a także mając na uwadze, co następuje:(1) Działanie Unii w sektorze transportu morskiego powinno mieć na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego i ochronę środowiska morskiego.
(2) Komitet Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC) Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) na swoim 67. posiedzeniu zatwierdził zmiany do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL). Oczekuje się, że zmiany te zostaną przyjęte na 68. posiedzeniu MEPC, które odbędzie się w maju 2015 r.
(3) Podkomitet IMO ds. Zapobiegania Zanieczyszczeniom i Reagowania na nie na swoim 2. posiedzeniu zatwierdził projekt zmian wytycznych z 2009 r. dotyczących systemów oczyszczania gazów spalinowych (wytyczne z 2009 r.). Oczekuje się, że zmiany te zostaną przyjęte na 68. posiedzeniu MEPC, które odbędzie się w maju 2015 r.
(4) Komitet ds. Bezpieczeństwa na Morzu (MSC) IMO na swoim 94. posiedzeniu zatwierdził zmiany do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS). Oczekuje się, że zmiany te zostaną przyjęte na 95. posiedzeniu MSC, które odbędzie się w czerwcu 2015 r.
(5) Zmiany załączników I i II do konwencji MARPOL wprowadzą środki związane z przyjęciem projektu Międzynarodowego kodeksu dla statków pływających po wodach polarnych (kodeksu polarnego), polegające na nałożeniu wymogu przestrzegania kodeksu polarnego. Kodeks polarny rozszerza zakres obowiązującego obecnie zgodnie z konwencją MARPOL zakazu zrzutów oleju i szkodliwych substancji ciekłych na Antarktyce o wody polarne. Artykuł 4 dyrektywy 2005/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1 , w związku z jej art. 3 ust. 1, stanowi, że państwa członkowskie zapewniają, by zrzuty substancji zanieczyszczających ze statków, w tym pomniejsze przypadki takich zrzutów, uznawano za za naruszenia prawa, jeśli dokonano ich umyślnie, przez niedbalstwo lub na skutek poważnego zaniedbania. Artykuł 5 ust. 1 tej dyrektywy stanowi, że zrzut substancji zanieczyszczających nie jest uważany za takie naruszenie, jeśli spełnia warunki wyszczególnione m.in. w załączniku I, prawidła 15 i 34 konwencji MARPOL. Zarówno prawidło 15, jak i 34 należą do postanowień konwencji MARPOL, które zostaną zmienione wraz z przyjęciem zmian określonych w załączniku 11 do dokumentu IMO MEPC 67/20. Zmiany te będą zatem wpływać na zakres naruszenia określonego dyrektywą 2005/35/WE i w związku z tym wchodzą w zakres wyłącznych kompetencji Unii.
(6) Zmiany wytycznych z 2009 r. wprowadzą metodykę opartą na obliczeniach w odniesieniu do testowania skruberów podłączonych do maszyn okrętowych, które nie mogą zostać przetestowane przy większych obciążeniach lub w ogóle nie mogą zostać przetestowane podczas przebywania w porcie. Kwestie te objęte są zakresem art. 4c i załącznika II do dyrektywy Rady 1999/32/WE 2 , a załącznik II jest oparty na wytycznych z 2009 r., które zostaną zmienione.
(7) Zmiany prawidła konwencji SOLAS II-2/20.3.1.2.1 umożliwią eksploatację wentylatorów przy mniejszej częstotliwości wymian powietrza w przypadku wprowadzenia systemu kontroli jakości powietrza w odniesieniu do statków pasażerskich w pomieszczeniach przeznaczonych dla pojazdów, pomieszczeniach kategorii specjalnej i pomieszczeniach ro-ro. Art. 6 ust. 2 lit. a) ppkt (i) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE 3 stanowi, że nowe statki pasażerskie klasy A w całości spełniają wymogi konwencji SOLAS, w tym prawidła II-2/20.3. W związku z tym zmiany, które mają zostać przyjęte, będą miały bezpośredni skutek prawny w odniesieniu do dyrektywy 2009/45/WE. Poprawki te, w zakresie, w jakim dotyczą statków pasażerskich wykonujących podróże krajowe, podlegają wyłącznej kompetencji Unii.
(8) Unia nie jest członkiem IMO ani umawiającą się stroną wyżej wymienionych konwencji. W związku z tym konieczne jest, aby Rada upoważniła państwa członkowskie do przekazania stanowiska, jakie należy zająć w imieniu Unii i wyrażenia przez nie zgody na związanie się tymi poprawkami, w zakresie, w jakim podlegają one wyłącznej kompetencji Unii,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: