KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a) i art. 16 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) chloromekwatu są określone w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) NDP chloromekwatu zostały ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2017/693 2 zgodnie z art. 12 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. W ramach tej zmiany tymczasowy NDP w odniesieniu do grzybów uprawnych ustalono na poziomie 0,9 mg/kg, ponieważ z danych z monitorowania wynika, że w przypadku niepoddanych działaniu substancji grzybów uprawnych pozostałości wystąpiły na poziomie wyższym niż granica oznaczalności - takie pozostałości mogą być skutkiem zanieczyszczenia krzyżowego grzybów uprawnych, pochodzącego ze słomy poddanej działaniu chloromekwatu w sposób zgodny z przepisami.
(3) Producenci grzybów przedłożyli Komisji najnowsze dane z monitorowania dotyczące boczniaków ostrygowatych, wykazujące, że pozostałości występują w tych produktach na poziomach wyższych niż obecny tymczasowy NDP ustanowiony dla grzybów uprawnych. Pozostałości te są skutkiem zanieczyszczenia krzyżowego grzybów uprawnych słomą poddawaną działaniu chloromekwatu w sposób zgodny z prawem. Ustalenia te potwierdziły przedstawione przez kilka państw członkowskich dodatkowe dane z monitorowania pochodzące z kontroli urzędowych przeprowadzonych w odniesieniu do boczniaków ostrygowatych.
(4) Niemcy sporządziły i oceniły wniosek o zmianę obowiązującego NDP zgodnie z art. 6 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 i przekazały Komisji sprawozdanie z oceny.
(5) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") ocenił wniosek i sprawozdanie z oceny, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz, w stosownych przypadkach, dla zwierząt, i wydał oświadczenie naukowe dotyczące proponowanego NDP 3 . Przekazał to oświadczenie wnioskodawcy, Komisji i państwom członkowskim oraz podał je do publicznej wiadomości.
(6) W swoim oświadczeniu naukowym Urząd stwierdził, że zmiana NDP, o którą wnioskują Niemcy, jest dopuszczalna z punktu widzenia bezpieczeństwa konsumentów na podstawie oceny narażenia konsumentów przeprowadzonej dla 27 określonych grup konsumentów europejskich. Urząd wziął pod uwagę najnowsze informacje na temat właściwości toksykologicznych przedmiotowej substancji. Ani w przypadku długotrwałego narażenia na przedmiotową substancję w wyniku spożywania wszystkich produktów spożywczych mogących ją zawierać, ani w przypadku narażenia krótkoterminowego w wyniku dużego spożycia odnośnych produktów nie wykazano istnienia ryzyka przekroczenia dopuszczalnego dziennego spożycia ani ostrej dawki referencyjnej.
(7) W świetle wniosków Urzędu dotyczących ryzyka dla konsumentów NDP w odniesieniu do boczniaków ostrygowatych należy ustalić na poziomie odpowiadającym 95. percentylowi wszystkich wyników próby przy jednoczesnym utrzymaniu dotychczasowego NDP w odniesieniu do innych grzybów uprawnych. Wspomniany NDP zostanie poddany przeglądowi; w ramach przeglądu uwzględnione zostaną informacje dostępne do dnia 13 kwietnia 2021 r.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: