Bloga nie można jednak traktować wyłącznie jako narzędzia e-marketingu, które trzeba stosować, bo taki jest trend.
Prowadzanie bloga powinno wynikać przede wszystkim z chęci dzielenia się z innymi swoimi zainteresowaniami, wiedzą i pasją. Należy więc na wstępie wybrać taki temat, który naprawdę nas pasjonuje, a posiadana wiedza wystarcza, aby przyciągnąć osoby pragnące śledzić nasze wpisy. Niezbędna jest chęć do dalszego poszerzania swojej wiedzy i wytrwałość – przy ich braku przygoda z blogiem skończy się na kilku wpisach i umrze śmiercią naturalną. Jeśli jednak tematyka poruszana w blogu jest prawdziwą pasją, to potrzeba pisania i dzielenia się nowo zdobytą wiedzą powinna być czymś naturalnym i niewymuszonym.
Przeszkodą w blogowaniu może być brak umiejętności sprawnego pisania. Bywa tak, że ktoś kto posiada bardzo szeroką wiedzę, nie potrafi przekazać jej w interesujący sposób i to rzeczywiście może stanowić barierę dla osoby myślącej o blogowaniu. Bez wątpienia tzw. lekkie pióro pomaga zyskać zaangażowanych czytelników.
Jeśli chodzi o cele wizerunkowe blogowania, poza budowaniem marki eksperta, ważne jest prezentowanie autora od mniej formalnej strony. Tematem bloga – jeśli nie stawiamy wyłącznie na budowanie pozycji eksperta - nie muszą być bowiem kwestie ściśle związane z działalność zawodową. Kontakt z potencjalnym klientem lub partnerem biznesowym za pośrednictwem bloga pozwala wytworzyć pozytywny efekt pierwszego wrażania i „przełamać lody” przez pierwszym spotkaniem. Przyczynia się również do budowania atmosfery zaufania. Autorzy bloga, w szczególności specjalizujący się w ściśle określonej tematyce, są cenionym przez media źródłem informacji. Rosnąca popularność tej formy komunikacji sprawia, że dziennikarze chętnie korzystają z wiedzy blogerów, angażując ich w charakterze ekspertów.
Niewątpliwą korzyścią prowadzenia bloga jest też możliwość prowadzenia dialogu z czytelnikami oraz budowanie sieci kontaktów, które mogą zaowocować współpracą biznesową.