Absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2017.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1545
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych ("Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2") za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Wspólnemu Przedsięwzięciu IMI 2 absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05827/2019 - C8-0104/2019),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 209,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 4 , w szczególności jego art. 71,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 557/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 5 , w szczególności jego art. 12,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 110/2014 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie modelowego rozporządzenia finansowego dla organów realizujących partnerstwa publiczno-prywatne, o których mowa w art. 209 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 6 ,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0104/2019),
1.
udziela dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi wykonawczemu Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1546

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0104/2019),
A.
mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Realizacji Wspólnej Inicjatywy Technologicznej w zakresie Leków Innowacyjnych (zwane dalej "Wspólnym Przedsiębiorstwem IMI") zostało ustanowione w grudniu 2007 r. na okres 10 lat w celu znaczącej poprawy skuteczności i wydajności procesu opracowywania leków, co w perspektywie długoterminowej miałoby doprowadzić do tego, że sektor farmaceutyczny będzie produkował skuteczniejsze i bezpieczniejsze leki innowacyjne;
B.
mając na uwadze, że po przyjęciu rozporządzenia Rady (UE) nr 557/2014 7  w maju 2014 r. Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem IMI 2") zastąpiło w czerwcu 2014 r. Wspólne Przedsiębiorstwo IMI w celu ukończenia prac badawczych w ramach siódmego programu ramowego; rozporządzenie wydłużyło również okres działania Wspólnego Przedsięwzięcia do dnia 31 grudnia 2024 r.;
C.
mając na uwadze, że członkami założycielami Wspólnego Przedsiębiorstwa są Unia reprezentowana przez Komisję i Europejska Federacja Producentów Leków i Stowarzyszeń Farmaceutycznych;
D.
mając na uwadze, że maksymalny wkład Unii na rzecz Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI przez okres 10 lat wynosi 1 000 000 000 EUR i kwota ta ma zostać wypłacona z budżetu siódmego programu ramowego, a członkowie założyciele wniosą równy wkład na pokrycie bieżących kosztów, przy czym każdy z nich wniesie kwotę nieprzekraczającą 4 % łącznego wkładu Unii;
E.
mając na uwadze, że maksymalny wkład Unii na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 przez okres 10 lat wynosi 1 638 000 000 EUR, przy czym kwota ta zostanie wypłacona z budżetu programu "Horyzont 2020", a członkowie inni niż Komisja pokryją 50 % bieżących kosztów oraz powinni wnieść wkład pieniężny lub rzeczowy (lub oba te wkłady) o wartości równiej wkładowi finansowemu Unii w celu pokrycia kosztów operacyjnych;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
zauważa, że w opinii Europejskiego Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem") sprawozdanie Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 za rok zakończony w dniu 31 grudnia 2017 r. przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach jego sytuację finansową na dzień 31 grudnia 2017 r. oraz wyniki transakcji, przepływy pieniężne i zmiany w aktywach netto za zakończony w tym dniu rok budżetowy, zgodnie z przepisami jego regulaminu finansowego i z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji oraz w oparciu o powszechnie przyjęte międzynarodowe standardy rachunkowości sektora publicznego;
2.
zauważa, że Trybunał wydał pozytywną opinię w sprawie legalności i prawidłowości transakcji leżących u podstaw sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 za rok 2017 we wszystkich istotnych aspektach;
3.
zauważa, że gotowy do wykonania ostateczny budżet na rok budżetowy 2017 dostępny dla siódmego programu ramowego oraz programu "Horyzont 2020" przewidywał kwotę środków na zobowiązania w wysokości 322 396 498 EUR oraz kwotę środków na płatności w wysokości 206 372 367 EUR; odnotowuje, że poziom wykorzystania środków na zobowiązania wyniósł 97,07 % (wzrost o 2,99 % w porównaniu z rokiem 2016);
4.
z żalem odnotowuje fakt, że środki na płatności przez czwarty rok z rzędu wynosiły poniżej 75 %: w 2017 r. były na poziomie 71,96 %; zauważa, że niski poziom wykorzystania tych środków był spowodowany przede wszystkim ograniczeniem lub przełożeniem badań klinicznych w ramach niektórych dużych i złożonych projektów w programach dotyczących oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe i wirusa Ebola, a także opóźnieniami w zawieraniu umów o dotacje w związku z wnioskami w ramach programu "Horyzont 2020"; zachęca Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 do przedstawienia organowi udzielającemu absolutorium aktualnych informacji oraz do zwiększenia środków na płatności w przyszłorocznej procedurze;
5.
przyjmuje z zadowoleniem fakt, że liczba płatności wzrosła o 9,33 % (z 75 % do 82 %); zauważa jednak, że wysokość wypłaconej kwoty zmniejszyła się z uwagi na wyższe koszty ujęte w płatnościach zaliczkowych, które już zostały wypłacone na rzecz projektów Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI i Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 (rozliczenia wzrosły o 189 % z 20 347 000 EUR do 58 846 383 EUR);
6.
przyznaje, że prognozowanie środków na płatności wiąże się z nieodłącznymi ograniczeniami; z ubolewaniem zauważa, że wspomniane ograniczenia przekładają się na słabości w planowaniu i monitorowaniu środków na płatności, co odzwierciedla kwota niewykorzystanych środków na płatności w wys. 78 700 000 EUR pozostająca pod koniec roku 2017; z zadowoleniem przyjmuje środki naprawcze wdrożone przez Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2, by przerwać cykl przekraczania budżetu; zauważa, że Rada Zarządzająca Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 postanowiła zmniejszyć kwotę środków na płatności tytułem wydatków operacyjnych przewidzianych na ten rok o 56 000 000 EUR, a skumulowanych niewykorzystanych środków na płatności z lat poprzednich - o 25 800 000 EUR;
7.
zauważa, że z kwoty 1 000 000 000 EUR środków siódmego programu ramowego przydzielonych na rzecz Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI do końca 2017 r. Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 zaciągnęło zobowiązania na kwotę 966 060 000 EUR i dokonało płatności na kwotę 719 978 000 EUR; zauważa, że wysoki poziom zobowiązań pozostających do spłaty, wynoszący 246 082 000 EUR (25,47 %), wynikał głównie z opóźnionego rozpoczęcia działań w ramach siódmego programu ramowego w pierwszych latach działalności Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI;
8.
stwierdza, że z 1 000 000 000 EUR wkładów, które członkowie z branży mieli wnieść na rzecz działań Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI, na koniec 2017 r. Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 zatwierdziło wkłady pieniężne i niepieniężne w wysokości 551 800 000 EUR (529 900 000 EUR wkładów niepieniężnych i 21 900 000 EUR wkładów pieniężnych); wskazuje, że członkowie Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 zgłosili kolejne 153 000 000 EUR niezatwierdzonych wkładów niepieniężnych; podkreśla w konsekwencji fakt, że na koniec 2017 r. wkłady niepieniężne i pieniężne wniesione przez członków z branży osiągnęły wysokość 705 100 000 EUR, zaś wkłady pieniężne wniesione przez Unię na rzecz działań Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI w ramach siódmego programu ramowego osiągnęły wysokość 827 200 000 EUR;
9.
zauważa, że z kwoty 1 680 000 000 EUR środków z programu "Horyzont 2020" przydzielonych na rzecz Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI do końca 2017 r. Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 zaciągnęło zobowiązania na kwotę 819 010 000 EUR (50 %) i dokonało płatności na kwotę 179 650 000 EUR (10,97 % przydzielonych środków i 21,93 % zatwierdzonych środków) na potrzeby wdrożenia 13 zaproszeń do składania wniosków; przyjmuje do wiadomości, że niski poziom płatności wynika głównie z czasu, jaki jest potrzebny konsorcjom projektowym do zawarcia z partnerami branżowymi umów o udzielenie dotacji w ramach programu "Horyzont 2020", co opóźnia płatności zaliczkowe Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI zaplanowane na dany rok, a także z czasu trwania projektów, często obejmujących ponad 5 lat, co oznacza, że duża część płatności będzie realizowana po roku 2020;
10.
zauważa, że z kwoty 1 638 000 000 EUR wkładów niepieniężnych i pieniężnych, które miały zostać wniesione przez członków z branży i partnerów stowarzyszonych na rzecz działań Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2, wkłady w wysokości 82 500 000 EUR zostały zatwierdzone przez dyrektora wykonawczego, a dalsza kwota 50 300 000 EUR została wykazana na koniec 2017 r.; zauważa ponadto, że dyrektor wykonawczy zatwierdził wkłady pieniężne od członków z branży w wys. 7 600 000 EUR; zauważa także, że w związku z tym na koniec 2017 r. łączna kwota wkładów ze strony członków z branży na rzecz działań Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 w ramach programu "Horyzont 2020" wyniosła 140 400 000 EUR, zaś kwota wkładów pieniężnych ze strony Unii wyniosła 157 300 000 EUR; podkreśla, że na tym etapie wdrażania programu zobowiązania w wysokości 391 000 000 EUR z funduszy Unii i 381 000 000 EUR wkładów niepieniężnych z branży przyznane zostały na 40 projektów programu "Horyzont 2020" (z czego 37 było wciąż realizowanych pod koniec 2017 r.);
11.
zauważa, że na dzień 31 grudnia 2017 r. liczba zajmowanych stanowisk we Wspólnym Przedsięwzięciu IMI 2 wynosiła 49 (o 8 więcej w porównaniu z poprzednim rokiem);

Wydajność

12.
z zadowoleniem przyjmuje rozwiązanie kwestii braku ustalonych kluczowych wskaźników skuteczności działania w ramach programu "Horyzont 2020"; odnotowuje z ubolewaniem powolny postęp w realizacji niektórych kluczowych wskaźników skuteczności działania w ramach Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI, obowiązujących przez cały okres trwania programu (osiągnięto mniej niż 60 % celów trzeciego zestawu kluczowych wskaźników skuteczności działania na rok 2017); z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rady Zarządzającej Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 o przyjęciu nowego zestawu kluczowych wskaźników skuteczności działania w ramach Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI, które w większym stopniu odzwierciedlają cele programu;
13.
zauważa, że wskaźnik kosztów zarządzania (budżet administracyjny/operacyjny) utrzymuje się poniżej 5 %, co wskazuje na raczej nierozbudowaną i skuteczną strukturę organizacyjną Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2;
14.
z zadowoleniem odnotowuje tymczasową wartość efektu dźwigni w roku 2016 (0,96), która przekracza docelową wartość efektu dźwigni w całym okresie 2014-2020;
15.
zauważa, że zaproszenia ogłaszane przez Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 są otwarte dla nowych uczestników na wiele sposobów; zauważa jednakże, że udział partnerów stowarzyszonych jest wciąż niski, biorąc pod uwagę cele określone w rozporządzeniu ustanawiającym Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2, i będzie wymagał zwiększenia w pozostałych latach;
16.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wszystkie zaproszenia do składania wniosków zostały opublikowane i zamknięte zgodnie z odpowiednimi planami prac, a wyniki pod kątem czasu oczekiwania na przyznanie dotacji i czasu oczekiwania na wypłacenie dotacji były znacznie poniżej określonych celów;
17.
przyjmuje z zadowoleniem strategię, która zakłada włączenie MŚP jako beneficjentów Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI, co przyczyni się do stworzenia łańcucha wartości; z zadowoleniem odnotowuje również zaangażowanie organizacji pacjentów; przyjmuje do wiadomości, że do końca 2017 r. organizacje pacjentów będą w ten lub inny sposób zaangażowane w około 50 % projektów Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI;

Strategia zwalczania nadużyć finansowych

18.
zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 dysponuje strategią zwalczania nadużyć finansowych, dostosowaną do wspólnej strategii zwalczania nadużyć finansowych Dyrekcji Generalnej ds. Badań Naukowych i Innowacji; przyjmuje z zadowoleniem fakt, że w 2017 r. nie zgłoszono nowych przypadków nadużyć do Europejskiego Urzędu ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF); zauważa jednakże, że OLAF wystosował dwa wezwania do udzielenia informacji; w przypadku jednego nie były konieczne żadne środki, zaś w wyniku drugiego Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 wszczęło procedurę odzyskiwania należności;

Audyt wewnętrzny

19.
odnotowuje, że w lutym 2017 r. Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) opublikowała sprawozdanie końcowe z kontroli zatytułowane "Przyznawanie dotacji w ramach programu »Horyzont 2020« na rzecz Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2"; podkreśla, że IAS zaleciła, aby Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 wyjaśniło działania podejmowane przez jego organy doradcze oraz ich interakcję m.in. z Europejską Federacją Przemysłu i Stowarzyszeń Farmaceutycznych (EFPIA), udzieliło informacji na temat roli i działań przedstawicieli EFPIA lub dopilnowało, żeby wszystkie osoby oceniające podpisywały deklarację interesów przed rozpoczęciem oceny na odległość;
20.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 przygotowało plan działania oraz że wszystkie cztery zalecenia zostały wdrożone do końca 2017 r.;
21.
przyjmuje z zadowoleniem fakt, że w listopadzie 2017 r. Wspólne Przedsięwzięcie przygotowało plan działania, obejmujący szeroki zakres działań do wdrożenia, a niektóre z nich już zainicjowano, m.in. opracowywanie seminariów internetowych, włączenie MŚP itp.

Systemy kontroli wewnętrznej

22.
przyjmuje do wiadomości, że Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 ustanowiło wiarygodne procedury kontroli ex ante oparte na przeglądach dokumentacji finansowej i operacyjnej; zauważa, że w odniesieniu do płatności okresowych i końcowych w ramach siódmego programu ramowego Wspólne Przedsięwzięcie przeprowadza kontrole ex post w siedzibach beneficjentów, natomiast w przypadku zestawień wydatków poniesionych w projektach w ramach programu "Horyzont 2020" za kontrole ex post odpowiada Wspólna Służba Audytu Komisji; zauważa, że w ramach kontroli ex post Wspólne Przedsięwzięcie zgłosiło na koniec 2017 r. poziom błędu resztowego wynoszący 1,29 % w przypadku projektów z siódmego programu ramowego i 0,81 % w przypadku projektów z programu "Horyzont 2020";
23.
przyjmuje z zadowoleniem, że Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2 zdołało w 2017 r. zmniejszyć opóźnienia w płatnościach administracyjnych na rzecz wykonawców z 34 % do 11,1 %, a czas oczekiwania na dokonanie płatności na rzecz beneficjentów projektów z 94 do 65 dni; przyznaje w tym względzie, że termin dokonywania płatności końcowych w odniesieniu do kosztów zadeklarowanych przez beneficjentów wynosił średnio 52 dni;
24.
zauważa, że Komisja zakończyła w 2017 r. końcową ocenę działalności Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 (2008- 2016) oraz tymczasową ocenę jego działalności w ramach programu "Horyzont 2020" (2014-2016), wydając pozytywną ocenę i formułując cztery zalecenia, co do których opracowano plan działań;
25.
zauważa, że do końca 2017 r. wspólne centrum wsparcia Komisji nie dokończyło konkretnego opracowywania narzędzi zarządzania dotacjami i ich monitorowania w ramach programu "Horyzont 2020", służących zaspokojeniu potrzeb Wspólnego Przedsięwzięcia IMI 2 w zakresie sprawozdawczości i przetwarzania w odniesieniu do wkładów niepieniężnych; wzywa Wspólne Przedsięwzięcie IMI 2, aby poinformowało organ udzielający absolutorium o tych wynikach.
26.
wyraża zadowolenie z uruchomienia w 2017 r. strony internetowej, w której uwzględniono sugestie głównych interesariuszy Wspólnego Przedsiębiorstwa IMI oraz jego własne cele w zakresie komunikacji i dzięki której Wspólne Przedsięwzięcie jest coraz lepiej wyeksponowane;
1 Dz.U. C 452 z 14.12.2018, s. 57.
2 Dz.U. C 452 z 14.12.2018, s. 59.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 54.
6 Dz.U. L 38 z 7.2.2014, s. 2.
7 Rozporządzenie Rady (UE) nr 557/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 54).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.249.337

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Drugiej Inicjatywy w zakresie Leków Innowacyjnych za rok budżetowy 2017.
Data aktu: 26/03/2019
Data ogłoszenia: 27/09/2019