Rozporządzenie delegowane 877/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) NR 877/2013
z dnia 27 czerwca 2013 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro 1 , w szczególności jego art. 10 ust. 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (UE) nr 473/2013 ustanawia ściślejsze monitorowanie państw członkowskich, których walutą jest euro i które są objęte procedurą nadmiernego deficytu, poprzez określenie dodatkowych wymogów sprawozdawczych służących zapobieganiu wszelkim odstępstwom od zaleceń lub decyzji Rady w sprawie korekty nadmiernego deficytu oraz wczesnemu korygowaniu ewentualnych odstępstw tego rodzaju.

(2) Monitorowanie takie stanowi uzupełnienie obowiązujących wymogów sprawozdawczych określonych w art. 3 ust. 4a oraz art. 5 ust. 1a rozporządzenia Rady (WE) nr 1467/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie przyspieszenia i wyjaśnienia procedury nadmiernego deficytu 2 , zgodnie z którymi państwa członkowskie objęte procedurą nadmiernego deficytu, do których Rada skierowała zalecenie na mocy art. 126 ust. 7 Traktatu lub wezwanie na mocy art. 126 ust. 9 Traktatu, przekazują Radzie i Komisji sprawozdanie z działań podjętych w celu skorygowania nadmiernego deficytu. Sprawozdanie to zawiera cele dotyczące wydatków i dochodów publicznych oraz działań dyskrecjonalnych zarówno po stronie wydatków, jak i dochodów, spójne z zaleceniem Rady, a także informacje o działaniach już podjętych i o charakterze działań planowanych do osiągnięcia tych celów.

(3) Rozporządzenie (UE) nr 473/2013 uzupełnia ten pierwotny wymóg sprawozdawczy wymogiem częstszego przekazywania sprawozdań przez państwa członkowskie, których walutą jest euro i które są objęte procedurą nadmiernego deficytu. Państwa te będą musiały przekazywać Komisji i Komitetowi Ekonomiczno-Finansowemu sprawozdania co sześć miesięcy, jeśli Rada skierowała do nich zalecenie na mocy art. 126 ust. 7 TFUE, i co trzy miesiące, jeśli Rada skierowała do nich decyzję w sprawie wezwania na mocy art. 126 ust. 9 TFUE do podjęcia działań w celu skorygowania nadmiernego deficytu. Sprawozdanie powinno zawierać, w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów, informacje na temat wykonania budżetu w ciągu bieżącego roku, wpływu na budżet działań dyskrecjonalnych podjętych zarówno po stronie wydatków, jak i po stronie dochodów, celów dotyczących wydatków i dochodów publicznych, jak również na temat działań już podjętych i charakteru działań planowanych do osiągnięcia tych celów. Częściej przekazywane sprawozdania ułatwią Komisji i Komitetowi Ekonomiczno-Finansowemu ciągłe monitorowanie, czy dane państwo członkowskie jest na dobrej drodze do skorygowania nadmiernego deficytu.

(4) Zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013 treść dodatkowego sprawozdania ma określić Komisja. Niniejszy akt delegowany jasno określa informacje, jakie mają przekazywać państwa członkowskie, których walutą jest euro i które są objęte procedurą nadmiernego deficytu. Sprawozdanie, którego treść określa niniejsze rozporządzenie delegowane, zapewni ustrukturyzowany i zharmonizowany ogląd sytuacji budżetowej danego państwa członkowskiego. Sprawozdanie powinno zawierać roczne i kwartalne dane w celu przekazania szczegółowych informacji na temat postępów w dokonywaniu korekty. Dane powinny być przekazywane w ujęciu kasowym i memoriałowym (zgodnie z europejskim systemem rachunków narodowych ESA), aby umożliwić lepsze zrozumienie ewolucji sytuacji budżetowej. Ze względu na to, że procedura nadmiernego deficytu może zostać wszczęta z powodu nieprzestrzegania określonych w Traktacie wartości referencyjnych deficytu lub wskaźnika długu, należy przekazywać informacje na temat zmian głównych składników deficytu i długu sektora instytucji rządowych i samorządowych.

(5) Faktyczne dane przekazywane na podstawie niniejszego aktu delegowanego powinny być zgodne z danymi przekazywanymi Eurostatowi w kontekście procedury nadmiernego deficytu,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1  3

Przedmiot

Niniejsze rozporządzenie ustanawia szczegółowe wymogi dotyczące treści sprawozdań, które państwa członkowskie, których walutą jest euro, zobowiązane są przedkładać zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013.

Artykuł  2

Struktura i treść sprawozdań

1. 
Struktura sprawozdań, o których mowa w art. 1, jest następująca:
-
faktyczne salda, zmiany poziomu długu oraz zaktualizowane plany budżetowe sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów na okres korekty nadmiernego deficytu,
-
opis strategii budżetowej oraz jej kwantyfikacja w ujęciu nominalnym i strukturalnym (składnik cykliczny salda, po skorygowaniu o działania jednorazowe i tymczasowe); przy czym celem strategii jest skorygowanie nadmiernego deficytu w terminie wyznaczonym przez Radę w ostatnim zaleceniu Rady lub decyzji Rady w sprawie wezwania do podjęcia działań, przyjętych zgodnie z art. 126 ust. 7 lub art. 126 ust. 9 TFUE, oraz szczegółowe informacje na temat podjętych lub planowanych działań budżetowych służących osiągnięciu wyznaczonych celów oraz ich wpływu na budżet.
2. 
Sprawozdania zawierają tabele wskazane w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  2a  4

Struktura i treść sprawozdań państw członkowskich objętych wzmocnionym nadzorem zgodnie z art. 2 ust. 3 i 4 rozporządzenia (UE) nr 472/2013 ze względu na korzystanie ze wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności

1. 
Jeżeli państwo członkowskie objęte jest wzmocnionym nadzorem wyłącznie ze względu na korzystanie ze wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego w ramach Europejskiego Mechanizmu Stabilności, wymóg w zakresie sprawozdawczości za bieżący rok zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) nr 473/2013 dotyczy korzystania z funduszów wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego w celu pokrycia bezpośrednich i pośrednich kosztów związanych z opieką zdrowotną, leczeniem i profilaktyką spowodowanych pandemią COVID-19.
2. 
Sprawozdania te zawierają tabelę znajdującą się w załączniku II.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.
Sporządzono w Brukseli dnia 27 czerwca 2013 r.
W imieniu Komisji
José Manuel BARROSO
Przewodniczący

ZAŁĄCZNIK  I  5

Tabele, które należy uwzględnić w sprawozdaniach przedkładanych zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013 w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro

Uwaga: W poniższych tabelach rok "t" oznacza rok, w którym złożono sprawozdanie. Przekazanie danych dotyczących wytłuszczonych pozycji jest obowiązkowe. Należy zastosować założenie koncepcyjne przewidziane w dyrektywie Rady 2011/85/UE 6 .

Tabela 1a

Kwartalne wykonanie budżetu w ciągu bieżącego roku w ujęciu kasowym(a)w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów(b)

mln EUR Rok t(*)
I kw. II kw. III kw. IV kw.
Saldo ogółem wg podsektora (6 - 7)
1. Sektor instytucji rządowych i samorządowych
2. Instytucje rządowe na szczeblu centralnym
3. Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym
4. Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym
5. Fundusze zabezpieczenia społecznego
Dla każdego podsektora (wskazać którego)
6. Dochody/wpływy ogółem
w tym (wykaz orientacyjny):
Podatki, w tym:
Podatki bezpośrednie
Podatki pośrednie, w tym:
Podatek VAT
Składki na ubezpieczenia społeczne
Sprzedaż
Pozostałe dochody bieżące
Dochody kapitałowe
Wpływy z operacji na instrumentach finansowych
7. Wydatki/rozchody ogółem
w tym (wykaz orientacyjny):
Zakup towarów i usług
Koszty związane z zatrudnieniem
Odsetki
Dotacje
Świadczenia społeczne
Pozostałe wydatki bieżące
Transfery kapitałowe do zapłaty
Inwestycje kapitałowe
Rozchody z tytułu operacji na instrumentach finansowych
(*) Należy przekazać dane do bieżącego kwartału włącznie. Jeżeli dane za bieżący kwartał nie są dostępne, należy przekazać ostatnie dostępne dane miesięczne, ze wskazaniem miesiąca, którego dotyczą. W odniesieniu do salda ogółem sektora instytucji rządowych i samorządowych należy przekazać dane do ostatniego dostępnego kwartału (tj. kw.-1). Należy zastosować zwykłe zasady dotyczące zapewnienia jakości i rewizji.

(a) Jeżeli dane w ujęciu kasowym nie są dostępne, można przekazać równoważne dane liczbowe pochodzące z rachunkowości publicznej; należy określić zasady rachunkowości zastosowane do celów przekazania danych w niniejszej tabeli.

(b) Odpowiadające danym, które należy przedłożyć zgodnie z art. 3 ust. 2 dyrektywy Rady 2011/85/UE.

Tabela 1b

Kwartalne wykonanie budżetu w ciągu bieżącego roku i prognozy budżetowe zgodnie ze standardami ESA, niewyrównane sezonowo(a) w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów

Przedstawione w tabelach 1a i 1b dane dotyczące wykonania budżetu powinny być spójne; należy załączyć tabelę korelacji przedstawiającą metodykę przeliczania między tymi dwoma tabelami.

mln EUR Kod ESA Rok t(*)
I kw. II kw. III kw. IV kw.
Wierzytelności netto (+)/zadłużenie netto (-)
1. Sektor instytucji rządowych i samorządowych(a) S.13
2. Instytucje rządowe na szczeblu centralnym S.1311
3. Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym S.1312
4. Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym S.1313
5. Fundusze zabezpieczenia społecznego S.1314
W odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych (dobrowolnie w odniesieniu do jego podsektorów)
6. Dochody ogółem(a) TR
w tym:
Podatki związane z produkcją i importem D.2
Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. D.5
Podatki od kapitału D.91
Składki na ubezpieczenia społeczne D.61
Dochody z tytułu własności D.4
Inne(b)
7. Wydatki ogółem(a) TE
w tym:
Koszty związane z zatrudnieniem D.1
Zużycie pośrednie P.2
Świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze D.62, D.632(c)
Odsetki D.41
Dotacje D.3
Nakłady brutto na środki trwałe(a) P.51
Transfery kapitałowe D.9
Inne(d)
8. Dług brutto(e)
(*) Należy przekazać dane dotyczące okresu do końca bieżącego roku t; kwartalne prognozy nie są wiążące i przekazywane są jako szacunki (podlegające ewentualnym zmianom) do celów informacyjnych i monitorowania.

(a) W odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych dane dotyczące pozycji oznaczonych "(a)" należy przekazać dodatkowo w ujęciu wyrównanym sezonowo; jeżeli władze krajowe nie są w stanie przekazać danych w takim ujęciu, wyrównania sezonowego dokonuje Eurostat w porozumieniu z danym państwem członkowskim.

(b) P.11 + P.12 + P.131 + D.39rec + D.7rec + D.9rec (inne niż D.91rec).

(c) Zgodnie z ESA95: D6311_D63121_D63131pay; wg ESA2010: D632pay

(d) D.29pay + D.4pay (inne niż D.41pay) + D.5pay + D.7pay + P.52 + P.53 + K.2 + D.8.

(e) Zgodnie z definicją w rozporządzeniu Rady (WE) nr 479/2009 (Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1).

Tabela 1c

Roczne cele budżetowe zgodnie ze standardami ESA w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektorów

Kod ESA Rok t - 1 Rok t Rok t + ...(*)
Wierzytelności netto (+)/zadłużenie netto (-) wg podsektora (% PKB)
1. Sektor instytucji rządowych i samorządowych S.13
2. Instytucje rządowe na szczeblu centralnym S.1311
3. Instytucje rządowe i samorządowe na szczeblu regionalnym S.1312
4. Instytucje samorządowe na szczeblu lokalnym S.1313
5. Fundusze zabezpieczenia społecznego S.1314
Sektor instytucji rządowych i samorządowych (S.13) (% PKB)
6. Dochody ogółem TR
7. Wydatki ogółem TE
8. Odsetki D.41
9. Saldo pierwotne(a)
10. Działania jednorazowe i inne działania tymczasowe(b)
wskaźnik zmiany wskaźnik zmiany wskaźnik zmiany
11. Wzrost realnego PKB
12. Wzrost potencjalnego PKB
udział we wzroście potencjalnego PKB:
- siła robocza
- kapitał
- łączna wydajność czynników produkcji
% potencjalnego PKB % potencjalnego PKB % potencjalnego PKB
13. Luka produktowa
14. Składnik cykliczny budżetu
15. Saldo w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne (1 - 14)
14. Saldo pierwotne w ujęciu uwzględniającym zmiany cykliczne (13 + 6)
15. Saldo strukturalne (13 - 10)
(*) Na wniosek Komisji o zastosowanie wymogów sprawozdawczych przewidzianych w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013, dane należy przekazywać za okres od roku, w którym wszczęto procedurę nadmiernego deficytu zgodnie z art. 126 ust. 6 TFUE, do roku, w którym przewiduje się skorygowanie nadmiernego deficytu zgodnie z terminem wyznaczonym w zaleceniu Rady wydanym na mocy art. 126 ust. 7 TFUE lub w decyzji w sprawie wezwania do podjęcia działań wydanej na mocy art. 126 ust. 9 TFUE.

(a) Wzór na obliczenie salda pierwotnego: (B.9, poz. 8) + (D.41, poz. 9).

(b) Znak "+" oznacza działania służące ograniczeniu deficytu.

Tabela 2

Cele dotyczące wydatków i dochodów sektora instytucji rządowych i samorządowych (S.13) zgodnie ze standardami ESA

% PKB Kod ESA Rok t - 1 Rok t Rok t + 1 Rok t + ...(*)
1. Docelowe dochody ogółem

(= tabela 1c. 6)

TR
w tym:
1.1. Podatki związane z produkcją i importem D.2
1.2. Podatki bieżące od dochodów, majątku itp. D.5
1.3. Podatki od kapitału D.91
1.4. Składki na ubezpieczenia społeczne D.61
1.5. Dochody z tytułu własności D.4
1.6. Inne(a)
p.m.: Obciążenie podatkowe

(D.2 + D.5 + D.61 + D.91 -D.995)(b)

2. Docelowe wydatki ogółem

(= tabela 1c.7)

TE(c)
w tym:
2.1. Koszty związane z zatrudnieniem D.1
2.2. Zużycie pośrednie P.2
2.3. Świadczenia społeczne inne niż transfery socjalne w naturze D.62,

D.6311,

D.63121,

D.63131(f)

w tym:

Świadczenia dla bezrobotnych(d)

2.4. Odsetki D.41
2.5. Dotacje D.3
2.6. Nakłady brutto na środki trwałe P.51
2.7. Transfery kapitałowe D.9
2.8. Inne(e)
(*) Na wniosek Komisji o zastosowanie wymogów sprawozdawczych przewidzianych w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013, dane należy przekazywać za okres od roku, w którym wszczęto procedurę nadmiernego deficytu zgodnie z art. 126 ust. 6 TFUE, do roku, w którym przewiduje się skorygowanie nadmiernego deficytu zgodnie z terminem wyznaczonym w zaleceniu Rady wydanym na mocy art. 126 ust. 7 TFUE lub w decyzji w sprawie wezwania do podjęcia działań wydanej na mocy art. 126 ust. 9 TFUE.

(a) P.11 + P.12 + P.131 + D.39rec + D.7rec + D.9rec (inne niż D.91rec).

(b) W tym podatki pobierane przez UE oraz uwzględniając, w stosownych przypadkach, korektę o niepobrane podatki i składki na ubezpieczenia społeczne (D.995).

(c) TR Ä TE ¼ B:9:

(d) Obejmują świadczenia pieniężne (D.621 i D.624) oraz świadczenia rzeczowe (D.631) związane ze świadczeniami dla bezrobotnych.

(e) D.29 + D.4 (inne niż D.41) + D.5 + D.7 + P.52 + P.53 + K.2 + D.8.

(f) Wg ESA2010: D.62, D.632.

Tabela 3a

Działania budżetowe przyjęte i planowane przez sektor instytucji rządowych i samorządowych oraz jego podsektory zarówno po stronie wydatków, jak i dochodów, służące osiągnięciu celów wskazanych w tabeli 2

Oczekiwany wpływ przyjętych i planowanych działań na budżet(a)
Wykaz działań Szczegółowy opis(b) Cel (wydatki/dochody)

Kod ESA

Zasada rachunkowości(c) Etap przyjęcia Przyrostowy wpływ na budżet (mln EUR) w roku
t - 1 t t + 1 t + 2 t +(*)
OGÓŁEM
(*) Rok, w którym przewiduje się skorygowanie nadmiernego deficytu zgodnie z terminem wyznaczonym w zaleceniu Rady wydanym na mocy art. 126 ust. 7 TFUE lub w decyzji w sprawie wezwania do podjęcia działań wydanej na mocy art. 126 ust. 9 TFUE.

(a) Należy przekazać dane dotyczące jedynie działań o wystarczającym stopniu szczegółowości, które zostały zapowiedziane w wiarygodny sposób.

(b) W tym informacja o podsektorze, który uchwala dane działanie.

(c) Co do zasady dane dotyczące wpływu działań należy przekazać w ujęciu memoriałowym, jeśli jednak nie jest to możliwe i dane przekazywane są w ujęciu kasowym, należy to wyraźnie wskazać. Wpływ działań należy wskazać w ujęciu przyrostowym - stanowiącym przeciwieństwo jego ujęcia w postaci poziomów - w porównaniu z prognoszą odniesienia z poprzedniego roku. Wpływ zwykłych działań o trwałym charakterze należy podać jako +/-X w roku (latach), w którym(-ych) zostały wprowadzone, a w innych przypadkach jako zero (łączny wpływ na poziom dochodów lub wydatków nie może się niwelować). Jeżeli wpływ danego działania zmienia się w czasie, w tabeli należy podać jedynie wpływ w ujęciu przyrostowym. Z uwagi na charakter działań jednorazowych ich wpływ należy zawsze podawać jako +/-X w roku, w którym po raz pierwszy odnotowano ich wpływ na budżet, oraz -/+X w następnym roku, tj. ich łączny wpływ na poziom dochodów lub wydatków w dwóch kolejnych latach musi wynosić zero.

Tabela 3b

Kwartalne dane przekazywane w ciągu bieżącego roku dotyczące wpływu na budżet działań wskazanych w tabeli 3a

Wykaz działań(a) Dane przekazywane w ciągu bieżącego roku dotyczące działań mających wpływ na budżet w roku t (należy wybrać jedną z poniższych alternatyw)(b) Przewidywany roczny wpływ na budżet

w roku t

(mln EUR)

(= tabela 3a)

Odnotowany kwartalny wpływ na budżet

(mln EUR)(c)

Łączny odnotowany wpływ na budżet od początku roku (mln EUR)
I kw. II kw. III kw. IV kw.
OGÓŁEM
(a) Należy wskazać działania wymienione w tabeli 3a, których wpływ na budżet odnotowano w roku t.

(b) Należy wybrać jedną z dwóch alternatyw i podać dane kwartalne (szacunki podlegające ewentualnym zmianom) za okres przynajmniej do bieżącego kwartału lub łączny odnotowany wpływ na budżet do chwili obecnej.

(c) W odniesieniu do każdego kwartału należy wskazać, czy przekazane dane odpowiadają danym odnotowanym; należy przekazać dane do bieżącego kwartału włącznie.

Tabela 4

Aktualny i prognozowany poziom długu sektora instytucji rządowych i samorządowych (S.13)

Rok t - 1 Rok t Rok t + ...(*)
Kod ESA % PKB % PKB % PKB
1. Dług brutto(a)

(= tabela 1b.8 w odniesieniu do sektora instytucji rządowych i samorządowych)

2. Zmiana wskaźnika długu brutto
Udział w zmianie długu brutto
3. Saldo pierwotne

(= tabela 1c. 9)

4. Odsetki

(= tabela 1c.8)

D.41
5. Wartość rezydualna zmiany długu
w tym:
- różnica między obliczeniami na podstawie metody kasowej i memoriałowej(b)
- akumulacja netto aktywów finansowych(c)
w tym:
- przychody z prywatyzacji
- wpływ wyceny i inne(d)
p.m.: domyślne oprocentowanie zadłużenia(e)(%)
Inne istotne zmienne
6. Płynne aktywa finansowe(f)
7. Zadłużenie finansowe netto

(7 = 1-6)

8. Spłata długu (istniejące obligacje) od końca poprzedniego roku
9. Udział długu denominowanego w walutach obcych (%)
10. Średni termin zapadalności (w latach)
11. Wzrost realnego PKB (%)

(= tabela 1c poz. 11)

(*) Na wniosek Komisji o zastosowanie wymogów sprawozdawczych przewidzianych w art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 473/2013, dane należy przekazywać za okres od roku, w którym wszczęto procedurę nadmiernego deficytu zgodnie z art. 126 ust. 6 TFUE, do roku, w którym przewiduje się skorygowanie nadmiernego deficytu zgodnie z terminem wyznaczonym w zaleceniu Rady wydanym na mocy art. 126 ust. 7 TFUE lub w decyzji w sprawie wezwania do podjęcia działań wydanej na mocy art. 126 ust. 9 TFUE.

(a) Zgodnie z definicją w rozporządzeniu (WE) nr 479/2009.

(b) Różnice dotyczące odsetek, innych wydatków i dochodów można wskazać odrębnie, jeżeli są istotne lub w przypadku gdy relacja długu do PKB przekracza wartość referencyjną.

(c) Płynne aktywa (środki pieniężne), rządowe papiery wartościowe, aktywa w państwach trzecich, przedsiębiorstwa pozostające pod kontrolą rządu oraz różnicę pomiędzy aktywami notowanymi na giełdzie a aktywami nienotowanymi na giełdzie może wskazać odrębnie, jeżeli są istotne lub w przypadku gdy relacja długu do PKB przekracza wartość referencyjną.

(d) Zmiany wynikające ze zmian kursu walutowego oraz operacje na rynku wtórnym można wskazać odrębnie, jeżeli są istotne lub w przypadku gdy relacja długu do PKB przekracza wartość referencyjną.

(e) Wyrażone w przybliżeniu jako odsetki podzielone przez dług odnotowany w poprzednim roku.

(f) Płynne aktywa są w tym przypadku definiowane jako AF.1, AF.2, AF.3 (skonsolidowane dla sektora instytucji rządowych i samorządowych, tj. przy kompensacji należności jednostek budżetowych względem siebie), AF.511, AF.52 (jedynie jeżeli są notowane na giełdzie).

ZAŁĄCZNIK  II  7

Tabela, która ma być przekazywana kwartalnie Koszty związane z pandemią COVID-19

Rok 2020 Rok 2021 (*)
w mln EUR

Szeregi czasowe rzeczywistych danych do początku kwartału, w którym sprawozdanie jest przedkładane

Q1 Q2 Q3 Q4 Q1 Q2 Q3 Q4
Koszty opieki zdrowotnej, leczenia i profilaktyki bezpośrednio związane z pandemią COVID-19
[Pozycja]
[Kolejne pozycje, w razie konieczności] (**)
Część ogólnych wydatków na system ochrony zdrowia publicznego uważanych za bezpośrednio lub pośrednio związane z wpływem pandemii COVID-19 na system ochrony zdrowia (***)
[Pozycja]
[Kolejne pozycje, w razie konieczności] (**)
Inne koszty pośrednie związane z opieką zdrowotną, leczeniem i profilaktyką spowodowane kryzysem COVID-19
[Pozycja]
[Kolejne pozycje, w razie konieczności]" (**)
(*) Ostatni rok okresu dostępności lub ewentualnej wypłaty wsparcia z tytułu kryzysu pandemicznego (w zależności od tego, co nastąpi wcześniej) jest również ostatnim rokiem sprawozdawczym, chyba że państwo członkowskie nie wykorzystało jeszcze wszystkich otrzymanych środków.

(**) Pozycje i podpozycje, w razie konieczności, wraz z odpowiednimi wyjaśnieniami umożliwiającymi Komisji przeprowadzenie rzetelnej oceny.

(***) Może to obejmować między innymi wydatki na szpitale; leczenie i rehabilitację, leczenie ambulatoryjne i rehabilitację ambulatoryjną, diagnostykę, produkty farmaceutyczne, profilaktykę zdrowotną, opiekę zdrowotną oraz związaną ze zdrowiem opiekę długoterminową.

1 Dz.U. L 140 z 27.5.2013, s. 11.
2 Dz.U. L 209 z 2.8.1997, s. 6.
3 Art. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 1 rozporządzenia nr 1069/2020 z dnia 19 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.234.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lipca 2020 r.
4 Art. 2a dodany przez art. 1 pkt 2 rozporządzenia nr 1069/2020 z dnia 19 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.234.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lipca 2020 r.
5 Załącznik I według numeracji ustalonej przez art. 1 pkt 3 rozporządzenia nr 1069/2020 z dnia 19 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.234.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lipca 2020 r.
6 Dz.U. L 306 z 23.11.2011, s. 41.
7 Załącznik II dodany przez art. 1 pkt 4 rozporządzenia nr 1069/2020 z dnia 19 czerwca 2020 r. (Dz.U.UE.L.2020.234.8) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lipca 2020 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2013.244.23

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 877/2013 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 473/2013 z dnia w sprawie wspólnych przepisów dotyczących monitorowania i oceny projektów planów budżetowych oraz zapewnienia korekty nadmiernego deficytu w państwach członkowskich należących do strefy euro
Data aktu: 27/06/2013
Data ogłoszenia: 13/09/2013
Data wejścia w życie: 16/09/2013