Rezolucja 2020/1882 zawierającej uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2018, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2020/1882
z dnia 14 maja 2020 r.
zawierającej uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2018, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej

PARLAMENT EUROPEJSKI,
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2018, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej,
uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
uwzględniając opinię Komisji Prawnej,
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0027/2020),
A.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania legitymacji demokratycznej instytucji Unii w drodze zwiększania przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażania koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;
1.
zauważa z zadowoleniem, że w sprawozdaniu rocznym za rok 2018 Trybunał Obrachunkowy nie odnotował w odniesieniu do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej ("TSUE") żadnych istotnych uchybień w objętych kontrolą obszarach dotyczących zasobów ludzkich i zamówień publicznych;
2.
z zadowoleniem przyjmuje wniosek Trybunału Obrachunkowego, że w łącznych płatnościach za rok zakończony dnia 31 grudnia 2018 r. w odniesieniu do wydatków administracyjnych TSUE nie wystąpiły istotne błędy, a zbadane systemy nadzoru i kontroli były skuteczne;
3.
ogólnie rzecz biorąc, wyraża ubolewanie, że rozdział 10 "Administracja" w sprawozdaniu rocznym Trybunału Obrachunkowego za rok 2018 ma raczej ograniczony zakres i ograniczone wnioski, niezależnie od faktu, że dział 5 "Administracja" wieloletnich ram finansowych uznaje się za obarczony niskim ryzykiem;
4.
zwraca uwagę, że Trybunał Obrachunkowy wybrał dla wszystkich instytucji i organów Unii próbę 45 transakcji w ramach działu 5 "Administracja" wieloletnich ram finansowych; zwraca uwagę, że próbę tę dobrano tak, by była reprezentatywna dla różnych rodzajów wydatków w ramach działu 5, które stanowią 6,3 % budżetu Unii; zauważa, że Trybunał Obrachunkowy określił wydatki administracyjne jako obarczone niskim ryzykiem; uważa jednak, że liczba transakcji wybranych w odniesieniu do "innych instytucji" jest niewystarczająca i zwraca się do Trybunału Obrachunkowego o zwiększenie liczby transakcji co najmniej o 10 %;
5.
zauważa, że w 2018 r. budżet TSUE wyniósł 410 025 089 EUR (w porównaniu z 399 344 000 EUR w 2017 r.), co oznacza wzrost o 2,67 %; odnotowuje, że ogólny wskaźnik wykonania budżetu wyniósł 99,18 % (w porównaniu z 98,69 % w 2017 r.);
6.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał ogólnie rzecz biorąc ostrożnie i należycie zarządzał finansami w trakcie roku budżetowego 2018; odnotowuje wysoki wskaźnik wykonania budżetu w tytule 1 (osoby pracujące dla TSUE, wskaźnik odpowiada 75 % wykonanego budżetu) i w tytule 2 (budynki, meble, sprzęt i różne wydatki operacyjne, wskaźnik odpowiada pozostałej części wykonanego budżetu), wynoszący odpowiednio 99,0 % i 99,8 % (w porównaniu z 98,6 % i 99,1 % w 2017 r.);
7.
dostrzega wysiłki podjęte przez TSUE, aby uniknąć znacznych rozbieżności między zobowiązaniami (99,18 %) a płatnościami (94,04 %); z zadowoleniem przyjmuje fakt, że TSUE bardzo uważnie monitoruje wykonanie budżetu w ciągu roku poprzez sporządzanie zestawień miesięcznych w celu zapewnienia optymalnego wykorzystania dostępnych zasobów;
8.
podkreśla, że TSUE stosuje zasady budżetowania wynikowego we wszystkich swoich służbach administracyjnych; odnotowuje, że ustanowiono cele szczegółowe wraz z jednym lub większą ilością wymiernych wskaźników, niezbędnych do przygotowania rocznego budżetu; zauważa, że przeprowadzono warsztaty ze wszystkimi służbami w celu zharmonizowania podejścia budżetowego i wymiany najlepszych praktyk;
9.
ubolewa jednak nad wzrostem wydatków o 11,81 % na przełomie 2017 i 2018 r. w odniesieniu do pozycji budżetowej 2022 "Sprzątanie i utrzymanie obiektów" spowodowanym nową umową dotyczącą utrzymania budynków i innymi czynnikami nieujętymi w prowizorium, które doprowadziły do zwiększenia tej linii budżetowej w 2018 r.; wzywa TSUE do podejmowania dalszych wysiłków na rzecz przygotowania rzetelnych preliminarzy budżetowych;
10.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wskaźnik wykonania ostatecznych środków przyznanych na posiedzenia i konferencje wzrósł do 98,83 % w 2018 r. (w porównaniu z 81,40 % w 2017 r.); przyznaje, że ta pozycja budżetowa jest częściowo przeznaczona na finansowanie wizyt oficjalnych i oficjalnych wydarzeń, w przypadku których planowanie budżetowe jest mniej przewidywalne ze względu na nieprzewidziane wydarzenia;
11.
z zadowoleniem przyjmuje wysiłki, jakie podjął TSUE, aby opublikować roczne sprawozdanie z działalności w dniu 29 kwietnia; zauważa, że TSUE, we współpracy z innymi instytucjami, nadal bada możliwość dalszego usprawnienia swojego harmonogramu, co zapewniłoby organowi udzielającemu absolutorium więcej czasu na dogłębniejszą analizę i przeprowadzenie procedury udzielania absolutorium;
12.
przyznaje, że TSUE zobowiązał się do podjęcia działań na rzecz wdrożenia zaleceń Trybunału Obrachunkowego, w szczególności w odniesieniu do proaktywnego zarządzania sprawami z przystosowanymi harmonogramami w zależności od charakteru i złożoności poszczególnych spraw; przyznaje, że TSUE zapewnia dokładne planowanie i monitorowanie, aby zagwarantować płynność i ciągłość działalności sądowej; odnotowuje, że w 2018 r. średni czas trwania postępowań w Trybunale Sprawiedliwości wynosił 15,7 miesiąca (w porównaniu z 16,4 miesiącami w 2017 r.), natomiast w Sądzie czas ten wynosił 20 miesięcy (w porównaniu z 20,6 miesiącami w 2015 r. i 16 miesiącami w 2017 r.); zachęca TSUE, aby nadal podejmował wysiłki służące skróceniu czasu trwania postępowań, gdy tylko jest to możliwe;
13.
przyznaje, że do głównych priorytetów TSUE należy zapewnienie rozsądnego okresu na rozpatrzenie spraw wniesionych do TSUE i do Sądu, a także zachowanie jakości decyzji; zauważa, że dzięki rygorystycznemu systemowi kontroli oraz wysokiemu poziomowi nadzoru w ostatnich latach udało się obniżyć średni czas trwania postępowań; zauważa jednak, że wymaga to stałej uwagi, w szczególności w kontekście rosnącego obciążenia pracą;
14.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że użytkownicy aplikacji e-Curia, której użycie stało się obowiązkowe od 1 grudnia 2018 r. przy wymianie pism procesowych między prawnikami a Sądem, wyrazili zadowolenie z tej aplikacji; zauważa, że w Trybunale Sprawiedliwości nie wprowadzono obowiązku korzystania z aplikacji e-Curia; zachęca Trybunał Sprawiedliwości, aby poszedł za dobrym przykładem Sądu i rozważył wprowadzenie obowiązkowego korzystania z tej aplikacji; wyraża uznanie dla faktu, że rozwój tej aplikacji przyczynił się zarówno do bezpieczeństwa, jak i do szybkości wymiany dokumentów, a także do poprawy stanu środowiska (poprzez mniejsze zużycie papieru) i do ograniczenia kosztów usług pocztowych; zachęca TSUE, aby podejmował dalsze wysiłki na rzecz szeroko zakrojonej cyfryzacji wszystkich etapów postępowania sądowego;
15.
