Rozporządzenie wykonawcze 2019/455 poddające rejestracji przywóz mieszanin mocznika i azotanu amonu pochodzących z Rosji, Trynidadu i Tobago oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2019/455
z dnia 20 marca 2019 r.
poddające rejestracji przywóz mieszanin mocznika i azotanu amonu pochodzących z Rosji, Trynidadu i Tobago oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 , ostatnio zmienione rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/825 z dnia 30 maja 2018 r. 2  ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 14 ust. 5a,

po poinformowaniu państw członkowskich,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 13 sierpnia 2018 r. Komisja Europejska ("Komisja") ogłosiła w zawiadomieniu opublikowanym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 3  ("zawiadomienie o wszczęciu") wszczęcie postępowania antydumpingowego w odniesieniu do przywozu do Unii mieszanin mocznika i azotanu amonu pochodzących z Rosji, Trynidadu i Tobago oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki w następstwie skargi złożonej w dniu 29 czerwca 2018 r. przez Fertilizers Europe ("skarżący") w imieniu producentów reprezentujących ponad 25 % całkowitej unijnej produkcji roztworów mocznika i azotanu amonu.

1. PRODUKT PODLEGAJĄCY REJESTRACJI

(2) Produktem podlegającym rejestracji ("produkt objęty postępowaniem") są mieszaniny mocznika i azotanu amonu w roztworze wodnym lub amoniakalnym, obecnie objęte kodem CN 3102 80 00.

2. PODSTAWY DO REJESTRACJI

(3) Zgodnie z art. 14 ust. 5a rozporządzenia podstawowego Komisja musi polecić organom celnym podjęcie odpowiednich kroków w celu rejestrowania przywozu w okresie wcześniejszego informowania zgodnie z art. 19a, tak aby można było następnie zastosować środki wobec tego przywozu od daty takiej rejestracji, chyba że Komisja dysponuje wystarczającymi dowodami na to, że wymogi określone w art. 10 ust. 4 lit. c) albo art. 10 ust. 4 lit. d) nie zostały spełnione.

(4) Komisja sprawdziła, czy importerzy byli świadomi lub powinni byli być świadomi dumpingu w zakresie jego rozmiarów oraz w zakresie domniemanej bądź stwierdzonej szkody. Zbadała również, czy przywóz nadal znacznie rósł, co - biorąc pod uwagę moment, w którym miał on miejsce, jego wielkość oraz inne okoliczności -mogło znacznie osłabić skutki ostatecznego cła antydumpingowego, które ma zostać wprowadzone.

(5) Komisja tym samym zbadała dowody, którymi dysponowała, w świetle art. 10 ust. 4 rozporządzenia podstawowego. Na potrzeby tej analizy Komisja oparła się na dostępnych jej danych statystycznych, dotyczących przywozu w ramach kodu CN 3102 80 00.

(6) W dniu 30 stycznia 2019 r. Komisja zwróciła się ponadto do zainteresowanych stron o przedstawienie uwag na temat jej wstępnych ustaleń dotyczących tendencji w przywozie po wszczęciu dochodzenia; uwagi te zostały również uwzględnione w analizie.

2.1. Świadomość importerów w kwestii istnienia dumpingu, jego rozmiarów oraz domniemanej szkody

(7) Komisja dysponuje wystarczającymi dowodami na to, że przywóz produktu objętego postępowaniem z Rosji, Trynidadu i Tobago oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki odbywa się po cenach dumpingowych.

(8) W zawiadomieniu o wszczęciu przedmiotowego postępowania, opublikowanym w dniu 13 sierpnia 2018 r., podkreślono, że obliczone marginesy dumpingu są znaczne w odniesieniu do wszystkich państw. W perspektywie całościowej oraz biorąc pod uwagę zakres domniemanych marginesów dumpingu, sięgający od 43 % do 83 %, dowody przedstawione w skardze potwierdzają w wystarczającym stopniu na tym etapie, że wskazani producenci eksportujący stosują dumping.

(9) W skardze przedstawiono również wystarczające dowody domniemanej szkody wyrządzonej przemysłowi Unii, w tym spadku udziału w rynku i negatywnego kształtowania się innych kluczowych wskaźników efektywności przemysłu unijnego.

(10) Zawiadomienie o wszczęciu jest publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, toteż mają do niego dostęp wszyscy importerzy. Ponadto importerzy, jako zainteresowane strony w dochodzeniu, mają dostęp do jawnej wersji skargi oraz do dokumentacji nieopatrzonej klauzulą poufności. Na tej podstawie Komisja uznała, że importerzy byli świadomi lub powinni być świadomi domniemanej praktyki dumpingu, jego zakresu i domniemanej szkody.

(11) Kilku producentów eksportujących twierdziło, że warunek określony w art. 10 ust. 4 lit. c) nie został spełniony, ponieważ nie stwierdzono dumpingu w przeszłości. W art. 10 ust. 4 lit. c) wymaga się jednak alternatywnie stwierdzenia dumpingu w przeszłości lub świadomości importera co do rozmiarów dumpingu i domniemanej szkody. Jak wyjaśniono w motywach 7-10, na podstawie zawiadomienia o wszczęciu oraz informacji zawartych w skardze Komisja uznała, że importerzy byli świadomi lub powinni być świadomi tego domniemanego dumpingu, jego zakresu i domniemanej szkody.

(12) Na podstawie powyższego Komisja stwierdziła, że nie ma dowodów, jakoby nie został spełniony warunek określony w art. 10 ust. 4 lit. c) rozporządzenia podstawowego.

2.2. Dalszy znaczny wzrost przywozu

(13) Na podstawie danych statystycznych, których podsumowanie przedstawiono w tabeli 1 poniżej, Komisja stwierdziła, że wielkość przywozu mieszanin mocznika i azotanu amonu w roztworze wodnym lub amoniakalnym z państw, których dotyczy postępowanie, do Unii wzrosła o 23 % w okresie od września 2018 r. do grudnia 2018 r., tj. po wszczęciu postępowania, w porównaniu z okresem od września 2017 r. do grudnia 2017 r., tj. tym samym okresem poprzedniego roku, oraz z częścią okresu objętego dochodzeniem (okres od dnia 1 lipca 2017 r. do dnia 30 czerwca 2018 r.). Ponadto średnia miesięczna wielkość przywozu z państw, których dotyczy postępowanie, do Unii w okresie od września 2018 r. do grudnia 2018 r. była wyższa o 34 % niż średnia miesięczna wielkość przywozu do Unii w okresie objętym dochodzeniem. W związku z tym, biorąc pod uwagę dalszy znaczny wzrost przywozu z państw, których dotyczy postępowanie, Komisja stwierdziła, że nie ma dowodów na to, że odnośny wymóg nie został spełniony.

Tabela 1

Wielkość przywozu (t)

Pochodzenie wrzesień 2017 r.

- grudzień

2017 r.

wrzesień 2018 r.

- grudzień

2018 r.

Δ Średnia miesięczna w okresie objętym dochodzeniem Średnia

wrzesień 2018 r.

- grudzień

2018 r.

Δ
Rosja 226 319 270 449 + 19,5 % 51 491 67 612 + 31,3 %
Trynidad i Tobago 150 497 167 852 + 11,5 % 30 681 41 963 + 36,8 %
Stany Zjednoczone 200 757 333 393 + 66,1 % 61 848 83 348 + 34,8 %
3 kraje ogółem 577 573 771 694 + 33,6 % 144 020 192 924 + 34,0 %
Źródło: Eurostat.

2.3. Osłabianie skutków naprawczych cła

(14) Jak stwierdzono w sekcji 2.2, od czasu rozpoczęcia bieżącego dochodzenia nastąpił dalszy znaczny wzrost przywozu produktu objętego postępowaniem. W porównaniu z wielkością przywozu w okresie objętym dochodzeniem z państw, których dotyczy postępowanie, wzrost ten oznaczał przywóz dodatkowo ponad 48 000 ton produktu miesięcznie, co samo w sobie stanowi 10 % konsumpcji w Unii w 2017 r.

(15) Zgodnie z danymi statystycznymi dotyczącymi przywozu, podsumowanymi w tabeli 2 poniżej, średnia miesięczna cena (w EUR/t) przywozu z państw, których dotyczy postępowanie, do Unii w okresie od września 2018 r. do grudnia 2018 r. była wyższa o 19,5 % niż średnia miesięczna cena przywozu do Unii z tych państw w okresie objętym dochodzeniem. Gwałtowny wzrost cen zaobserwowano w przypadku przywozu z każdego z państw objętych dochodzeniem.

Tabela 2

Ceny przywozu (średnia, EUR/t)

Pochodzenie wrzesień 2017 r.

- grudzień

2017 r.

wrzesień 2018 r.

- grudzień

2018 r.

Δ Średnia miesięczna w okresie objętym dochodzeniem Średnia

wrzesień 2018 r.

- grudzień

2018 r.

Δ
Rosja 129,1 160,1 + 24,0 % 125,9 160,1 + 27,2 %
Trynidad i Tobago 136,0 175,4 + 28,9 % 139,8 175,4 + 25,4 %
Stany Zjednoczone 118,0 136,6 + 15,7 % 124,5 136,6 + 9,7 %
3 kraje ogółem 127,1 153,3 + 20,6 % 128,3 153,3 + 19,5 %
Źródło: Eurostat.

(16) Niektórzy producenci eksportujący i importerzy stwierdzili, że ze względu na znaczny wzrost cen przywozu z państw, których dotyczy postępowanie, przywóz ten nie będzie powodował negatywnych skutków cenowych na rynku. Ci sami producenci eksportujący stwierdzili również, że od czasu wszczęcia postępowania nie gromadzono zapasów. Argumentowano, że w związku z tym skutek naprawczy ostatecznego cła antydumpingowego, o ile zostałoby ono zastosowane, nie byłby poważnie zagrożony.

(17) Skarżący przedstawił jednak wystarczające dowody na to, że wzrost cen był niewielki w porównaniu ze wzrostem kosztów (szczególnie gazu w okresie letnim i jesiennym w 2018 r.). Ponadto, nawet jeśli brak jest jednoznacznych dowodów na gromadzenie zapasów od czasu wszczęcia postępowania, skarżący przedstawił dalsze dowody na to, że gwałtowny wzrost wielkości przywozu od czasu wszczęcia postępowania dodatkowo pogorszył szkodliwą sytuację producentów unijnych (w tym wzrost strat po okresie objętym dochodzeniem).

(18) Na tej podstawie Komisja ustaliła, że dowody w aktach nie pozwalają na stwierdzenie, że odnośny wymóg nie został spełniony.

2.4. Wniosek

(19) W świetle powyższego Komisja stwierdziła, że nie ma jednoznacznych dowodów na to, że rejestracja przywozu produktu objętego postępowaniem w okresie wcześniejszego informowania jest w tym przypadku nieuzasadniona. Wynika to z faktu, że po publikacji zawiadomienia o wszczęciu, gdy producenci eksportujący byli świadomi lub powinni być świadomi domniemanego dumpingu i szkody, przywóz produktu objętego postępowaniem jeszcze wzrósł w sposób, który może poważnie osłabić skutki naprawcze ceł antydumpingowych również w okresie wcześniejszego informowania.

(20) Ustalenia pozostają bez zmian nawet w świetle najnowszych danych statystycznych, którymi dysponuje Komisja.

(21) Dlatego też, zgodnie z art. 14 ust. 5a podstawowego rozporządzenia antydumpingowego, Komisja musi dokonać rejestracji przywozu produktu objętego postępowaniem w okresie wcześniejszego informowania.

3. REJESTRACJA

(22) Zgodnie z art. 14 ust. 5a podstawowego rozporządzenia antydumpingowego przywóz produktu objętego postępowaniem musi zostać poddany rejestracji w okresie wcześniejszego informowania zgodnie z art. 19a rozporządzenia podstawowego, chyba że istnieją wystarczające dowody na to, że wymogi określone w art. 10 ust. 4 lit. c) i d) nie zostały spełnione.

(23) Wszelkie ewentualne zobowiązania w przyszłości będą wynikać z ostatecznych ustaleń przedmiotowego dochodzenia antydumpingowego.

(24) W zarzutach zawartych w skardze wzywającej do wszczęcia postępowania antydumpingowego szacuje się, że marginesy dumpingu w przypadku produktu objętego postępowaniem wynoszą od 43 % do 83 %, a średni poziom usuwający szkodę - do 13 %. Kwotę ewentualnego przyszłego zobowiązania ustala się na podstawie skargi na tych poziomach, tj. od 13 % do 83 % w stosunku do wartości importowej CIF produktu objętego postępowaniem.

4. PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH

(25) Wszelkie dane osobowe zgromadzone w kontekście przedmiotowej rejestracji będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 4 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1
1. 
Niniejszym poleca się organom celnym, na podstawie art. 14 ust. 5a rozporządzenia (UE) 2016/1036, podjęcie odpowiednich kroków w celu rejestrowania przywozu do Unii mieszanin mocznika i azotanu amonu w roztworze wodnym lub amoniakalnym, objętych obecnie kodem CN 3102 80 00, pochodzących z Rosji, Trynidadu i Tobago oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki.
2. 
Rejestracja wygasa po upływie trzech tygodni od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 20 marca 2019 r.
W imieniu Komisji
Jean-Claude JUNCKER
Przewodniczący
1 Dz.U. L 176 z 30.6.2016, s. 21.
2 Dz.U. L 143 z 7.6.2018, s. 1.
3 Dz.U. C 284 z 13.8.2018, s. 9.
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.79.9

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2019/455 poddające rejestracji przywóz mieszanin mocznika i azotanu amonu pochodzących z Rosji, Trynidadu i Tobago oraz Stanów Zjednoczonych Ameryki
Data aktu: 20/03/2019
Data ogłoszenia: 21/03/2019
Data wejścia w życie: 22/03/2019