Decyzja 2022/1663 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmian załączników do Umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz przepisów załączonych do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN)

DECYZJA RADY (UE) 2022/1663
z dnia 26 września 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmian załączników do Umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz przepisów załączonych do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (zwana dalej "ADR") weszła w życie w dniu 29 stycznia 1968 r. Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (zwana dalej "ADN") weszła w życie w dniu 28 lutego 2008 r.

(2) Zgodnie z art. 14 ADR każda z Umawiających się Stron może zaproponować co najmniej jedną zmianę załączników do ADR. Grupa robocza ds. transportu towarów niebezpiecznych (zwana dalej "WP.15") jest organem właściwym do podejmowania decyzji w sprawie przyjęcia takich zmian. Zgodnie z art. 20 ADN każda z Umawiających się Stron może zaproponować co najmniej jedną zmianę do przepisów załączonych do ADN. Komitet administracyjny ustanowiony na podstawie ADN jest organem właściwym do podejmowania decyzji w sprawie przyjęcia takich zmian. W dwuletnim okresie 2020-2022 grupa robocza ds. transportu towarów niebezpiecznych (WP.15) i komitet administracyjny ADN przyjęły odpowiednio zmiany do załączników do ADR i do przepisów załączonych do ADN, które zostały notyfikowane Umawiającym się Stronom ADR w dniu 6 lipca 2022 r. i ADN w dniu 1 lipca 2022 r.

(3) Zgodnie z art. 14 ADR proponowane zmiany do załączników uznaje się za przyjęte, o ile co najmniej jedna trzecia Umawiających się Stron, lub pięć z nich, jeżeli jedna trzecia przekracza tę liczbę, wyrazi sprzeciw wobec tych zmian w ciągu trzech miesięcy od daty rozesłania tych zmian przez Sekretarza Generalnego. Zgodnie z art. 20 ADN, jakikolwiek projekt zmiany do przepisów załączonych do ADN uznaje się za przyjęty, o ile co najmniej jedna trzecia Umawiających się Stron, lub pięć z nich, jeżeli jedna trzecia przekracza tę liczbę, wyrazi sprzeciw wobec tych zmian w ciągu trzech miesięcy od daty rozesłania tych zmian przez Sekretarza Generalnego.

(4) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do tych zmian do ADR i ADN, gdyż będą one wiążące na podstawie prawa międzynarodowego i mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1 . Dyrektywa ta ustanawia wymagania dotyczące drogowego, kolejowego lub wodnego śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych, które mają obowiązywać w obrębie państw członkowskich lub między nimi, poprzez odniesienie do ADR i ADN. Ponadto dyrektywa ta stwierdza, że transport towarów niebezpiecznych pomiędzy państwami członkowskimi a krajami trzecimi jest dozwolony pod warunkiem zgodności z przepisami ADR, Regulaminem międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID) lub ADN. Ponadto zgodnie z art. 8 dyrektywy 2008/68/WE Komisja jest uprawniona do dostosowania sekcji I.1 załącznika I i sekcji III.1 załącznika III do dyrektywy 2008/68/WE do postępu naukowo-technicznego, w szczególności w celu uwzględnienia zmian w ADR, RID lub ADN.

(5) Unia nie jest Umawiającą się Stroną ADR ani ADN. Jednakże fakt ten nie stanowi przeszkody w wykonywaniu przez nią kompetencji poprzez określenie, w ramach swoich instytucji, stanowiska, jakie ma być zajęte w jej imieniu w ramach organu utworzonego na mocy jednej z tych umów, zwłaszcza za pośrednictwem państw członkowskich będących Umawiającym się Stronami jednej z tych umów i działających wspólnie w interesie Unii.

(6) Wszystkie państwa członkowskie są Umawiającymi się Stronami ADR i ją stosują, a 13 państw członkowskich jest umawiającymi się stronami ADN i ją stosują.