odnotowuje, że potrzebne są dalsze środki organizacyjne i proceduralne, aby TSUE mógł stawić czoła coraz większemu obłożeniu pracą, a jednocześnie nadal realizować własne cele; zauważa, że w dniu 26 marca 2018 r. TSUE (na podstawie art. 281 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE)) złożył wniosek o zmianę Protokołu nr 3 w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej i że ta procedura ustawodawcza zakończyła się przyjęciem i wejściem w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2019/629 1 ;
16.
odnotowuje, że w 2018 r. w planie zatrudnienia TSUE obsadzonych było 2 217 stanowisk pracy, w tym 1 413 dla urzędników (lub 64 %), 650 dla pracowników zatrudnionych na czas określony (lub 29 %) i 154 dla pracowników kontraktowych (lub 7 %) (w porównaniu z 2 180 stanowiskami w 2017 r.);
17.
zwraca uwagę, że podział personelu według sektorów działalności pozostaje na podobnym poziomie jak w latach poprzednich, przy czym co najmniej 85 % stanowisk zajmowanych jest w ramach działalności sądowniczej i językowej; zwraca uwagę, że wskaźnik obsadzenia stanowisk pozostawał w 2018 r. na bardzo wysokim poziomie (97 %) ze względu na trwające prace sądowe, które wymagają szybkiej i optymalnej rekrutacji na wszystkie wolne stanowiska;
18.
powtarza, że w związku z ciągłym wzrostem ilości spraw, elastyczna alokacja zasobów, w szczególności w odniesieniu do obecnych referendarzy, mogłaby zwiększyć skuteczność TSUE; wzywa TSUE, aby informował Parlament o podjętych konkretnych działaniach;
19.
wyraża zaniepokojenie faktem, że w 2018 r. w TSUE zatrudnionych było 274 stażystów, czego jedynie 87 stażystom przysługiwało miesięczne stypendium w wysokości 1 120 EUR; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że TSUE przyjął nowe przepisy dotyczące stażystów i zwrócił się o dodatkowe środki, aby móc finansować staże dla stażystów w gabinetach członków począwszy od 2019 r.; zauważa jednak, że bez zmian pozostaje fakt, że nie wszystkie oferowane staże będą uczciwie wynagradzane; zobowiązuje TSUE (przy należytym poszanowaniu praktyk w zakresie niedyskryminacji i uczciwego wynagrodzenia), aby pilnie zaakceptował decyzję o rozpoczęciu wypłacania wynagrodzenia za wszystkie staże; wzywa TSUE do zapewnienia sprawiedliwego wynagrodzenia dla całego swojego personelu;
20.
z zadowoleniem przyjmuje reformę Sądu, która przyczyniła się do zmniejszenia liczby zaległych spraw i skrócenia średniego czasu trwania postępowań; zauważa, że w 2018 r. Sąd zamknął 13 % spraw więcej niż w 2017 r. i ograniczył liczbę spraw w toku o 12 %;
21.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Trybunał Sprawiedliwości i Sąd, które wchodzą w skład TSUE, zamknęły w 2018 r. łącznie 1 769 spraw, co świadczy o ich rekordowej wydajności i potwierdza ogólną tendencję zdecydowanego wzrostu działalności sądowej w latach 2012-2018;
22.
zwraca uwagę, że wyjątkowo w 2018 r. Trybunał Sprawiedliwości odnotował najwyższą liczbą nowych spraw wniesionych w ciągu roku (łącznie 849, co oznacza wzrost o 15 % w porównaniu z 2017 r.); z zadowoleniem przyjmuje rekordową liczbę spraw zakończonych (łącznie 760 spraw, co stanowi wzrost o 10 % w porównaniu z 2017 r.);
23.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że po raz pierwszy w historii w 2018 r. Sąd przekroczył próg 1 000 zakończonych spraw (łącznie 1 009 spraw); jednocześnie zwraca uwagę na znaczny spadek liczby spraw w toku - o 12 % w porównaniu z 2017 r. (1 333 spraw w toku na dzień 31 grudnia 2018 r. w porównaniu z 1 508 takich spraw w roku poprzednim);
24.
odnotowuje stały wzrost liczby kobiet na stanowiskach kierowniczych z 30 % w 2013 r. do 35 % w 2016 r. i 37,7 % w 2018 r.; zauważa, że w 2018 r. stanowiska kierownicze zajmowało 27 kobiet (21 z nich było na stanowiskach kierowniczych średniego szczebla a 6 - na stanowiskach kierowniczych wyższego szczebla), natomiast liczba mężczyzn zajmujących stanowiska kierownicze wyniosła 45; wyraża zadowolenie, że TSUE podjął wysiłki na rzecz umocnienia polityki w zakresie równości szans i różnorodności poprzez utworzenie specjalnego organu odpowiedzialnego za wprowadzanie i monitorowanie konkretnych programów, środków i posiedzeń na rzecz zwiększania świadomości; wzywa TSUE do podejmowania dalszych wysiłków w tym zakresie;
25.
zauważa jednak utrzymujący się brak równowagi w odniesieniu do liczby kobiet wśród sędziów zarówno w Trybunale Sprawiedliwości, jak i w Sądzie; ponownie wzywa członków Rady do zajęcia się tą sytuacją w drodze aktywnego promowania parytetu płci w powoływaniu sędziów, zgodnie z zasadami ustanowionymi w art. 8 TFUE i art. 23 Karty praw podstawowych Unii Europejskiej oraz zobowiązaniami podjętymi na mocy rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2015/2422 2  i (UE, Euratom) 2019/629;
26.
ponownie podkreśla, że równowaga geograficzna wśród pracowników, w szczególności na stanowiskach kierowniczych, powinna być ściśle monitorowana; zauważa, że jedynie 15 z 57 kierowników działu i 2 z 13 dyrektorów TSUE pochodzi z państw członkowskich, które przystąpiły do Unii od maja 2004 r.; ponownie zachęca TSUE do opracowania polityki mającej na celu poprawę równowagi geograficznej i do składania w tym zakresie sprawozdań organowi udzielającemu absolutorium;
27.
z zadowoleniem przyjmuje zaangażowanie TSUE we wspieranie działań na rzecz równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, takich jak przyjęcie decyzji zezwalającej na telepracę okazjonalną w uzupełnieniu do rozwiązań w zakresie telepracy strukturalnej; odnotowuje również osiągnięcia w dziedzinie IT mające na celu poprawę zdalnego dostępu do aplikacji zawodowych; ponadto z zadowoleniem odnotowuje wysiłki na rzecz ochrony zdrowia psychicznego personelu poprzez zapewnienie wsparcia psychologa, pracującego w niepełnym wymiarze godzin;
28.
wyraża zaniepokojenie w związku z liczbą przypadków wypalenia zawodowego w TSUE, która to liczba wyniosła łącznie 12 przypadków, zarówno w 2017 r., jak i w 2018 r.; zwraca się zatem do TSUE o ocenę, czy obciążenie pracą jest rozłożone proporcjonalnie na poszczególne zespoły i pracowników;
29.
wzywa TSUE do publikowania raz w roku tabeli zawierającej szczegółowe dane dotyczące jego międzyinstytucjonalnych porozumień o współpracy w odniesieniu do opłat, usług i kwestii powiązanych; ponownie podkreśla, jak ważna dla różnych dziedzin, takich jak zasoby ludzkie, bezpieczeństwo i IT, jest współpraca międzyinstytucjonalna realizowana za pośrednictwem umów o gwarantowanym poziomie usług; zgadza się z zaleceniami Służby Audytu Wewnętrznego dotyczącymi zwiększenia wymiany dobrych praktyk z innymi instytucjami oraz zbadania możliwości zacieśnienia współpracy w zakresie przygotowywania umów i zarządzania umowami, na przykład w dziedzinie IT; ubolewa z powodu braku odpowiedzi na pytanie Parlamentu dotyczące współpracy TSUE z Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych; zachęca TSUE do poszukiwania sposobów na zacieśnienie współpracy z Europejskim Urzędem ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych;
30.
zauważa, że po wejściu w życie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3  TSUE zaktualizował swoje operacje przetwarzania danych; zauważa z uznaniem, że ustanowiono specjalną procedurę zgłaszania naruszeń danych;
31.
z zadowoleniem przyjmuje wysiłki podejmowane przez TSUE na rzecz poprawy bezpieczeństwa cybernetycznego instytucji; zauważa, że działania zostały skoordynowane z działaniami zespołu reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i jednostkach organizacyjnych UE oraz podgrupy ds. bezpieczeństwa w Międzyinstytucjonalnym Komitecie ds. IT;
32.
z zadowoleniem przyjmuje audyt wewnętrzny dotyczący właściwego funkcjonowania procedur doboru i rekrutacji pracowników, który miał na celu określenie synergii i zbadanie możliwości w celu zwiększenia ich skuteczności; zauważa, że w 2016 r. zainicjowano, a w 2018 r. ukończono plan działania obejmujący wprowadzenie środków takie jak nowy podręcznik rekrutacji, nowe i zaktualizowane moduły systemu informacji zarządczej w zakresie zasobów ludzkich, uproszczenie obiegów administracyjnych oraz usprawnienie procedur sporządzania ogłoszeń o naborze; odnotowuje środki podjęte w celu zwiększenia atrakcyjności TSUE i jego siedziby w Luksemburgu w kontekście międzyinstytucjonalnym;
33.
podkreśla, że audytor wewnętrzny prowadzi działania następcze, aby sprawdzić, czy działania podjęte przez kontrolowane departamenty są odpowiednie, skuteczne i terminowe, oraz aby stwierdzić i zarejestrować wprowadzone ulepszenia; zauważa z zadowoleniem, że wszystkie przeprowadzone audyty zostały zakończone bez uszczerbku dla jakichkolwiek dodatkowych badań;
34.
odnotowuje strategię TSUE w zakresie zwalczania nadużyć finansowych, korupcji i wszelkiej nielegalnej działalności naruszającej interesy Unii; zauważa, że podstawą tej strategii są odpowiednie przepisy rozporządzenia finansowego i regulaminu pracowniczego, uzupełnione szeregiem wewnętrznych decyzji i zasad; odnotowuje, że strategia ta stanowi integralną część polityki zarządzania ryzykiem TSUE w ramach systemu kontroli wewnętrznej;
35.
przyjmuje do wiadomości system zarządzania środowiskowego TSUE oparty na rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 4 ; zauważa, że w 2018 r. TSUE odnotował lepsze efekty swojej działalności środowiskowej w porównaniu z rokiem bazowym 2015 poprzez: ograniczenie zużycia papieru o 15,5 %, zmniejszenie zużycia energii elektrycznej o 8,3 % oraz zwiększenie liczby wideokonferencji o 52,9 %; z zadowoleniem przyjmuje szereg dodatkowych projektów, takich jak ograniczenie stosowania tworzyw sztucznych jednorazowego użytku, zmniejszenie liczby indywidualnych drukarek i udział (wspólnie z pozostałymi instytucjami Unii mającymi siedzibę w Luksemburgu), w samoobsługowym systemie rowerowym "vel'OH";
36.
z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie się TSUE do pełnego przestrzegania harmonogramu i budżetu prac związanych z piątą rozbudową budynków TSUE (budowa trzeciej wieży oferującej dodatkową przestrzeń o powierzchni 50 000 m2), która umożliwi zgromadzenie całego personelu TSUE w jednej siedzibie; odnotowuje prace nad zwiększeniem środków bezpieczeństwa i z zadowoleniem przyjmuje fakt, że budynki TSUE zaprojektowano tak, by zapewnić łatwy dostępu osobom z niepełnosprawnościami;
37.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że oszczędności rzędu 100 mln EUR zostaną uzyskane w ciągu 25-letniego okresu amortyzacji tej piątej rozbudowy, w porównaniu z kontynuacją polityki leasingowej, co wyraźnie dowodzi wartości wybranej polityki zakupu nieruchomości; podkreśla wnioski sprawozdania specjalnego nr 34/2018 Trybunału Obrachunkowego w sprawie pomieszczeń biurowych instytucji UE, w którym dokonano bardzo pozytywnych ustaleń w odniesieniu do skuteczności polityki TSUE w zakresie nieruchomości;
38.
z zainteresowaniem odnotowuje, że komitet pracowniczy TSUE w 2017 r. zorganizował badanie na temat biur typu "open space" i przedstawił jego wyniki dyrektorom generalnym w dniu 30 stycznia 2018 r.; z zadowoleniem przyjmuje inicjatywę TSUE dotyczącą utworzenia grupy roboczej, w której skład wchodzą dyrektor ds. budynków i ochrony, przewodniczący komitetu pracowniczego i pracownicy pracujący w biurach typu "open space"; zauważa, że zgodnie z zaleceniami tej grupy roboczej Dyrekcja ds. Technologii Informacyjnych dokonała przekształcenia części swojej przestrzeni biurowej w indywidualne biura; wzywa TSUE do podzielenia się tym doświadczeniem z innymi instytucjami, a w szczególności z Komisją;
39.
gratuluje TSUE, który został uwzględniony przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich na liście trzech finalistów ubiegających się o Nagrodę za dobrą administrację (w kategorii "doskonałość dzięki współpracy") w odniesieniu do utworzenia Sieci Sądowej Unii Europejskiej; zgadza się, że jeśli chodzi o przejrzystość i współpracę, ważnym krokiem we właściwym kierunku jest uruchomienie w styczniu 2018 r. zabezpieczonej platformy (na której wcześniej niejawne dokumenty są udostępniane sądom uczestniczącym);
40.
zwraca uwagę na uruchomienie strony internetowej TSUE przeprojektowanej w czerwcu 2018 r. oraz na istotne kroki i prace podjęte w celu wzmocnienia, wyjaśnienia i uproszczenia informacji przekazywanych do wiadomości publicznej; z zadowoleniem przyjmuje nowy produkt znajdujący się na stronie internetowej pod nazwą "fiszki tematyczne", które przedstawiają w ogólnym zarysie orzecznictwo referencyjne w konkretnej dziedzinie prawa Unii we wszystkich językach urzędowych; zauważa, że niedawne badanie wykazało bardzo wysoki poziom zadowolenia użytkowników, z których 80 % przyznało 4 albo 5 punktów na 5 możliwych;
41.
z zadowoleniem przyjmuje strategię komunikacyjną TSUE mającą na celu zbliżenie TSUE do obywateli; odnotowuje rosnący budżet TSUE na działania komunikacyjne, który w 2018 r. wyniósł 429 000 EUR (w porównaniu z 330 500 EUR w 2013 r.); zwraca uwagę na krótkie animowane filmy dostępne w 23 językach urzędowych na kanale YouTube TSUE (które w 2018 r. obejrzało 82 800 osób), na obecność Trybunału na Twitterze, gdzie obserwuje go ponad 74 000 osób (w porównaniu z 42 000 w 2017 r.), na wydarzenia o szerokim zasięgu obejmujące seminaria dla dziennikarzy i na dni otwarte;
42.
zachęca TSUE do transmisji swoich rozpraw jawnych i udostępniania ich nagrań w internecie; uważa, że to zwiększenie przejrzystości byłoby zgodne z art. 15 TFUE i przyniosłoby korzyści wszystkim osobom w Unii, które pracują w dziedzinie prawa lub tę dziedzinę studiują;
43.
podkreśla utworzenie i koordynowanie przez TSUE Sieci Sądowej Unii Europejskiej, obejmującej trybunały konstytucyjne i sądy najwyższe państw członkowskich;
44.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wykaz misji (reprezentowanie TSUE na uroczystościach lub oficjalnych wydarzeniach) realizowanych przez członków Trybunału, zgodnie ze zmienionym kodeksem postępowania członków TSUE, jest opublikowany na stronie internetowej TSUE i zawiera informacje takie jak imię i nazwisko członka Trybunału oraz cel, miejsce i organizatora wydarzenia; wzywa TSUE do publikowania również związanych z tym kosztów, jak robią to inne instytucje Unii; ponawia swój apel do TSUE o publikowanie bardziej szczegółowych informacji dotyczących działalności zewnętrznej członków, w tym celu, daty, miejsca oraz kosztów podróży i utrzymania związanych z wymienionymi wydarzeniami oraz tego, czy zostały one zapłacone przez TSUE, czy przez osobę trzecią;
45.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że członkowie TSUE objęci są kodeksem postępowania regulującym kwestie ich niezależności, bezstronności, uczciwości, zaangażowania, kolegialności, odpowiedzialności i obowiązków; zauważa, że TSUE uznaje oświadczenia majątkowe swoich członków za wewnętrzny sposób zapewnienia bezstronności i niezależności; wzywa TSUE do rozważenia ich publikacji, aby umożliwić kontrolę publiczną;
46.
