KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/36/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie warunków dopuszczenia instytucji kredytowych do działalności oraz nadzoru ostrożnościowego nad instytucjami kredytowymi i firmami inwestycyjnymi, zmieniającą dyrektywę 2002/87/WE i uchylającą dyrektywy 2006/48/WE oraz 2006/49/WE 1 , w szczególność jej art. 143 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 650/2014 2 określono format, strukturę, spis treści i datę corocznej publikacji informacji publikowanych przez właściwe organy zgodnie z art. 143 dyrektywy 2013/36/UE. Informacje, które muszą być publikowane przez właściwe organy zgodnie z tym rozporządzeniem wykonawczym, powinny obecnie zostać uaktualnione w celu zapewnienia spójności ze zmianami wprowadzonymi do ram nadzoru ostrożnościowego instytucji.
(2) Ważne jest, aby informacje publikowane przez właściwe organy były wysokiej jakości i łatwo porównywalne. Należy zatem zmienić art. 5 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 650/2014, aby doprecyzować, że właściwe organy powinny wyłącznie zbierać zbiorcze dane statystyczne od instytucji, które podlegają ich nadzorowi, oraz sprecyzować okres w odniesieniu do którego należy zgłaszać dane.
(3) W załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 650/2014 określono wzory do celów publikowania informacji na temat przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych oraz ogólnych wytycznych przyjętych w poszczególnych państwach członkowskich. Załącznik ten powinien zostać zmieniony w celu zapewnienia bardziej użytecznych i istotnych informacji na temat tego, w jaki sposób właściwe organy sprawują nadzór w swoich jurysdykcjach.
(4) W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 650/2014 określono wzory do celów publikowania informacji na temat opcji i swobody uznania dostępnych w prawie Unii. Załącznik ten powinien zostać zmieniony w celu uwzględnienia dodatkowych opcji i swobód uznania wynikających z rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/61 3 . Należy go również zmienić, aby umożliwić rozróżnienie między przejściowym i stałym charakterem tych opcji i swobód uznania oraz umożliwić rozróżnienie między zastosowaniem tych opcji i swobód uznania do instytucji kredytowych, z jednej strony, oraz do firm inwestycyjnych, z drugiej strony.
(5) Należy zwiększyć przejrzystość wdrożenia wytycznych EUNB dotyczących procesu przeglądu i oceny nadzorczej (SREP) 4 . Należy zatem zmienić załącznik III do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 650/2014, aby uwzględnić opis metod nadzorczych do procesu oceny adekwatności płynności wewnętrznej (ILAAP).
(6) Należy unikać powielania działań i poprawić porównywalność zbiorczych danych statystycznych publikowanych przez właściwe organy. Należy zatem zmienić załącznik IV do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 650/2014 w celu uwzględnienia poziomu konsolidacji ostrożnościowej stosowanej przez instytucje zgodnie z częścią pierwszą tytuł II rozdział 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 5 .
(7) W celu poprawy jakości publikowanych informacji i umożliwienia bardziej miarodajnego porównywania tych informacji wzory zawarte w załącznikach do rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 650/2014 powinny zawierać szczegółowe wytyczne i instrukcje.
(8) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(9) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 6 .
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 650/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: