a także mając na uwadze, co następuje:(1) Konwencja Narodów Zjednoczonych o prawie morza 3 z dnia 10 grudnia 1982 r., której Unia jest stroną, nakłada zobowiązania związane z ochroną, w tym utrzymaniem lub odtworzenia populacji poławianych gatunków na poziomach, które mogą zapewnić maksymalny podtrzymywalny połów (zwany dalej "MSY" - maximum sustainable yield).
(2) Na Światowym Szczycie Zrównoważonego Rozwoju w Johannesburgu w 2002 r. Unia i jej państwa członkowskie zobowiązały się do przeciwdziałania stałemu zmniejszaniu się liczebności wielu stad ryb. W związku z tym należy dostosować wskaźniki eksploatacji dorsza, śledzia i szprota w Morzu Bałtyckim w celu zapewnienia, aby zasoby te były eksploatowane w sposób pozwalający na odtworzenie i zachowanie ich powyżej poziomów, które mogą zapewnić MSY.
(3) Wspólna polityka rybołówstwa (zwana dalej "WPRyb") ma na celu przyczynianie się do ochrony środowiska morskiego, do zrównoważonego zarządzania wszystkimi gatunkami eksploatowanymi w celach handlowych oraz, w szczególności, do osiągnięcia dobrego stanu środowiska do 2020 r., zgodnie z art. 1 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE 4 .
(4) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 5 ustanawia zasady WPRyb zgodnie z międzynarodowymi zobowiązaniami Unii. Do celów WPRyb należą między innymi: zapewnienie, aby rybołówstwo i akwakultura były zrównoważone środowiskowo w perspektywie długookresowej, stosowanie do zarządzania rybołówstwem podejścia opartego na ostrożnym gospodarowaniu zasobami oraz wprowadzanie w życie ekosystemowego podejścia do zarządzania rybołówstwem.
(5) Z opinii naukowych przedstawionych przez Międzynarodową Radę Badań Morza (ICES) oraz Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) wynika, że niektóre stada dorsza i szprota oraz niektóre stada śledzia są eksploatowane nadmiernie w stosunku do poziomu wymaganego do osiągnięcia MSY.
(6) Plan zarządzania stadami dorsza funkcjonuje od wejścia w życie w 2007 r. rozporządzenia Rady (WE) nr 1098/2007 6 , ale stada śledzia i szprota nie są jeszcze objęte podobnymi planami. Ponieważ między stadami dorsza i stadami pelagicznymi istnieją silne interakcje biologiczne, liczebność stada dorsza może wpływać na liczebność stad śledzia i szprota oraz odwrotnie. Ponadto państwa członkowskie i zainteresowane strony wyraziły swoje poparcie dla opracowania i wdrożenia planów zarządzania kluczowymi bałtyckimi stadami ryb.
(7) Plan wieloletni ustanowiony na mocy niniejszego rozporządzenia (zwany dalej "planem"), powinien, zgodnie z art. 9 i 10 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013, opierać się na opiniach naukowych, technicznych i ekonomicznych, a także zawierać cele, policzalne wielkości docelowe z wyraźnie określonymi ramami czasowymi, punkty odniesienia w zakresie ochrony oraz zabezpieczenia.
(8) Należy ustanowić plan połowów wielogatunkowych z uwzględnieniem dynamiki między stadami dorsza, śledzia i szprota, a także biorąc pod uwagę gatunki wchodzące w skład przyłowów połowów z tych stad, a mianowicie bałtyckich stad gładzicy, storni, turbota i nagłada.
(9) Plan powinien mieć na celu przyczynienie się do osiągnięcie celów WPRyb, w szczególności uzyskania i utrzymania MSY odnośnych stad.
(10) Ponadto, z uwagi na fakt, że w art. 15 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 wprowadzono obowiązek wyładunku, w tym w odniesieniu do wszystkich połowów gatunków objętych limitami połowowymi, plan ten powinien również przyczyniać się do realizacji obowiązku wyładunku dorsza, śledzia, szprota i gładzicy.
(11) Zgodnie z podejściem ekosystemowym oraz w uzupełnieniu wskaźnika dotyczącego połowów, zawartego w dyrektywie 2008/56/WE, wskaźniki 1, 4 i 6 są powiązane z zarządzaniem rybołówstwem.
(12) Art. 16 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 zawiera wymóg ustalania uprawnień do połowów zgodnie z celami określonymi w planach wieloletnich.
