Absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich.

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1430
z dnia 26 marca 2019 r.
w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

PARLAMENT EUROPEJSKI,
-
uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2017 1 ,
-
uwzględniając skonsolidowane sprawozdanie roczne Unii Europejskiej za rok 2017 (COM(2018) 521 - C8-0325/2018) 2 ,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2017 r.,
-
uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2017 wraz z odpowiedziami instytucji 3 ,
-
uwzględniając poświadczenie wiarygodności 4  rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw przedłożone przez Trybunał Obrachunkowy za rok budżetowy 2017 zgodnie z art. 287 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając art. 314 ust. 10 oraz art. 317, 318 i 319 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) nr 966/2012 z dnia 25 października 2012 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 5 , w szczególności jego art. 55, 99, 164, 165 i 166,
-
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 6 , w szczególności jego art. 59, 118, 260, 261 i 262,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0099/2019),
1.
udziela Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich absolutorium z wykonania budżetu Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich za rok budżetowy 2017;
2.
przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;
3.
zobowiązuje swojego przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji wraz z rezolucją, która stanowi jej integralną część, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich, Radzie Europejskiej, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości Unii Europejskiej, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych, a także Europejskiej Służbie Działań Zewnętrznych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).
Antonio TAJANI Klaus WELLE
Przewodniczący Sekretarz Generalny

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2019/1431

z dnia 26 marca 2019 r.

zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

PARLAMENT EUROPEJSKI,

-
uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich,
-
uwzględniając art. 94 Regulaminu i załącznik IV do Regulaminu,
-
uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A8-0099/2019),
A.
mając na uwadze, że w ramach procedury udzielania absolutorium organ udzielający absolutorium pragnie podkreślić szczególne znaczenie dalszego wzmacniania demokratycznej legitymacji instytucji Unii przez zwiększanie przejrzystości i odpowiedzialności oraz wdrażanie koncepcji budżetowania celowego i właściwego zarządzania zasobami ludzkimi;
1.
stwierdza z zadowoleniem, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") nie odnotował żadnych istotnych niedociągnięć w objętych kontrolą obszarach działalności Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich (zwanego dalej "Rzecznikiem") dotyczących zasobów ludzkich i zamówień publicznych;
2.
podkreśla, że na podstawie przeprowadzonych prac kontrolnych Trybunał stwierdził, iż w roku budżetowym zakończonym 31 grudnia 2017 r. w łącznych płatnościach związanych z wydatkami administracyjnymi Rzecznika nie wystąpiły istotne błędy;
3.
zwraca uwagę, że budżet Rzecznika jest głównie administracyjny oraz że znaczną jego część stanowią wydatki dotyczące pracowników, budynków, mebli, wyposażenia oraz różnych kosztów bieżących; odnotowuje, że w 2017 r. wyniósł on 10 905 441 EUR (10 658 951 EUR w 2016 r.);
4.
z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Rzecznika do zadbania o to, by wszystkie dostępne środki były wydawane w sposób ukierunkowany na wyniki, i z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Rzecznik bierze pod uwagę wyniki szeregu pomiarów i danych statystycznych, które mają bezpośredni wpływ na pracę biura; odnotowuje, że w odniesieniu do kluczowych wskaźników skuteczności działania przyjętych w ramach strategii działań do roku 2019 podjęto działania w celu poprawy wyników przez stałe przeglądy, usprawnienie procesów i monitorowanie pracy; zwraca jednak uwagę, że kluczowy wskaźnik skuteczności działania dotyczący ogólnej zgodności z przepisami wyniósł jedynie 85 % i odbiega od wyznaczonego celu 90 %; zachęca Rzecznika do dalszej poprawy wyników w tej dziedzinie;
5.
odnotowuje, że z łącznych środków 93,91 % stanowiły środki na zobowiązania (w porównaniu z 95,40 % w 2016 r.), 86,20 % - środki na płatności (w porównaniu z 85,89 % w 2016 r.), a wskaźnik ich wykorzystania wyniósł 93,9 % (w porównaniu z 95,40 % w 2016 r.);
6.
z zadowoleniem przyjmuje decyzję Rzecznika o opublikowaniu rocznych sprawozdań z działalności do dnia 31 marca z myślą o optymizacji i przyspieszeniu procedury udzielania absolutorium;
7.
odnotowuje, że spadek wskaźnika wykonania w 2017 r. wynika w dużej mierze z niepełnego wykorzystania środków z linii budżetowej przeznaczonej na szkoły europejskie; z zadowoleniem przyjmuje nowe środki budżetowe przeznaczone na finansowanie programu wsparcia na rzecz korzystania z transportu publicznego podczas dojazdów do różnych miejsc pracy;
8.
przypomina, że ostatniego przeglądu statutu Rzecznika dokonano w 2008 r. 7 ; zwraca uwagę, że Parlament wielokrotnie wzywał do aktualizacji tego statutu ze względu na nowe realia i wyzwania; podkreśla w szczególności potrzebę zwiększenia kompetencji Rzecznika w sprawach dotyczących dostępu do dokumentów Unii, nieprzestrzegania wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, ochrony sygnalistów i molestowania 8 ;
9.
podkreśla rolę Rzecznika w promowaniu dobrego zarządzania, przejrzystości i unikania konfliktów interesów w instytucjach Unii; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w 2017 r. Rzecznik zamknął cztery dochodzenia strategiczne, otworzył cztery nowe dochodzenia i zainicjował osiem inicjatyw strategicznych; przyznaje, że praca ta jest ważna, by zachęcać instytucje, organy, urzędy i agencje Unii, aby były jak najbardziej otwarte, odpowiedzialne, etyczne i by reagowały na potrzeby obywateli;
10.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Rzecznik przestrzegał porozumienia międzyinstytucjonalnego w sprawie redukcji personelu o 5 % między 2013 r. a 2017 r., przy czym ogólny wkład oznacza zlikwidowanie 3 stanowisk; zauważa jednak, że w międzyczasie liczba pracowników kontraktowych wzrosła z 8 do 15, a liczba stażystów pobierających wynagrodzenie z pięciu do dziewięciu; wyraża zaniepokojenie, że część tego wzrostu wynika z konieczności zrekompensowania ogólnego zmniejszenia liczby pracowników i może mieć szkodliwy wpływ na podział obciążenia pracą i długoterminowy rozwój organizacyjny instytucji;
11.
odnotowuje wzrost liczby otrzymanych skarg o 20 %, z 1 839 w 2016 r. do 2 216 w 2017 r.; zauważa, że Rzecznik wszczął ogółem 433 dochodzenia na podstawie skarg (245 w 2016 r.) i zamknął 348 takich dochodzeń (291 w 2016 r.); zwraca uwagę, że wzrost ten wynika między innymi z nowych przepisów wykonawczych, na mocy których pewna liczba spraw, które wcześniej zostałyby sklasyfikowane jako "bez podstaw do przeprowadzenia dochodzenia", jest obecnie zamykana jako "dochodzenia, w których nie stwierdzono niewłaściwego administrowania"; podkreśla, że ze względu na stale rosnącą liczbę skarg przedkładanych Rzecznikowi obciążenie pracą w Biurze Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich stało się zbyt duże; domaga się zwiększenia budżetu Rzecznika w celu zaradzenia tej sytuacji;
12.
zwraca uwagę, że w 2017 r. łączna liczba nowych rozpatrzonych skarg wyniosła 2 181, z czego 751 mieściło się z zakresie kompetencji, w porównaniu z 1 880 skargami rozpatrzonymi w 2016 r., z czego 711 mieściło się z zakresie kompetencji; zauważa w związku z tym, że liczba skarg w ramach kompetencji wzrosła o 5,5 %;
13.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że średni czas rozpatrywania skargi zmniejszył się z 86 dni w 2013 r. do 64 dni w 2017 r.; z zadowoleniem przyjmuje również fakt, że średni czas prowadzenia dochodzeń zmniejszył się z 369 dni w 2013 r. do 266 dni w 2017 r.;
14.
z zadowoleniem przyjmuje nieustanne starania Rzecznika na rzecz poprawy wydajności i skuteczności prowadzonych przez niego spraw; w związku z powyższym odnotowuje z satysfakcją, że wszystkie wyniki dotyczące kluczowego wskaźnika skuteczności działania na rzecz efektywności (wskaźnik 7.) przekroczyły wyznaczone cele; z zadowoleniem przyjmuje ponadto wdrożenie przyspieszonej procedury rozpatrywania skarg dotyczących dostępu do dokumentów;
15.
z zadowoleniem przyjmuje nieustanne starania na rzecz ograniczenia kosztów tłumaczeń pisemnych, związane przede wszystkim z produkcją publikacji; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że wydatki na tłumaczenia pisemne zmniejszyły się o 11 %, tj. z 293 000 EUR w 2016 r. do 263 000 EUR w 2017 r.; zauważa, że według rocznego sprawozdania z działalności Rzecznika osiągnięto próg, poniżej którego trudno będzie zejść w przyszłości; w związku z tym zachęca Rzecznika, aby podejmował dalsze wysiłki na rzecz ograniczenia kosztów tłumaczeń, bez szkody dla prawidłowego funkcjonowania tłumaczeń i publikacji;
16.
odnotowuje, że biura Rzecznika w Strasburgu zostały przeniesione do nowych lokali w budynku HAV;
17.
z zadowoleniem przyjmuje osiągnięcia Rzecznika w zakresie działań komunikacyjnych mających na celu zwiększenie jego widoczności i obecności w mediach, w tym poszerzenie zasięgu jego przekazu w mediach społecznościowych, czego dowodem jest 22 790 wzmianek na Twitterze oraz wzrost liczby obserwujących o 16 % do 19 200 osób; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Rzecznik gruntownie przekształcił swoją stronę internetową, aby uczynić ją bardziej przyjazną dla użytkownika, oraz że wykonawca zewnętrzny zatwierdził zgodność strony internetowej z wytycznymi dotyczącymi dostępności treści internetowych; ponadto z zadowoleniem przyjmuje fakt, że Rzecznik przyznał w 2017 r. pierwszą nagrodę za dobrą administrację, którą zapoczątkowano w celu uznania przykładów dobrych praktyk w administracji publicznej i obszerniejszego informowania o nich opinii publicznej;
18.
z zadowoleniem przyjmuje dochodzenie strategiczne w sprawie dostępności stron internetowych i narzędzi internetowych Komisji; zwraca się o informowanie go o wynikach dochodzenia oraz zachęca Rzecznika do dzielenia się swoimi ostatecznymi zaleceniami z innymi organami i instytucjami Unii;
19.
z zadowoleniem przyjmuje fakt, że zalecenia Trybunału dotyczące udoskonalenia systemu monitorowania w celu terminowej aktualizacji osobistej sytuacji pracowników, które mogą mieć wpływ na obliczanie dodatków rodzinnych, zostały wdrożone w przeważającej mierze;
20.
z zadowoleniem przyjmuje równowagę płci na szczeblu kierowniczym, gdzie 50 % kierowników średniego szczebla to kobiety, a także na poziomie administratorów; zachęca Rzecznika do utrzymania tej tendencji; ponadto z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie ram polityki na rzecz zasobów ludzkich, która dotyczy równowagi płci, rekrutacji i integracji osób niepełnosprawnych oraz polityki różnorodności; odnotowuje udział Rzecznika w grupie roboczej Intercopec zajmującej się kwestią równowagi płci w instytucjach Unii;
21.
przypomina, że zachęca się Rzecznika, by dążył do zapewnienia równowagi geograficznej na stanowiskach kierowniczych w perspektywie średnio- i długoterminowej oraz do zadbania o proporcjonalną reprezentację wszystkich państw członkowskich wśród personelu;
22.
z zadowoleniem przyjmuje wysiłki Rzecznika na rzecz poprawy równowagi między życiem zawodowym a prywatnym pracowników; odnotowuje, że od 2017 r. elastyczny czas pracy stał się domyślnym systemem pracy, który ma zastosowanie do wszystkich pracowników, w tym stażystów; zauważa ponadto, że w 2017 r. 58 spośród 83 aktywnych członków personelu skorzystało z możliwości telepracy; zachęca Rzecznika, aby nadal dążył do odgrywania wzorcowej i nowatorskiej roli we wszystkich kwestiach dotyczących personelu, zważywszy na jego rolę w kwestiach związanych z etyką i warunkami pracy w instytucjach Unii;
23.
zwraca uwagę, że w 2017 r. Rzecznik nie odnotował przypadków molestowania; z zadowoleniem przyjmuje przyjęcie polityki zapobiegania molestowaniu i ochrony przed nim oraz planowany program szkoleń dla wszystkich pracowników, w tym kadry kierowniczej; ponadto wyraża zadowolenie z przyjęcia przewodnika dotyczącego etyki i dobrego postępowania przeznaczonego dla pracowników Rzecznika, a także przyjęcie wewnętrznej karty dobrej praktyki zarządzania; zachęca Rzecznika do ścisłego monitorowania skuteczności swojej polityki, do dalszych działań służących uwrażliwianiu na problem molestowania w miejscu pracy oraz do promowania kultury zerowej tolerancji wobec molestowania, a także zwraca się do Rzecznika, aby w kolejnym rocznym sprawozdaniu z działalności przekazał organowi udzielającemu absolutorium informacje na ten temat;
24.
odnotowuje z zadowoleniem, że kwestia efektu "drzwi obrotowych" została poruszona w przewodniku dotyczącym etyki i dobrego postępowania; wzywa Rzecznika do zapewnienia skutecznego stosowania tych wytycznych i zwraca się do Rzecznika, aby w kolejnym rocznym sprawozdaniu z działalności przekazał organowi udzielającemu absolutorium informacje na ten temat;
25.
z zadowoleniem przyjmuje zamknięcie skargi Europejskiego Inspektora Ochrony Danych (EIOD) dotyczącej procedury przetwarzania danych osobowych osób trzecich w skargach i dochodzeniach; przyjmuje do wiadomości, że EIOD był zadowolony z przeglądu i wdrażania zaleceń;
26.
zauważa, że w 2017 r. nie odnotowano przypadków zgłaszania nieprawidłowości; zwraca uwagę, że dla wszystkich pracowników zorganizowano szkolenie w zakresie informowania o nieprawidłowościach; wzywa Rzecznika do zadbania o to, by wszyscy pracownicy byli odpowiednio informowani o przysługujących im prawach, na przykład podczas szkoleń wprowadzających dla nowych pracowników; z zadowoleniem przyjmuje rozważania Rzecznika dotyczące tego, czy wymagane są z jego strony bardziej proaktywne działania w odniesieniu do stosowanych obecnie w instytucjach, organach i agencjach Unii zasad i strategii politycznych dotyczących informowania o nieprawidłowościach; apeluje do Rzecznika, aby w dalszym ciągu dawał dobry przykład.
1 Dz.U. L 51 z 28.2.2017.
2 Dz.U. C 348 z 28.9.2018, s. 1.
3 Dz.U. C 357 z 4.10.2018, s. 1.
4 Dz.U. C 357 z 4.10.2018, s. 9.
5 Dz.U. L 298 z 26.10.2012, s. 1.
6 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
7 Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 czerwca 2008 r. zmieniająca decyzję 94/262/EWWiS, WE, Euratom w sprawie przepisów i ogólnych warunków regulujących wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich (Dz.U. L 189 z 17.7.2008, s. 25).
8 Zob. zwłaszcza rezolucja Parlamentu Europejskiego z dnia 12 lutego 2019 r. w sprawie projektu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego ustanawiającego przepisy i ogólne warunki regulujące wykonywanie funkcji Rzecznika Praw Obywatelskich (Statut Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich) i uchylającego decyzję 94/262/EWWiS, WE, Euratom (teksty przyjęte, P8_TA(2019)0080).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2019.249.127

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2017, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich.
Data aktu: 26/03/2019
Data ogłoszenia: 27/09/2019