(7) Planowane zmiany mają na celu zagwarantowanie bezpiecznego i efektywnego transportu towarów niebezpiecznych, uwzględniając jednocześnie postęp naukowo-techniczny w tym sektorze oraz opracowywanie nowych substancji i artykułów stwarzających zagrożenie podczas transportu. Rozwój drogowego i wodnego śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych, zarówno w Unii, jak i między Unią a jej państwami sąsiadującymi, stanowi kluczowy element wspólnej polityki transportowej i zapewnia właściwe funkcjonowanie wszystkich gałęzi przemysłu produkujących lub stosujących towary sklasyfikowane jako niebezpieczne zgodnie z ADR lub ADN.

(8) Planowane zmiany zostały uznane za właściwe do celów bezpiecznego transportu materiałów niebezpiecznych w racjonalny pod względem kosztów sposób, są uzasadnione i korzystne, a zatem powinny być poparte przez Unię.

(9) Stanowisko Unii w odniesieniu do zmian załączników do ADR oraz zmian przepisów załączonych do ADN jest wyrażane przez państwa członkowskie, które są Umawiającymi się Stronami, odpowiednio, ADR i ADN, działające wspólnie w interesie Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do zmian przyjętych przez grupę roboczą ds. transportu towarów niebezpiecznych (WP.15) do załączników do ADR i w odniesieniu do zmina przyjętych przez komitet administracyjny ADN w odniesieniu do przepisów załączonych do ADN, jest określone w załączniku do niniejszej decyzji.

Niewielkie zmiany do zmian, o których mowa w akapicie pierwszym, mogą zostać uzgodnione bez kolejnej decyzji Rady, zgodnie z art. 2.

Artykuł  2

Stanowisko, o którym mowa w art. 1, zostaje wyrażone przez państwa członkowskie będące Umawiającymi się Stronami, odpowiednio, ADR i ADN, w odniesieniu do zmian do załączników do ADR i zmian do przepisów załączonych do ADN, działające wspólnie w interesie Unii.

Artykuł  3

Odniesienie do przyjętych zmian załączników do ADR i przepisów załączonych do ADN zostaje opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem daty wejścia w życie tych zmian.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

ZAŁĄCZNIK

Propozycja Dokument referencyjny Notyfikacja Przedmiot Uwagi Stanowisko UE
1. ECE/TRANS/ WP.15/256 C.N.171.2022.

TREATIES-XI.

B.14

Projekty zmian do załączników A i B do ADR Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach grupy roboczej ds. transportu towarów niebezpiecznych - WP.15 Zgoda na zmiany
2. ECE/TRANS/ WP.15/256/ Add.1 C.N.171.2022.

TREATIES-XI.

B.14

Projekty zmian do załączników A i B do ADR - addendum Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach grupy roboczej ds. transportu towarów niebezpiecznych - WP.15 Zgoda na zmiany
3. ECE/TRANS/ WP.15/256/

Corr.1

C.N.171.2022.

TREATIES-XI.

B.14

Projekty zmian do załączników A i B do ADR - sprostowanie 1 Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach grupy roboczej ds. transportu towarów niebezpiecznych - WP.15 Zgoda na zmiany
4. ECE/TRANS/ WP.15/256/ Corr.2 C.N.171.2022.

TREATIES-XI.

B.14

Projekty zmian do załączników A i B do ADR - sprostowanie 2 Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach grupy roboczej ds. transportu towarów niebezpiecznych - WP.15 Zgoda na zmiany
5. ECE/ADN/61 C.N.158.2022.

TREATIES-XI.

D.6

Projekty zmian przepisów załączonych do ADN Porozumienie w kwestiach technicznych w ramach komitetu administracyjnego ADN Zgoda na zmiany
1 Dyrektywa 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 24 września 2008 r. w sprawie transportu lądowego towarów nie- bezpiecznych (Dz.U. L 260 z 30.9.2008, s. 13).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.250.19

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2022/1663 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do zmian załączników do Umowy dotyczącej międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) oraz przepisów załączonych do Umowy europejskiej dotyczącej międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (ADN)
Data aktu: 26/09/2022
Data ogłoszenia: 28/09/2022