(13) Należy ustalić wartość docelową śmiertelności połowowej (F), która odpowiada celowi uzyskania i utrzymania MSY przedstawionemu jako przedziały wartości zgodne z osiągnieciem maksymalnego podtrzymywalnego połowu (FMSY). Przedziały te, oparte na opiniach naukowych, są niezbędne dla zapewnienia elastyczności, która pozwoli na uwzględnianie zmian w opiniach naukowych, przyczyni się do wdrożenia obowiązku wyładunku oraz pozwoli uwzględnić specyfikę połowów wielogatunkowych. Przedziały FMSY zostały obliczone przez ICES z uwzględnieniem szeregu założeń. Przedziały są ustalone w taki sposób, aby nie powodowały ograniczenia długoterminowych odłowów przekraczającego 5 % w porównaniu z MSY. Górny limit przedziału jest ograniczony, tak aby prawdopodobieństwo spadku liczebności stad do wartości poniżej limitu punktu odniesienia biomasy stada tarłowego (Blim) nie przekraczało 5 %. Ten górny limit jest również zgodny z tzw. "zasadą doradczą" ICES, która wskazuje, że jeżeli biomasa stada tarłowego kształtuje się poniżej minimalnego punktu odniesienia biomasy stada tarłowego (MSY Btri), F powinno zostać ograniczone do wartości, która nie przekracza górnego limitu równego wartości punktu FMSY pomnożonego przez wartość biomasy stada tarłowego w roku obowiązywania TAC, podzielonego przez wartość MSY Btri. ICES stosuje powyższe czynniki oraz zasadę doradczą przy przedstawianiu opinii naukowych dotyczących śmiertelności połowowej i wariantów połowowych.
(14) Na potrzeby ustalania uprawnień do połowów należy co do zasady stosować górny pułap przedziałów FMSY oraz, z zastrzeżeniem uznania stanu danego stada za dobry (powyżej wartości MSY Btri) wyznaczyć górny limit dla niektórych przypadków. Uprawnienia do połowów powinny być ustalane do wysokości górnego limitu wyłącznie wówczas, gdy na podstawie opinii naukowej lub dowodu jest to niezbędne do osiągnięcia celów określonych w niniejszym rozporządzeniu w odniesieniu do połowów wielogatunkowych lub do uniknięcia szkody dla stada z powodu dynamiki wewnątrz- lub międzygatunkowej, lub w celu ograniczenia rocznych wahań w wysokości uprawnień do połowów. Na potrzeby stosowania górnego limitu konieczne jest przypomnienie celów określonych w rozporządzeniu (UE) nr 1380/2013, zgodnie z którymi wskaźnik eksploatacji oparty na MSY powinien zostać w każdym przypadku osiągnięty do 2020 r.
(15) W przypadku stad, dla których są one dostępne, oraz na potrzeby stosowania środków ochronnych należy określić punkty odniesienia ochrony wyrażone jako MSY Btrigger oraz Blim. W przypadku spadku liczebności stada do poziomu poniżej takich krytycznych poziomów biomasy stada tarłowego należy przewidzieć odpowiednie środki ochronne.
(16) Środki ochronne powinny obejmować ograniczenie uprawnień do połowów oraz szczególne środki ochrony, jeżeli w opinii naukowej stwierdzono, że dane stado jest zagrożone. Środki te powinny zostać uzupełnione innymi odpowiednimi środkami.
(17) W przypadku stad, dla których punkty odniesienia nie są dostępne, należy stosować podejście ostrożnościowe.
(18) Jeżeli Komisja przedłoży wniosek dotyczący zmiany załączników do niniejszego rozporządzenia, Parlament Europejski i Rada powinny dołożyć starań, aby zapewnić szybkie jego przyjęcie.
(19) W przypadku zasobów odławianych w postaci przyłowów, w sytuacji braku opinii naukowej na temat takich poziomów minimalnej biomasy tarłowej takich zasobów, należy przyjąć szczególne środki ochrony, jeżeli w opinii naukowej wskazana zostanie potrzeba takich środków naprawczych.
(20) W celu wykonania obowiązku wyładunku ustanowionego na mocy art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 plan powinien przewidywać dodatkowe środki zarządzania. Przepisy te powinny być ustanowione w drodze aktów delegowanych.
(21) W planie należy również przewidzieć określone towarzyszące środki techniczne, które należy przyjąć w drodze aktów delegowanych, aby przyczynić się do osiągnięcia celów planu, w szczególności w zakresie ochrony ryb w okresie tarła i narybku lub w celu poprawy selektywności.
(22) W celu dostosowania się do postępu technicznego i naukowego w sposób terminowy i proporcjonalny oraz zapewnienia elastyczności i umożliwienia rozwoju pewnych środków należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjęcia aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w odniesieniu do w zakresie środków zaradczych dotyczących gładzicy, storni, turbota i nagłada, wdrożenia obowiązku wyładunku oraz środków technicznych. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 7 . W szczególności, aby zapewnić udział na równych zasadach Parlamentu Europejskiego i Rady w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(23) Należy ustalić termin przedstawiania wspólnych zaleceń zainteresowanych państw członkowskich, zgodnie z wymogiem zawartym w rozporządzeniu (UE) nr 1380/2013.
(24) Mając na uwadze zapewnienie zgodności ze środkami określonymi w niniejszym rozporządzeniu, należy przyjąć szczególne środki kontroli, uzupełniające środki przewidziane w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1224/2009 8 .
(25) Uznając, że Morze Bałtyckie jest stosunkowo niewielkim obszarem połowowym, w którym głównie małe statki odbywają krótkie rejsy połowowe, należy rozszerzyć obowiązek stosowania uprzedniego powiadomienia określony w art. 17 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 na wszystkie statki o długości całkowitej wynoszącej co najmniej osiem metrów, przy czym uprzednie powiadomienie należy zgłaszać co najmniej na godzinę przed szacowanym czasem zawinięcia do portu. Jednak biorąc pod uwagę ograniczony wpływ, jaki mają na przedmiotowe stada rejsy połowowe poławiające bardzo małe ilości ryb, oraz obciążenia administracyjne związane z uprzednim powiadamianiem przy takich rejsach połowowych, należy ustalić próg dla takich uprzednich powiadomień w sytuacji, gdy statki te zatrzymują na burcie co najmniej 300 kg dorsza lub dwie tony połowów ryb z gatunków pelagicznych.
(26) Podobnie, wymóg prowadzenia dziennika połowowego, wynikający z art. 14 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009, należy rozszerzyć też na statki rybackie o całkowitej długości ośmiu lub więcej metrów.
(27) Należy również dostosować - w odniesieniu do statków dokonujących wyładunku nieposortowanych połowów -margines tolerancji w szacunkowych wartościach ilości zatrzymywanych na burcie zapisywanych w dzienniku połowowym.
(28) Należy ustanowić progi w odniesieniu do połowów dorsza, śledzia i szprota, po osiągnięciu których statek rybacki ma obowiązek dokonania wyładunku w wyznaczonym porcie lub w miejscu znajdującym się blisko brzegu, zgodnie z art. 43 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009. Ponadto przy wyznaczaniu tych portów lub miejsc znajdujących się blisko brzegu państwa członkowskie powinny stosować kryteria określone w art. 43 ust. 5 tego rozporządzenia w taki sposób, aby zapewnić skuteczną kontrolę wyładunków stad, do których ma zastosowanie niniejsze rozporządzenie.
(29) Zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 należy ustanowić przepisy dotyczące okresowej oceny, której Komisja będzie poddawać adekwatność oraz skuteczność planu. Taka ocena powinna być zgodna z analizą porównawczą odnośnych stad przeprowadzoną przez ICES i powinna się na niej opierać.
(30) W celu zapewnienia pewności prawa należy wyjaśnić, że środki czasowego zaprzestania przyjęte w celu zrealizowania założeń planu mogą być uznane za kwalifikujące się do wsparcia na podstawie rozporządzenia (UE) nr 508/2014 Parlamentu Europejskiego i Rady 9 .
(31) W świetle środków przyjętych w niniejszym rozporządzeniu należy wprowadzić zmiany w rozporządzeniu Rady (WE) nr 2187/2005(10 ). Należy utrzymać strefowe ograniczenia połowów ustanowione na mocy rozporządzenia (WE) nr 1098/2007 w celu zapewnienia ochrony ryb w okresie tarła i narybku. Należy również wyjaśnić związek między planem a rozporządzeniem (WE) nr 2187/2005 w zakresie do środków technicznych oraz ustanowić odpowiednie procedury przyjmowania środków technicznych w kontekście planów wieloletnich. Ponadto należy uchylić przepisy szczególne dotyczące narzędzi połowowych znajdujących się na pokładzie statków używanych do połowów dorsza.
(32) Należy uchylić rozporządzenie (WE) nr 1098/2007.
(33) Przyjęcie planu nie ma wpływu na stosowanie rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 1396/2014 11 ,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. C 230 z 14.7.2015, s. 120.
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 23 czerwca 2016 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 1 lipca 2016 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
3 Dz.U. L 179 z 23.6.1998, s. 3.
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE z dnia 17 czerwca 2008 r. ustanawiająca ramy działań Wspólnoty w dziedzinie polityki środowiska morskiego (dyrektywa ramowa w sprawie strategii morskiej) (Dz.U. L 164 z 25.6.2008, s. 19).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
6 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1098/2007 z dnia 18 września 2007 r. ustanawiające wieloletni plan w zakresie zasobów dorsza w Morzu Bałtyckim oraz połowów tych zasobów, zmieniające rozporządzenie (EWG) nr 2847/93 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 779/97 (Dz.U. L 248 z 22.9.2007, s. 1).
7 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
8 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 (Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 508/2014 z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Morskiego i Rybackiego oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2328/2003, (WE) nr 861/2006, (WE) nr 1198/2006 i (WE) nr 791/2007 oraz rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1255/2011 (Dz.U L 149 z 20.5.2014, s. 1).
10 Rozporządzenie Rady (WE) nr 2187/2005 z dnia 21 grudnia 2005 r. w sprawie zachowania zasobów połowowych w wodach Morza Bałtyckiego, cieśnin Bełt i Sund poprzez zastosowanie środków technicznych oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1434/98 i uchylające rozporządzenie (WE) nr 88/98 (Dz.U. L 349 z 31.12.2005, s. 1).
11 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 1396/2014 z dnia 20 października 2014 r. ustanawiające plan w zakresie odrzutów na Morzu Bałtyckim (Dz.U. L 370 z 30.12.2014, s. 40).
12 Art. 1 ust. 1 lit. e) zmieniona przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2018/976 z dnia 4 lipca 2018 r. (Dz.U.UE.L.2018.179.76) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 lipca 2018 r.
13 Art. 1 ust. 3 dodany przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 2020/1781 z dnia 25 listopada 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.400.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2020 r.
14 Art. 2 zmieniony przez art. 20 pkt 1 rozporządzenia nr (UE) 2019/472 z dnia 19 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.83.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2019 r.
15 Art. 4 zmieniony przez art. 20 pkt 2 rozporządzenia nr (UE) 2019/472 z dnia 19 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.83.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2019 r.
16 Art. 4a dodany przez art. 20 pkt 3 rozporządzenia nr (UE) 2019/472 z dnia 19 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.83.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2019 r.
17 Art. 5 zmieniony przez art. 20 pkt 4 rozporządzenia nr (UE) 2019/472 z dnia 19 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.83.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2019 r.
18 Art. 7 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 2020/1781 z dnia 25 listopada 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.400.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2020 r.
19 Art. 7 ust. 3 dodany przez art. 20 pkt 5 rozporządzenia nr (UE) 2019/472 z dnia 19 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.83.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2019 r.
20 Art. 8 ust. 1 zmieniony przez art. 35 lit. a rozporządzenia nr (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.198.105) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 sierpnia 2019 r.
21 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie zachowania zasobów rybnych i ochrony ekosystemów morskich za pomocą środków technicznych, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006, (WE) nr 1224/2009 i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013, (UE) 2016/1139, (UE) 2018/973, (UE) 2019/472 i (UE) 2019/1022 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 894/97, (WE) nr 850/98, (WE) nr 2549/2000, (WE) nr 254/2002, (WE) nr 812/2004 i (WE) nr 2187/2005 (Dz.U. L 198 z, 25.7.2019, s. 105).
22 Art. 8 ust. 2 zmieniony przez art. 35 lit. b rozporządzenia nr (UE) 2019/1241 z dnia 20 czerwca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.198.105) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 sierpnia 2019 r.
23 Rozdział VIA dodany przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 2020/1781 z dnia 25 listopada 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.400.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2020 r.
24 Art. 11 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 2020/1781 z dnia 25 listopada 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.400.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2020 r.
25 Art. 13 zmieniony przez art. 5 pkt 2 rozporządzenia nr 2023/2842 z dnia 22 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2842) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 lipca 2024 r.
26 Art. 14 lit. a zmieniona przez art. 1 pkt 5 rozporządzenia nr 2020/1781 z dnia 25 listopada 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.400.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2020 r.
27 Art. 14a dodany przez art. 1 pkt 6 rozporządzenia nr 2020/1781 z dnia 25 listopada 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.400.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 grudnia 2020 r.
* Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1139 z dnia 6 lipca 2016 r. ustanawiające wieloletni plan w odniesieniu do stad dorsza, śledzia i szprota w Morzu Bałtyckim oraz połowów eksploatujących te stada, zmieniające rozporządzenie Rady (WE) nr 2187/2005 i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 1098/2007 (Dz.U. L 191 z 15.7.2016, s. 1).
28 Załącznik I uchylony przez art. 20 pkt 6 rozporządzenia nr (UE) 2019/472 z dnia 19 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.83.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2019 r.
29 Załącznik II uchylony przez art. 20 pkt 6 rozporządzenia nr (UE) 2019/472 z dnia 19 marca 2019 r. (Dz.U.UE.L.2019.83.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 26 marca 2019 r.