(notyfikowana jako dokument nr C(2014) 2798)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2014/276/UE)
(Dz. U.UE L z dnia 14 maja 2014 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając decyzję nr 676/2002/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 7 marca 2002 r. w sprawie ram regulacyjnych dotyczących polityki spektrum radiowego we Wspólnocie Europejskiej (decyzja o spektrum radiowym) 1 , w szczególności jej art. 4 ust. 3,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją Komisji 2008/411/WE 2 zharmonizowano warunki techniczne wykorzystywania zakresu częstotliwości 3 400-3 800 MHz na potrzeby systemów naziemnych zapewniających usługi łączności elektronicznej w Unii, koncentrując się na usługach bezprzewodowej łączności szerokopasmowej dla użytkowników końcowych.
(2) Decyzją Parlamentu Europejskiego i Rady nr 243/2012/UE 3 ustanowiono wieloletni program dotyczący polityki w zakresie widma radiowego i wyznaczono cel polegający na wspieraniu większej dostępności bezprzewodowych usług szerokopasmowych z korzyścią dla obywateli i konsumentów w Unii. W programie dotyczącym polityki w zakresie widma radiowego zawarto wymóg, aby państwa członkowskie wspierały stałą rozbudowę sieci przez dostawców usług łączności elektronicznej za pomocą najnowszej i najbardziej wydajnej technologii, tak aby byli oni w stanie zapewnić sobie dywidendy zgodnie z zasadami neutralności usług i technologii.
(3) Zgodnie z art. 6 ust. 2 decyzji nr 243/2012/UE państwa członkowskie zobowiązane są udostępnić zakres częstotliwości 3 400-3 800 MHz na warunkach określonych w decyzji 2008/411/WE i zezwolić na używanie tego zakresu, w zależności od zapotrzebowania na rynku, do dnia 31 grudnia 2012 r. bez uszczerbku dla realizacji istniejących usług i na warunkach dających konsumentom łatwy dostęp do bezprzewodowych usług szerokopasmowych.
(4) Zakres częstotliwości 3 400-3 800 MHz ma duży potencjał w zakresie rozbudowy gęstych i szybkich bezprzewodowych sieci szerokopasmowych umożliwiających świadczenie użytkownikom końcowym innowacyjnych usług łączności elektronicznej. Wykorzystanie tego zakresu częstotliwości do bezprzewodowych sieci szerokopasmowych powinno przyczynić się do realizacji celów polityki gospodarczej i społecznej określonych w Europejskiej agendzie cyfrowej.
(5) Zgodnie z art. 4 ust. 2 decyzji nr 676/2002/WE w dniu 23 marca 2012 r. Komisja udzieliła Europejskiej Konferencji Administracji Pocztowych i Telekomunikacyjnych (CEPT) mandatu w zakresie opracowania warunków technicznych użytkowania widma w zakresie częstotliwości 3 400-3 800 MHz w celu uwzględnienia rozwoju technologii bezprzewodowego dostępu szerokopasmowego, w szczególności kanałów szerokopasmowych, przy zapewnieniu efektywnego wykorzystania częstotliwości.
(6) Na podstawie tego mandatu w dniu 8 listopada 2013 r. CEPT przygotowała sprawozdanie (sprawozdanie CEPT nr 49) dotyczące warunków technicznych harmonizacji widma w zakresie częstotliwości 3 400-3 800 MHz. Sprawozdanie zawiera wyniki badań nad jak najmniej restrykcyjnymi warunkami technicznymi (takimi jak maska granic bloku), sposobami aranżacji częstotliwości oraz zasadami odnoszącymi się do współistnienia i koordynacji między bezprzewodową łącznością szerokopasmową i obecnym wykorzystaniem widma. Zawarte w sprawozdaniu CEPT nr 49 wyniki dotyczące maski granic bloku i zasad koordynacji opracowano na podstawie sprawozdania nr 203 Komitetu ds. Łączności Elektronicznej.
(7) Wyniki uzyskane w ramach mandatu Komisji udzielonego CEPT powinny zostać zastosowane w całej Unii i niezwłocznie wdrożone w państwach członkowskich, biorąc pod uwagę szybko rosnące zapotrzebowanie rynkowe na usługi szybkiego bezprzewodowego dostępu szerokopasmowego oraz niski obecnie poziom wykorzystania zakresu częstotliwości 3 400-3 800 MHz do bezprzewodowych usług szerokopasmowych.
(8) Ujednolicenie warunków technicznych w odniesieniu do całego zakresu częstotliwości zapewniłoby dostępność sprzętu i spójną koordynację między sieciami różnych operatorów, a tym samym przyniosło korzyści użytkownikom widma świadczącym bezprzewodowe usługi szerokopasmowe. W tym celu należy określić preferowany sposób aranżacji kanałów dla zakresu częstotliwości 3 400-3 600 MHz w oparciu o wyniki sprawozdania CEPT nr 49, z poszanowaniem zasady neutralności technologii i usług.
(9) Ramy prawne wykorzystywania zakresu częstotliwości 3 400-3 800 MHz określone w decyzji 2008/411/WE powinny pozostać niezmienione, by zapewnić dalszą ochronę innych istniejących usług w tym zakresie. W szczególności służba stała satelitarna (FSS), w tym stacje naziemne, wymagałyby dalszej ochrony poprzez zapewnienie przez władze krajowe odpowiedniej koordynacji pomiędzy tą służbą a bezprzewodowymi sieciami i usługami szerokopasmowymi na zasadzie rozpatrywania każdego pojedynczego przypadku.
(10) Wykorzystanie częstotliwości przez dostawców bezprzewodowych usług szerokopasmowych oraz w ramach innych istniejących służb wykorzystujących zakres 3 400-3 800 MHz, w szczególności naziemne stacje satelitarne w służbie FSS, należałoby koordynować w oparciu o wytyczne, najlepsze praktyki i zasady koordynacji określone w sprawozdaniu CEPT nr 49. Zasady te obejmują proces koordynacji, wymianę informacji, minimalizację wzajemnych ograniczeń oraz umowy dwustronne dotyczące szybkiej transgranicznej koordynacji, w przypadku gdy stacje bazowe naziemne bezprzewodowych sieci szerokopasmowych oraz naziemne stacje satelitarne FSS znajdują się na terytoriach różnych państw członkowskich.
(11) Biorąc pod uwagę charakterystykę rozchodzenia się fal radiowych w zakresie częstotliwości 3 400-3 800 MHz i obowiązujące zharmonizowane warunki techniczne, w celu ochrony istniejących zastosowań korzystne byłyby stosowanie określonych preferowanych konfiguracji przy wdrażaniu bezprzewodowych szerokopasmowych sieci i usług. Konfiguracje takie obejmują nadajniki o małej mocy, stały dostęp bezprzewodowy, łącza dosyłowe w bezprzewodowych sieciach dostępu szerokopasmowego lub połączenia tych opcji, ale nie ograniczają się do nich.
(12) Niniejsza decyzja powinna pozostawać bez uszczerbku dla ochrony i ciągłości funkcjonowania innych obecnych zastosowań w tych pasmach, jednak nowe, zharmonizowane warunki techniczne powinny mieć również zastosowanie, w niezbędnym zakresie, do istniejących praw do użytkowania widma w zakresie częstotliwości 3 400-3 800 MHz w celu zapewnienia technicznej zgodności między obecnymi i nowymi użytkownikami tego pasma, efektywnego wykorzystania widma i unikania szkodliwych zakłóceń, w tym także w kontekście transgranicznym między państwami członkowskimi UE.
(13) Umowy transgraniczne mogą być niezbędne do zagwarantowania wdrożenia przez państwa członkowskie parametrów określonych w niniejszej decyzji, aby uniknąć szkodliwych zakłóceń oraz poprawić efektywność i konwergencję wykorzystania widma.
(14) Warunki techniczne harmonizacji widma w zakresie częstotliwości 3 400-3 800 MHz na potrzeby naziemnych systemów bezprzewodowych przewidziane w sprawozdaniu CEPT nr 49 nie zapewniają zgodności z określonymi istniejącymi obecnie prawami użytkowania w odniesieniu do takich systemów w tym paśmie w Unii. Dlatego też obecnym użytkownikom widma należy zapewnić odpowiednią ilość czasu na zastosowanie warunków technicznych określonych w sprawozdaniu CEPT nr 49 bez ograniczania dostępu do widma w tym paśmie dla użytkowników, którzy przestrzegają warunków technicznych zawartych w sprawozdaniu CEPT nr 49, a organom administracji krajowej należy zapewnić elastyczność umożliwiającą odroczenie wdrożenia warunków technicznych niniejszej decyzji w zależności od popytu na rynku.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2008/411/WE.
(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Spektrum Radiowego,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: