PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 207 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym,
stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 1 ,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Unię i Stany Zjednoczone Ameryki (zwane dalej "Stanami Zjednoczonymi") łączą najszerzej zakrojone i najgłębsze dwustronne stosunki handlowe i inwestycyjne na świecie, a ich gospodarki są wysoce zintegrowane. Wartość dwustronnego handlu towarami i usługami między nimi wynosi ponad 1 bln EUR rocznie, czyli około 3 000 mln EUR dziennie. Te bliskie stosunki handlowe i inwestycyjne są korzystne dla konsumentów, pracowników, przedsiębiorstw i inwestorów.
(2) Unia jest zaangażowana w poprawę swoich stosunków handlowych i inwestycyjnych ze Stanami Zjednoczonymi. Obejmuje to znajdowanie nowych sposobów poprawy dwustronnych stosunków handlowych, przezwyciężenia barier handlowych oraz rozwiązania toczących się sporów handlowych. Aby uniknąć dalszych zakłóceń tych stosunków handlowych, cła stosowane przez Unię w odniesieniu do przywozu powinny zostać zniesione w odniesieniu do ograniczonej liczby towarów na okres pięciu lat na zasadzie erga omnes.
(3) Zniesienie ceł powinno być uzależnione od skutecznego wprowadzenia przez Stany Zjednoczone zapowiedzianych przez nie obniżek ceł na określoną liczbę towarów oraz od powstrzymania się przez Stany Zjednoczone od wprowadzania nowych środków, które podważyłyby cele określone we wspólnym oświadczeniu Stanów Zjednoczonych i Unii Europejskiej o porozumieniu taryfowym z dnia 21 sierpnia 2020 r. (zwanym dalej "wspólnym oświadczeniem") 2 .
(4) Zniesienie ceł powinno mieć zastosowanie od tej samej daty, co skuteczne wdrożenie zapowiedzi Stanów Zjednoczonych dotyczących obniżenia ceł na określoną liczbę towarów, czyli od dnia 1 sierpnia 2020 r.
(5) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze do tymczasowego zawieszenia stosowania niniejszego rozporządzenia w przypadku niespełnienia określonych w nim warunków. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 3 .
(6) Z uwagi na pilną potrzebę uniknięcia dalszych zakłóceń w stosunkach handlowych pomiędzy Unią i Stanami Zjednoczonymi, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie natychmiast po jego publikacji. Z tych samych przyczyn należy również przewidzieć wyjątek od terminu ośmiu tygodni, o którym mowa w art. 4 Protokołu nr 1 w sprawie roli parlamentów narodowych w Unii Europejskiej, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej, do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i do Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 26 listopada 2020 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 9 grudnia 2020 r.
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisję (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1).
5 Art. 5 ust. 4 zmieniony przez sprostowanie z dnia 2 marca 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.71.24).