Decyzja 2022/2062 w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na finansowanie tego funduszu, w odniesieniu do trzeciej raty za 2022 r.

DECYZJA RADY (UE) 2022/2062
z dnia 25 października 2022 r.
w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na finansowanie tego funduszu, w odniesieniu do trzeciej raty za 2022 r.

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Umowę wewnętrzną między przedstawicielami rządów państw członkowskich Unii Europejskiej, zebranymi w Radzie, w sprawie finansowania pomocy unijnej na podstawie wieloletnich ram finansowych na lata 2014-2020 zgodnie z umową o partnerstwie AKP-UE oraz w sprawie przydzielania pomocy finansowej dla krajów i terytoriów zamorskich, do których stosuje się część czwartą Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 2 w związku z jej art. 14 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) 2018/1877 z dnia 26 listopada 2018 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 11. Europejskiego Funduszu Rozwoju i uchylającego rozporządzenie (UE) 2015/323 2 , w szczególności jego art. 19 ust. 5,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z procedurą określoną w art. 19-22 rozporządzenia (UE) 2018/1877 Komisja do dnia 10 października 2022 r. przedstawia wniosek określający kwotę trzeciej raty wkładu na 2022 r.

(2) Na podstawie art. 46 rozporządzenia (UE) 2018/1877 Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) przekazuje Komisji swoje zaktualizowane szacunki zobowiązań i płatności związanych z instrumentami, którymi zarządza.

(3) Art. 20 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1877 stanowi, że wezwania do wniesienia wkładów w pierwszej kolejności wykorzystują kwoty określone dla poprzednich Europejskich Funduszy Rozwoju ("EFR"). Należy wezwać do wniesienia wkładów zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1877 dla EBI i dla Komisji.

(4) Art. 152 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 3  (zwanej dalej "umową o wystąpieniu") stanowi, że Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej ("Zjednoczone Królestwo") pozostaje stroną EFR do czasu zamknięcia 11. EFR i wszystkich poprzednich niezamkniętych EFR. Zgodnie z art. 153 umowy o wystąpieniu nie można jednak ponownie wykorzystać udziału Zjednoczonego Królestwa w umorzonych środkach z projektów realizowanych w ramach 11. EFR (w przypadku gdy środki te zostały umorzone po dniu 31 grudnia 2020 r.) lub w ramach poprzednich EFR.

(5) W decyzji Rady (UE) 2021/1941 4  ustalono wysokość rocznej kwoty wkładów, które podlegają wniesieniu przez strony na poczet EFR na 2022 r., na poziomie 2 500 000 000 EUR dla Komisji i 300 000 000 EUR dla EBI.

(6) W celu umożliwienia szybkiego stosowania środków przewidzianych w niniejszej decyzji niniejsza decyzja powinna wejść w życie w dniu jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Strony Europejskiego Funduszu Rozwoju wpłacają poszczególne wkłady na poczet EFR Komisji Europejskiej i Europejskiemu Bankowi Inwestycyjnemu w ramach trzeciej raty za 2022 r., zgodnie z załącznikem do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 25 października 2022 r.

ZAŁĄCZNIK

Trzecia rata za 2022 r. (EUR) płatna na rzecz Komisji i EBI

PAŃSTWA CZŁONKOWSKIE

I ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

Klucz dot. 11.

EFR w %

Komisja EBI Komisja + EBI
11. EFR 11. EFR Łączna kwota z tytułu trzeciej raty za 2022 r.
BELGIA 3,24927 19 495 620 3249270 22 744 890
BUŁGARIA 0,21853 1 311180 218 530 1 529 710
CZECHY 0,79745 4 784 700 797450 5 582 150
DANIA 1,98045 11 882 700 1 980 450 13 863 150
NIEMCY 20,57980 123 478 800 20 579 800 144 058 600
ESTONIA 0,08635 518100 86 350 604 450
IRLANDIA 0,94006 5 640 360 940 060 6 580 420
GRECJA 1,50735 9 044 100 1 507 350 10 551 450
HISZPANIA 7,93248 47 594880 7 932 480 55 527 360
FRANCJA 17,81269 106 876 140 17 812 690 124 688 830
CHORWACJA 0,22518 1 351 080 225 180 1 576 260
WŁOCHY 12,53009 75 180 540 12 530 090 87 710 630
CYPR 0,11162 669 720 111620 781 340
ŁOTWA 0,11612 696 720 116120 812 840
LITWA 0,18077 1 084 620 180 770 1 265 390
LUKSEMBURG 0,25509 1 530 540 255090 1 785 630
WĘGRY 0,61456 3 687 360 614560 4 301 920
MALTA 0,03801 228060 38 010 266070
NIDERLANDY 4,77678 28 660 680 4 776 780 33 437 460
AUSTRIA 2,39757 14 385 420 2397570 16 782 990
POLSKA 2,00734 12 044 040 2007 340 14 051 380
PORTUGALIA 1,19679 7 180 740 1 196 790 8 377 530
RUMUNIA 0,71815 4 308 900 718150 5027050
SŁOWENIA 0,22452 1 347 120 224520 1 571 640
SŁOWACJA 0,37616 2256960 376160 2 633 120
FINLANDIA 1,50909 9054540 1 509 090 10 563 630
SZWECJA 2,93911 17 634 660 2939110 20 573 770
ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO 14,67862 88 071 720 14 678 620 102 750 340
OGÓŁEM UE-27

I ZJEDNOCZONE KRÓLESTWO

100,00 600 000 000 100 000 000 700 000 000
1 Dz.U. L 210 z 6.8.2013, s. 1.
2 Dz.U. L 307 z 3.12.2018, s. 1.
3 Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7.
4 Decyzja Rady (UE) 2021/1941 z dnia 9 listopada 2021 r. w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na rzecz tego funduszu, w tym pułapu na 2023 r., rocznej kwoty na 2022 r., kwoty pierwszej raty na 2022 r. oraz orientacyjnej, niewiążącej prognozy dotyczącej spodziewanych rocznych kwot wkładów na lata 2024 i 2025 (Dz.U. L 396 z 10.11.2021, s. 61).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.276.139

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/2062 w sprawie wkładów finansowych wpłacanych przez strony Europejskiego Funduszu Rozwoju na finansowanie tego funduszu, w odniesieniu do trzeciej raty za 2022 r.
Data aktu: 25/10/2022
Data ogłoszenia: 26/10/2022
Data wejścia w życie: 26/10/2022