(notyfikowana jako dokument nr C(2019) 2004)(Jedynie tekst w języku niemieckim jest autentyczny)
(Dz.U.UE L z dnia 19 marca 2019 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 211/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. w sprawie inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Przedmiotem proponowanej inicjatywy obywatelskiej zatytułowanej "Housing for All" są następujące kwestie: "Celem niniejszej europejskiej inicjatywy obywatelskiej jest stworzenie lepszych ram prawnych i finansowych w celu ułatwienia dostępu do mieszkań dla wszystkich w Europie".
(2) Cele proponowanej inicjatywy obywatelskiej dotyczą następujących kwestii: "Wzywamy UE do podjęcia działań mających na celu ułatwienie dostępu do mieszkań dla wszystkich w Europie. Obejmuje to łatwiejszy dostęp dla wszystkich do mieszkań socjalnych i przystępnych cenowo, niestosowanie kryteriów z Maastricht do inwestycji publicznych w mieszkalnictwo socjalne i przystępne cenowo, lepszy dostęp do finansowania UE dla niekomercyjnych i stosujących zasady zrównoważoności deweloperów budowlanych, społeczne i oparte na konkurencji zasady wynajmu krótkoterminowego oraz sporządzanie statystyk dotyczących potrzeb mieszkaniowych w Europie.".
(3) W załączniku do proponowanej inicjatywy obywatelskiej wymieniono szczegółowo szereg celów, które mają być realizowane w drodze aktów prawnych Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów, a mianowicie:
- "Lepszy dostęp do dotowanych mieszkań w Unii Europejskiej",
- "Nieuwzględnianie w kryteriach z Maastricht dotyczących deficytu inwestycji publicznych w przystępne cenowo mieszkania",
- "Łatwiejszy dostęp do środków finansowych z funduszy europejskich dla podmiotów świadczących usługi w zakresie mieszkalnictwa nienastawionego na zysk i socjalnego",
- "Przyjęcie zharmonizowanych ram regulacyjnych na szczeblu europejskim w odniesieniu do krótkoterminowego wynajmu prywatnych nieruchomości oraz zapewnienie wystarczającej ilości przystępnych cenowo mieszkań",
- "Włączenie standardowych danych dotyczących sytuacji mieszkaniowej w Europie do Europejskiego programu statystycznego".
(4) Traktat o Unii Europejskiej (TUE) podkreśla rolę obywatelstwa Unii i usprawnia demokratyczne funkcjonowanie Unii, stanowiąc między innymi, że każdy obywatel ma mieć prawo do uczestnictwa w życiu demokratycznym Unii za pośrednictwem europejskiej inicjatywy obywatelskiej.
(5) W związku z tym procedury i warunki wymagane dla inicjatywy obywatelskiej powinny być jasne, proste, przyjazne użytkownikowi i proporcjonalne do charakteru inicjatywy obywatelskiej, tak aby zachęcić obywateli do udziału i zwiększyć przystępność Unii.
(6) Komisja jest uprawniona do przedstawiania wniosków dotyczących unijnych aktów prawnych w celu wprowadzenia w życie Traktatów w następujących kwestiach:
- w zakresie koordynacji przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich dotyczących podejmowania i wykonywania działalności prowadzonej na własny rachunek, na podstawie art. 53 ust. 1 i art. 62 TFUE,
- w zakresie przepisów dotyczących harmonizacji ustawodawstw odnoszących się do podatków obrotowych, akcyzy i innych podatków pośrednich w zakresie, w jakim harmonizacja ta jest niezbędna do zapewnienia ustanowienia i funkcjonowania rynku wewnętrznego oraz uniknięcia zakłóceń konkurencji, na podstawie art. 113 TFUE,
- w zakresie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, które mają na celu ustanowienie i funkcjonowanie rynku wewnętrznego, na podstawie art. 114 TFUE,
- w zakresie zbliżenia przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych państw członkowskich, które mają bezpośredni wpływ na ustanowienie lub funkcjonowanie rynku wewnętrznego, na podstawie art. 115 TFUE,
- w zakresie przepisów uzupełniających mających na celu unikanie nadmiernego deficytu budżetowego, jak określono w Protokole w sprawie procedury dotyczącej nadmiernego deficytu załączonym do Traktatów, na podstawie art. 126 ust. 14 TFUE,
- w celu przyjęcia rozporządzeń wykonawczych dotyczących Europejskiego Funduszu Społecznego, na podstawie art. 164 TFUE,
- w zakresie szczególnych działań poza funduszami strukturalnymi oraz w celu wspierania harmonijnego rozwoju całej Unii, rozwijania i prowadzenia działań na rzecz wzmocnienia jej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej, jak przewidziano w art. 174 TFUE, na podstawie art. 175 akapit 3 TFUE,
- w zakresie przepisów mających na celu określenie zadań, celów priorytetowych i organizacji funduszy strukturalnych, co może obejmować grupowanie funduszy, na podstawie art. 177 TFUE,
- w celu przyjęcia rozporządzeń wykonawczych dotyczących Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, na podstawie art. 178 TFUE,
- w zakresie środków służących tworzeniu statystyk, jeżeli jest to konieczne do wykonywania działań Unii, na podstawie art. 338 TFUE.
(7) Z wymienionych powyżej względów proponowana inicjatywa obywatelska - w zakresie, w jakim jej celem są wnioski Komisji dotyczące unijnych aktów prawnych w celu wprowadzenia w życie Traktatów w ramach realizacji celów określonych w motywie 3 tiret 2-5 - nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji w zakresie przedkładania wniosku dotyczącego unijnego aktu prawnego w celu wprowadzenia w życie Traktatów zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 211/2011.
(8) Natomiast akty prawne dotyczące stosowania przepisów w dziedzinie przedsiębiorstw publicznych i przedsiębiorstw, którym państwa członkowskie przyznają prawa specjalne lub wyłączne, jak również przedsiębiorstw zobowiązanych do zarządzania usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym lub mającymi charakter monopolu skarbowego na podstawie art. 106 ust. 3 TFUE przyjmowane są nie na wniosek Komisji, zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 211/2011, lecz przez Komisję.
(9) Jeżeli jednak proponowana inicjatywa obywatelska zostanie jej przedłożona zgodnie z art. 9 rozporządzenia (UE) nr 211/2011, Komisja zobowiązuje się ocenić również potrzebę przyjęcia lub zmiany aktów prawnych na podstawie art. 106 ust. 3 TFUE w świetle ich związku z przedmiotem tej inicjatywy.
(10) Ponadto utworzono komitet obywatelski i wyznaczono osoby do kontaktów zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 211/2011, a proponowana inicjatywa obywatelska nie jest oczywistym nadużyciem, jawnie niepoważna ani dokuczliwa, ani w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 TUE.
(11) Należy zatem zarejestrować proponowaną inicjatywę obywatelską "Housing for All". Deklaracje poparcia dla tej proponowanej inicjatywy obywatelskiej należy zbierać w oparciu o założenie przedstawione w motywach 6 do 9,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Strasburgu dnia 12 marca 2019 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Frans TIMMERMANS |
|
Wiceprzewodniczący |