a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywą 2009/125/WE nałożono na Komisję obowiązek określenia wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów związanych z energią, które mają znaczący udział w sprzedaży i obrocie handlowym, mają znaczący wpływ na środowisko i wykazują znaczący potencjał w zakresie poprawy tego wpływu, bez powodowania nadmiernych kosztów.
(2) Komisja przeprowadziła badanie przygotowawcze w celu przeanalizowania technicznych, środowiskowych i ekonomicznych aspektów serwerów i produktów do przechowywania danych wykorzystywanych zazwyczaj w celach komercyjnych. Badanie przeprowadzono przy udziale zainteresowanych podmiotów i stron z Unii i państw trzecich, a jego wyniki zostały podane do publicznej wiadomości.
(3) Serwery i produkty do przechowywania danych wprowadza się zwykle do obrotu w celu ich wykorzystania w ośrodkach przetwarzania danych, biurach i środowiskach korporacyjnych.
(4) Aspekty środowiskowe serwerów i produktów do przechowywania danych, które zostały uznane za istotne dla celów niniejszego rozporządzenia, to: zużycie energii w fazie użytkowania i efektywne gospodarowanie zasobami, w szczególności aspekty związane z możliwością naprawy, ponownego wykorzystania, uaktualnienia i recyklingu w celu zapewnienia bezpieczeństwa dostaw.
(5) Wymogi dotyczące ekoprojektu powinny doprowadzić do harmonizacji wymogów dotyczących zużycia energii i efektywnego gospodarowania zasobami dla serwerów i produktów do przechowywania danych w całej Unii, co przyczyni się do sprawniejszego funkcjonowania rynku wewnętrznego i poprawy ekologiczności przedmiotowych produktów.
(6) Przewiduje się, że roczne zużycie energii bezpośrednio przez serwery wyniesie 48 TWh w 2030 r., a po uwzględnieniu również rocznego zużycia energii przez infrastrukturę (np. systemy chłodzenia i zasilacze awaryjne) - 75 TWh. Przewiduje się, że roczne zużycie energii przez produkty do przechowywania danych wyniesie 30 TWh w 2030 r., a po uwzględnieniu również infrastruktury - 47 TWh. Z badania przygotowawczego wynika, że zużycie energii przez serwery i produkty do przechowywania danych w fazie użytkowania można znacznie zmniejszyć.
(7) Szacuje się, że wpływ wymogów dotyczących ekoprojektu określonych w niniejszym rozporządzeniu przyniesie do 2030 r. roczne oszczędności energii w wysokości około 9 TWh (w przybliżeniu roczne zużycie energii elektrycznej w Estonii w 2014 r.). Bardziej szczegółowo, szacuje się, że wpływ wymogów dotyczących ekoprojektu dla serwerów określonych w niniejszym rozporządzeniu przyniesie do 2030 r. bezpośrednie roczne oszczędności energii w wysokości około 2,4 TWh i pośrednie (tj. związane z infrastrukturą) roczne oszczędności energii w wysokości 3,7 TWh, co daje 6,1 TWh łącznych oszczędności odpowiadających w sumie 2,1 Mt ekwiwalentu CO2. Szacuje się, że wpływ wymogów dotyczących ekoprojektu dla produktów do przechowywania danych określonych w niniejszym rozporządzeniu przyniesie do 2030 r. bezpośrednie roczne oszczędności energii w wysokości około 0,8 TWh i pośrednie (tj. związane z infrastrukturą) roczne oszczędności energii w wysokości 2 TWh, co daje 2,8 TWh łącznych oszczędności odpowiadających 0,9 Mt ekwiwalentu CO2.
(8) Zgodnie z planem działania UE dotyczącym gospodarki o obiegu zamkniętym 2 Komisja powinna dopilnować, aby przy ustalaniu lub zmianie kryteriów dotyczących ekoprojektu szczególny nacisk położono na zagadnienia istotne dla gospodarki o obiegu zamkniętym, takie jak trwałość i możliwość naprawy. Należy zatem ustanowić wymogi dotyczące aspektów niezwiązanych z energią, w tym odzysku kluczowych komponentów i surowców krytycznych, dostępności funkcji bezpiecznego usuwania danych oraz dostarczania najnowszej dostępnej wersji oprogramowania układowego.
(9) Oczekuje się, że wymóg dotyczący odzysku kluczowych komponentów przyczyni się do zwiększenia możliwości naprawy i uaktualnienia serwerów i produktów do przechowywania danych, w szczególności przez strony trzecie (takie jak podmioty dokonujące napraw części zamiennych i prowadzące obsługę techniczną).
(10) O możliwości uwzględnienia surowców krytycznych w przepisach dotyczących ekoprojektu (w tym w odniesieniu do serwerów dla przedsiębiorstw) wspomniano w opublikowanym niedawno dokumencie roboczym służb Komisji pt. "Sprawozdanie na temat surowców krytycznych i gospodarki o obiegu zamkniętym" 3 .
(11) Wymóg dotyczący funkcji bezpiecznego usuwania danych można by wdrażać za pomocą rozwiązań technicznych takich jak m.in. funkcja wdrożona w oprogramowaniu układowym, zazwyczaj w podstawowym systemie wejścia/wyjścia (BIOS), w oprogramowaniu zawartym w autonomicznym środowisku startowym dostarczanym na rozruchowej płycie CD, płycie DVD lub nośniku danych USB dołączonych do produktu, lub w dostarczanym wraz z produktem oprogramowaniu instalowanym w obsługiwanych systemach operacyjnych.
(12) Oczekuje się, że wymogi dotyczące aspektów niezwiązanych z energią przyczynią się do przedłużenia cyklu życia serwerów poprzez ułatwienie ich modernizacji i ponownego wykorzystania, przy jednoczesnym zachowaniu zgodności z zasadami prywatności i ochrony danych osobowych określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 4 .
(13) Zużycie energii przez serwery i produkty do przechowywania danych można obniżyć, stosując istniejące niezastrzeżone prawnie rozwiązania techniczne bez zwiększania łącznych kosztów zakupu i eksploatacji tych produktów.
(14) Wymogi dotyczące ekoprojektu nie powinny mieć wpływu na funkcjonalność lub przystępność cenową serwerów i produktów do przechowywania danych z punktu widzenia użytkowników, a także nie powinny mieć negatywnego wpływu na zdrowie, bezpieczeństwo lub środowisko.
(15) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie bez uszczerbku dla wymogów określonych w przepisach Unii dotyczących bezpieczeństwa i zdrowia, w szczególności dla przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/35/UE 5 , która obejmuje wszystkie zagrożenia dla zdrowia i bezpieczeństwa stwarzane przez sprzęt elektryczny działający pod napięciem 50-1 000 V w przypadku prądu przemiennego i 75-1 500 V w przypadku prądu stałego.
(16) Przy wprowadzaniu wymogów dotyczących ekoprojektu należy zapewnić producentom wystarczająco dużo czasu na zmianę konstrukcji produktów objętych niniejszym rozporządzeniem. Harmonogram powinien uwzględniać wpływ na koszty ponoszone przez producentów, w szczególności przez małe i średnie przedsiębiorstwa, przy jednoczesnym zapewnieniu terminowego osiągnięcia celów niniejszego rozporządzenia.
(17) Pomiary i obliczenia parametrów produktów należy przeprowadzać z wykorzystaniem wiarygodnych, dokładnych i odtwarzalnych metod uwzględniających powszechnie uznane najnowsze metody pomiarów i obliczeń, w tym - o ile są dostępne - zharmonizowane normy przyjęte na wniosek Komisji przez europejskie organizacje normalizacyjne zgodnie z procedurami określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 6 .
(18) Zgodnie z art. 8 dyrektywy 2009/125/WE w niniejszym rozporządzeniu określono mające zastosowanie procedury oceny zgodności.
(19) Aby ułatwić przeprowadzanie kontroli zgodności, producenci powinni przekazywać informacje zawarte w dokumentacji technicznej określonej w załącznikach IV i V do dyrektywy 2009/125/WE, w zakresie, w jakim dotyczą one wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(20) Oprócz prawnie wiążących wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu należy określić orientacyjne poziomy odniesienia dla najlepszych dostępnych technologii w celu zapewnienia szerokiego i łatwego dostępu do informacji dotyczących ekologiczności serwerów i produktów do przechowywania danych w ich cyklu życia.
(21) Należy zmienić rozporządzenie Komisji (UE) nr 617/2013 7 , aby wyłączyć serwery z zakresu stosowania tego rozporządzenia, co pozwoli zapobiec pokrywaniu się produktów uwzględnionych we wspomnianym rozporządzeniu z analogicznymi produktami objętymi zakresem stosowania niniejszego rozporządzenia.
(22) Definicje zawarte w niniejszym rozporządzeniu dotyczące produktów do przechowywania danych są zgodne z terminologią opracowaną przez Storage Networking Industry Association (SNIA) w ramach inicjatywy "Green Storage", określoną w taksonomii SNIA Emerald.
(23) W szczególności definicja małych produktów do przechowywania danych odpowiada sprzętowi klasyfikowanemu do kategorii Online 1 określonej w taksonomii SNIA Emerald, zaś definicja dużych produktów do przechowywania danych odpowiada sprzętowi klasyfikowanemu do kategorii Online 5 i 6 określonych w taksonomii SNIA Emerald.
(24) Definicje zawarte w niniejszym rozporządzeniu dotyczące typu serwerów, sprawności serwerów, wydajności serwerów oraz maksymalnej mocy są zgodne z terminologią przyjętą w normie EN 303 470:2018. Metody pomiaru i obliczania sprawności serwerów są zgodne z metodami przyjętymi w normie EN 303 470:2018.
(25) Klasy warunków pracy i ich charakterystyka są zgodne z klasyfikacją określoną w dokumencie "Thermal Guidelines for Data Processing Environments" (wytyczne termiczne dotyczące środowiska przetwarzania danych) opracowanym przez American Society of Heating, Refrigerating and Air-Conditioning Engineers (Amerykańskie Stowarzyszenie Inżynierów Ogrzewnictwa, Chłodnictwa i Klimatyzacji). W szczególności warunki brzegowe każdej klasy warunków pracy (takie jak temperatura i wilgotność) są zgodne z dopuszczalnymi zakresami środowiskowymi zawartymi we wspomnianych wytycznych termicznych dotyczących środowiska przetwarzania danych, w ramach których producenci testują swoje urządzenia w celu sprawdzenia, czy będą one działały w zakresie tych warunków brzegowych,
(26) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 19 ust. 1 dyrektywy 2009/125/WE,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: