KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) 1 , w szczególności jego art. 5 ust. 2 akapit trzeci,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (WE) nr 1069/2009 ustanawia przepisy w zakresie zdrowia ludzi i zwierząt w odniesieniu do produktów pochodnych w celu zapobieżenia zagrożeniom stwarzanym przez te produkty dla zdrowia ludzi i zwierząt oraz zminimalizowania tych zagrożeń, a w szczególności w celu ochrony bezpieczeństwa łańcucha żywnościowego i paszowego. W szczególności ustanawia się w nim przepisy dotyczące bezpiecznego przetwarzania oraz przetwarzania lub przekształcania produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego w produkty pochodne, w tym przepisy dotyczące wprowadzania do obrotu i stosowania nawozów organicznych i polepszaczy gleby. Ponadto rozporządzenie (WE) nr 1069/2009, zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 2 , stanowi, że Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych w celu określenia punktów końcowych łańcucha produkcyjnego, po osiągnięciu których niektóre produkty pochodne nie podlegają już wymogom rozporządzenia (WE) nr 1069/2009.
(2) W rozporządzeniu (UE) 2019/1009 ustanowiono przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE. Rozporządzenie to nie ma zastosowania do produktów pochodnych, które w momencie udostępniania na rynku podlegają wymogom rozporządzenia (WE) nr 1069/2009. Na podstawie rozporządzenia (UE) 2019/1009 niektóre produkty pochodne mogą stać się produktem nawozowym UE lub stanowić jego część, pod warunkiem że zostanie osiągnięty punkt końcowy w łańcuchu produkcyjnym produktu pochodnego, co zapewni bezpieczeństwo zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego. Produkty pochodne, które osiągnęły punkt końcowy w łańcuchu produkcyjnym niektórych nawozów organicznych i polepszaczy gleby, nie będą już podlegać wymogom rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i wejdą jedynie w zakres rozporządzenia (UE) 2019/1009.
(3) 2 grudnia 2021 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) opublikował opinię naukową pt. "Inactivation of indicator microorganisms and biological hazards by standard and/or alternative processing methods in Category 2 and 3 animal by-products and derived products to be used as organic fertilisers and/or soil improvers" [Inak- tywacja mikroorganizmów wskaźnikowych i zagrożeń biologicznych za pomocą standardowych lub alternatywnych metod przetwarzania w produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego kategorii 2 i 3 i produktów pochodnych do stosowania jako nawozy organiczne lub polepszacze gleby] 3 (opinia naukowa EFSA z dnia 2 grudnia 2021 r.). Zgodnie z tą opinią naukową popiół z materiałów kategorii 2 i 3, który spełnia wymogi określone w załączniku III do rozporządzenia Komisji (UE) nr 142/2011 4 , gliceryna z materiałów kategorii 2 i 3 oraz inne materiały kategorii 2 pochodzące z produkcji biodiesla zgodnie z alternatywnymi metodami produkcji biodiesla lub paliw odnawialnych określonymi w załączniku IV do tego rozporządzenia stanowią niskie ryzyko dla zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt ze względu na bezpieczne przetwarzanie. Można określić punkt końcowy w łańcuchu produkcyjnym tych produktów pochodnych. Te produkty pochodne powinny osiągnąć punkt końcowy, jeżeli są wykorzystywane jako materiał składowy zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/1009.
(4) Niektóre produkty pochodne nie zostały uwzględnione w opinii naukowej EFSA z dnia 2 grudnia 2021 r., ponieważ zostały niedawno ocenione w ramach innych opinii naukowych EFSA. Kompost i pozostałości fermentacyjne z produkcji biogazu podlegające standardowym parametrom przemiany oceniono w 2015 r. jako bezpieczne w opinii naukowej EFSA z dnia 13 listopada 2015 r. "Risk to public and/or animal health of the treatment of dead-in-shell chicks (Category 2 material) to be used as raw material for the production of biogas or compost with Category 3 approved method" [Ryzyko dla zdrowia publicznego lub zdrowia zwierząt związane z obróbką piskląt martwych w skorupkach (materiał kategorii 2) do wykorzystania jako surowiec do produkcji biogazu lub kompostu zatwierdzoną metodą kategorii 3] 5 . 17 lipca 2018 r. przyjęto opinię naukową EFSA w sprawie przeglądu ilościowej oceny ryzyka (QRA) ryzyka BSE stwarzanego przez przetworzone białka zwierzęce (PAP) 6 w celu częściowego przeglądu zakazu paszowego ustanowionego w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 7 . Przetworzony obornik został oceniony w opinii naukowej EFSA z dnia 27 kwietnia 2021 r. pt. "Ability of different matrices to transmit African swine fever virus" [Zdolność różnych matryc w zakresie przenoszenia wirusa afrykańskiego pomoru świń] 8 , która zawiera ocenę bezpieczeństwa zdrowia zwierząt w odniesieniu do obróbki cieplnej przetworzonego obornika.
(5) Niektóre nawozy organiczne i polepszacze gleby wymagają środków ograniczających ryzyko, aby osiągnąć punkt końcowy w łańcuchu produkcyjnym w celu zapewnienia przestrzegania zakazu paszowego ustanowionego w rozporządzeniu (WE) nr 999/2001. Zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 142/2011 niektóre z takich nawozów organicznych i polepszaczy gleby muszą być zmieszane ze składnikiem, który wyklucza późniejsze stosowanie tej mieszaniny do celów paszowych, aby zapobiec wprowadzaniu niektórych pasażowalnych encefalopatii gąbczastych za pośrednictwem nawozów do łańcucha paszowego dla zwierząt gospodarskich. Należy wprowadzić zestaw istniejących środków ograniczających ryzyko określonych w rozporządzeniu (UE) nr 142/2011 w oparciu o opakowanie, etykietowanie i skład.
(6) Uznaje się, że produkty pochodne osiągnęły punkt końcowy tylko wtedy, gdy zostały one wyprodukowane w zakładzie produkcji nawozów w Unii zatwierdzonym zgodnie z art. 24 ust. 1 lit. f) rozporządzenia (WE) nr 1069/2009. Zatwierdzony zakład produkcji nawozów jest ostatnim punktem w łańcuchu produkcyjnym, w którym produkty pochodne podlegają wymogom określonym w rozporządzeniu (WE) nr 1069/2009, oraz miejscem, w którym po osiągnięciu punktu końcowego zostają objęte jedynie wymogami określonymi w rozporządzeniu (UE) 2019/1009,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 22 maja 2023 r.
1 Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiające przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 (Dz.U. L 170 z 25.6.2019, s. 1).
3 Dziennik EFSA 2021;19(12):6932.
4 Rozporządzenie Komisji (UE) nr 142/2011 z dnia 25 lutego 2011 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 określającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, oraz w sprawie wykonania dyrektywy Rady 97/78/WE w odniesieniu do niektórych próbek i przedmiotów zwolnionych z kontroli weterynaryjnych na granicach w myśl tej dyrektywy (Dz.U. L 54 z 26.2.2011, s. 1).
5 Dziennik EFSA 2015;13(11):4306.
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001 z dnia 22 maja 2001 r. ustanawiające zasady dotyczące zapobiegania, kontroli i zwalczania niektórych pasażowalnych gąbczastych encefalopatii (Dz.U. L 147 z 31.5.2001, s. 1).
8 Dziennik EFSA 2021;19(4): 6558.