Rozporządzenie delegowane 2020/743 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891 w odniesieniu do obliczania wartości produkcji sprzedanej przez organizacje producentów w sektorze owoców i warzyw

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2020/743
z dnia 30 marca 2020 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891 w odniesieniu do obliczania wartości produkcji sprzedanej przez organizacje producentów w sektorze owoców i warzyw

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (We) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 37 lit. c) ppkt (i) i (iv),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Od pewnego czasu choroby roślin lub porażenia agrofagami powodują coraz większe szkody w produkcji owoców i warzyw w Unii. Na przykład w latach 2013-2018 pojawy Xyllela fastidiosa objęły m.in. drzewa produkujące owoce pestkowe, takie jak śliwki, czereśnie i migdały, we Włoszech, Hiszpanii i Francji. W latach 2018-2019 w wyniku wprowadzenia i rozprzestrzenienia inwazyjnego wirusa brunatnej wyboistości owoców pomidora (ToBRFV) zniszczeniu uległa produkcja pomidorów (Solanum lycopersicum L.) i papryki (Capsicum annuum) we Włoszech i w Niemczech. Jeśli chodzi o agrofagi, np. Eurytoma schreineri Schreiner, wprowadzony w Unii przy przywozie w 2013 r., spowodował szkody w produkcji śliwek, moreli i czereśni w Bułgarii i w krajach z nią sąsiadujących. Ostatnio w 2019 r. w następujących północnych regionach Włoch: Emilia Romania, Wenecja Euganejska, Trydent-Górna Adyga, Lombardia, Piemont i Friuli-Wenecja Julijska wysokie straty w produkcji spowodowała tarczówka marmur- kowata (Halyomorpha halys), co miało negatywny wpływ na wartość produkcji sprzedanej przez organizacje producentów działających w tych regionach.

(2) Z uwagi na zwiększoną częstotliwość występowania szkód fitosanitarnych potrzebne jest długoterminowe rozwiązanie dotyczące obliczania wartości produkcji sprzedanej przez organizacje producentów, które zwiększyłoby odporność tych organizacji w przyszłości. Konieczna jest zmiana rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/891 2  poprzez zapewnienie elastyczności obliczania wartości produkcji sprzedanej przez organizacje producentów w Unii w przypadku, gdy dotkną ich szkody fitosanitarne uniemożliwiające wykorzystanie produkcji do konsumpcji i przetwórstwa.

(3) Znaczne straty wartości produkcji sprzedanej spowodowane szkodami fitosanitarnymi mają istotny wpływ na kwotę pomocy unijnej otrzymywanej przez organizacje producentów w kolejnym roku, ponieważ kwota pomocy unijnej jest obliczana jako odsetek wartości produkcji sprzedanej przez każdą organizację producentów. W przypadku utraty dużej części lub całości zbiorów organizacje producentów ryzykują utratę swojego uznania, ponieważ jednym z kryteriów uznania jest osiągnięcie pewnej minimalnej wartości produkcji sprzedanej, którą ustala się na poziomie krajowym. Oznacza to poniesienie podwójnej straty ekonomicznej, co może zagrozić długoterminowej stabilności organizacji producentów.

(4) Należy zatem dopuścić większą elastyczność w odniesieniu do obliczania wartości produkcji sprzedanej przez organizacje producentów. Jest to konieczne, aby uniknąć sytuacji, w której organizacje producentów, które zainwestowały w środki zapobiegawcze, lecz mimo to poniosły znaczne straty fitosanitarne, były narażone nie tylko na stratę wartości produkcji sprzedanej, ale również na znaczne i nagłe zmniejszenie pomocy finansowej Unii w kolejnym roku. Taka elastyczność w zakresie obliczania wartości produkcji sprzedanej powinna być jednak dostępna wyłącznie dla organizacji producentów, które udowodnią, że wprowadziły niezbędne środki zapobiegawcze przeciwko chorobom roślin i porażeniom agrofagami, takie jak stosowanie sieci ochronnych, monitorowanie agrofagów i chorób, biologiczne środki zwalczania agrofagów oraz inne środki ograniczające występowanie agrofagów i chorób oraz powodowanych przez te agrofagi i choroby szkód w produkcji.

(5) Ze względu na zwiększoną częstotliwość występowania porażeń agrofagami lub chorób roślin i wynikające z tego znacznie większe straty w produkcji w porównaniu ze szkodami związanymi z warunkami atmosferycznymi, zabezpieczenie ustanowione w art. 23 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891, zgodnie z którym uznaje się, że wartość produkcji sprzedanej danego produktu stanowi 65 % jego wartości w poprzednim okresie odniesienia, jest niewystarczające.

(6) W związku z tym, a także ze względu na potrzebę zapewnienia stabilności gospodarczej i finansowej organizacji producentów, których dotyczą znaczne straty wartości produkcji sprzedanej spowodowane szkodami fitosanitarnymi, próg obliczania wartości produkcji sprzedanej należy podwyższyć. Ze względu na powyższe fakty oraz biorąc pod uwagę poważne szkody spowodowane przez niedawne porażenia agrofagami, wartość produkcji sprzedanej, o której mowa w art. 23 ust. 4 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891, należy podwyższyć do 85 %.

(7) Z uwagi na fakt, że programy operacyjne są realizowane w latach kalendarzowych, a obliczanie wartości produkcji sprzedanej, która determinuje kwotę unijnej pomocy finansowej, opiera się na poprzednim roku kalendarzowym, konieczne jest, aby niniejsze rozporządzenie weszło w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiany w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/891

W art. 23 rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

"4. Jeżeli obniżenie wartości produktu o co najmniej 35 % wynikało z przyczyn pozostających poza zakresem odpowiedzialności organizacji producentów i od niej niezależnych, wartość produkcji sprzedanej dla tego produktu stanowi 65 % jego wartości w poprzednim okresie odniesienia. Organizacja producentów udowadnia właściwemu organowi danego państwa członkowskiego, że przyczyny te pozostają poza zakresem jej odpowiedzialności i są od niej niezależne.

Jeżeli obniżenie wartości produktu o co najmniej 35 % było skutkiem chorób roślin lub porażeń agrofagami pozostających poza zakresem odpowiedzialności organizacji producentów i od niej niezależnych, wartość produkcji sprzedanej dla tego produktu stanowi 85 % jego wartości w poprzednim okresie odniesienia. Organizacja producentów udowadnia właściwemu organowi danego państwa członkowskiego, że wprowadziła niezbędne środki zapobiegawcze przeciwko danej chorobie roślin lub porażeniu agrofagami.

Niniejszy ustęp stosuje się również w celu ustalenia zgodności z minimalną wartością produkcji sprzedanej określoną w art. 9.".

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 30 marca 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2017/891 z dnia 13 marca 2017 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do sektora owoców i warzyw oraz sektora przetworzonych owoców i warzyw, uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1306/2013 w odniesieniu do kar, które mają być stosowane w tych sektorach, a także zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 543/2011 (Dz.U. L 138 z 25.5.2017, s. 4).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.176.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2020/743 zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891 w odniesieniu do obliczania wartości produkcji sprzedanej przez organizacje producentów w sektorze owoców i warzyw
Data aktu: 30/03/2020
Data ogłoszenia: 05/06/2020
Data wejścia w życie: 06/06/2020