W świetle Ustawy doradca podatkowy w ciągu 2 lat od dnia wpisu na listę, nie może wykonywać doradztwa podatkowego na rzecz osób, których sprawy rozstrzygał w ciągu ostatnich 3 lat przed ustaniem zatrudnienia lub pełnienia funkcji. Ustawa doprecyzowuje co oznacza sformułowanie „rozstrzyganie spraw” - chodzi tu o przeprowadzanie kontroli skarbowej lub podatkowej, wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach podatkowych oraz uznawanie złożonych zeznań i deklaracji za prawidłowe.
Natomiast Zasady Etyki stanowią, że doradca podatkowy nie może świadczyć usług w sprawie, w której występował uprzednio jako pracownik organu administracji publicznej, pracownik sądu lub sędzia.
Zgodnie z Ustawą, doradca podatkowy nie może także prowadzić spraw podatnika, płatnika i inkasenta, jeżeli małżonek tego doradcy jest zatrudniony w organie podatkowym, organie celnym, organie kontroli skarbowej lub w Ministerstwie Finansów na stanowisku, na którym wykonuje obowiązki w zakresie przygotowywania rozstrzygnięć w sprawach związanych z ustalaniem lub określaniem zobowiązań podatkowych lub celnych lub poborem podatków lub ceł od tego podatnika, płatnika i inkasenta.
Bezstronność przy wykonywaniu doradztwa podatkowego
Zarówno w ustawie o doradztwie podatkowym (dalej Ustawa), jak i w Zasadach Etyki Doradców Podatkowych (Zasady Etyki) znajdują się przepisy zapewniające bezstronność przy wykonywaniu usług przez doradców podatkowych.