DYREKTYWA DELEGOWANA KOMISJI (UE) 2021/1717
z dnia 9 lipca 2021 r.
zmieniająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE w odniesieniu do aktualizacji niektórych oznaczeń kategorii pojazdów i dodania systemu eCall do wykazu badanych elementów, metod, kryteriów uznania stanu technicznego za niezadowalający i oceny usterek w załącznikach I i III do tej dyrektywy
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/45/UE z dnia 3 kwietnia 2014 r. w sprawie okresowych badań zdatności do ruchu drogowego pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz uchylającą dyrektywę 2009/40/WE 1 , w szczególności jej art. 17,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2014/45/UE ma zastosowanie do pojazdów o prędkości konstrukcyjnej przekraczającej 25 km/h należących do kategorii wymienionych w art. 2 ust. 1 tej dyrektywy. Kategorie te określa się poprzez odniesienie do dyrektyw 2002/24/WE 2 , 2003/37/WE 3 i 2007/46/WE 4 Parlamentu Europejskiego i Rady.
(2) Dyrektywy 2002/24/WE, 2003/37/WE i 2007/46/WE zostały uchylone, odpowiednio, rozporządzeniami (UE) nr 168/2013 5 , (UE) nr 167/2013 6 i (UE) 2018/858 7 Parlamentu Europejskiego i Rady.
(3) Biorąc pod uwagę zmiany w oznaczeniach kategorii pojazdów wynikające z uchylenia dyrektyw 2002/24/WE i 2003/37/WE, należy dostosować niektóre oznaczenia kategorii pojazdów, o których mowa w dyrektywie 2014/45/UE. Takie zmiany nie będą miały wpływu na zakres i częstotliwość badań.
(4) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/758 8 ustanowiono obowiązek wyposażania niektórych nowych typów pojazdów w zainstalowany na stałe system pokładowy eCall oparty na numerze alarmowym 112, ze skutkiem od dnia 31 marca 2018 r.
(5) System pokładowy eCall oparty na numerze 112 jest systemem zgłoszeń alarmowych, wymaga zatem najwyższego możliwego poziomu niezawodności. Należy zapewnić dokładność minimalnego zbioru danych, a także niezawodność i odpowiednią jakość transmisji głosowych, oraz opracować jednolity system testowania, aby zagwarantować długą żywotność i trwałość systemu pokładowego eCall opartego na numerze 112. Należy zatem regularnie przeprowadzać okresowe badania zdatności do ruchu drogowego w odniesieniu do systemu eCall, zgodnie z dyrektywą 2014/45/UE. W tabeli 3 załącznika I do tej dyrektywy należy dodać nowy punkt dotyczący takiego badania.
(6) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2014/45/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: