Decyzja 2015/1534 w sprawie stanowiska, jakie należy zająć w imieniu Unii Europejskiej na forum Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas 68. posiedzenia Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego oraz 95. posiedzenia Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu, w odniesieniu do przyjęcia zmian do konwencji MARPOL i SOLAS oraz wytycznych z 2009 r. dotyczących systemów oczyszczania gazów spalinowych

DECYZJA RADY (UE) 2015/1534
z dnia 7 maja 2015 r.
w sprawie stanowiska, jakie należy zająć w imieniu Unii Europejskiej na forum Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas 68. posiedzenia Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego oraz 95. posiedzenia Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu, w odniesieniu do przyjęcia zmian do konwencji MARPOL i SOLAS oraz wytycznych z 2009 r. dotyczących systemów oczyszczania gazów spalinowych

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 i art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Działanie Unii w sektorze transportu morskiego powinno mieć na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego i ochronę środowiska morskiego.

(2) Komitet Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC) Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) na swoim 67. posiedzeniu zatwierdził zmiany do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL). Oczekuje się, że zmiany te zostaną przyjęte na 68. posiedzeniu MEPC, które odbędzie się w maju 2015 r.

(3) Podkomitet IMO ds. Zapobiegania Zanieczyszczeniom i Reagowania na nie na swoim 2. posiedzeniu zatwierdził projekt zmian wytycznych z 2009 r. dotyczących systemów oczyszczania gazów spalinowych (wytyczne z 2009 r.). Oczekuje się, że zmiany te zostaną przyjęte na 68. posiedzeniu MEPC, które odbędzie się w maju 2015 r.

(4) Komitet ds. Bezpieczeństwa na Morzu (MSC) IMO na swoim 94. posiedzeniu zatwierdził zmiany do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS). Oczekuje się, że zmiany te zostaną przyjęte na 95. posiedzeniu MSC, które odbędzie się w czerwcu 2015 r.

(5) Zmiany załączników I i II do konwencji MARPOL wprowadzą środki związane z przyjęciem projektu Międzynarodowego kodeksu dla statków pływających po wodach polarnych (kodeksu polarnego), polegające na nałożeniu wymogu przestrzegania kodeksu polarnego. Kodeks polarny rozszerza zakres obowiązującego obecnie zgodnie z konwencją MARPOL zakazu zrzutów oleju i szkodliwych substancji ciekłych na Antarktyce o wody polarne. Artykuł 4 dyrektywy 2005/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1 , w związku z jej art. 3 ust. 1, stanowi, że państwa członkowskie zapewniają, by zrzuty substancji zanieczyszczających ze statków, w tym pomniejsze przypadki takich zrzutów, uznawano za za naruszenia prawa, jeśli dokonano ich umyślnie, przez niedbalstwo lub na skutek poważnego zaniedbania. Artykuł 5 ust. 1 tej dyrektywy stanowi, że zrzut substancji zanieczyszczających nie jest uważany za takie naruszenie, jeśli spełnia warunki wyszczególnione m.in. w załączniku I, prawidła 15 i 34 konwencji MARPOL. Zarówno prawidło 15, jak i 34 należą do postanowień konwencji MARPOL, które zostaną zmienione wraz z przyjęciem zmian określonych w załączniku 11 do dokumentu IMO MEPC 67/20. Zmiany te będą zatem wpływać na zakres naruszenia określonego dyrektywą 2005/35/WE i w związku z tym wchodzą w zakres wyłącznych kompetencji Unii.

(6) Zmiany wytycznych z 2009 r. wprowadzą metodykę opartą na obliczeniach w odniesieniu do testowania skruberów podłączonych do maszyn okrętowych, które nie mogą zostać przetestowane przy większych obciążeniach lub w ogóle nie mogą zostać przetestowane podczas przebywania w porcie. Kwestie te objęte są zakresem art. 4c i załącznika II do dyrektywy Rady 1999/32/WE 2 , a załącznik II jest oparty na wytycznych z 2009 r., które zostaną zmienione.

(7) Zmiany prawidła konwencji SOLAS II-2/20.3.1.2.1 umożliwią eksploatację wentylatorów przy mniejszej częstotliwości wymian powietrza w przypadku wprowadzenia systemu kontroli jakości powietrza w odniesieniu do statków pasażerskich w pomieszczeniach przeznaczonych dla pojazdów, pomieszczeniach kategorii specjalnej i pomieszczeniach ro-ro. Art. 6 ust. 2 lit. a) ppkt (i) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE 3 stanowi, że nowe statki pasażerskie klasy A w całości spełniają wymogi konwencji SOLAS, w tym prawidła II-2/20.3. W związku z tym zmiany, które mają zostać przyjęte, będą miały bezpośredni skutek prawny w odniesieniu do dyrektywy 2009/45/WE. Poprawki te, w zakresie, w jakim dotyczą statków pasażerskich wykonujących podróże krajowe, podlegają wyłącznej kompetencji Unii.

(8) Unia nie jest członkiem IMO ani umawiającą się stroną wyżej wymienionych konwencji. W związku z tym konieczne jest, aby Rada upoważniła państwa członkowskie do przekazania stanowiska, jakie należy zająć w imieniu Unii i wyrażenia przez nie zgody na związanie się tymi poprawkami, w zakresie, w jakim podlegają one wyłącznej kompetencji Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie należy zająć w imieniu Unii na 68. posiedzeniu Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego IMO, jest następujące: wyraża się zgodę na przyjęcie zmian:

(i)
załączników I i II do konwencji MARPOL, jak określono w załączniku 11 do dokumentu IMO MEPC 67/20;
(ii)
wytycznych z 2009 r. dotyczących systemów oczyszczania gazów spalinowych, jak określono w załączniku 1 do dokumentu IMO PPR 2/21.
Artykuł  2

Stanowisko, jakie należy zająć w imieniu Unii na 95. posiedzeniu Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu IMO, jest następujące: wyraża się zgodę na przyjęcie zmiany:

-
prawidła II-2/20.3.1.2.1 konwencji SOLAS, jak określono w załączniku 11 do dokumentu IMO MSC 94/21/add.1.
Artykuł  3

Stanowisko, jakie należy zająć w imieniu Unii w brzmieniu ujętym w art. 1 i 2, jest wyrażane przez państwa członkowskie będące członkami IMO, działające wspólnie w interesie Unii.

Artykuł  4

Formalne i drobne modyfikacje stanowiska Unii określonego w art. 1 i 2 mogą być uzgadniane bez konieczności zmiany tych stanowisk.

Artykuł  5

Niniejszym upoważnia się państwa członkowskie do wyrażenia zgody na związanie się w interesie Unii poprawkami, o których mowa w art. 1 i 2, w zakresie, w jakim podlegają one wyłącznej kompetencji Unii.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 maja 2015 r.

W imieniu Rady

E. RINKĒVIČS

Przewodniczący

1 Dyrektywa 2005/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie zanieczyszczenia pochodzącego ze statków oraz wprowadzenia sankcji, w tym sankcji karnych, za przestępstwa związane z zanieczyszczeniami (Dz.U. L 255 z 30.9.2005, s. 11).
2 Dyrektywa Rady 1999/32/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. odnosząca się do redukcji zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych oraz zmieniająca dyrektywę 93/12/EWG (Dz.U. L 121 z 11.5.1999, s. 13).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (Dz.U. L 163 z 25.6.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.240.61

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2015/1534 w sprawie stanowiska, jakie należy zająć w imieniu Unii Europejskiej na forum Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas 68. posiedzenia Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego oraz 95. posiedzenia Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu, w odniesieniu do przyjęcia zmian do konwencji MARPOL i SOLAS oraz wytycznych z 2009 r. dotyczących systemów oczyszczania gazów spalinowych
Data aktu: 07/05/2015
Data ogłoszenia: 16/09/2015