Decyzja wykonawcza 2011/779/UE w sprawie dodatkowego wkładu finansowego w programy państw członkowskich na 2011 r. w dziedzinie kontroli i inspekcji rybołówstwa oraz nadzoru nad nim

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI
z dnia 25 listopada 2011 r.
w sprawie dodatkowego wkładu finansowego w programy państw członkowskich na 2011 r. w dziedzinie kontroli i inspekcji rybołówstwa oraz nadzoru nad nim

(notyfikowana jako dokument nr C(2011) 8359)

(Jedynie teksty w języku angielskim, bułgarskim, duńskim, fińskim, greckim, hiszpańskim, litewskim, łotewskim, maltańskim, niderlandzkim, niemieckim, polskim, portugalskim, rumuńskim, szwedzkim i włoskim są autentyczne)

(2011/779/UE)

(Dz.U.UE L z dnia 1 grudnia 2011 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 861/2006 z dnia 22 maja 2006 r. ustanawiające wspólnotowe środki finansowe na rzecz wdrażania wspólnej polityki rybołówstwa oraz w obszarze prawa morza(1), w szczególności jego art. 21,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W oparciu o wnioski o współfinansowanie ze środków unijnych, przekazane przez państwa członkowskie w ramach programów kontroli rybołówstwa na 2011 r., Komisja przyjęła decyzję wykonawczą nr 2011/431/UE z dnia 11 lipca 2011 r. w sprawie wkładu finansowego Unii w programy państw członkowskich na 2011 r. w dziedzinie kontroli i inspekcji rybołówstwa oraz nadzoru nad nim(2), zgodnie z którą część budżetu na rok 2011 pozostała niewykorzystana.

(2) Tę niewykorzystaną część budżetu na 2011 r. należy obecnie rozdysponować na podstawie nowej decyzji.

(3) Zgodnie z art. 21 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 861/2006 zwrócono się do państw członkowskich o przedstawienie programów w związku z dodatkowymi środkami przeznaczonymi na obszary priorytetowe określone przez Komisję w piśmie z dnia 20 maja 2011 r. skierowanym do państw członkowskich, tj. automatyzację danych i zarządzanie nimi, elektroniczne systemy rejestrowania i przekazywania informacji (systemy ERS), urządzenia elektroniczne do rejestrowania i przekazywania informacji (urządzania ERS) oraz satelitarne systemy monitorowania statków (VMS), a także na identyfikowalność i kontrolowanie mocy silnika.

(4) Na tej podstawie i z uwagi na ograniczenia budżetowe wnioski o finansowanie unijne w ramach tych programów związane z takimi działaniami jak programy szkoleń i wymiany oraz pilotażowe programy inspekcji i obecności obserwatorów, analiza i ocena wydatków, inicjatywy zwiększające znajomość przepisów WPRyb oraz budowa statków i samolotów patrolowych zostały odrzucone jako niezwiązane z określonymi powyżej obszarami priorytetowymi.

(5) Ze względu na ograniczenia budżetowe w ramach wskazanych przez Komisję obszarów priorytetowych możliwe okazało się odzyskanie jedynie części z poniesionych w ramach programów wydatków kwalifikowalnych. Komisja dokonała wyboru projektów, które otrzymają dofinansowanie, w oparciu o najpilniejsze potrzeby określone przez Komisję.

(6) Wnioski dotyczące działań wymienionych w art. 8 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (WE) nr 861/2006 mogą kwalifikować się do finansowania unijnego.

(7) Wnioski o finansowanie unijne zostały ocenione pod względem zgodności z przepisami rozporządzenia Komisji (WE) nr 391/2007 z dnia 11 kwietnia 2007 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 861/2006 w zakresie wydatków poniesionych przez państwa członkowskie w ramach wdrażania systemów monitorowania i kontroli mających zastosowanie do wspólnej polityki rybackiej(3).

(9) W celu stworzenia zachęty do inwestowania w ramach działań priorytetowych określonych przez Komisję oraz uwzględniając negatywny wpływ kryzysu finansowego na budżety państw członkowskich, z tytułu wydatków związanych z obszarami priorytetowymi, o których mowa powyżej, przysługiwać powinna wysoka stawka współfinansowania, mieszcząca się w granicach określonych w art. 15 rozporządzenia Rady (WE) nr 861/2006.

(10) Aby kwalifikować się do objęcia wkładem finansowym, elektroniczne urządzenia lokacyjne powinny spełniać wymogi określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 404/2011 z dnia 8 kwietnia 2011 r. ustanawiającym szczegółowe przepisy wykonawcze do rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 ustanawiającego wspólnotowy system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa(4).

(11) Aby kwalifikować się do objęcia wkładem finansowym, urządzenia elektroniczne do rejestrowania i przekazywania informacji znajdujące się na statkach rybackich powinny spełniać wymogi określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 404/2011.

(12) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot

W niniejszej decyzji określa się dodatkowy wkład finansowy Unii w wydatki poniesione przez państwa członkowskie w 2011 r. w związku z wdrażaniem systemów monitorowania i kontroli mających zastosowanie do wspólnej polityki rybołówstwa (WPRyb), o których mowa w art. 8 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (WE) nr 861/2006. Ustanawia się w niej kwotę wkładu finansowego Unii dla każdego państwa członkowskiego, stawkę wkładu finansowego Unii oraz warunki, na jakich wkład ten może zostać przyznany.

Artykuł  2

Zamknięcie zobowiązań pozostających do spłaty

Wszystkie płatności, w odniesieniu do których złożono wnioski o zwrot wydatków, zostają zrealizowane przez dane państwo członkowskie najpóźniej do dnia 30 czerwca 2015 r. Płatności dokonywane przez państwa członkowskie po tym terminie nie kwalifikują się do zwrotu. Niewykorzystane środki wspólnotowe związane z niniejszą decyzją podlegają wycofaniu najpóźniej do dnia 31 grudnia 2016 r.

Artykuł  3

Nowe technologie i sieci informatyczne

1.
Wydatki poniesione w związku z projektami, o których mowa w załączniku I, na wdrożenie nowych technologii oraz na budowę sieci informatycznych w celu umożliwienia skutecznego i bezpiecznego gromadzenia danych i zarządzania nimi na potrzeby monitorowania i kontrolowania działalności połowowej oraz nadzoru nad nią, kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 90 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w wymienionym załączniku.
2.
Wszelkie inne wydatki poniesione w związku z projektami, o których mowa w załączniku I, kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 50 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w wymienionym załączniku.
Artykuł  4

Automatyczne urządzenia lokacyjne

1.
Wydatki poniesione w związku z projektami, o których mowa w załączniku II, na zakup i instalację na statkach rybackich automatycznych urządzeń lokacyjnych umożliwiających ośrodkom monitorowania rybołówstwa zdalne monitorowanie statków przy wykorzystaniu satelitarnego systemu monitorowania statków (VMS) kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 90 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w wymienionym załączniku.
2.
Wkład finansowy, o którym mowa w ust. 1, jest obliczany na podstawie ceny ograniczonej do 2.500 EUR na statek.
3.
Aby kwalifikować się do objęcia wkładem finansowym, o którym mowa w ust. 1, automatyczne urządzenia lokacyjne muszą spełniać wymogi określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 404/2011.
Artykuł  5

Elektroniczne systemy rejestrowania i przekazywania informacji

Wydatki poniesione w związku z projektami, o których mowa w załączniku III, na rozwój, zakup i instalację niezbędnych komponentów elektronicznych systemów rejestrowania i przekazywania informacji (ERS) oraz na związaną z nimi pomoc techniczną, w celu umożliwienia skutecznej i bezpiecznej wymiany danych na potrzeby monitorowania i kontrolowania działalności połowowej oraz nadzoru nad nią, kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 90 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w wymienionym załączniku.

Artykuł  6

Urządzenia elektroniczne do rejestrowania i przekazywania informacji

1.
Wydatki poniesione w związku z projektami, o których mowa w załączniku IV, na zakup i instalację na pokładzie statków rybackich urządzeń elektronicznych do rejestrowania i przekazywania informacji (urządzeń ERS) umożliwiających statkom elektroniczną rejestrację danych o połowach i przekazywanie ich do centrum monitorowania rybołówstwa kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 90 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w wymienionym załączniku.
2.
Wkład finansowy, o którym mowa w ust. 1, jest obliczany na podstawie ceny ograniczonej do 3.000 EUR na statek, nie naruszając przepisów ust. 4.
3.
Aby kwalifikować się do objęcia wkładem finansowym, urządzenia ERS muszą spełniać wymogi ustanowione w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 404/2011.
4.
W przypadku urządzeń łączących w sobie funkcje ERS i VMS oraz spełniających wymogi ustanowione w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 404/2011 wkład finansowy, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, jest obliczany na podstawie ceny ograniczonej do 4.500 EUR na statek.
Artykuł  7

Projekty pilotażowe

Wydatki poniesione w związku z projektami, o których mowa w załączniku V, na projekty pilotażowe w dziedzinie wdrażania nowych technologii w zakresie kontroli kwalifikują się do otrzymania wkładu finansowego w wysokości 50 % wydatków kwalifikowalnych w granicach określonych w wymienionym załączniku.

Artykuł  8

Całkowity maksymalny wkład Unii na państwo członkowskie

Poniżej przedstawiono kwoty planowanych wydatków, kwoty kwalifikowalnych części tych wydatków oraz maksymalne kwoty wkładu Unii na państwo członkowskie:

(w EUR)

Państwo członkowskie

Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa

Kwota wydatków na projekty wybrane na podstawie niniejszej decyzji

Maksymalny wkład Unii

Bułgaria

147 254

147 254

132 530

Cypr

259 000

255 000

229 500

Dania

2 159 798

1 408 564

1 267 708

Niemcy

6 792 280

137 480

123 732

Irlandia

51 610 000

250 000

225 000

Grecja

2 133 500

590 000

455 000

Hiszpania

4 182 697

2 264 977

2 038 480

Włochy

4 010 000

1 140 000

1 026 000

Łotwa

140 944

140 944

126 850

Litwa

207 200

135 313

121 782

Malta

270 664

191 486

130 313

Niderlandy

300 000

0

0

Polska

386 324

385 360

343 623

Portugalia

2 843 921

2 395 200

2 155 680

Rumunia

589 000

85 000

76 500

Finlandia

1 000 000

870 000

635 000

Zjednoczone Królestwo

2 862 415

1 349 325

1 214 392

Ogółem

79 894 998

11 745 904

10 302 090

Artykuł  9

Adresaci

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Bułgarskiej, Królestwa Danii, Republiki Federalnej Niemiec, Irlandii, Republiki Greckiej, Królestwa Hiszpanii, Republiki Włoskiej, Republiki Cypryjskiej, Republiki Łotewskiej, Republiki Litewskiej, Republiki Maltańskiej, Królestwa Niderlandów, Rzeczypospolitej Polskiej, Republiki Portugalskiej, Rumunii, Republiki Fińskiej oraz Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 listopada 2011 r.

W imieniu Komisji

Maria DAMANAKI

Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 14.6.2006, s. 1.

(2) Dz.U. L 188 z 19.7.2011, s. 50.

(3) Dz.U. L 97 z 12.4.2007, s. 30.

(4) Dz.U. L 112 z 30.4.2011, s. 1.

ZAŁĄCZNIK  I

 NOWE TECHNOLOGIE I SIECI INFORMATYCZNE

(w EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na podstawie niniejszej decyzji Maksymalny wkład Unii
Bułgaria:
BG/11/06

Razem

147 255

147 255

147 255

147 255

132 530

132 530

Cypr:
CY/11/09 4 000 0
CY/11/10 55 000 55 000 49 500
Razem 59 000 55 000 49 500
Dania:
DK/11/16 100 612 100 612 90 551
DK/11/17 214 638 0
DK/11/18 335 372 335 372 301 835
DK/11/19 268 298 0
DK/11/20 268 298 268 298 241 468
DK/11/21 268 298 268 298 241 468
DK/11/22 234 761 234 761 211 285
DK/11/23 201 223 201 223 181 101
DK/11/24 268 298 0
Razem 2 159 798 1 408 564 1 267 708
Niemcy:
DE/11/31 18 000 18 000 16 200
DE/11/32 2 656 400 0
DE/11/33 63 480 63 480 57 132
DE/11/34 56 000 56 000 50 400
DE/11/35 3 998 400 0
Razem 6 792 280 137 480 123 732
Irlandia:
IE/11/18 335 000 0
IE/11/19 100 000 0
Razem 435 000 0
Grecja:
GR/11/08 400 000 400 000 360 000
GR/11/09 283 500 190 000 95 000
Razem 683 500 590 000 455 000
Hiszpania:
ES/11/11 305 860 305 860 275 274
ES/11/14 253 117 253 117 227 805
Razem 558 977 558 977 503 079
Włochy:
IT/11/19 120 000 120 000 108 000
IT/11/21 300 000 300 000 270 000
IT/11/22 1 900 000 0
Razem 2 320 000 420 000 378 000
Litwa:
LT/11/08 55 000 13 113 11 802
Razem 55 000 13 113 11 802
Malta:
MT/11/05 125 165 73 165 65 848
MT/11/07 16 741 16 741 8 371
Razem 141 906 89 906 74 219
Niderlandy:
NL/11/05 300 000 0
Razem 300 000 0
Polska:
PL/11/03 226 415 226 415 203 774
PL/11/04 8 964 8 000 4 000
Razem 235 379 234 415 207 774
Portugalia:
PT/11/25 125 000 125 000 112 500
PT/11/26 105 000 0
PT/11/27 98 000 98 000 88 200
PT/11/28 135 500 0
PT/11/29 385 000 385 000 346 500
PT/11/30 265 700 265 700 239 130
Razem 1 114 200 873 700 786 330
Rumunia:
RO/11/10 300 000 0
RO/11/12 24 000 0
Razem 324 000 0
Finlandia:
FI/11/09 500 000 370 000 185 000
Razem 500 000 370 000 185 000
Zjednoczone Królestwo:
UK/11/67 1 153 270 0
Razem 1 153 270 0
Ogółem 16 979 564 4 898 410 4 174 674

ZAŁĄCZNIK  II

 AUTOMATYCZNE URZĄDZENIA LOKACYJNE

(w EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na podstawie niniejszej decyzji Maksymalny wkład Unii
Grecja:

GR/11/03

400 000 0 0
Razem 400 000 0 0
Hiszpania:

ES/11/12

996 000 830 000 747 000
Razem 996 000 830 000 747 000
Włochy:

IT/11/18

720 000 720 000 648 000
Razem 720 000 720 000 648 000
Ogółem 2 116 000 1 550 000 1 395 000

ZAŁĄCZNIK  III

 ELEKTRONICZNE SYSTEMY REJESTROWANIA I PRZEKAZYWANIA INFORMACJI

(w EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na podstawie niniejszej decyzji Maksymalny wkład Unii
Irlandia:
IE/11/22 250 000 250 000 225 000
Razem 250 000 250 000 225 000
Łotwa:
LV/11/02 140 944 140 944 126 850
Razem 140 944 140 944 126 850
Portugalia:
PT/11/21-03 50 000 50 000 45 000
Razem 50 000 50 000 45 000
Rumunia:
RO/11/03 85 000 85 000 76 500
Razem 85 000 85 000 76 500
Finlandia:
FI/11/10 500 000 500 000 450 000
Razem 500 000 500 000 450 000
Zjednoczone Królestwo:
UK/11/69 172 990 172 990 155 691
Razem 172 990 172 990 155 691
Ogółem 1 198 935 1 198 935 1 079 041

ZAŁĄCZNIK  IV

 URZĄDZENIA ELEKTRONICZNE DO REJESTROWANIA I PRZEKAZYWANIA INFORMACJI

(w EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na podstawie niniejszej decyzji Maksymalny wkład Unii
Cypr:
CY/11/11 200 000 200 000 180 000
Razem 200 000 200 000 180 000
Hiszpania:
ES/11/13 1 022 000 876 000 788 400
Razem 1 022 000 876 000 788 400
Litwa:
LT/11/09 152 200 122 200 109 980
Razem 152 200 122 200 109 980
Malta:
MT/11/09 7 693 7 693 6 924
MT/11/10 5 567 5 567 5 010
Razem 13 260 13 260 11 934
Polska:
PL/11/05 100 630 100 630 90 567
PL/11/06 50 314 50 314 45 283
Razem 150 944 150 944 135 850
Portugalia:
PT/11/21-01 1 228 500 1 228 500 1 105 650
PT/11/21-02 243 000 243 000 218 700
Razem 1 471 500 1 471 500 1 324 350
Zjednoczone Królestwo:
UK/11/68 1 176 335 1 176 335 1 058 701
Razem 1 176 335 1 176 335 1 058 701
Ogółem 4 186 239 4 010 239 3 609 215

ZAŁĄCZNIK  V

 PROJEKTY PILOTAŻOWE

(w EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na podstawie niniejszej decyzji Maksymalny wkład Unii
Włochy:

IT/11/20

750 000 0 0
Razem 750 000 0 0
Malta:

MT/11/06

88 320 88 320 44 160
MT/11/08 3 447 0 0
Razem 91 767 88 320 44 160
Zjednoczone Królestwo:

UK/11/66

359 820 0 0
Razem 359 820 0 0
Ogółem 1 201 587 88 320 44 160

ZAŁĄCZNIK  VI

 PROGRAMY SZKOLEŃ I WYMIANY

(w EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na podstawie niniejszej decyzji Maksymalny wkład Unii
Irlandia:
IE/11/20 25 000 0 0
Razem 25 000 0 0
Malta:
MT/11/11 12 731 0 0
MT/11/12 11 000 0 0
Razem 23 731 0 0
Portugalia:
PT/11/23 100 226 0 0
PT/11/24 15 995 0 0
Razem 116 221 0 0
Ogółem 164 952 0 0

ZAŁĄCZNIK  VII

 PILOTAŻOWE PROGRAMY INSPEKCJI I OBECNOŚCI OBSERWATORÓW

(w EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na podstawie niniejszej decyzji Maksymalny wkład Unii
Rumunia:

RO/11/11

180 000 0 0
Razem 180 000 0 0
Ogółem 180 000 0 0

ZAŁĄCZNIK  VIII

 ANALIZA I OCENA WYDATKÓW

(w EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty

wybrane na podstawie niniejszej

decyzji

Maksymalny wkład Unii
Portugalia:

PT/11/21-04

50 000 0 0
PT/11/21-05 42 000 0 0
Razem 92 000 0 0
Ogółem 92 000 0 0

ZAŁĄCZNIK  XI

 INICJATYWY ZWIĘKSZAJĄCE ZNAJOMOŚĆ PRZEPISÓW WPRYB

(w EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na podstawie niniejszej decyzji Maksymalny wkład Unii
Włochy:

IT/11/16

110 000 0 0
IT/11/17 110 000 0 0
Razem 220 000 0 0
Ogółem 220 000 0 0

ZAŁĄCZNIK  X

 STATKI I SAMOLOTY PATROLOWE

(w EUR)
Państwo członkowskie i kod projektu Wydatki planowane w dodatkowym krajowym programie kontroli rybołówstwa Kwota wydatków na projekty wybrane na podstawie niniejszej decyzji Maksymalny wkład Unii
Irlandia:
IE/11/21 50 900 000 0 0
Razem 50 900 000 0 0
Grecja:
GR/11/02 1 050 000 0 0
Razem 1 050 000 0 0
Hiszpania:
ES/11/10 785 600 0 0
ES/11/15 820 120 0 0
Razem 1 605 720 0 0
Ogółem 53 555 720 0 0

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2011.318.20

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2011/779/UE w sprawie dodatkowego wkładu finansowego w programy państw członkowskich na 2011 r. w dziedzinie kontroli i inspekcji rybołówstwa oraz nadzoru nad nim
Data aktu: 25/11/2011
Data ogłoszenia: 01/12/2011
Data wejścia w życie: 01/12/2011