a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 713/2009 4 , które ustanawia Agencję ds. Współpracy Organów Regulacji Energetyki (ACER), zostało znacząco zmienione 5 . Ze względu na konieczność dokonania dalszych zmian, dla zachowania przejrzystości, rozporządzenie to należy przekształcić.
(2) Utworzenie ACER wyraźnie usprawniło koordynację działań organów regulacyjnych w kwestiach transgranicznych. Od czasu utworzenia ACER otrzymał nowe ważne zadania dotyczące monitorowania rynków hurtowych na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1227/2011 6 oraz dotyczące dziedziny transgranicznej infrastruktury energetycznej na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 347/2013 7 i bezpieczeństwa dostaw gazu na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1938 8 .
(3) Przewiduje się, że potrzeba koordynacji krajowych działań regulacyjnych jeszcze wzrośnie w nadchodzących latach. System energetyczny Unii jest w trakcie najpoważniejszych od dziesięcioleci zmian. Większa integracja rynku i zmiana w kierunku bardziej zróżnicowanej produkcji energii elektrycznej wymagają zwiększenia wysiłków na rzecz skoordynowania z sąsiadami krajowych polityk energetycznych i wykorzystania możliwości w zakresie transgranicznego obrotu energią elektryczną.
(4) Doświadczenia związane z wdrażaniem rynku wewnętrznego pokazują, że nieskoordynowane działania krajowe mogą prowadzić do poważnych problemów na rynku, w szczególności w ściśle połączonych obszarach, w których decyzje państw członkowskich często powodują odczuwalne skutki dla sąsiadów. Aby uzyskać pozytywne skutki rynku wewnętrznego energii elektrycznej dla dobrobytu konsumentów, bezpieczeństwa dostaw i dekarbonizacji, państwa członkowskie, a w szczególności ich niezależne organy regulacyjne, powinny współpracować w sprawie tych środków regulacyjnych, które wywierają skutki transgraniczne.
(5) Fragmentaryczne krajowe interwencje państwa na rynkach energii stanowią rosnące zagrożenie dla właściwego funkcjonowania transgranicznych rynków energii elektrycznej. Należy zatem przyznać ACER rolę w opracowywaniu skoordynowanej oceny wystarczalności zasobów na poziomie europejskim, w ścisłej współpracy z europejską siecią operatorów systemów przesyłowych energii elektrycznej (zwanej dalej "ENTSO energii elektrycznej"), aby uniknąć problemów wynikających z fragmentarycznych ocen krajowych dokonywanych według różnych nieskoordynowanych metod i nieuwzględniających w wystarczającym stopniu sytuacji w sąsiednich krajach. ACER powinien również sprawować nadzór nad parametrami technicznymi opracowanymi przez ENTSO energii elektrycznej na potrzeby efektywnego wykorzystania transgranicznych zdolności wytwórczych oraz nad innymi cechami technicznymi mechanizmów zdolności wytwórczych.
(6) Pomimo istotnych postępów w integracji i wzajemnym połączeniu rynku wewnętrznego energii elektrycznej, niektóre państwa członkowskie lub regiony pozostają odizolowane lub niewystarczająco wzajemnie połączone, w szczególności w przypadku wyspiarskich państw członkowskich i państw członkowskich położonych na peryferiach Unii. W swojej działalności ACER powinien odpowiednio uwzględniać specyficzną sytuację tych państw członkowskich lub regionów
(7) Bezpieczeństwo dostaw energii elektrycznej wymaga skoordynowanego podejścia w celu przygotowania się na nieoczekiwane sytuacje kryzysowe w zakresie dostaw. ACER powinien zatem koordynować działania krajowe związane z gotowością na wypadek zagrożeń zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/941 9 .
(8) Ze względu na ścisłe połączenie międzysystemowe unijnej sieci elektroenergetycznej oraz rosnącą potrzebę współpracy z sąsiednimi krajami w celu zachowania stabilności sieci i włączenia wielkich ilości energii odnawialnej regionalne centra koordynacji będą odgrywać ważną rolę w zakresie koordynacji działań operatorów systemów przesyłowych. ACER powinien w razie potrzeby zapewnić nadzór regulacyjny nad regionalnymi centrami koordynacji.
(9) Ponieważ znaczna część nowych zdolności wytwórczych energii elektrycznej będzie przyłączana na poziomie lokalnym, operatorzy systemów dystrybucyjnych będą odgrywać ważną rolę w zakresie elastycznej i efektywnej eksploatacji systemu elektroenergetycznego Unii.
(10) Państwa członkowskie powinny ściśle współpracować, usuwając przeszkody w transgranicznej wymianie energii elektrycznej i gazu ziemnego z myślą o dążeniu do osiągnięcia celów unijnej polityki energetycznej. ACER został ustanowiony, aby wypełnić lukę regulacyjną na poziomie unijnym oraz przyczynić się do sprawnego funkcjonowania rynków wewnętrznych energii elektrycznej i gazu ziemnego. ACER umożliwia organom regulacyjnym umacnianie ich współpracy na poziomie unijnym i udział, na wspólnych podstawach, w wykonywaniu zadań o wymiarze unijnym.
(11) ACER powinien zapewniać właściwą koordynację funkcji regulacyjnych wykonywanych przez organy regulacyjne zgodnie z dyrektywą (UE) 2019/944 10 i z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE 11 oraz, w razie potrzeby, zapewniać ich uzupełnienie na poziomie unijnym. W tym celu konieczne jest zagwarantowanie ACER niezależności od producentów energii elektrycznej i gazu, operatorów systemów przesyłowych i operatorów systemów dystrybucyjnych - publicznych lub prywatnych - oraz konsumentów, a także zapewnienie zgodności jego działań z prawem unijnym, zapewnienie zdolności technicznych i regulacyjnych oraz przejrzystości, podporządkowania się kontroli demokratycznej, w tym odpowiedzialności wobec Parlamentu Europejskiego i skuteczności.
(12) ACER powinien monitorować współpracę regionalną między operatorami systemów przesyłowych w sektorze energii elektrycznej i gazu, a także wykonywanie zadań ENTSO energii elektrycznej oraz europejskiej sieci operatorów systemów przesyłowych gazu ("ENTSO gazu"). ACER powinien również monitorować realizację zadań innych podmiotów o regulowanych funkcjach mających wymiar ogólnounijny, takich jak giełdy energii. Udział ACER jest istotny w celu zapewnienia, aby współpraca między operatorami systemów przesyłowych oraz działalność innych podmiotów o zadaniach ogólnounijnych przebiegała w sposób sprawny i przejrzysty oraz z korzyścią dla rynków wewnętrznych energii elektrycznej i gazu ziemnego.
(13) Organy regulacyjne powinny prowadzić koordynację między sobą przy wykonywaniu zadań w celu zapewnienia, aby ENTSO energii elektrycznej, Europejska Organizacja Operatorów Systemów Dystrybucyjnych (zwana dalej "organizacją OSD UE") oraz regionalne centra koordynacji wykonywały obowiązki wynikające z ram regulacyjnych rynku wewnętrznego energii oraz decyzje ACER. W związku z rozszerzeniem obowiązków operacyjnych ENTSO energii elektrycznej, organizacji OSD UE i regionalnych centrów koordynacji konieczne jest wzmocnienie nadzoru nad takimi podmiotami działającymi na poziomie regionalnym lub ogólnounijnym. Procedura ustanowiona w niniejszym rozporządzeniu zapewnia, aby ACER wspierał organy regulacyjne podczas wykonywania tych funkcji zgodnie z dyrektywą (UE) 2019/944.
(14) Aby zapewnić ACER informacje niezbędne do wykonywania jego zadań, ACER powinien móc występować o takie informacje do organów regulacyjnych, ENTSO energii elektrycznej, ENTSO gazu, regionalnych centrów koordynacji, organizacji OSD UE, operatorów systemów przesyłowych i wyznaczonych operatorów rynku energii elektrycznej i mieć możliwość ich otrzymywania.
(15) ACER, we współpracy z Komisją, państwami członkowskimi i właściwymi organami krajowymi, powinien monitorować rynki wewnętrzne energii elektrycznej i gazu ziemnego oraz informować odpowiednio Parlament Europejski, Komisję i organy krajowe o swoich ustaleniach. Zadania ACER polegające na monitorowaniu nie powinny pokrywać się z monitorowaniem prowadzonym przez Komisję lub organy krajowe, w szczególności przez krajowe organy ochrony konkurencji, ani nie powinny go utrudniać.
(16) ACER zapewnia zintegrowane ramy, które umożliwiają udział i współpracę organom regulacyjnym. Ramy takie ułatwiają jednolite stosowanie przepisów dotyczących rynków wewnętrznych energii elektrycznej i gazu ziemnego w całej Unii. ACER otrzymał uprawnienie do wydawania decyzji indywidualnych w sytuacjach dotyczących więcej niż jednego państwa członkowskiego. Uprawnienia te powinny na jasno określonych warunkach obejmować kwestie techniczne i regulacyjne, które wymagają koordynacji regionalnej, w szczególności dotyczące wdrażania kodeksów sieci i wytycznych, współpracy z regionalnymi centrami koordynacji, decyzji regulacyjnych niezbędnych do skutecznego monitorowania integralności i przejrzystości hurtowego rynku energii, decyzji dotyczących infrastruktury elektroenergetycznej i gazowej łączącej lub która mogłaby połączyć co najmniej dwa państwa członkowskie oraz, w ostateczności, zwolnienia z zasad rynku wewnętrznego w przypadku nowych elektroenergetycznych połączeń wzajemnych i nowej infrastruktury gazowej, usytuowanych na terytorium więcej niż jednego państwa członkowskiego.
(17) Przegląd kodeksów sieci i wytycznych obejmuje zmiany, które są niezbędne w celu uwzględnienia ewolucji rynku, bez konieczności wprowadzania istotnych zmian w tych kodeksach sieci i wytycznych lub powierzania ACER nowych kompetencji.
(18) ACER ma ważną rolę do odegrania w opracowywaniu wytycznych ramowych, które są z natury niewiążące. Kodeksy sieci powinny być zgodne z tymi wytycznymi ramowymi. Uważa się również, że właściwe i zgodne z celem działania ACER jest określenie jego roli w dokonywaniu przeglądu i zmian projektów kodeksów sieci, aby zapewnić ich zgodność z wytycznymi ramowymi i niezbędny stopień harmonizacji, zanim ACER przedłoży je Komisji do przyjęcia.
(19) Wraz z przyjęciem zbioru kodeksów sieci i wytycznych, przewidujących stopniowe wdrażanie i dalsze doprecyzowanie wspólnych zasad regionalnych i ogólnounijnych, wzrosła rola ACER w zakresie monitorowania i przyczyniania się do wdrażania kodeksów sieci i wytycznych. Skuteczne monitorowanie kodeksów sieci i wytycznych stanowi kluczową funkcję ACER i ma podstawowe znaczenie dla wdrażania zasad rynku wewnętrznego.
(20) W trakcie wdrażania kodeksów sieci i wytycznych okazało się, że użyteczne byłoby usprawnienie procedur dotyczących zatwierdzania przez organy regulacyjne regionalnych lub ogólnounijnych warunków lub metod, które są opracowane zgodnie z kodeksami sieci i wytycznymi, poprzez przedkładanie ich bezpośrednio ACER, aby umożliwić organom regulacyjnym reprezentowanym w Radzie Organów Regulacyjnych podjęcie decyzji w sprawie takich warunków lub metod.
(21) Ponieważ stopniowa harmonizacja unijnych rynków energii obejmuje regularne poszukiwanie rozwiązań na poziomie regionalnym jako etap przejściowy i konieczne jest zatwierdzenie wielu warunków i metod przez ograniczoną liczbę organów regulacyjnych dla danego regionu, należy odzwierciedlić w niniejszym rozporządzeniu regionalny wymiar rynku wewnętrznego i zapewnić odpowiednie mechanizmy zarządzania. Decyzje dotyczące wniosków w sprawie wspólnych regionalnych warunków lub metod powinny być w związku z tym podejmowane przez właściwe organy regulacyjne danego regionu, chyba że decyzje te wywierają odczuwalny wpływ na rynek wewnętrzny energii.
(22) Ponieważ ACER ma ogólny obraz organów regulacyjnych, powinien pełnić rolę doradczą wobec Komisji, pozostałych instytucji Unii oraz organów regulacyjnych w odniesieniu do wszystkich kwestii związanych z celami, dla których został ustanowiony. ACER powinien mieć również obowiązek informowania Komisji, jeżeli stwierdzi, że współpraca pomiędzy operatorami systemów przesyłowych nie przynosi pożądanych rezultatów lub że organ regulacyjny, który wydał decyzję naruszającą kodeksy sieci i wytyczne, nie wdraża - odpowiednio -opinii, zalecenia lub decyzji wydanej przez ACER.
(23) ACER powinien również być uprawniony do wydawania zalecenia, aby pomóc organom regulacyjnym i uczestnikom rynku w dzieleniu się dobrymi praktykami.
(24) ENTSO energii elektrycznej, ENTSO gazu, organizacja OSD UE, operatorzy systemów przesyłowych, regionalne centra koordynacji i wyznaczeni operatorzy rynku energii elektrycznej powinni w najwyższym stopniu uwzględniać opinie i zalecenia ACER skierowane do nich zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.
(25) W stosownych przypadkach ACER powinien konsultować się z zainteresowanymi stronami i stwarzać im właściwą możliwość przedstawienia uwag na temat proponowanych środków, takich jak kodeksy sieci i zasady dotyczące sieci.
(26) ACER powinien przyczyniać się do wdrażania wytycznych dotyczących transeuropejskich sieci energetycznych ustanowionych w rozporządzeniu (UE) nr 347/2013, w szczególności przy wydawaniu opinii w sprawie niewiążących dziesięcioletnich planów rozwoju sieci o zasięgu unijnym ("plany rozwoju sieci o zasięgu unijnym").
(27) ACER powinien wspierać wysiłki na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa energetycznego.
(28) Działania ACER powinny być spójne z celami i założeniami unii energetycznej, która posiada pięć ściśle powiązanych i wzajemnie wzmacniających się wymiarów, w tym dekarbonizacją, jak określono w art. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 12 .
(29) Zgodnie z zasadą pomocniczości ACER powinien wydawać decyzje indywidualne wyłącznie w jasno określonych okolicznościach, w kwestiach ściśle związanych z celami, dla których ACER został ustanowiony.
(30) Aby zapewnić efektywność ram ACER i ich spójność z innymi agencjami zdecentralizowanymi, przepisy regulujące ACER należy dostosować do wspólnego podejścia uzgodnionego między Parlamentem Europejskim, Radą UE i Komisją Europejską w sprawie agencji zdecentralizowanych 13 (zwanego dalej "wspólnym podejściem"). Jednakże - w zakresie, w jakim jest to niezbędne - strukturę ACER należy dostosować do szczególnych potrzeb związanych z regulacją energetyki. W szczególności należy w pełni uwzględnić specyficzną rolę organów regulacyjnych oraz zagwarantować ich niezależność.
(31) W przyszłości można się spodziewać wprowadzenia w niniejszym rozporządzeniu dodatkowych zmian mających na celu jego pełne dostosowanie do wspólnego podejścia. W związku z aktualnymi potrzebami w dziedzinie regulacji energetyki konieczne są odstępstwa od wspólnego podejścia. Komisja powinna przeprowadzić ocenę wyników ACER w odniesieniu do jego celów, mandatu i zadań oraz powinna mieć możliwość, w świetle tej oceny, zaproponowania zmian niniejszego rozporządzenia.
(32) Rada Administracyjna powinna mieć niezbędne uprawnienia do uchwalania budżetu, kontrolowania jego wykonywania, sporządzania regulaminu wewnętrznego, przyjmowania przepisów finansowych oraz powoływania Dyrektora. Przy odnawianiu kadencji członków Rady Administracyjnej powoływanych przez Radę należy stosować system rotacji, tak aby zapewnić zrównoważoną reprezentację państw członkowskich na przestrzeni czasu. Rada Administracyjna powinna działać w niezależny i obiektywny sposób w interesie publicznym oraz nie powinna zwracać się o instrukcje polityczne ani ich przyjmować.
(33) ACER powinien mieć niezbędne uprawnienia do wykonywania swoich funkcji regulacyjnych w sposób skuteczny, przejrzysty, racjonalny i przede wszystkim niezależny. Niezależność ACER od producentów energii elektrycznej i gazu oraz operatorów systemów przesyłowych i operatorów systemów dystrybucyjnych, a także innych interesów prywatnych i korporacyjnych stanowi nie tylko kluczową zasadę dobrego zarządzania, ale jest również podstawowym warunkiem zapewniającym zaufanie rynku. Z zastrzeżeniem zasady, zgodnie z którą członkowie Rady Organów Regulacyjnych działają w imieniu swoich odpowiednich organów krajowych, Rada Organów Regulacyjnych powinna działać niezależnie od wszelkich interesów rynkowych, unikać konfliktów interesów i nie powinna zwracać się o instrukcje ani ich przyjmować, ani też przyjmować zaleceń od rządu państwa członkowskiego, instytucji Unii lub innych podmiotów bądź osób publicznych lub prywatnych. Decyzje Rady Organów Regulacyjnych powinny być jednocześnie zgodne z przepisami unijnymi dotyczącymi energii - takimi jak rynek wewnętrzny energii - środowiska oraz konkurencji. Rada Organów Regulacyjnych powinna przedkładać swoje opinie, zalecenia i decyzje instytucjom Unii.
(34) W przypadku gdy ACER przysługują uprawnienia decyzyjne, z uwagi na szybkość postępowania zainteresowane strony powinny mieć prawo odwołania się do Komisji Odwoławczej, która powinna stanowić część ACER, zachowując jednak niezależność od jego struktury administracyjnej i regulacyjnej. Aby zagwarantować funkcjonowanie i pełną niezależność Komisji Odwoławczej, powinna ona dysponować odrębną linią budżetową w budżecie ACER. Mając na uwadze zachowanie ciągłości działań, powoływanie lub odnawianie kadencji członków Komisji Odwoławczej powinno dopuszczać częściową wymianę jej członków. Od decyzji Komisji Odwoławczej przysługuje odwołanie do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (zwanego dalej "Trybunałem Sprawiedliwości").
(35) ACER powinien wykonywać swoje uprawnienia decyzyjne zgodnie z zasadami sprawiedliwego, przejrzystego i racjonalnego podejmowania decyzji. Wszystkie przepisy proceduralne ACER powinny być ustanowione w jego regulaminie.
(36) Dyrektor powinien być odpowiedzialny za sporządzanie i przyjmowanie dokumentów zawierających opinie, zalecenia i decyzje. Niektóre opinie, zalecenia i decyzje, o których mowa w art. 22 ust. 5 lit. a) i art. 24 ust. 2, powinny wymagać pozytywnej opinii Rady Organów Regulacyjnych przed ich wydaniem. Rada Organów Regulacyjnych powinna mieć możliwość wydawania opinii oraz, w stosownych przypadkach, uwag i poprawek do propozycji Dyrektora, które powinien on uwzględnić. Jeżeli stanowisko Dyrektora nie uwzględnia uwag i zmian przedłożonych przez Radę Organów Regulacyjnych lub zostaną one przez niego odrzucone, jest on zobowiązany przedstawić należyte pisemne uzasadnienie, aby ułatwić konstruktywny dialog. Jeżeli Rada Organów Regulacyjnych nie wyda pozytywnej opinii w sprawie zmienionego brzmienia tekstu, Dyrektor powinien mieć możliwość wprowadzenia kolejnych zmian zgodnie z poprawkami i uwagami zaproponowanymi przez Radę Organów Regulacyjnych w celu uzyskania jej pozytywnej opinii. Dyrektor powinien mieć możliwość wycofania przedłożonych projektów opinii, zaleceń i decyzji, jeżeli nie zgadza się ze zmianami przedłożonymi przez Radę Organów Regulacyjnych, i przygotowania nowego tekstu zgodnie z określonymi procedurami, o których mowa w art. 22 ust. 5 lit. a) i art. 24 ust. 2. Dyrektor powinien mieć możliwość zwrócenia się do Rady Organów Regulacyjnych o wydanie pozytywnej opinii w sprawie nowego lub zmienionego projektu tekstu na każdym etapie procedury.
(37) ACER powinien dysponować odpowiednimi zasobami w celu wykonywania swoich zadań. ACER powinien być finansowany głównie z budżetu ogólnego Unii. Opłaty zasilają budżet ACER i powinny pokrywać koszty usług, jakie ACER świadczy na rzecz uczestników rynku lub podmiotów działających w ich imieniu i które pozwalają tym uczestnikom rynku lub działającym w ich imieniu podmiotom przekazywać dane na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) nr 1227/2011 w sposób skuteczny, wydajny i bezpieczny. Środki gromadzone obecnie przez organy regulacyjne na cele współpracy na poziomie unijnym powinny w dalszym ciągu być dostępne dla ACER. Procedura budżetowa Unii powinna nadal mieć zastosowanie w zakresie wszelkich dotacji, którymi obciążany jest budżet ogólny Unii. Ponadto kontroli ksiąg rachunkowych powinien dokonywać niezależny audytor zewnętrzny, zgodnie z art. 107 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1271/2013 14 .
(38) Budżet ACER powinien podlegać bieżącej ocenie przez władzę budżetową, w oparciu o obciążenie ACER pracą i jego wyniki oraz cel, jakim jest dążenie do stworzenia rynku wewnętrznego energii i przyczynianie się do bezpieczeństwa energetycznego z korzyścią dla konsumentów w Unii. Władza budżetowa powinna zapewnić przestrzeganie najwyższych standardów skuteczności.
(39) Centrum Tłumaczeń dla Organów Unii Europejskiej (zwane dalej "Centrum") powinno zapewniać tłumaczenie wszystkim agencjom Unii. W razie trudności ze świadczeniem usług przez Centrum Tłumaczeń ACER powinien mieć możliwość skorzystania z mechanizmu współpracy przewidzianego w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2965/94 15 , co ostatecznie mogłoby prowadzić do korzystania z usług innych usługodawców pod auspicjami Centrum Tłumaczeń.
(40) ACER powinien dysponować wysoko wykwalifikowanym personelem. W szczególności powinien korzystać z kompetencji i doświadczenia personelu oddelegowanego przez organy regulacyjne, Komisję i państwa członkowskie. Do personelu ACER powinny mieć zastosowanie regulamin pracowniczy urzędników Wspólnot Europejskich ("regulamin pracowniczy") i warunki zatrudnienia innych pracowników Wspólnot Europejskich ("warunki zatrudnienia") ustanowione w rozporządzeniu Rady (EWG, Euratom, EWWiS) nr 259/68 16 oraz zasady wspólnie przyjęte przez instytucje Unii w celu stosowania tych przepisów. Rada Administracyjna, w porozumieniu z Komisją, powinna przyjąć odpowiednie przepisy wykonawcze.
(41) Prace regulacyjne prowadzone przez Dyrektora i Radę Organów Regulacyjnych na podstawie niniejszego rozporządzenia mogą być wspierane przez grupy robocze.
(42) ACER powinien stosować ogólne zasady dotyczące publicznego dostępu do dokumentów znajdujących się w posiadaniu organów Unii. Rada Administracyjna powinna ustalić praktyczne środki ochrony informacji handlowych podlegających szczególnej ochronie oraz danych osobowych.
(43) Współpraca organów regulacyjnych w ramach ACER uwidacznia w oczywisty sposób, że podejmowanie decyzji większością głosów stanowi podstawowy warunek niezbędny do osiągnięcia postępu w sprawach dotyczących rynku wewnętrznego energii, które wywierają istotne skutki ekonomiczne w różnych państwach członkowskich. Organy regulacyjne powinny zatem nadal głosować większością dwóch trzecich głosów w Radzie Organów Regulacyjnych. ACER powinien odpowiadać, w stosownych przypadkach, przed Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją.
(44) Kraje niebędące członkami Unii powinny mieć możliwość uczestniczenia w pracach ACER, zgodnie z odpowiednimi umowami, które mają zostać zawarte przez Unię.
(45) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia, a mianowicie współpraca organów regulacyjnych na poziomie unijnym i ich udział w wykonywaniu zadań o wymiarze unijnym, nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczający przez państwa członkowskie, natomiast możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE). Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(46) Siedziba ACER znajduje się w Lublanie, zgodnie z decyzją 2009/913/UE 17 . Siedziba ACER stanowi główny ośrodek jego działań i funkcji statutowych.
(47) Państwo członkowskie, w którym znajduje się siedziba ACER, powinno zapewnić możliwie najlepsze warunki dla zagwarantowania sprawnego i skutecznego funkcjonowania ACER, w tym wielojęzyczne placówki szkolne o orientacji europejskiej oraz odpowiednie połączenia transportowe. Umowa w sprawie siedziby między rządem Republiki Słowenii a ACER, która spełnia te wymogi, oraz jej postanowienia wykonawcze, została zawarta 26 listopada 2010 r. i weszła w życie 10 stycznia 2011 r.,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: