Decyzja 2015/886 zmieniająca decyzję 2014/312/UE ustanawiającą ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE farbom i lakierom wewnętrznym i zewnętrznym

DECYZJA KOMISJI (UE) 2015/886
z dnia 8 czerwca 2015 r.
zmieniająca decyzję 2014/312/UE ustanawiającą ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE farbom i lakierom wewnętrznym i zewnętrznym

(notyfikowana jako dokument nr C(2015) 3782)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 10 czerwca 2015 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W decyzji Komisji 2014/312/UE 2  przewidziano okres przejściowy dla producentów, których produktom przyznano oznakowanie ekologiczne UE dla farb i lakierów wewnętrznych i zewnętrznych, by zapewnić im wystarczający czas na dostosowanie ich produktów, tak aby spełniały zmienione kryteria i wymogi. Państwa członkowskie poinformowały jednak Komisję, że - ze względu na dużą liczbę produktów i dodatkowe wymogi - nie będą one w stanie dokonać weryfikacji w odniesieniu do produktów, którym przyznano oznakowanie ekologiczne, w ciągu przydzielonych 12 miesięcy. W celu zapewnienia sprawnego przejścia konieczny jest dodatkowy czas.

(2) Eksperci techniczni poinformowali Komisję i niektóre państwa członkowskie, że obecne brzmienie art. 2 pkt 14 jest niejasne. Przedstawiona tam definicja dopuszcza błędną interpretację w odniesieniu do "systemów polarnych". Wyjaśnienia wymaga termin "system polarny", który odnosi się do systemu analitycznego, a nie do systemu powlekania. Ponadto zalecono, by w definicji określić dodatkowy parametr techniczny - ciśnienie pary. W celu zapewnienia spójności i przejrzystości wszelkie zmiany w brzmieniu art. 2 pkt 14 powinny zostać odzwierciedlone również w brzmieniu art. 2 pkt 13 odnoszącego się do lotnych związków organicznych.

(3) Na podstawie wyników dyskusji w ramach spotkań Komitetu Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego i forum właściwego organu, które to spotkania miały miejsce w listopadzie 2014 r., konieczne jest wyjaśnienie, że kryterium 3 a) i związane z nim odniesienie w tabeli 2 mają zastosowanie do półprzezroczystych powłok, ale nie mają zastosowania do przyczepnych farb gruntujących ani wszelkich innych przezroczystych powłok.

(4) Dla zachowania spójności w decyzji 2014/312/UE w kryterium 3 (Efektywność wykorzystania), tabela 2, kolumna piąta ("Gęsta powłoka dekoracyjna do zastosowania wewnętrznego i zewnętrznego l)"), wiersz pierwszy (odnoszący się do kryteriów wydajności 3 a)), jednostkę miary (1 m2/L) należy zastąpić następującą jednostką: "1 m2/kg".

(5) Kryterium 5 a) (i) zawarte w decyzji 2014/312/UE określa wykaz grup substancji, które zostały wyraźnie wskazane jako przedmiot oceny i weryfikacji zgodności z kryterium 5 a). Zostało jednak udowodnione, że ten wykaz substancji nie jest kompletny oraz że należy dodać dodatkową grupę substancji, a mianowicie grupę "8. Substancje w substancjach wiążących i polimerowych środkach dyspergujących 8a. Substancje wiążące i związki sieciujące, 8b. Produkty reakcji i pozostałości". Ponadto w celu zapewnienia przejrzystości wykaz grup substancji powinien zostać przeniesiony do tekstu dotyczącego oceny i weryfikacji tego kryterium, ponieważ wykaz ten jest wykorzystywany do oceny i weryfikacji.

(6) W dodatku do decyzji 2014/312/UE w pkt 7 lit. a) ustalono stężenia graniczne w odniesieniu do obecności formaldehydu w produkcie końcowym, lecz stężenia graniczne zostały nieprawidłowo wprowadzone do tabeli. Tabela ta powinna wyraźnie pokazywać, że stężenia graniczne dla wszystkich produktów wynoszą 0,0010 %, chyba że mają zastosowanie odstępstwa.

(7) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010.

(8) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/312/UE,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2014/312/UE wprowadza się następujące zmiany:

1)
art. 2 pkt 13 otrzymuje brzmienie:

"13) »lotny związek organiczny« (LZO) oznacza każdy związek organiczny o początkowej temperaturze wrzenia niższej lub równej 250 °C, mierzonej przy normalnym ciśnieniu 101,3 kPa zgodnie z definicją podaną w dyrektywie 2004/42/WE, który w kolumnie kapilarnej eluuje do n-tetradekanu (C14H30);";

2)
art. 2 pkt 14 otrzymuje brzmienie:

"14) »półlotny związek organiczny« (SVOC) oznacza każdy związek organiczny o temperaturze wrzenia wyższej niż 250 °C i niższej niż 370 °C, mierzonej przy normalnym ciśnieniu 101,3 kPa, który w kolumnie kapilarnej eluuje w przedziale retencji po n-tetradekanie (C14H30) do n-dokozanu (C22H46);";

3)
art. 7 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Licencje na stosowanie oznakowania ekologicznego UE przyznane zgodnie z kryteriami określonymi w decyzji 2009/543/WE lub 2009/544/WE mogą być używane przez 21 miesięcy po dacie przyjęcia niniejszej decyzji.";

4)
załącznik zostaje zmieniony zgodnie z załącznikiem do niniejszej decyzji.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 8 czerwca 2015 r.
W imieniu Komisji
Karmenu VELLA
Członek Komisji

ZAŁĄCZNIK 3  

W załączniku do decyzji 2014/312/UE wprowadza się następujące zmiany:
1)
w kryterium 3 (Efektywność wykorzystania) w tabeli 2 nazwa kryterium 3 a) otrzymuje brzmienie:

"3 a) Wydajność (jedynie w przypadku farb o jasnych odcieniach, w tym białych podkładów stosowanych w systemach barwiących) - ISO 6504/1. Nie ma zastosowania do lakierów, lazur, przezroczystych przyczepnych farb gruntujących lub innych przezroczystych powłok.";

2)
w kryterium 3 (Efektywność wykorzystania) w tabeli 2 w kolumnach ósmej i dziewiątej odnoszących się do "Farby gruntującej g)" i "Farby podkładowej i gruntującej h)" wyrażenie "6 m 2/L (bez wymogów krycia)" otrzymuje w obydwu kolumnach brzmienie:

"6 m 2/L (bez wymogów krycia lub mająca szczególne właściwości)";

3)
w kryterium 3 a) akapit piąty otrzymuje brzmienie:

"Wydajność półprzezroczystych farb gruntujących oraz podkładowych wynosi co najmniej 6 m 2, a tych o zdolności krycia - co najmniej 8 m 2. Wydajność nieprzezroczystych farb gruntujących o specjalnych właściwościach pod względem nieprzepuszczalności/uszczelniania, przepuszczalności/wiązania oraz farb podkładowych o specjalnych właściwościach pod względem przyczepności wynosi co najmniej 6 m 2 na jeden litr produktu.";

4)
w kryterium 4 wprowadza się następujące zmiany:
a)
w akapicie czwartym zdanie "Jako podstawę do określenia wyników SVOC metodą chromatografii gazowej należy stosować markery wymienione w tabeli 4." otrzymuje brzmienie:

"Badanie należy przeprowadzić przy zastosowaniu systemu analitycznego określonego w podręczniku dotyczącym kryteriów.";

b)
skreśla się tabelę 4;
c)
w sekcji "Ocena i weryfikacja" akapit drugi zdanie drugie otrzymuje brzmienie:

"Badanie należy przeprowadzić z uwzględnieniem zmian wprowadzonych do normy ISO 11890-2 przedstawionych w podręczniku dotyczącym kryteriów.";

5)
w kryterium 5 a) (i) otrzymuje brzmienie:

"Do celów tej grupy produktów przyznano odstępstwa w odniesieniu do określonych grup substancji, które mogą występować w produkcie końcowym. W ramach przedmiotowych odstępstw ustanawia się klasyfikację zagrożeń objętych odstępstwem w odniesieniu do każdej określonej grupy produktów oraz związane z nimi warunki odstępstwa i mające zastosowanie stężenia graniczne. Odstępstwa zostały określone w dodatku.";

6)
w kryterium 5 a) (ii) akapit drugi tiret drugie otrzymuje brzmienie:

"- składników przewidzianych w recepturze farby lub lakieru, zaliczanych do grup substancji wymienionych poniżej:

1) Środki konserwujące dodawane do barwników, substancji wiążących oraz produktu końcowego:

a) środki do konserwacji produktów w opakowaniach zamkniętych;

b) środki konserwujące do maszyny mieszającej barwniki;

c) środki konserwujące do suchych powłok;

d) stabilizatory środka konserwującego.

2) Środki suszące i zapobiegające tworzeniu się kożucha:

a) środki suszące;

b) środki zapobiegające tworzeniu się kożucha.

3) Inhibitory korozji:

a) inhibitory korozji;

b) środki zapobiegające powstawaniu śniedzi.

4) Surfaktanty:

a) surfaktanty ogólnego stosowania;

b) alkilofenolooksyetyleny (APEO);

c) surfaktanty perfluorowane.

5) Różne substancje użytkowe o zastosowaniu ogólnym:

a) emulsja żywicy silikonowej w farbach białych, barwnikach i podstawowych środkach barwiących;

b) metale i ich związki;

c) surowce mineralne, w tym wypełniacze;

d) środki neutralizujące;

e) wybielacze optyczne;

f) pigmenty.

6) Różne substancje użytkowe o zastosowaniach specjalistycznych:

a) stabilizatory i środki chroniące przed promieniowaniem UV;

b) plastyfikatory.

7) Pozostałości substancji, które mogą występować w produkcie końcowym:

a) formaldehyd;

b) rozpuszczalniki;

c) monomery nieprzereagowane;

d) lotne związki aromatyczne i związki chlorowcowane.

8) Substancje w substancjach wiążących i polimerowych środkach dyspergujących:

a) substancje wiążące i związki sieciujące;

b) produkty reakcji i pozostałości;

oraz występujących przy stężeniach większych niż 0,010 %.";

7)
w dodatku zapis dotyczący formaldehydu otrzymuje brzmienie:
"7. Pozostałości substancji, które mogą występować w produkcie końcowym
a) Formaldehyd Zastosowanie: wszystkie produkty Nie wolno świadomie dodawać wolnego formaldehydu do produktu końcowego. Produkt końcowy musi zostać poddany badaniu w celu ustalenia ilości zawartego w nim formaldehydu. Wymogi dotyczące pobierania próbek do badania odzwierciedlają asortyment produktów.

Zastosowanie mają następujące dopuszczalne wartości całkowitej sumy:

0,0010 % Weryfikacja:

Należy określić zawartość wolnego formaldehydu w białym podkładzie lub przezroczystym podkładzie barwiącym, który zgodnie z przewidywaniami zawiera największą teoretyczną ilość formaldehydu. Oznacza się również zawartość barwników kolorowych, które zgodnie z przypuszczeniami zawierają największą teoretyczną ilość formaldehydu.

Przyznano następujące odstępstwa od wymogu określonego w akapicie pierwszym:

(i) jeżeli środki konserwujące będące donorami formaldehydu muszą stanowić środek do konserwacji produktów w opakowaniach zamkniętych dodawany dla ochrony określonego rodzaju farby lub lakieru i jeżeli zamiast izotiazolinonu stosuje się w charakterze środka konserwującego donor formaldehydu;

(ii) jeżeli pozostałości formaldehydu świadczą, że funkcję donorów formaldehydu pełnią polimerowe środki dyspergujące (substancje wiążące) zamiast środków do konserwacji produktów w opakowaniach zamkniętych.

W obydwu przypadkach określonych w ppkt (i) oraz (ii) całkowita zawartość nie przekracza następującej dopuszczalnej wartości:

0,010 % Metoda badań:

Wartość graniczna 0,0010 %:

Oznaczenie stężenia środków w opakowaniach zamkniętych metodą Merckoquanta. Jeżeli ta metoda nie pozwala uzyskać wyniku rozstrzygającego, to stosuje się wysokosprawną chromatografię cieczową (HPLC), aby potwierdzić stężenie środka w opakowaniach zamkniętych.

Wartość graniczna 0,010 %:

1) wszystkie farby: oznaczenie stężenia formaldehydu w opakowaniach zamkniętych za pomocą analizy metodą VdL-RL 03 lub za pomocą wysokosprawnej chromatografii cieczowej (HPLC);

2) farby i lakiery wewnętrzne: określenie za pomocą analizy zgodnej z ISO 16000-3. Emisje nie mogą przekroczyć 0,25 ppm przy pierwszym użyciu i muszą być mniejsze niż 0,05 ppm po upływie 24 godzin od pierwszego użycia."

1 Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 1.
2 Decyzja Komisji 2014/312/UE z dnia 28 maja 2014 r. ustanawiająca ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE farbom i lakierom wewnętrznym i zewnętrznym (Dz.U. L 164 z 3.6.2014, s. 45).
3 Załącznik zmieniony przez sprostowanie z dnia 21 stycznia 2021 r. (Dz.U.UE.L.2021.19.4).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2015.144.12

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2015/886 zmieniająca decyzję 2014/312/UE ustanawiającą ekologiczne kryteria przyznawania oznakowania ekologicznego UE farbom i lakierom wewnętrznym i zewnętrznym
Data aktu: 08/06/2015
Data ogłoszenia: 10/06/2015
Data wejścia w życie: 10/06/2015