Rozporządzenie wykonawcze 2023/1511 zmieniające rozporządzenia wykonawcze (UE) 2018/2019 i (UE) 2020/1213 w odniesieniu do niektórych roślin przeznaczonych do sadzenia gatunków Malus sylvestris pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/1511
z dnia 20 lipca 2023 r.
zmieniające rozporządzenia wykonawcze (UE) 2018/2019 i (UE) 2020/1213 w odniesieniu do niektórych roślin przeznaczonych do sadzenia gatunków Malus sylvestris pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 42 ust. 4 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/2019 2  ustanowiono - na podstawie wstępnej oceny ryzyka - wykaz roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów wysokiego ryzyka.

(2) Po przeprowadzeniu wstępnej oceny w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/2019 uwzględniono tymczasowo 34 rodzaje i jeden gatunek roślin przeznaczonych do sadzenia pochodzących z państw trzecich jako rośliny wysokiego ryzyka. Jednym z wymienionych rodzajów jest Malus Mill.

(3) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1213 3  ustanowiono środki fitosanitarne do celów wprowadzania na terytorium Unii niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, które usunięto z załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2019, ale w przypadku których nie oceniono jeszcze w pełni zagrożeń fitosanitarnych. Wynika to z faktu, że co najmniej jeden z agrofagów występujących na tych roślinach nie został jeszcze włączony do wykazu agrofagów kwarantannowych dla Unii zawartego w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/2072 4 , ale dalsza pełna ocena ryzyka może wykazać, że spełnia on warunki takiego włączenia.

(4) W dniu 4 marca 2022 r. Zjednoczone Królestwo 5  przedłożyło Komisji wniosek o wywóz do Unii następujących produktów: maksymalnie siedmioletnich roślin przeznaczonych do sadzenia, z odkrytymi korzeniami, gatunku Malus sylvestris, o maksymalnej średnicy 40 mm u podstawy łodygi; oraz maksymalnie siedmioletnich roślin przeznaczonych do sadzenia, gatunku Malus sylvestris, w podłożu uprawowym, o maksymalnej średnicy 40 mm u podstawy łodygi ("odnośne rośliny"). Wniosek ten został poparty odpowiednią dokumentacją techniczną.

(5) W dniu 24 maja 2023 r. Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") przyjął opinię naukową dotyczącą oceny ryzyka dla odnośnych roślin pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa 6 . Urząd uznał Colletotrichum aenigma, Meloidogyne mali, Eulecanium excrescens, Takahashia japonica, wirus pierścieniowej plamistości tytoniu, wirus pierścieniowej plamistości pomidora i Erwinia amylovora za agrofagi istotne dla tych roślin.

(6) Urząd ocenił środki zmniejszające ryzyko opisane w dokumentacji dotyczącej Colletotrichum aenigma, Meloidogyne mali, Eulecanium excrescens, Takahashia japonica, wirusa pierścieniowej plamistości tytoniu i wirusa pierścieniowej plamistości pomidora i oszacował prawdopodobieństwo, że odnośne rośliny są wolne od tych agrofagów. Urząd stwierdził, że prawdopodobieństwo, że odnośne rośliny" są wolne od tych agrofagów, jest wysokie. W odniesieniu do Erwinia amylovora Urząd ocenił, czy w pełni spełnione są określone w pkt 9 załącznika X do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 szczególne wymogi dotyczące wprowadzania do stref chronionych lub przemieszczania w obrębie tych stref roślin należących do rodzaju Malus Mill, innych niż owoce i materiał siewny. Stwierdził, że Zjednoczone Królestwo spełnia te szczególne wymogi.

(7) Na podstawie tej opinii zagrożenie fitosanitarne wynikające z wprowadzenia na terytorium Unii odnośnych roślin uznaje się za ograniczone do dopuszczalnego poziomu, o ile zastosowane zostaną odpowiednie środki, aby wyeliminować zagrożenie agrofagami w odniesieniu do tych roślin.

(8) Środki opisane przez Zjednoczone Królestwo w dokumentacji technicznej uznaje się za wystarczające do ograniczenia zagrożenia, jakie wynika z wprowadzenia na terytorium Unii odnośnych roślin, do dopuszczalnego poziomu. Środki te należy zatem przyjąć jako fitosanitarne wymagania przywozowe w celu zapewnienia ochrony fitosanitarnej terytorium Unii przed wprowadzeniem na nie odnośnych roślin.

(9) W związku z tym odnośnych roślin nie należy już uznawać za rośliny wysokiego ryzyka.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/2019.

(11) Gatunek Erwinia amylovora jest wymieniony w załącznikach III i IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 odpowiednio jako agrofag kwarantannowy w odniesieniu do niektórych stref chronionych i jako regulowany agrofag niekwarantannowy dla Unii w odniesieniu do pozostałej części terytorium Unii. W pkt 9 załącznika X do tego rozporządzenia wprowadzono szczególne wymogi mające na celu zapobieganie wprowadzaniu i rozprzestrzenianiu się agrofaga w określonych strefach chronionych. Wirus pierścieniowej plamistości tytoniu i wirus pierścieniowej plamistości pomidora są wymienione jako agrofagi kwarantannowe dla Unii w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072.

(12) Gatunki Colletotrichum aenigma, Eulecanium excrescens, i Takahashia japonica nie zostały jeszcze włączone do wykazu agrofagów kwarantannowych dla Unii w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2019/2072. Pełna ocena ryzyka dotycząca tych agrofagów musi być dostępna w celu ustalenia, czy agrofagi te spełniają warunki umieszczenia ich w wykazie w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 oraz umieszczenia odnośnych roślin, pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa, wraz z odpowiednimi środkami, w załączniku VII do tego rozporządzenia.

(13) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1213.

(14) Gatunek Meloidogyne mali nie figuruje w wykazie agrofagów kwarantannowych dla Unii. We wrześniu 2017 r. Europejska i Śródziemnomorska Organizacja Ochrony Roślin (EPPO) opublikowała dla tego agrofaga analizę zagrożenia organizmem szkodliwym 7 . Na podstawie dyskusji z państwami członkowskimi stwierdzono, że agrofag ten nie powinien podlegać przepisom dotyczącym agrofaga kwarantannowego dla Unii ani regulowanego agrofaga niekwa- rantannowego dla Unii, ponieważ mimo że występuje on w niektórych państwach członkowskich od długiego czasu bez urzędowych środków kontroli, jego zagrożenie fitosanitarne w tych państwach członkowskich uznaje się za niskie. Z tych powodów w odniesieniu do omawianego agrofaga nie są konieczne żadne wymagania przywozowe.

(15) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2019 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1213 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 20 lipca 2023 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2019, w tabeli w pkt 1, w kolumnie drugiej "Opis", wpis "Malus Mill." otrzymuje brzmienie:

"Malus Mill., inne niż:

– jednoroczne i dwuletnie szczepione rośliny przeznaczone do sadzenia, z odkrytymi korzeniami, w stanie spoczynku, bez liści, należące do gatunku Malus domestica, pochodzące z Serbii;

– szczepione rośliny w wieku do trzech lat przeznaczone do sadzenia, z odkrytymi korzeniami, w stanie spoczynku, bez liści, należące do gatunku Malus domestica, pochodzące z Mołdawii.

– maksymalnie trzyletnie podkładki gatunku Malus domestica w stanie spoczynku, z odkrytymi korzeniami, bez liści, pochodzące z Ukrainy;

– maksymalnie trzyletnie szczepione rośliny w stanie spoczynku, z odkrytymi korzeniami, bez liści, przeznaczone do sadzenia gatunku Malus domestica, pochodzące z Ukrainy;

– maksymalnie jednoroczne sadzonki do szczepienia gatunku Malus domestica bez liści pochodzące ze Zjednoczonego Królestwa;

– maksymalnie siedmioletnie rośliny przeznaczone do sadzenia gatunku Malus domestica bez liści pochodzące ze Zjednoczonego Królestwa; oraz

– maksymalnie siedmioletnie rośliny przeznaczone do sadzenia gatunku Malus sylvestris o maksymalnej średnicy 40 mm u podstawy łodygi, pochodzące ze Zjednoczonego Królestwa.".

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1213 w tabeli po wpisie "Przeznaczone do sadzenia rośliny gatunków Ligustrum delavayanum i Ligustrum japonicum, w wieku do dwudziestu lat, w podłożu uprawowym, o maksymalnej średnicy 18 cm u podstawy łodygi." dodaje się wpis w brzmieniu:
Rośliny, produkty roślinne i inne przedmioty Kod CN Państwo trzecie pochodzenia Środki
"Malus sylvestris, rośliny w wieku do 7 lat przeznaczone do sadzenia o maksymalnej średnicy 40 mm u podstawy łodygi ex 0602 10 90

ex 0602 20 20

ex 0602 20 80

Zjednoczone Królestwo a) Urzędowe oświadczenie, że:

(i) rośliny są wolne od Colletotrichum aenigma, Eulecanium excrescens i Takahashia japonica;

(ii) w trakcie kontroli urzędowych przeprowadzonych w odpowiednim momencie, od początku ostatniego sezonu wegetacyjnego, stwierdzono, że punkt produkcji jest wolny od Colletotrichum aenigma, Eulecanium excrescens i Takahashia japonica;

(iii) wprowadzono system mający zagwarantować, że narzędzia i maszyny są oczyszczane z gleby i resztek roślin oraz dezynfekowane, aby były wolne od Colletotrichum aenigma, zanim zostaną wprowadzone do punktu produkcji; oraz

(iv) bezpośrednio przed wywozem przesyłki roślin zostały poddane kontroli urzędowej pod kątem występowania Eulecanium excrescens, i Takahashia japonica, przy czym wielkość próbki pobranejdo kontroli umożliwiała przynajmniej wykrycie 1 % stopnia porażenia przy poziomie ufności wynoszącym 99 %; oraz kontroli urzędowej pod kątem występowania Colletotrichum aenigma, obejmującej losowe pobieranie próbek i badanie roślin;

b) świadectwa fitosanitarne dla tych roślin zawierają pod nagłówkiem »Deklaracja dodatkowa«:

(i) następujące oświadczenie: »Przesyłka jest zgodna z przepisami rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/1213«; oraz

(ii) specyfikację zarejestrowanych punktów produkcji."

1 Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 4.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2019 z dnia 18 grudnia 2018 r. ustanawiające tymczasowy wykaz roślin, produktów roślinnych lub innych przedmiotów wysokiego ryzyka w rozumieniu art. 42 rozporządzenia (UE) 2016/2031 i wykaz roślin, dla których nie są wymagane świadectwa fitosanitarne do celów wprowadzenia na terytorium Unii w rozumieniu art. 73 tego rozporządzenia (Dz.U. L 323 z 19.12.2018, s. 10).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1213 z dnia 21 sierpnia 2020 r. dotyczące środków fitosanitarnych do celów wprowadzania na terytorium Unii niektórych roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, które usunięto z załącznika do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2018/2019 (Dz.U. L 275 z 24.8.2020, s. 5).
4 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/2072 z dnia 28 listopada 2019 r. ustanawiające jednolite warunki wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin i uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 690/2008 oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2019 (Dz.U. L 319 z 10.12.2019, s. 1).
5 Zgodnie z Umową o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej, w szczególności z art. 5 ust. 4 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej w związku z załącznikiem 2 do tego protokołu, do celów niniejszego aktu odniesienia do Zjednoczonego Królestwa nie obejmują Irlandii Północnej.
6 Panel PLH EFSA (Panel ds. zdrowia roślin EFSA), 2022. Opinia naukowa dotycząca oceny ryzyka związanego z towarami w odniesieniu do roślin należących do gatunku Malus sylvestris pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa. Dziennik EFSA 2023;21(6):8076, 122 s. https://doi.org/10.2903/j.efsa.2023.8076.
7 EPPO (2017), Pest risk analysis for Meloidogyne mali [Analiza zagrożenia organizmem szkodliwym w odniesieniu do Meloidogyne mali]. EPPO, Paryż. Dostępna pod adresem: http://www.eppo.int/QUARANTINE/Pest_Risk_Analysis/PRA_intro.htm oraz https://gd. eppo.int/taxon/MELGMA.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.184.25

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2023/1511 zmieniające rozporządzenia wykonawcze (UE) 2018/2019 i (UE) 2020/1213 w odniesieniu do niektórych roślin przeznaczonych do sadzenia gatunków Malus sylvestris pochodzących ze Zjednoczonego Królestwa
Data aktu: 20/07/2023
Data ogłoszenia: 21/07/2023
Data wejścia w życie: 24/07/2023