Absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) za rok budżetowy 2017.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1515
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając końcowe sprawozdanie finansowe Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące sprawozdania finansowego Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedzią Fundacji 1 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 2  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając zalecenie Rady z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie udzielenia Fundacji absolutorium z wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 (05825/2019 - C8-0069/2019),
-
uwzględniając art. 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 3 , w szczególności jego art. 208,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 4 , w szczególności jego art. 70,
-
uwzględniając rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 z dnia 26 maja 1975 r. w sprawie utworzenia Europejskiej Fundacji na Rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy 5 , w szczególności jego art. 16,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/127 z dnia 16 stycznia 2019 r. ustanawiające Europejską Fundację na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) i uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 1365/75 6 ,
-
uwzględniając rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1271/2013 z dnia 30 września 2013 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego dotyczącego organów, o których mowa w art. 208 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 7 , w szczególności jego art. 108,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A8-0143/2019),
1.
udziela dyrektorowi Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy absolutorium z wykonania budżetu Fundacji za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, dyrektorowi Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy, Radzie, Komisji i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1516

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2017

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy za rok budżetowy 2017,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej oraz opinię Komisji Zatrudnienia i Spraw Socjalnych (A8-0143/2019),
A.
mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 8  Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (zwanej dalej "Fundacją") jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2017 wyniósł 20 480 000 EUR, co stanowi spadek o 1,49 % w porównaniu z 2016 r.; mając na uwadze, że budżet Fundacji pochodzi głównie z budżetu Unii;
B.
mając na uwadze, że w swoim sprawozdaniu dotyczącym sprawozdania finansowego Fundacji za rok budżetowy 2017 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Fundacji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1.
odnotowuje z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2017 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania budżetu w wysokości 100 %, co odpowiada wskaźnikowi z 2016 r.; przyjmuje do wiadomości, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 80,7 %, co oznacza spadek o 4,1 % w porównaniu z rokiem 2016;

Anulowane środki przeniesione

2.
przyjmuje z zadowoleniem fakt, że kwota anulowanych środków przeniesionych z 2016 r. na 2017 r. wyniosła 37 528 EUR, co stanowi 1,2 % całkowitej przeniesionej kwoty i oznacza spadek o 3,7 % w porównaniu z 2016 r.;