zauważa, że oświadczenia majątkowe mają z konieczności charakter samodeklaratywny, a biorąc pod uwagę obecne ramy prawne, TSUE nie posiada uprawnień dochodzeniowych w celu zapewnienia prawdziwości i kompletności zadeklarowanych danych; wzywa TSUE do udoskonalenia systemu we współpracy z innymi instytucjami Unii;
47.
ponawia apel do TSUE o publikowanie na swojej stronie internetowej życiorysów i deklaracji interesów wszystkich członków TSUE; zauważa, że na stronie internetowej publikowane są krótkie biografie każdego z członków TSUE, jednak nie zawierają one informacji na temat członkostwa w innych organizacjach; zauważa, że zgodnie z nowym kodeksem postępowania członków TSUE członkowie są zobowiązani do złożenia oświadczenia majątkowego, odpowiednio, prezesowi tego organu sądowego TSUE, którego są członkami w chwili podjęcia obowiązków; wzywa TSUE do publikowania tych oświadczeń na swojej stronie internetowej;11
48.
uznaje wewnętrzne procedury służące sprawdzeniu, przed przyznaniem członkowi sprawy i na podstawie oświadczenia majątkowego, czy dany członek ma interes finansowy w przedmiotowej sprawie; zwraca uwagę, że członkowie kontaktują się z prezesem tego organu sądowego TSUE, którego są członkami za każdym razem, gdy może się pojawić problem związany z wykładnią kodeksu postępowania, i że komitet konsultacyjny jest zwoływany jedynie w wyjątkowych przypadkach, na przykład gdy wniesiono skargę przeciwko członkowi; zwraca się do TSUE o poinformowanie Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego o solidności tego mechanizmu;
49.
ubolewa, że nie otrzymał informacji na temat osiągniętych postępów w związku z wewnętrznymi procedurami dotyczącymi efektu "drzwi obrotowych" w odniesieniu do starszych rangą pracowników; przypomina TSUE o strategicznej inicjatywie przeprowadzonej przez Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich w 2018 r. dotyczącej sposobu wdrażania przepisów określonych w regulaminie pracowniczym dotyczących efektu "drzwi obrotowych" w odniesieniu do starszych rangą pracowników; wzywa TSUE do bezzwłocznego ustanowienia i wdrożenia rygorystycznych zasad w tym zakresie;
50.
odnotowuje procedurę dotyczącą oświadczenia o braku konfliktu interesów składanego przez nowych pracowników przed zatrudnieniem; zauważa ponadto, że proces rekrutacji został zmieniony w celu zapewnienia oceny takich oświadczeń oraz, w razie konieczności, zaproponowania organowi powołującemu określonych środków; zauważa również, że TSUE pracuje nad przepisami regulującymi prowadzenie działań zewnętrznych przez personel; wzywa TSUE, aby przedstawił Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu Europejskiego informacje na ten temat;
51.
przyjmuje do wiadomości publikowane na stronie internetowej Trybunału procedury i przepisy wewnętrzne TSUE mające na celu zapobieganie wszelkim formom molestowania w miejscu pracy; z zadowoleniem przyjmuje informację o tym, jak wszcząć formalne lub nieformalne postępowanie w przypadku niewłaściwego zachowania;
52.
gratuluje powołania międzyinstytucjonalnej sieci doradców (w której udział biorą wszystkie instytucje Unii mieszczące się w Luksemburgu i która powstała z myślą o wymianie najlepszych praktyk w dziedzinie zapobiegania molestowaniu i w dziedzinie doradztwa); z zadowoleniem przyjmuje intensywne szkolenia skierowane do doradców TSUE;
53.
ubolewa, że nie został poinformowany przez TSUE o żadnych planach wzmocnienia systemu kontroli w związku z korzystaniem z samochodów służbowych; podkreśla, że kierowcy powinni towarzyszyć członkom w podróżach do ich krajów pochodzenia tylko w wyjątkowych i uzasadnionych przypadkach; wzywa TSUE do szybkiego podjęcia działań w celu uniknięcia sytuacji, w której kierowcy udają się samochodem służbowym do kraju pochodzenia danego członka Trybunału sami; podkreśla wysokie ryzyko utraty reputacji i zagrożenia etyczne, jakie praktyki te mogą mieć dla TSUE; wzywa TSUE do złożenia do czerwca 2020 r. organowi udzielającemu absolutorium sprawozdania na temat postępów poczynionych w tej sprawie;
54.
zauważa, że ponad 40 % pracy tłumaczeniowej zlecono na zewnątrz, a koszt zamówionej na zewnątrz przetłumaczonej strony w 2018 r. wyniósł 103,10 EUR (w porównaniu z 111,30 EUR w 2017 r.); zauważa, że koszt tłumaczenia wewnętrznego jednej strony w 2018 r. wyniósł 128,07 EUR (w porównaniu z 136,70 EUR w 2017 r.); zauważa, że koszty wewnętrzne obejmują wszystkie niezbędne koszty cząstkowe, takie jak informatyka, przestrzeń biurowa i podobne; zauważa, że w obecnych warunkach TSUE nie uważa, aby należało zwiększyć wskaźnik eksternalizacji i że ze względu na poufny charakter informacji, którymi zajmuje się ta instytucja, część pracy związanej z tłumaczeniami powinna być wykonywana w instytucji; zwraca się do TSUE, by przedstawił Komisji Kontroli Budżetowej Parlamentu uzasadnienie tego stanowiska;
55.
odnotowuje, że personel ze Zjednoczonego Królestwa został poinformowany, że organ powołujący nie zamierza wymagać zwolnienia z urzędu urzędników, którzy nie są już obywatelami jednego z państw członkowskich po wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa z Unii; zauważa, że pracownicy zatrudnieni na czas określony i pracownicy kontraktowi ze Zjednoczonego Królestwa zostali poinformowani, że przeprowadzona zostanie ocena poszczególnych przypadków pod kątem interesu służby;
56.
zwraca uwagę na wszystkie prace zrealizowane w ostatnich latach w obszarach takich jak: budżetowanie zadaniowe, ramy etyczne wraz ze wszystkimi powiązanymi zasadami i procedurami, nasilone działania komunikacyjne i rosnąca liczba środków służących poprawie przejrzystości; z zadowoleniem przyjmuje znaczną liczbę międzyinstytucjonalnych umów o świadczenie usług i o współpracy; podkreśla znaczenie współpracy i wymiany doświadczeń między instytucjami i organami Unii; proponuje, by przeanalizowano możliwość sformalizowania działań służących tworzeniu sieci kontaktów w różnych dziedzinach w celu wymiany najlepszych praktyk i wypracowywania wspólnych rozwiązań.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2019/629 z dnia 17 kwietnia 2019 r. zmieniające Protokół nr 3 w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (Dz.U. L 111 z 25.4.2019, s. 1).
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2015/2422 z dnia 16 grudnia 2015 r. zmieniające Protokół nr 3 w sprawie Statutu Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (Dz.U. L 341 z 24.12.2015, s. 14).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1221/2009 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie dobrowolnego udziału organizacji w systemie ekozarządzania i audytu we Wspólnocie (EMAS), uchylające rozporządzenie (WE) nr 761/2001 oraz decyzje Komisji 2001/681/WE i 2006/193/WE (Dz.U. L 342 z 22.12.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.417.151

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2020/1882 zawierającej uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2018, sekcja IV - Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej
Data aktu: 14/05/2020
Data ogłoszenia: 11/12/2020