(2012/630/UE)(Dz.U.UE L z dnia 12 października 2012 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych(1), w szczególności jego art. 5 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W dniu 12 czerwca 2009 r. Komisja upoważniła Komitet Europejskich Organów Nadzoru nad Rynkiem Papierów Wartościowych (CESR), którego zadania przejął Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ustanowiony dnia 1 stycznia 2011 r. na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych)(2) (EUNGiPW), do wydania opinii technicznej dotyczącej ram prawnych i nadzorczych Kanady odnoszących się do agencji ratingowych.
(2) W swojej opinii z dnia 18 kwietnia 2012 r. EUNGiPW stwierdził, że kanadyjskie ramy prawne i nadzorcze odnoszące się do agencji ratingowych mogą zostać uznane za równoważne z unijnym systemem prawnym dotyczącym agencji ratingowych.
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 6 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1060/2009, aby móc uznać ramy prawne i nadzorcze państwa trzeciego za równoważne z rozporządzeniem (WE) nr 1060/2009, niezbędna jest ocena spełnienia trzech warunków.
(4) Zgodnie z pierwszym warunkiem agencje ratingowe w państwie trzecim podlegają wymogowi uzyskania zezwolenia lub rejestracji oraz skutecznemu bieżącemu nadzorowi i egzekwowaniu wymogów. Kanada posiada kompleksowe i prawnie wiążące ramy odnoszące się do agencji ratingowych oraz korzystania z ratingów. Krajowy instrument 25-101 w sprawie uznanych podmiotów ratingowych (DRO) został wprowadzony dnia 27 stycznia 2012 r. i wszedł w życie z dniem 20 kwietnia 2012 r. Ramy te wymagają, aby agencja ratingowa została zarejestrowana w kanadyjskim urzędzie administracyjnym ds. papierów wartościowych (CSA) i przewidują sprawowanie bieżącego nadzoru nad agencją ratingową przez CSA. Do celów wykonywania swoich zadań nadzorczych CSA posiada szeroki i kompleksowy wachlarz uprawnień. CSA jest uprawniony do żądania dostępu do ksiąg, rejestrów i dokumentów znajdujących się w posiadaniu agencji ratingowych oraz do zwracania się z wnioskiem o przekazanie innych stosownych informacji, w tym rejestrów połączeń telefonicznych i przesyłu danych. CSA ma również prawo przeprowadzać kontrole na miejscu, jak również prowadzić dochodzenia w sprawie ksiąg i rejestrów oraz badać je. CSA może ponadto wszczynać postępowanie przeciwko agencji ratingowej w przypadku naruszenia przez nią krajowego instrumentu 25-101, korzystając przy tym z wszelkich uprawnień dostępnych w przypadku naruszenia przepisów prawa dotyczących papierów wartościowych. CSA ma między innymi prawo wystawić nakaz dotyczący cofnięcia uznanego statusu DRO, nałożyć karę pieniężną do maksymalnej wysokości 1 000 000 CAD za każdy przypadek niewywiązania się przez DRO z jego obowiązków prawnych oraz zobowiązać DRO do naprawienia wszelkich wcześniejszych naruszeń. Wszystkie agencje ratingowe mające siedzibę w Kanadzie zostały zarejestrowane przez CSA jako DRO w dniu 30 kwietnia 2012 r. i podlegają od tego czasu bieżącemu nadzorowi ze strony CSA. Komisja ds. papierów wartościowych w Ontario (Ontario Securities Commission), która pełni rolę głównego organu nadzorczego w ramach CSA, zamierza przeprowadzać kontrole na miejscu co najmniej raz na dwa lata. Umowa o współpracy zawarta pomiędzy EUNGiPW a CSA przewiduje wymianę informacji w zakresie środków egzekwujących i środków nadzorczych podjętych wobec agencji ratingowych prowadzących działalność transgraniczną.
(5) Zgodnie z drugim z wymienionych warunków agencje ratingowe w państwie trzecim muszą podlegać prawnie wiążącym przepisom równoważnym z przepisami art. 6-12 i załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. Kanadyjskie ramy prawne i nadzorcze spełniają cele rozporządzenia (WE) nr 1060/2009 w odniesieniu do zarządzania konfliktami interesów, procesów organizacyjnych oraz procedur, którymi musi dysponować agencja ratingowa, jakości ratingów kredytowych i metod ich tworzenia, ujawniania ratingów kredytowych oraz powszechnego i okresowego ujawniania informacji na temat działalności w zakresie ratingu kredytowego. Kanadyjskie ramy prawne i nadzorcze stwarzają zatem równoważne zabezpieczenia, jeśli chodzi o rzetelność, przejrzystość, prawidłowe zarządzanie agencjami ratingowymi oraz wiarygodność ich działalności w zakresie ratingu kredytowego.
(6) Zgodnie z trzecim warunkiem system regulacyjny państwa trzeciego musi zapobiegać ingerencji organów nadzoru i innych organów publicznych w tym państwie w treść ratingów kredytowych i w metody ich tworzenia. Jeżeli chodzi o ten warunek, przepisy sekcji B załącznika A do krajowego instrumentu 25-101 wymagają, aby agencje ratingowe ustanowiły komitet odpowiedzialny za wdrażanie rygorystycznej i formalnej procedury dotyczącej publikacji i przeglądu stosowanych przez nie metod, modeli i podstawowych założeń ratingowych. CSA ani żaden inny organ publiczny nie ma uprawnień do ingerowania w ten proces czy też w treść ratingów kredytowych lub w metody ich tworzenia.
(7) W świetle przeanalizowanych czynników można uznać, że kanadyjskie ramy prawne i nadzorcze odnoszące się do agencji ratingowych spełniają warunki ustanowione w art. 5 ust. 6 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 1060/2009. Kanadyjskie ramy prawne i nadzorcze odnoszące się do agencji ratingowych należy zatem uznać za równoważne z ramami prawnymi i nadzorczymi ustanowionymi rozporządzeniem (WE) nr 1060/2009. Komisja, we współpracy z EUNGiPW, będzie w dalszym ciągu monitorować zmiany kanadyjskich ram prawnych i nadzorczych odnoszących się do agencji ratingowych oraz spełnienie warunków, na podstawie których podjęto niniejszą decyzję.
(8) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu Papierów Wartościowych,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
______(1) Dz.U. L 302 z 17.11.2009, s. 1.
(2) Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84.