otrzymać wsparcie w związku ze wzrostem cen energii elektrycznej oraz gazu ziemnego.
Obecnie trwają prace nad uruchomieniem kolejnej edycji rządowego programu rekompensat dla przedsiębiorstw energochłonnych pod nazwą: „Pomoc dla przemysłu energochłonnego związana z cenami gazu ziemnego i energii elektrycznej w 2024 r.” Start jest planowany na sierpień 2024 r.
Do uzyskania pomocy uprawnione są wszystkie firmy energochłonne, które przeważającą działalność prowadzą w sekcji B lub C PKD. Za energochłonne uznane zostaną te firmy, których koszty energii elektrycznej i gazu ziemnego w 2021 r. wyniosły nie mniej niż 3 proc. wartości produkcji sprzedanej.
Kwota pomocy podstawowej wynosi 50 proc. kosztów kwalifikowanych do 4 mln euro, liczone łącznie dla wszystkich przedsiębiorstw powiązanych, zarejestrowanych w Polsce.
Więcej w LEX: Programy pomocowe dla firm energochłonnych >
Czytaj również: 1 lutego 2024 r. ruszy kolejna tura pomocy dla branż energochłonnych >>
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.