(2011/541/UE)(Dz.U.UE L z dnia 16 września 2011 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 407/2010 z dnia 11 maja 2010 r. ustanawiające europejski mechanizm stabilizacji finansowej(1), w szczególności jego art. 3 ust. 2,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na wniosek Portugalii Rada przyznała jej pomoc finansową (decyzja wykonawcza 2011/344/UE(2)) w celu wsparcia programu poważnych reform gospodarczych i finansowych, ukierunkowanego na przywrócenie zaufania, umożliwienie powrotu gospodarki do trwałego wzrostu oraz zapewnienie stabilności finansowej w Portugalii, w strefie euro i w Unii.
(2) Zgodnie z art. 3 ust. 9 decyzji wykonawczej 2011/344/UE Komisja, wraz z Międzynarodowym Funduszem Walutowym ("MFW") i we współpracy z Europejskim Bankiem Centralnym ("EBC"), dokonała pierwszego przeglądu postępów poczynionych przez władze we wdrażaniu uzgodnionych środków pod kątem ich skuteczności oraz wpływu tych środków na gospodarkę i społeczeństwo.
(3) Według aktualnych prognoz Komisji dotyczących wzrostu nominalnego PKB (-0,7 % w 2011 r., 0,0 % w 2012 r., 2,5 % w 2013 r. i 3,9 % w 2014 r.) ścieżka korekty budżetowej jest zgodna z zaleceniem Rady dla Portugalii z dnia 2 grudnia 2009 r. mającym na celu likwidację nadmiernego deficytu budżetowego na mocy art. 126 ust. 7 Traktatu oraz jest zgodna ze ścieżką zmian wskaźnika zadłużenia 101,1 % w 2011 r., 106,2 % w 2012 r., 107,3 % w 2013 r. i 106,4 % w 2014 r. Wskaźnik zadłużenia miałby się zatem ustabilizować w 2013 r., a następnie przyjąć tendencję spadkową, zakładając dalsze postępy w zmniejszaniu deficytu. Na dynamikę zadłużenia mają wpływ: szereg operacji pozabudżetowych, w tym operacje pozyskania znacznych aktywów finansowych, w szczególności na potrzeby możliwego dokapitalizowania banków i dofinansowania przedsiębiorstw będących własnością skarbu państwa, oraz różnice pomiędzy odsetkami naliczonymi a odsetkami zapłaconymi.
(4) Spełnione zostało kwartalne ilościowe kryterium wyników dotyczące salda sektora władz publicznych w ujęciu kasowym za pierwszą połowę 2011 r. Najnowsze dane wskazują jednakże na rosnącą rozbieżność między tendencjami budżetowymi a docelowymi poziomami deficytu na 2011 r. Przekroczenie wydatków w pierwszej połowie roku, niższa niż oczekiwano wysokość dochodów innych niż podatkowe, zmiana klasyfikacji niektórych operacji - doprowadziły do szacunkowego niedoboru środków w wysokości 1,1 % PKB w skali całego roku 2011. Koszty netto związane ze sprzedażą Banco Português de Negócios ("BPN") oznaczałyby dodatkowe zwiększenie deficytu nominalnego o 0,2 % PKB. Władze podjęły natychmiastowe działania. Budżet jest wykonywany ze zwiększoną skrupulatnością, wprowadzono jednorazową podwyżkę podatku dochodowego od osób fizycznych, przyjęto podwyżkę stawek VAT dla gazu ziemnego i energii elektrycznej, począwszy od 2012 r., oraz podjęto decyzję o przyspieszeniu sprzedaży koncesji. Władze powinny także dążyć do przyjęcia innych środków konsolidacyjnych o trwałym charakterze lub przełożyć na wcześniejszy termin realizację innych środków przewidzianych na następny rok. Realizowany obecnie proces etapowego przeniesienia funduszy emerytur kapitałowych do państwowego systemu zabezpieczenia społecznego powinien wyjątkowo zapewnić bufor umożliwiający osiągnięcie docelowego poziomu deficytu na rok 2011. Nabyte aktywa tych funduszy emerytalnych nie powinny być wykorzystywane w sposób, który mógłby zagrozić długoterminowej stabilności budżetowej. Rząd nie powinien liczyć na dalsze przeniesienia funduszy emerytalnych, aby osiągnąć docelowe poziomy na nadchodzące lata. Poczyniono postępy w zakresie poprawy zarządzania finansami publicznymi poprzez usprawnienie sprawozdawczości i nadzoru oraz poprzez reformę ram budżetowych, zgodnie z zaleceniami służb Komisji i MFW.
(5) Banki starają się spełnić wyższe wymogi kapitałowe wymagane przez program. Wprowadza się zmiany w istniejących przepisach, tak aby wzmocnić rozszerzony mechanizm wsparcia wypłacalności. Kluczową kwestią pozostaje zrównoważone i uporządkowane delewarowanie sektora bankowego, zapewniając jednocześnie odpowiednie finansowanie dynamicznym sektorom, tak aby wesprzeć wzrost. Znaleziono kupca na BPN, choć transakcja ta wymaga wciąż zgody unijnych organów ds. konkurencji. Poczyniono także postępy w zakresie prac prowadzących do wzmocnienia ram nadzoru i ram regulacyjnych, w tym poprzez pomoc techniczną. W lipcu 2011 r. portugalskie banki poddane zostały testowi warunków skrajnych przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego ("EUNB"), osiągając zróżnicowane wyniki, co dodatkowo podkreśla konieczność wdrożenia reform w ramach programu, aby wzmocnić sektor bankowy.
(6) Mimo stosunkowo wysokiej kwoty pierwszej wypłaconej transzy poziom płynności sektora władz publicznych jest nadal mocno ograniczony. Wynika to z rosnącego zapotrzebowania na finansowanie spółek będących własnością państwa, silnego wzrostu liczby bonów oszczędnościowych umarzanych przez gospodarstwa domowe oraz napięcia panującego niezmiennie na rynku finansowym.
(7) Kluczową kwestią dla przywrócenia konkurencyjności i zwiększenia potencjału wzrostu jest postęp w realizacji reform rynku pracy i rynku produktowego. W tym względzie zniesiono - wcześniej niż zakładał harmonogram - prawa specjalne posiadane przez państwo w spółkach prywatnych. Przyspiesza się i rozszerza program prywatyzacji. Priorytetem w programie rządowym jest dogłębna i natychmiastowa restrukturyzacja spółek będących własnością państwa. Realizowane są reformy rynku pracy, których celem jest wyrównanie poziomu ochrony i praw w ramach umów na czas określony i nieokreślony oraz ustanowienie finansowanych przez pracodawców funduszy na wypłaty odpraw pracowniczych. Czynione są postępy w przygotowaniu tak zwanej dewaluacji przy pomocy środków polityki fiskalnej, która byłaby neutralna dla budżetu, a władze nadal zdecydowane są podjąć pierwszy ważny krok w tym obszarze w ramach budżetu na 2012 r. Należy stanowczo realizować reformy strukturalne i uważnie je monitorować.
(8) W świetle tych zmian należy zmienić decyzję wykonawczą 2011/344/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 2 września 2011 r.
|
W imieniu Rady |
|
M. DOWGIELEWICZ |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 118 z 12.5.2010, s. 1.
(2) Dz.U. L 159 z 17.6.2011, s. 88.