Decyzja 2015/1534 w sprawie stanowiska, jakie należy zająć w imieniu Unii Europejskiej na forum Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas 68. posiedzenia Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego oraz 95. posiedzenia Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu, w odniesieniu do przyjęcia zmian do konwencji MARPOL i SOLAS oraz wytycznych z 2009 r. dotyczących systemów oczyszczania gazów spalinowych

DECYZJA RADY (UE) 2015/1534
z dnia 7 maja 2015 r.
w sprawie stanowiska, jakie należy zająć w imieniu Unii Europejskiej na forum Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas 68. posiedzenia Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego oraz 95. posiedzenia Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu, w odniesieniu do przyjęcia zmian do konwencji MARPOL i SOLAS oraz wytycznych z 2009 r. dotyczących systemów oczyszczania gazów spalinowych

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 i art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Działanie Unii w sektorze transportu morskiego powinno mieć na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego i ochronę środowiska morskiego.

(2) Komitet Ochrony Środowiska Morskiego (MEPC) Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) na swoim 67. posiedzeniu zatwierdził zmiany do Międzynarodowej konwencji o zapobieganiu zanieczyszczaniu morza przez statki (MARPOL). Oczekuje się, że zmiany te zostaną przyjęte na 68. posiedzeniu MEPC, które odbędzie się w maju 2015 r.

(3) Podkomitet IMO ds. Zapobiegania Zanieczyszczeniom i Reagowania na nie na swoim 2. posiedzeniu zatwierdził projekt zmian wytycznych z 2009 r. dotyczących systemów oczyszczania gazów spalinowych (wytyczne z 2009 r.). Oczekuje się, że zmiany te zostaną przyjęte na 68. posiedzeniu MEPC, które odbędzie się w maju 2015 r.

(4) Komitet ds. Bezpieczeństwa na Morzu (MSC) IMO na swoim 94. posiedzeniu zatwierdził zmiany do Międzynarodowej konwencji o bezpieczeństwie życia na morzu (SOLAS). Oczekuje się, że zmiany te zostaną przyjęte na 95. posiedzeniu MSC, które odbędzie się w czerwcu 2015 r.

(5) Zmiany załączników I i II do konwencji MARPOL wprowadzą środki związane z przyjęciem projektu Międzynarodowego kodeksu dla statków pływających po wodach polarnych (kodeksu polarnego), polegające na nałożeniu wymogu przestrzegania kodeksu polarnego. Kodeks polarny rozszerza zakres obowiązującego obecnie zgodnie z konwencją MARPOL zakazu zrzutów oleju i szkodliwych substancji ciekłych na Antarktyce o wody polarne. Artykuł 4 dyrektywy 2005/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1 , w związku z jej art. 3 ust. 1, stanowi, że państwa członkowskie zapewniają, by zrzuty substancji zanieczyszczających ze statków, w tym pomniejsze przypadki takich zrzutów, uznawano za za naruszenia prawa, jeśli dokonano ich umyślnie, przez niedbalstwo lub na skutek poważnego zaniedbania. Artykuł 5 ust. 1 tej dyrektywy stanowi, że zrzut substancji zanieczyszczających nie jest uważany za takie naruszenie, jeśli spełnia warunki wyszczególnione m.in. w załączniku I, prawidła 15 i 34 konwencji MARPOL. Zarówno prawidło 15, jak i 34 należą do postanowień konwencji MARPOL, które zostaną zmienione wraz z przyjęciem zmian określonych w załączniku 11 do dokumentu IMO MEPC 67/20. Zmiany te będą zatem wpływać na zakres naruszenia określonego dyrektywą 2005/35/WE i w związku z tym wchodzą w zakres wyłącznych kompetencji Unii.

(6) Zmiany wytycznych z 2009 r. wprowadzą metodykę opartą na obliczeniach w odniesieniu do testowania skruberów podłączonych do maszyn okrętowych, które nie mogą zostać przetestowane przy większych obciążeniach lub w ogóle nie mogą zostać przetestowane podczas przebywania w porcie. Kwestie te objęte są zakresem art. 4c i załącznika II do dyrektywy Rady 1999/32/WE 2 , a załącznik II jest oparty na wytycznych z 2009 r., które zostaną zmienione.

(7) Zmiany prawidła konwencji SOLAS II-2/20.3.1.2.1 umożliwią eksploatację wentylatorów przy mniejszej częstotliwości wymian powietrza w przypadku wprowadzenia systemu kontroli jakości powietrza w odniesieniu do statków pasażerskich w pomieszczeniach przeznaczonych dla pojazdów, pomieszczeniach kategorii specjalnej i pomieszczeniach ro-ro. Art. 6 ust. 2 lit. a) ppkt (i) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE 3 stanowi, że nowe statki pasażerskie klasy A w całości spełniają wymogi konwencji SOLAS, w tym prawidła II-2/20.3. W związku z tym zmiany, które mają zostać przyjęte, będą miały bezpośredni skutek prawny w odniesieniu do dyrektywy 2009/45/WE. Poprawki te, w zakresie, w jakim dotyczą statków pasażerskich wykonujących podróże krajowe, podlegają wyłącznej kompetencji Unii.

(8) Unia nie jest członkiem IMO ani umawiającą się stroną wyżej wymienionych konwencji. W związku z tym konieczne jest, aby Rada upoważniła państwa członkowskie do przekazania stanowiska, jakie należy zająć w imieniu Unii i wyrażenia przez nie zgody na związanie się tymi poprawkami, w zakresie, w jakim podlegają one wyłącznej kompetencji Unii,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie należy zająć w imieniu Unii na 68. posiedzeniu Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego IMO, jest następujące: wyraża się zgodę na przyjęcie zmian:

(i)
załączników I i II do konwencji MARPOL, jak określono w załączniku 11 do dokumentu IMO MEPC 67/20;
(ii)
wytycznych z 2009 r. dotyczących systemów oczyszczania gazów spalinowych, jak określono w załączniku 1 do dokumentu IMO PPR 2/21.
Artykuł  2

Stanowisko, jakie należy zająć w imieniu Unii na 95. posiedzeniu Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu IMO, jest następujące: wyraża się zgodę na przyjęcie zmiany:

-
prawidła II-2/20.3.1.2.1 konwencji SOLAS, jak określono w załączniku 11 do dokumentu IMO MSC 94/21/add.1.
Artykuł  3

Stanowisko, jakie należy zająć w imieniu Unii w brzmieniu ujętym w art. 1 i 2, jest wyrażane przez państwa członkowskie będące członkami IMO, działające wspólnie w interesie Unii.

Artykuł  4

Formalne i drobne modyfikacje stanowiska Unii określonego w art. 1 i 2 mogą być uzgadniane bez konieczności zmiany tych stanowisk.

Artykuł  5

Niniejszym upoważnia się państwa członkowskie do wyrażenia zgody na związanie się w interesie Unii poprawkami, o których mowa w art. 1 i 2, w zakresie, w jakim podlegają one wyłącznej kompetencji Unii.

Artykuł  6

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 7 maja 2015 r.

W imieniu Rady

E. RINKĒVIČS

Przewodniczący

1 Dyrektywa 2005/35/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 września 2005 r. w sprawie zanieczyszczenia pochodzącego ze statków oraz wprowadzenia sankcji, w tym sankcji karnych, za przestępstwa związane z zanieczyszczeniami (Dz.U. L 255 z 30.9.2005, s. 11).
2 Dyrektywa Rady 1999/32/WE z dnia 26 kwietnia 1999 r. odnosząca się do redukcji zawartości siarki w niektórych paliwach ciekłych oraz zmieniająca dyrektywę 93/12/EWG (Dz.U. L 121 z 11.5.1999, s. 13).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/45/WE z dnia 6 maja 2009 r. w sprawie reguł i norm bezpieczeństwa statków pasażerskich (Dz.U. L 163 z 25.6.2009, s. 1).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.240.61

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2015/1534 w sprawie stanowiska, jakie należy zająć w imieniu Unii Europejskiej na forum Międzynarodowej Organizacji Morskiej podczas 68. posiedzenia Komitetu Ochrony Środowiska Morskiego oraz 95. posiedzenia Komitetu Bezpieczeństwa na Morzu, w odniesieniu do przyjęcia zmian do konwencji MARPOL i SOLAS oraz wytycznych z 2009 r. dotyczących systemów oczyszczania gazów spalinowych
Data aktu: 07/05/2015
Data ogłoszenia: 16/09/2015