a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał substancji niebezpiecznych wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Ograniczenie to nie dotyczy określonych zastosowań objętych wyłączeniem wymienionych w załączniku III do tej dyrektywy.
(2) W załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE wymieniono kategorie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, którego dotyczy ta dyrektywa.
(3) Rtęć jest substancją objętą ograniczeniami wymienioną w załączniku II do dyrektywy 2011/65/UE.
(4) Decyzją 2010/571/UE 2 Komisja przyznała m.in. wyłączenie dotyczące stosowania rtęci w lampach fluorescencyjnych z zimną katodą i w lampach fluorescencyjnych z zewnętrzną katodą (CCFL i EEFL) do celów specjalnych ("wyłączenie"), które jest obecnie wymienione jako wyłączenie 3a), 3b) i 3c) w załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE. Wyłączenie to miało wygasnąć w dniu 21 lipca 2016 r., zgodnie z art. 5 ust. 2 akapit drugi lit. a) tej dyrektywy.
(5) Wyłączenie obejmuje niejednorodną grupę lamp o różnych kształtach, technologiach, zastosowaniach i celach. Rtęć jest stosowana w rurce wyładowczej, która jest niezbędna do przekształcania energii elektrycznej w światło.
(6) Komisja otrzymała wniosek o przedłużenie tego wyłączenia ("wniosek o przedłużenie") w dniu 15 stycznia 2015 r., czyli w terminie określonym w art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE, a następnie w styczniu 2020 r. otrzymała dodatkowy wniosek o przedłużenie od tych samych wnioskodawców. Zgodnie z art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE wyłączenie pozostaje ważne do czasu przyjęcia decyzji w sprawie wniosku o przedłużenie.
(7) W ocenie wniosku o przedłużenie, w której uwzględniono dostępność substytutów oraz społecznoekonomiczny wpływ zastąpienia, stwierdzono, że zastąpienie lub wyeliminowanie rtęci w przedmiotowych zastosowaniach jest obecnie technicznie niewykonalne. W ocenie podkreślono jednak, że substytuty niezawierające rtęci w postaci diod elektroluminescencyjnych (LED) są dostępne i są stosowane jako źródła światła w nowych urządzeniach wprowadzanych do obrotu. Ocena obejmowała konsultacje z zainteresowanymi stronami zgodnie z art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE. Uwagi otrzymane w ramach tych konsultacji zostały podane do wiadomości publicznej na specjalnej stronie internetowej.
(8) Wyłączenie jest zgodne z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 i w związku z tym nie obniża poziomu ochrony środowiska i zdrowia przewidzianego w tym rozporządzeniu.
(9) W wielu zastosowaniach CCFL i EEFL zastąpiono bezrtęciowymi substytutami, ale niektóre zastosowania nadal wymagają takich lamp, aby zapewnić funkcjonalność i uniknąć przedwczesnego wytwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego.
(10) Należy zatem zezwolić na przedłużenie ważności wyłączenia na okres trzech lat, zgodnie z art. 5 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2011/65/UE, tylko w odniesieniu do lamp stosowanych w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym, który został wprowadzony do obrotu przed przyjęciem niniejszej dyrektywy. Zgodnie z art. 5 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2011/65/UE okres obowiązywania wyłączenia prawdopodobnie nie będzie miał negatywnego wpływu na innowacje.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: