Organ nałożył na właściciela budynku obowiązek przedłożenia, w terminie dwóch miesięcy, ekspertyz technicznych w związku ze zmianą sposobu użytkowania części obiektu. Druga instancja uchyliła wydane postanowienie w zakresie terminu wykonania nałożonego obowiązku i wyznaczyła nowy. W pozostałym zakresie, rozstrzygnięcie zostało utrzymane w mocy. Właściciel budynku zdecydował się na wniesienie skargi. W piśmie zarzucił, że organy nie wykazały przyczyn, dla których w ramach prowadzonego postępowania skorzystały z uprawnienia do nałożenia obowiązku dostarczenia ekspertyz technicznych.

 

Organ może zobowiązać do dostarczenia ekspertyz

Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gliwicach, który wskazał, że zgodnie z art. 81c ust. 2 ustawy Prawo budowlane (dalej jako: ustawa), organy administracji architektoniczno-budowlanej i nadzoru budowlanego, w razie powstania uzasadnionych wątpliwości co do jakości wyrobów budowlanych lub robót budowlanych, a także stanu technicznego obiektu budowlanego, mogą nałożyć na uczestników procesu budowlanego, właściciela lub zarządcę obiektu budowlanego obowiązek dostarczenia w określonym terminie odpowiednich ocen technicznych lub ekspertyz. Związane z tym koszty ponosi osoba zobowiązana do ich dostarczenia. Sąd podkreślił, że przepis ten ma charakter procesowy i dowodowy, a wydawane przez organ postanowienie jest elementem postępowania wyjaśniającego. Tym samym nie rozstrzyga ono sprawy administracyjnej co do istoty.

Czytaj także: Trwa wyścig po warunki zabudowy na starych zasadach >>>

 

Uprawnienie powinno być wykorzystywane tylko wyjątkowo

WSA zwrócił uwagę, że organ musi wykazać, że istnieją uzasadnione wątpliwości dotyczące jakości wyrobów budowlanych, wykonywanych robót budowlanych lub stanu technicznego obiektu budowlanego. Oznacza to, że uprawienie do żądania dostarczenia ocen technicznych lub ekspertyz jest ograniczone, ponieważ musi mieścić się w tym zakresie. Ponadto sformułowania „uzasadnione wątpliwości”, „oceny techniczne” i „ekspertyzy”, które zostały zawarte w art. 81c ust. 2 ustawy świadczą o tym, że celem organu jest uzyskanie informacji o obiekcie budowlanym, które wymagają posiadania specjalistycznej wiedzy z zakresu budownictwa. Uprawnienie to powinno więc być wykorzystywane tylko w sytuacjach wyjątkowych, gdy organy nie są w stanie, przy użyciu wiedzy i środków, którymi dysponują, rozstrzygnąć powstałych wątpliwości.

Czytaj w LEX: Budowlane prawo - postanowienie nakładające obowiązek przedstawienia ekspertyzy stanu technicznego obiektu budowlanego lub jego części. Glosa do uchwały NSA z dnia 16 lutego 2016 r., II OPS 4/15 > >

 

Nowość
Prawo budowlane. Komentarz
-60%

Cena promocyjna: 103.6 zł

|

Cena regularna: 259 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 103.6 zł


Nie było przesłanek do nałożenia obowiązku

Sąd wskazał, że postanowienie o nałożeniu obowiązku przedłożenia ekspertyz zostało wydane w ramach wszczętego z urzędu postępowania w sprawie zmiany sposobu użytkowania części obiektu budowlanego. Organy nie wykazały jednak wystąpienia przesłanek do zastosowania art. 81c ust. 2 ustawy. Uzasadnienia wydanych rozstrzygnięć ograniczały się do przedstawienia stanu faktycznego i prawnego sprawy oraz zrelacjonowania uzyskanych w toku postępowania stanowisk innych organów. Tym samym nie wykazano, że istnieją uzasadnione wątpliwości dotyczące jakości wyrobów budowlanych, wykonywanych robót budowlanych lub stanu technicznego kontrolowanego obiektu budowlanego. Mając powyższe na uwadze, WSA uchylił zaskarżone i poprzedzające je postanowienie.

Wyrok WSA w Gliwicach z 17 października 2024 r., sygn. akt II SA/Gl 176/24, nieprawomocny