a także mając na uwadze, co następuje:(1) Umowa dotycząca międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (zwana dalej "ADR") weszła w życie w dniu 29 stycznia 1968 r. Umowa europejska dotycząca międzynarodowego przewozu śródlądowymi drogami wodnymi towarów niebezpiecznych (zwana dalej "ADN") weszła w życie w dniu 28 lutego 2008 r.
(2) Zgodnie z art. 14 ADR każda z Umawiających się Stron może zaproponować co najmniej jedną zmianę załączników do ADR. Grupa robocza ds. transportu towarów niebezpiecznych (zwana dalej "WP.15") jest organem właściwym do podejmowania decyzji w sprawie przyjęcia takich zmian. Zgodnie z art. 20 ADN każda z Umawiających się Stron może zaproponować co najmniej jedną zmianę do przepisów załączonych do ADN. Komitet administracyjny ustanowiony na podstawie ADN jest organem właściwym do podejmowania decyzji w sprawie przyjęcia takich zmian. W dwuletnim okresie 2020-2022 grupa robocza ds. transportu towarów niebezpiecznych (WP.15) i komitet administracyjny ADN przyjęły odpowiednio zmiany do załączników do ADR i do przepisów załączonych do ADN, które zostały notyfikowane Umawiającym się Stronom ADR w dniu 6 lipca 2022 r. i ADN w dniu 1 lipca 2022 r.
(3) Zgodnie z art. 14 ADR proponowane zmiany do załączników uznaje się za przyjęte, o ile co najmniej jedna trzecia Umawiających się Stron, lub pięć z nich, jeżeli jedna trzecia przekracza tę liczbę, wyrazi sprzeciw wobec tych zmian w ciągu trzech miesięcy od daty rozesłania tych zmian przez Sekretarza Generalnego. Zgodnie z art. 20 ADN, jakikolwiek projekt zmiany do przepisów załączonych do ADN uznaje się za przyjęty, o ile co najmniej jedna trzecia Umawiających się Stron, lub pięć z nich, jeżeli jedna trzecia przekracza tę liczbę, wyrazi sprzeciw wobec tych zmian w ciągu trzech miesięcy od daty rozesłania tych zmian przez Sekretarza Generalnego.
(4) Należy ustalić stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii w odniesieniu do tych zmian do ADR i ADN, gdyż będą one wiążące na podstawie prawa międzynarodowego i mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1 . Dyrektywa ta ustanawia wymagania dotyczące drogowego, kolejowego lub wodnego śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych, które mają obowiązywać w obrębie państw członkowskich lub między nimi, poprzez odniesienie do ADR i ADN. Ponadto dyrektywa ta stwierdza, że transport towarów niebezpiecznych pomiędzy państwami członkowskimi a krajami trzecimi jest dozwolony pod warunkiem zgodności z przepisami ADR, Regulaminem międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych (RID) lub ADN. Ponadto zgodnie z art. 8 dyrektywy 2008/68/WE Komisja jest uprawniona do dostosowania sekcji I.1 załącznika I i sekcji III.1 załącznika III do dyrektywy 2008/68/WE do postępu naukowo-technicznego, w szczególności w celu uwzględnienia zmian w ADR, RID lub ADN.
(5) Unia nie jest Umawiającą się Stroną ADR ani ADN. Jednakże fakt ten nie stanowi przeszkody w wykonywaniu przez nią kompetencji poprzez określenie, w ramach swoich instytucji, stanowiska, jakie ma być zajęte w jej imieniu w ramach organu utworzonego na mocy jednej z tych umów, zwłaszcza za pośrednictwem państw członkowskich będących Umawiającym się Stronami jednej z tych umów i działających wspólnie w interesie Unii.
(6) Wszystkie państwa członkowskie są Umawiającymi się Stronami ADR i ją stosują, a 13 państw członkowskich jest umawiającymi się stronami ADN i ją stosują.
(7) Planowane zmiany mają na celu zagwarantowanie bezpiecznego i efektywnego transportu towarów niebezpiecznych, uwzględniając jednocześnie postęp naukowo-techniczny w tym sektorze oraz opracowywanie nowych substancji i artykułów stwarzających zagrożenie podczas transportu. Rozwój drogowego i wodnego śródlądowego transportu towarów niebezpiecznych, zarówno w Unii, jak i między Unią a jej państwami sąsiadującymi, stanowi kluczowy element wspólnej polityki transportowej i zapewnia właściwe funkcjonowanie wszystkich gałęzi przemysłu produkujących lub stosujących towary sklasyfikowane jako niebezpieczne zgodnie z ADR lub ADN.
(8) Planowane zmiany zostały uznane za właściwe do celów bezpiecznego transportu materiałów niebezpiecznych w racjonalny pod względem kosztów sposób, są uzasadnione i korzystne, a zatem powinny być poparte przez Unię.
(9) Stanowisko Unii w odniesieniu do zmian załączników do ADR oraz zmian przepisów załączonych do ADN jest wyrażane przez państwa członkowskie, które są Umawiającymi się Stronami, odpowiednio, ADR i ADN, działające wspólnie w interesie Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: