KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH) i utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE(1), w szczególności jego art. 68 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Załącznik XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, a dokładnie jego pozycje 28-30, zawierają zakaz sprzedaży ogółowi społeczeństwa substancji zaklasyfikowanych jako rakotwórcze, mutagenne lub działające szkodliwie na rozrodczość (CMR), kategorii 1A lub 1B, lub mieszanin zawierających je w stężeniu przekraczającym stężenie graniczne. Substancje te zamieszczone są w wykazach w dodatkach 1-6 załącznika XVII.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006(2) zostało zmienione w dniu 5 września 2009 r. rozporządzeniem Komisji (WE) nr 790/2009(3) w celu włączenia do niego kilku nowo sklasyfikowanych substancji CMR. Należy zmienić dodatki 1-6 do załącznika XVII do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, aby dostosować je do pozycji dotyczących substancji CMR wyszczególnionych w rozporządzeniu (WE) nr 790/2009.
(3) Na podstawie art. 68 ust. 2 rozporządzenia (WE) 1907/2006 możliwe jest wprowadzenie ograniczeń w stosowaniu przez konsumentów substancji CMR kategorii 1A i 1B w ich postaci własnej, jako składniki mieszaniny lub w wyrobie.
(4) W przypadku pewnej liczby związków boru stwierdzono, że ich spożycie działa szkodliwie na rozrodczość, i zostały one zaklasyfikowane do kategorii Repr. 1B, zwrot wskazujący rodzaj zagrożenia H360FD, rozporządzeniem (WE) nr 790/2009. Wyniki badania rynku przeprowadzonego na zlecenie Komisji(4) w dziedzinie zastosowań boranów w mieszaninach sprzedawanych ogółowi społeczeństwa wskazują, iż tetra-i monohydrat nadboranu sodu są stosowane w detergentach i środkach czystości w stężeniach przekraczających ich odpowiednie stężenia graniczne określone w rozporządzeniu (WE) nr 790/2009.
(5) W dniu 29 kwietnia 2010 r. Komitet ds. Oceny Ryzyka (RAC) przy Europejskiej Agencji Chemikaliów (ECHA) wydał opinię na temat stosowania związków boranu w fotografii(5). W opinii tej RAC zauważył, że "istnieją inne źródła, które mogą się przyczyniać do ogólnego poziomu narażenia konsumentów na bor" i że "należy uwzględnić te dodatkowe źródła w ocenie ryzyka dotyczącej związków boru". Wiele źródeł narażenia konsumentów na bor nie zostało uwzględnionych w poprzednich ocenach ryzyka, natomiast obecnie dostrzegany jest ogólny problem wielorakich źródeł narażenia.
(6) Tetra- i monohydrat nadboranu sodu są stosowane głównie jako wybielacze w detergentach pralniczych i w produktach do zmywarek. Państwo członkowskie pełniące rolę sprawozdawcy, odpowiedzialne za przeprowadzenie oceny ryzyka w odniesieniu do nadboranu sodu na mocy rozporządzenia Rady (EWG) nr 793/93 z dnia 23 marca 1993 r. w sprawie oceny i kontroli ryzyk stwarzanych przez istniejące substancje(6), przekazało Europejskiej Agencji Chemikaliów dokumentację zgodną z wymogami załącznika XV do rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, zgodnie z art. 136 tego rozporządzenia. W ocenie ryzyka opublikowanej w 2007 r. stwierdzono, że stosowanie nadboranu sodu w detergentach pralniczych i w środkach czyszczących używanych w gospodarstwie domowym nie stanowi niedopuszczalnego ryzyka dla ogółu społeczeństwa. Niemniej jednak, ponieważ źródła narażenia ogółu społeczeństwa na bor są wielorakie, zgodnie z opinią RAC z 2010 r., a także ze względu na szkodliwy wpływ boru na rozrodczość, pożądane jest zmniejszenie narażenia ogółu społeczeństwa na bor. Ponadto, z powodu znaczącej populacji konsumentów narażonych na działanie boru zawartego w detergentach i środkach czyszczących używanych w gospodarstwie domowym, a także ze względu na istnienie alternatyw dla nadboranów w tych zastosowaniach, należy ograniczyć stosowanie nadboranów w detergentach i środkach czyszczących używanych w gospodarstwie domowym. Aby jednak umożliwić niektórym przedsiębiorstwom dostosowanie się do tych zmian i zastąpienie, w razie potrzeby, związków boru alternatywnymi substancjami w przypadku wspomnianych zastosowań, należy ustanowić ograniczone czasowo odstępstwo od tych ograniczeń.
(7) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 133 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 9 lutego 2012 r.
|
W imieniu Komisji |
|
José Manuel BARROSO |
|
Przewodniczący |