Wyniki

3.
z zadowoleniem stwierdza, że Fundacja wykorzystuje niektóre kluczowe wskaźniki efektywności zawarte w swoim systemie monitorowania wyników, który oprócz wspomnianych wskaźników obejmuje także mierniki (inne wskaźniki dotyczące procesów operacyjnych) oraz analizę i ocenę jakościową pozwalające oszacować wartość dodaną, w tym wynik i skutki jej działań, a także poprawić zarządzanie budżetem;
4.
przyjmuje do wiadomości, że osiągnięto 90 % wyników programów prac zaplanowanych na 2017 r. (35 z 39 wyników), natomiast osiągnięcie czterech wyników musiało zostać opóźnione ze względu na nieprzewidziane zdarzenia i zostały one ponownie zaplanowane, aby mogły zostać zrealizowane na początku 2018 r., a także że Fundacja wniosła wkład w organizację 194 wydarzeń kształtujących politykę na poziomie Unii (49 % z nich stanowi priorytet na szczeblu Unii);
5.
docenia fakt, że wysokiej jakości działania Fundacji na rzecz szerzenia i rozpowszechniania wiedzy przyczyniły się do planowania i tworzenia lepszych warunków życia i pracy w Unii; uznaje aktywny i istotny udział Fundacji w kształtowaniu polityki oraz w przekazywaniu informacji na potrzeby bieżących inicjatyw UE, takich jak wdrażanie europejskiego filaru praw socjalnych, równowaga między życiem zawodowym a prywatnym, dostęp do ochrony socjalnej i poprawa warunków pracy; z zadowoleniem przyjmuje analizę i wkład polityczny Fundacji w odniesieniu do tendencji w zakresie jakości życia w kontekście zmieniającego się profilu społecznego i gospodarczego, zawarte w sprawozdaniu przeglądowym w sprawie czwartego europejskiego badania jakości życia;
6.
przyjmuje do wiadomości, że Fundacja poczyniła postępy w realizacji swojego czteroletniego programu, w którym określono cztery szczegółowe priorytetowe obszary polityki dla przyszłego programu prac Fundacji;
7.
z zadowoleniem stwierdza, że Fundacja kontynuowała współpracę z innymi agencjami UE i wdrożyła działania uzgodnione w planach rocznych z Europejską Agencją Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA), Agencją Praw Podstawowych Unii Europejskiej, Europejskim Instytutem ds. Równości Kobiet i Mężczyzn, Europejską Fundacją Kształcenia (ETF) i Europejskim Centrum Rozwoju Kształcenia Zawodowego (Cedefop), a także kontynuowała, we współpracy z Cedefop, przygotowania do czwartego europejskiego badania przedsiębiorstw, współuczestnicząc w kosztach badania; przyjmuje do wiadomości fakt, że Fundacja zainicjowała nową międzyagencyjną umowę ramową z ośmioma uczestniczącymi agencjami zajmującymi się usługami z zakresu oceny i obsługi informacji zwrotnych;
8.
odnotowuje, że Fundacja została poddana zewnętrznym ocenom przekrojowym prowadzonym jednocześnie w innych agencjach, tj. w Cedefop, EU-OSHA i ETF, obejmującym okres od 2012 r. do 2016 r., które koncentrowały się na ocenie pracy agencji pod względem adekwatności, skuteczności, efektywności, spójności i unijnej wartości dodanej, a także przyszłości czterech agencji; wzywa Fundację do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach sprawozdania końcowego, w szczególności w kwestii oceny unijnej wartości dodanej, jaką wnosi Fundacja, a także opinii na temat przyszłości Fundacji;
9.
z satysfakcją odnotowuje, że wniosek Komisji w sprawie nowego rozporządzenia ustanawiającego zawiera wymóg przeprowadzania oceny zewnętrznej raz na pięć lat;

Polityka kadrowa

10.
zwraca uwagę, że w dniu 31 grudnia 2017 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 95,70 % i zatrudniono 89 urzędników lub pracowników zatrudnionych na czas określony, podczas gdy budżet Unii przewidywał 93 stanowiska urzędników lub pracowników zatrudnionych na czas określony (w 2016 r. - 95 zatwierdzonych stanowisk); zwraca ponadto uwagę, że w 2017 r. w Fundacji pracowało 10 pracowników kontraktowych i jeden oddelegowany ekspert krajowy;
11.
z zadowoleniem przyjmuje wyniki przeglądu stanu zatrudnienia przeprowadzonego w grudniu 2017 r., które wskazują na stosunkowo wysoki poziom stabilności z roku na rok;
12.
odnotowuje fakt, że w 2017 r. Fundacja przyjęła politykę ochrony godności osoby i zapobiegania nękaniu, a ponadto realizuje program "Godność i szacunek";
13.
zwraca uwagę, że ze sprawozdania Trybunału wynika, iż Fundacja poinformowała o zaniżonych i zawyżonych wynagrodzeniach wypłaconych trzydziestu pracownikom w okresie od 2005 do 2014 r. w związku z wejściem w życie nowego regulaminu pracowniczego UE w 2005 r.; odnotowuje, że Fundacja skorygowała wszystkie zaniżone wynagrodzenia, ale nie odzyska nadpłaconych kwot; zwraca uwagę, że przeprowadzono pełną ocenę wypłacanych wynagrodzeń oraz że podjęto działania, ale kwestia ta jest nadal w toku; wzywa Fundację do kontynuowania wysiłków na rzecz rozwiązania tej kwestii oraz do informowania organu udzielającego absolutorium o postępach;

Zamówienia

14.
zwraca uwagę, że Komitet Doradczy Fundacji ds. Zamówień Publicznych i Umów zbadał w 2017 r. 30 spraw; odnotowuje, że ponadto komitet ten prowadzi coroczną weryfikację ex post wybranych losowo zamówień o niskiej wartości udzielonych w 2016 r.; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że komitet wyraził ogólnie satysfakcję, iż w 2017 r. Fundacja przestrzegała procedur udzielania zamówień;
15.
zwraca uwagę, że według sprawozdania Trybunału do końca 2017 r. Fundacja nie wykorzystała jeszcze wszystkich narzędzi oferowanych przez Komisję w celu wprowadzenia jednolitego rozwiązania w zakresie elektronicznej wymiany informacji ze stronami trzecimi uczestniczącymi w procedurach udzielania zamówień publicznych (e-zamówienia); przyjmuje do wiadomości, że, jak wynika z odpowiedzi Fundacji, niektóre z tych narzędzi zostały już wprowadzone; wzywa Fundację, aby wprowadziła wszystkie narzędzia niezbędne do zarządzania procedurami udzielania zamówień i by poinformowała organ udzielający absolutorium o ich wdrożeniu;

Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość

16.
odnotowuje wprowadzone środki i aktualnie wdrażane działania Fundacji pozwalające zapewnić przejrzystość, zapobiegać konfliktom interesów i zarządzać nimi oraz chronić sygnalistów; docenia fakt, że od 2017 r. Fundacja stosuje kodeks etyczny i że zobowiązuje się do informowania organu udzielającego absolutorium o wszelkich podejrzeniach dotyczących konfliktów interesów lub o potwierdzonych konfliktach interesów;
17.
zwraca uwagę, że zgodnie ze sprawozdaniem Trybunału należy wzmocnić niezależność księgowego w drodze przesunięcia jego stanowiska bezpośrednio pod zwierzchnictwo dyrektora i zarządu Fundacji; z zadowoleniem przyjmuje kroki podjęte dotychczas w celu zapewnienia niezależności księgowego;

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

18.
przyjmuje do wiadomości, że Fundacja dostosowała ramy kontroli wewnętrznej, koncentrując się na monitorowaniu wyników systemu kontroli wewnętrznej w celu jego lepszego dostosowania do warunków działalności Fundacji;
19.
z zadowoleniem odnotowuje, że zakończono realizację planu działania przyjętego w odpowiedzi na uwagi Służby Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) dotyczące zarządzania projektami oraz wprowadzono wszystkie uzgodnione działania;
20.
odnotowuje z zadowoleniem, że Fundacja i IAS uzgodniły przeprowadzenie w 2018 r. kontroli wykonania zadań dotyczącej ustalenia priorytetów w działaniach i alokacji zasobów; wzywa Fundację do poinformowania organu udzielającego absolutorium o wynikach tej kontroli;

Inne uwagi

21.
zwraca uwagę na wstępne działania podjęte przez Fundację w celu stworzenia miejsca pracy racjonalnego pod względem kosztów i przyjaznego dla środowiska; zwraca jednak uwagę, że Fundacja nie wdrożyła żadnych dodatkowych środków służących redukcji lub kompensacji emisji CO2;
22.
w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 26 marca 2019 r. 9  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.
1 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 94.
2 Dz.U. C 434 z 30.11.2018, s. 94.
3 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
4 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
5 Dz.U. L 139 z 30.5.1975, s. 1.
6 Dz.U. L 30 z 31.1.2019, s. 74.
7 Dz.U. L 328 z 7.12.2013, s. 42.
8 Dz.U. C 108 z 22.3.2018, s. 207.
9 Teksty przyjęte, P8_TA-PROV(2019)0254 (zob. s. 361 niniejszego Dziennika Urzędowego).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.249.284

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Absolutorium z wykonania budżetu Europejskiej Fundacji na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (Eurofound) za rok budżetowy 2017.
Data aktu: 26/03/2019
Data ogłoszenia: 27/09/2019