Rozporządzenie 823/2010 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 dotyczącego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, w odniesieniu do statystyk dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (UE) NR 823/2010
z dnia 17 września 2010 r.
w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 dotyczącego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, w odniesieniu do statystyk dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 452/2008 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 kwietnia 2008 r. dotyczące tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie(1), w szczególności jego art. 6 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 452/2008 ustanawia wspólne ramy dla systematycznego tworzenia statystyk europejskich z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie.

(2) Zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 452/2008 Komisja powinna przyjąć określone środki wykonawcze w celu zapewnienia przekazywania wysokiej jakości danych.

(3) Konieczne jest przyjęcie środków w celu realizacji poszczególnych działań statystycznych w sprawie tworzenia statystyk, objętych dziedziną 2 rozporządzenia (WE) nr 452/2008, dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie.

(4) Przy tworzeniu i rozpowszechnianiu statystyk europejskich w dziedzinie edukacji i uczenia się przez całe życie krajowe i europejskie organy statystyczne powinny uwzględniać zasady zawarte w Europejskim kodeksie praktyk statystycznych, zatwierdzonym przez Komisję w jej zaleceniu z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie niezależności, wiarygodności i odpowiedzialności krajowych i wspólnotowych organów statystycznych(2).

(5) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Gromadzenie danych do pierwszego badania dotyczącego udziału i braku udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie (Badanie dotyczące edukacji dorosłych) odbywa się między dniem 1 lipca 2011 r. a dniem 30 czerwca 2012 r. Okres odniesienia, dla którego gromadzone są dane dotyczące udziału w działaniach z zakresu uczenia się przez całe życie obejmuje 12 miesięcy poprzedzających okres gromadzenia danych.

Dane są gromadzone co pięć lat.

Artykuł  2

Przedział wiekowy populacji objętej badaniem to 25-64 lata. Badaniem można również objąć nieobowiązkowo grupy wiekowe 18-24 lata i 65-69 lat.

Artykuł  3

Zmienne dotyczące tematów objętych badaniem są określone w dziedzinie 2 rozporządzenia (WE) nr 452/2008, a ich podział jest określony w załączniku I do tego rozporządzenia.

Artykuł  4

Źródła danych i wielkość próby dotyczące dziedziny 2 są określone w załączniku do rozporządzenia (WE) nr 452/2008. Wymagania dotyczące doboru próby i dokładności niezbędne do spełnienia tych wymagań są szczegółowo określone w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5

Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) sprawozdanie jakościowe dotyczące badania udziału i braku udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie zgodnie z kryteriami jakościowymi, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 452/2008 i dalszymi wymogami określonymi w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  6

W celu osiągnięcia wysokiego poziomu harmonizacji wyników badania w poszczególnych krajach, Komisja (Eurostat) w ścisłej współpracy z państwami członkowskimi przedstawi, w formie podręcznika dotyczącego badania edukacji dorosłych obejmującego standardowy kwestionariusz, metodologiczne i praktyczne zalecenia i wskazówki dotyczące realizacji badania.

Artykuł  7

Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostat) dokumentację zawierającą czyste zbiory danych jednostkowych w ciągu 6 miesięcy od zakończenia okresu gromadzenia danych krajowych.

Państwa członkowskie przekazują Komisji (Eurostatowi) sprawozdania jakościowe w ciągu 3 miesięcy od dostarczenia dokumentacji zawierającej czyste zbiory danych jednostkowych.

Artykuł  8

Wymogi określone w niniejszym rozporządzeniu są wymogami minimalnymi. Państwa członkowskie mogą określić dalsze wymagania na poziomie krajowym, o ile nie naruszają one wymogów wynikających z niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  9

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 września 2010 r.

W imieniu Komisji

José Manuel BARROSO

Przewodniczący

______

(1) Dz.U. L 145 z 4.6.2008, s. 227.

(2) COM(2005) 217 wersja ostateczna.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

  1 Zmienne

Uwagi do tabeli:

Przekazuje się wszystkie zmienne, chyba że przy nazwie zmiennej występuje dopisek "nieobowiązkowo". Dane i metadane, o których mowa w art. 7, udostępnia się Eurostatowi za pomocą środków elektronicznych, korzystając z pojedynczego punktu kontaktowego lub innych właściwych narzędzi informatycznych. Kody i wykazy kodów zawarte w poniższej tabeli mają wyłącznie charakter indykatywny. Formaty przekazywania danych są określone przez Komisję (Eurostat) w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6.

Nazwa i status zmiennej Kod Opis Filtr
COUNTRY PAŃSTWO ZAMIESZKANIA Wszyscy
2 cyfry Na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
REGION REGION ZAMIESZKANIA Wszyscy
2 cyfry Kod zgodnie z NUTS na poziomie 2 cyfr
DEGURB STOPIEŃ URBANIZACJI OBSZARU, NA KTÓRYM ZNAJDUJE SIĘ GOSPODARSTWO DOMOWE Wszyscy
1 Obszar gęsto zaludniony
2 Obszar pośredni
3 Obszar słabo zaludniony
REFYEAR REFERENCE YEAR OF THE SURVEY Wszyscy
4 cyfry
REFMONTH MIESIĄC BADANIA Wszyscy
1-12
RESPID Identyfikacja respondenta Wszyscy
numeryczny Kod identyfikacyjny każdego wpisu
RESPWEIGHT WSPÓŁCZYNNIK WAGI W PRZYPADKU OSÓB Wszyscy
numeryczny Współczynnik wagi dla osób (trzy cyfry dziesiętne oddzielone kropką)
NFEACTWEIGHT WSPÓŁCZYNNIK WAGI DLA DZIAŁAŃ NIEFORMALNYCH NFENUM ≥ 1
numeryczny Współczynnik wagi dla działań nieformalnych wybranych w ramach NFERAND1 i NFERAND2 (trzy cyfry dziesiętne oddzielone kropką)
Lub numeryczny

(nieobowiązkowo)

Współczynnik wagi dla działań nieformalnych wybranych w ramach NFERAND1 i NFERAND2 i NFERAND3 (trzy cyfry dziesiętne oddzielone kropką)
0 NFENUM = 0
INTMETHOD Zastosowana metoda gromadzenia danych Wszyscy
Kody podane w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
INTLANG Język używany do przeprowadzenia wywiadu Wszyscy
2 cyfry Kody na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
(HHNBPERS) LICZBA OSÓB MIESZKAJĄCYCH W TYM SAMYM GOSPODARSTWIE DOMOWYM (WŁĄCZAJĄC RESPONDENTA) Wszyscy
HHNBPERS_0_4 0-98 W wieku 0-4 lata
HHNBPERS_5_13 0-98 W wieku 5-13 lat
HHNBPERS_14_15 0-98 W wieku 14-15 lat
HHNBPERS_16_24 0-98 W wieku 16-24 lata
HHNBPERS_25_64 1-98 W wieku 25-64 lata
HHNBPERS_65plus 0-98 W wieku 65 lat lub starszym
- 1 Brak odpowiedzi
HHTYPE TYP GOSPODARSTWA DOMOWEGO Wszyscy
10 Jednoosobowe gospodarstwo domowe
21 Samotny rodzic z dzieckiem lub dziećmi w wieku poniżej 25 lat
22 Para bez dziecka lub dzieci w wieku poniżej 25 lat
23 Para z dzieckiem lub dziećmi w wieku poniżej 25 lat
24 Para lub samotny rodzic z dzieckiem lub dziećmi w wieku poniżej 25 lat oraz inne osoby mieszkające w gospodarstwie domowym
30 Inne
- 1 Brak odpowiedzi
HHLABOUR STRUKTURA GOSPODARSTWA DOMOWEGO POD WZGLĘDEM STANU ZATRUDNIENIA Wszyscy
HHLABOUR_EMP 0-98 Liczba pracujących osób w gospodarstwie domowym w wieku 16-64 lata
HHLABOUR_NEMP 0-98 Liczba bezrobotnych lub nieaktywnych zawodowo osób w gospodarstwie domowym w wieku 16-64 lata
- 1 Brak odpowiedzi
HHINCOME MIESIĘCZNY DOCHÓD NETTO GOSPODARSTWA DOMOWEGO Wszyscy
1 Poniżej pierwszego decyla
2 Między pierwszym i drugim decylem
3 Między drugim i trzecim decylem
4 Między trzecim i czwartym decylem
5 Między czwartym i piątym decylem
6 Między piątym i szóstym decylem
7 Między szóstym i siódmym decylem
8 Między siódmym i ósmym decylem
9 Między ósmym i dziewiątym decylem
10 Powyżej dziewiątego decyla
0 Odmowa (nieobowiązkowo)
- 1 Brak odpowiedzi
SEX PŁEĆ Wszyscy
1 Mężczyzna
2 Kobieta
ROK I MIESIĄC URODZENIA
BIRTHYEAR 4 cyfry Cztery cyfry roku urodzenia Wszyscy
BIRTHMONTH 1-12 Dwie cyfry miesiąca urodzenia Wszyscy
CITIZEN OBYWATELSTWO Wszyscy
0 Takie samo jak kraj zamieszkania
2 cyfry Na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
- 1 Brak odpowiedzi
BIRTHPLACE KRAJ URODZENIA Wszyscy
0 Urodzony/a w tym kraju
2 cyfry Na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
- 1 Brak odpowiedzi
RESTIME LICZBA LAT ZAMIESZKANIA W TYM KRAJU BIRTHPLACE ≠ 0
1 Pobyt w tym kraju nieprzekraczający 1 roku
2-10 Liczba lat pobytu dla osób przebywających w tym kraju od 2 do 10 lat
11 Pobyt w tym kraju dłuższy niż 10 lat
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (BIRTHPLACE = 0)
MARSTALEGAL PRAWNY STAN CYWILNY Wszyscy
1 Nigdy niezamężna/nieżonaty
2 Mężatka/żonaty (uwzględniając zarejestrowany związek partnerski)
3 Wdowa/wdowiec, którzy nie zawarli ponownie związku małżeńskiego
4 Osoba w prawnej separacji, która nie zawarła ponownie związku małżeńskiego
5 Rozwiedziony/a
- 1 Brak odpowiedzi
MARSTADEFACTO FAKTYCZNY STAN CYWILNY (związek kohabitacyjny) Wszyscy
1 Osoba żyjąca w związku kohabitacyjnym
2 Osoba nie żyjąca w związku kohabitacyjnym
- 1 Brak odpowiedzi
HATLEVEL POZIOM WYKSZTAŁCENIA

(Najwyższy poziom kształcenia ukończony z wynikiem pozytywnym, jak określono w ISCED 2011, kodowanie na podstawie przyporządkowań ISCED, które mają zostać przedstawione Eurostatowi)

Wszyscy
000 Brak formalnego wykształcenia lub poniżej ISCED 1
100 ISCED 1
200 ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 krótszymi niż 2 lata)
302 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, sekwencyjny (tj. daje dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3)
303 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4
304 ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7
300 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED
400 ISCED 4
500 ISCED 5
600 ISCED 6
700 ISCED 7
800 ISCED 8
- 1 Brak odpowiedzi
HATFIELD DZIEDZINA NAJWYŻSZEGO UKOŃCZONEGO Z WYNIKIEM POZYTYWNYM POZIOMU KSZTAŁCENIA HATLEVEL = 300 do 800
0000-9998 Poziom 1 klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia(1)

(1) lub podpodziały klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia, szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6

- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ 300 do 800)
HATYEAR ROK, W KTÓRYM NAJWYŻSZY POZIOM KSZTAŁCENIA ZOSTAŁ UKOŃCZONY Z WYNIKIEM POZYTYWNYM HATLEVEL ≠ 000, -1
4 cyfry Wpisać cztery cyfry roku, w którym najwyższy poziom kształcenia lub szkolenia został ukończony z wynikiem pozytywnym
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATLEVEL = 000, -1)
HATVOC RODZAJ NAJWYŻSZEGO UKOŃCZONEGO Z WYNIKIEM POZYTYWNYM POZIOMU KSZTAŁCENIA HATLEVEL = 300 do 400 i (REFYEAR-HATYEAR) ≤ 20
1 Kształcenie ogólne
2 Kształcenie zawodowe
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ 300 do 400 lub (REFYEAR - HATYEAR) > 20
HATOTHER

(nieobowiązkowo)

INNE FORMALNE KSZTAŁCENIE LUB SZKOLENIE UKOŃCZONE Z WYNIKIEM POZYTYWNYM W INNEJ DZIEDZINIE NIŻ »HAT-LEVEL« HATLEVEL = 300 do 800 i (REFYEAR -HATYEAR) ≤ 20
1 Tak
2 Nie
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATLEVEL ≠ 300 do 800 lub (REFYEAR - HATYEAR) > 20
HATOTHER_LEVEL

(nieobowiązkowo)

Poziom formalnego programu kształcenia HATOTHER = 1
300-800 Kod jak w przypadku HATLEVEL
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATOTHER ≠ 1)
HATOTHER_VOC

(nieobowiązkowo)

Rodzaj formalnego programu kształcenia HATOTHER = 1 i HATOTHER_LEVEL = 300 do 400
1-2 Kod jak w przypadku HATVOC
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATOTHER ≠ 1 lub HATOT-HER_LEVEL ≠ 300 do 400)
HATOTHER_FIELD

(nieobowiązkowo)

Dziedzina formalnego programu kształcenia HATOTHER = 1 i HATOTHER_LEVEL = 300 do 800
0000-9998 Kod jak w przypadku HATFIELD
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATOTHER ≠ 1 lub HATOT-HER_LEVEL ≠ 300 do 800)
HATCOMP

(nieobowiązkowo)

PODJĘTO PROCEDURĘ UZNANIA UMIEJĘTNOŚCI I KOMPETENCJI Wszyscy
1 Tak, otrzymano świadectwo
2 Tak, procedura w toku
3 Nie
- 1 Brak odpowiedzi
HATCOMPHIGH

(nieobowiązkowo)

UZNANIE UMIEJĘTNOŚCI i KOMPETENCJI UMOŻLIWIA PODJĘCIE wyższego formalnego programu kształcenia niż poziom wymieniony w ramach "HATLEVEL" HATCOMP = 1, 2 i HATLEVEL ≠ 000, -1
1 Tak
2 Nie
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATCOMP ≠ 1, 2 lub HATLEVEL = 000, -1)
DROPHIGH FORMALNE kształcenie PRZERWANE na wyższym poziomie niż wymieniony w ramach "HATLEVEL", lecz NIEUKOŃCZONE HATLEVEL ≠ 000, -1 i (REFYEAR - HATYEAR) ≤ 20
1 Tak
2 Nie
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (HATLEVEL = 000, -1 lub (REFYEAR -HATYEAR) > 20)
DROPLEVEL Poziom nieukończonego FORMALNEGO kształcenia (jak określono w ISCED 2011) DROPHIGH = 1
200 ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 krótszymi niż 2 lata)
302 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, sekwencyjny (tj. daje dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3)
303 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4)
304 ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7
300 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED
400 ISCED 4
500 ISCED 5
600 ISCED 6
700 ISCED 7
800 ISCED 8
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (DROPHIGH ≠ 1)
DROPVOC

(nieobowiązkowo)

Rodzaj nieukończonego FORMALNEGO kształcenia DROPLEVEL = 300 do 400 i (REFYEAR HATYEAR) ≤ 20
1 Kształcenie ogólne
2 Kształcenie zawodowe
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (DROPLEVEL ≠ 300 do 400 lub (REFYEAR - HATYEAR) > 20
MAINSTAT GŁÓWNY BIEŻĄCY STATUS ZATRUDNIENIA Wszyscy
Wykonuje pracę lub wolny zawód, łącznie z bezpłatną pracą dla przedsiębiorstwa rodzinnego, łącznie z praktyką lub płatnym stażem itp.
11 - w pełnym wymiarze czasu pracy
12 - w niepełnym wymiarze czasu pracy
20 Bezrobotny/a
31 Uczeń, student, dalsze szkolenie, bezpłatne zdobywanie doświadczenia zawodowego
32 Na emeryturze, wcześniejszej emeryturze lub zaprzestał prowadzenia działalności gospodarczej
33 Trwale niepełnosprawny/a
34 W trakcie zasadniczej służby wojskowej
35 Wykonuje prace domowe
36 Inna osoba nieaktywna
- 1 Brak odpowiedzi
JOBSTAT STATUS ZAWODOWY MAINSTAT = 11, 12
11 Osoba pracująca na własny rachunek zatrudniająca pracowników
12 Osoba pracująca na własny rachunek niezatrudniająca pracowników
21 Pracownik mający stałą pracę lub umowę na czas nieokreślony
22 Pracownik mający pracę tymczasową/umowę o pracę na czas określony
30 Pracownik rodzinny
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (MAINSTAT ≠ 11, 12)
JOBISCO ZAWÓD MAINSTAT = 11, 12
2 cyfry Kod ISCO-08 na poziomie dwucyfrowym
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (MAINSTAT ≠ 11, 12)
LOCNACE DZIAŁALNOŚĆ GOSPODARCZA JEDNOSTKI LOKALNEJ MAINSTAT = 11, 12
2 digits Kod NACE Rev. 2 na poziomie dwucyfrowym
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (MAINSTAT ≠ 11, 12)
LOCSIZEFIRM LICZBA OSÓB PRACUJĄCYCH W JEDNOSTCE LOKALNEJ JOBSTAT

= 11, 21, 22, 30

1 1 - 10 osób
2 11 - 19 osób
3 20 - 49 osób
4 50 - 249 osób
5 250 lub więcej osób
7 Nie wiadomo, ale co najmniej 10 osób
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (JOBSTAT ≠ 11, 21, 22, 30)
JOBTIME ROK W KTÓRYM OSOBA ZACZĘŁA PRACOWAĆ NA SWOIM OBECNYM GŁÓWNYM STANOWISKU PRACY MAINSTAT = 11, 12
4 cyfry 4 cyfry odnośnego roku
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (MAINSTAT ≠ 11, 12)
NAJWYŻSZY OSIĄGNIĘTY Z WYNIKIEM POZYTYWNYM POZIOM WYKSZTAŁCENIA LUB SZKOLENIA PAŃSTWA RODZICÓW (OPIEKUNÓW PRAWNYCH) Wszyscy
HATFATHER OJCIEC (OPIEKUN-MĘŻCZYZNA)
1 Co najmniej średnie I stopnia
2 Średnie II stopnia
3 Wyższe
- 1 Brak odpowiedzi
HATMOTHER MATKA (OPIEKUN-KOBIETA) Wszyscy
1 Co najmniej średnie I stopnia
2 Średnie II stopnia
3 Wyższe
- 1 Brak odpowiedzi
ZAWÓD PAŃSTWA RODZICÓW (OPIEKUNÓW PRAWNYCH) Wszyscy
ISCOFATHER GŁÓWNY ZAWÓD OJCA
(nieobowiązkowo) 0-9 Kod ISCO-08 na poziomie jednocyfrowym
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (ojciec nigdy nie pracował, nie ma ojca)
ISCOMOTHER GŁÓWNY ZAWÓD MATKI Wszyscy
(nieobowiązkowo) 0-9 Kod ISCO-08 na poziomie jednocyfrowym
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (matka nigdy nie pracowała, nie ma matki)
SEEKINFO W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY POSZUKIWANO INFORMACJI DOTYCZĄCYCH MOŻLIWOŚCI UCZENIA SIĘ Wszyscy
1 Tak
2 Nie
- 1 Brak odpowiedzi
SEEKFOUND ZNALEZIONO INFORMACJE SEEKINFO = 1
1 Tak
2 Nie
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (SEEKINFO ≠ 1)
SEEKSOURCE ŹRÓDŁO DOSTĘPU DO INFORMACJI SEEKINFO = 1
0 Żadne z poniższych źródeł
1-7 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 7 źródeł
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (SEEKINFO ≠ 1)
Lista źródeł (można wskazać wiele odpowiedzi)
SEEKSOURCE_1 Internet
SEEKSOURCE_2 Członek rodziny, sąsiad, kolega z pracy
SEEKSOURCE_3 Pracodawca
SEEKSOURCE_4 Usługi poradnictwa (np. doradca zawodowy w służbach zatrudnienia)
SEEKSOURCE_5 Instytucja edukacyjna lub szkoleniowa (szkoła, kolegium, ośrodek szkoleń, uniwersytet)
SEEKSOURCE_6 Środki masowego przekazu (TV, radio, gazety, plakaty)
SEEKSOURCE_7 Książki
Każda zmienna SEEKSOURCE_x ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy

(SEEKINFO ≠ 1)

FED UCZESTNICTWO W FORMALNYM KSZTAŁCENIU W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
1 Tak
2 Nie
FEDNUM LICZBA FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH, W KTÓRYCH OSOBA UCZESTNICZYŁA W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY FED = 1
0 Brak (FED = 2)
1-3 Liczba działań edukacyjnych
FEDLEVEL Poziom ostatnich FORMALNYCH działań edukacyjnych (jak określono w ISCED 2011) FEDNUM ≥ 1
100 ISCED 1
200 ISCED 2 (włącznie z programami ISCED 3 krótszymi niż 2 lata)
302 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, sekwencyjny (tj. daje dostęp wyłącznie do następnego programu ISCED 3)
303 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, końcowy lub dający dostęp wyłącznie do ISCED 4)
304 ISCED 3 z dostępem do ISCED 5, 6 lub 7
300 Program ISCED 3 o długości 2 lub więcej lat, bez możliwości rozróżnienia dostępu do innych poziomów ISCED
400 ISCED 4
500 ISCED 5
600 ISCED 6
700 ISCED 7
800 ISCED 8
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDFIELD Dziedzina ostatnich FORMALNYCH działań edukacyjnych FEDNUM ≥ 1 i FEDLEVEL = 300 do 800
0000-9998 Poziom 1 klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia(1)

(1) lub podpodziały klasyfikacji dziedzin kształcenia i szkolenia, szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6

- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0 lub FEDLEVEL ≠ 300 do 800)
FEDVOC Rodzaj ostatnich FORMALNYCH działań edukacyjnych FEDLEVEL = 300 do 400
1 Kształcenie ogólne
2 Kształcenie zawodowe
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (FEDLEVEL ≠ 300 do 400)
FEDMETHOD GŁÓWNA METODA UCZENIA SIĘ STOSOWANA PODCZAS OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH FEDNUM ≥ 1
1 Nauczanie tradycyjne (np. zajęcia w salach lekcyjnych)
2 Nauka na odległość z wykorzystaniem komputera podłączonego lub niepodłączonego do Internetu
3 Nauka na odległość z wykorzystaniem tradycyjnych materiałów edukacyjnych
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
- 1 Brak odpowiedzi
FEDREASON PRZYCZYNY UCZESTNICTWA W OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁANIACH EDUKACYJNYCH FEDNUM ≥ 1
0 Żadna z poniższych przyczyn
1-9 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 9 przyczyn
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
Lista przyczyn (można wskazać wiele odpowiedzi)
FEDREASON_01 Aby lepiej wykonywać moją pracę lub poprawić perspektywy rozwoju kariery
FEDREASON_02 Aby zminimalizować ryzyko utraty pracy
FEDREASON_03 Aby zwiększyć szanse otrzymania pracy lub zmiany pracy/zawodu
FEDREASON_04 Aby rozpocząć własną działalność gospodarczą
FEDREASON_05 Byłem/am zobowiązany/a uczestniczyć
FEDREASON_06 Aby zdobyć wiedzę/umiejętności potrzebne w codziennym życiu
FEDREASON_07 Aby poszerzyć wiedzę/umiejętności w temacie, który mnie interesuje
FEDREASON_08 Aby otrzymać świadectwo
FEDREASON_09 Aby poznać nowych ludzi/dla zabawy
Każda zmienna FEDREASON_x ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy

(FEDNUM = 0)

FEDWORKTIME OSTATNIE FORMALNE DZIAŁANIA EDUKACYJNE PODCZAS PŁATNYCH GODZIN PRACY (WŁĄCZAJĄC PŁATNY URLOP LUB URLOP ZA NADGODZINY) FEDNUM ≥ 1
1 Tylko podczas płatnych godzin pracy
2 W większości podczas płatnych godzin pracy
3 W większości poza płatnymi godzinami pracy
4 Tylko poza płatnymi godzinami pracy
5 Nie pracowałem/am wtedy
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
(FEDVOLUME) ZAKRES CZASOWY SZKOLENIA W RAMACH OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH FEDNUM ≥ 1
FEDNBHOURS 3 digits Łączna liczba godzin szkolenia
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDNBWEEKS (nieobowiązkowo) 1-52 Liczba tygodni
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDDURPERWEEK (nieobowiązkowo) 1-98 Średnia liczba godzin szkolenia tygodniowo
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
FEDPAIDBY CZĘŚCIOWA LUB CAŁKOWITA PŁATNOŚĆ CZESNEGO, OPŁATY REJESTRACYJNEJ, OPŁAT ZA EGZAMIN, WYDATKÓW NA KSIĄŻKI I POMOCE TECHNICZNE W ODNIESIENIU DO OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH PRZEZ: FEDNUM ≥ 1
0 Żadna z poniższych pozycji
1-5 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 5 pozycji
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
Lista pozycji (można wskazać wiele odpowiedzi)
FEDPAIDBY_1 Pracodawca lub przyszły pracodawca
FEDPAIDBY_2 Publiczne służby zatrudnienia
FEDPAIDBY_3 Inne instytucje publiczne
FEDPAIDBY_4 Członek gospodarstwa domowego lub krewny
FEDPAIDBY_5 Samodzielnie
Każda zmienna FEDPAIDBY_x ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy

(FEDNUM = 0)

FEDPAIDFULL

(nieobowiązkowo)

CZĘŚCIOWA LUB CAŁKOWITA PŁATNOŚĆ CZESNEGO, OPŁATY REJESTRACYJNEJ, OPŁAT ZA EGZAMIN, WYDATKÓW NA KSIĄŻKI I POMOCE TECHNICZNE W ODNIESIENIU DO OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH PRZEZ PODMIOT WSKAZANY PRZY "FEDPAIDBY" FEDPAIDBY≥ = 1
1 Tak
2 Nie (tylko część kosztów)
- 2 Nie dotyczy (FEDPAIDBY = 0, - 1, - 2)
- 1 Brak odpowiedzi (łączne koszty nieznane)
FEDPAIDVAL POKRYTE OSOBIŚCIE LUB PRZEZ CZŁONKA GOSPODARSTWA DOMOWEGO LUB KREWNEGO KOSZTY CZESNEGO, OPŁATY REJESTRACYJNEJ, OPŁAT ZA EGZAMIN, WYDATKÓW NA KSIĄŻKI I POMOCE TECHNICZNE W ODNIESIENIU DO OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH FEDPAIDBY_4 = 1 lub FEDPAIDBY_5 = 1
W euro
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (FEDPAIDBY_4 ≠ 1 i FEDPAIDBY_5 ≠ 1)
FEDUSE WYKORZYSTANIE WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI NABYTYCH PODCZAS OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH FEDNUM ≥ 1
1 W znacznym stopniu
2 W umiarkowanym stopniu
3 Niewielkie
4 Wcale
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
- 1 Brak odpowiedzi
FEDSAT

(nieobowiązkowo)

ZADOWOLENIE Z OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH FEDNUM ≥ 1
1 Tak
2 Nie
- 2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
- 1 Brak odpowiedzi
FEDUNSATREASON

(nieobowiązkowo)

PRZYCZYNA BRAKU ZADOWOLENIA Z OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH FEDSAT = 2
0 Żadna z poniższych przyczyn
1-5 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 5 przyczyn
- 1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (FEDSAT * 2)
Lista przyczyn (można wskazać wiele odpowiedzi)
FEDUNSATREASON_l Adekwatność/przydatność
FEDUNSATREASON _2 Zbyt niski poziom szkolenia
FEDUNSATREASON _3 Zbyt wysoki poziom szkolenia
FEDUNSATREASON _4 Jakość nauczania
FEDUNSATREASON _5 Organizacja szkolenia (lokalizacja, materiały, sale lekcyjne itp.)
Każda zmienna FEDUNSATREASON_x ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy (FEDSAT * 2)

FEDOUTCOME SKUTKI WYKORZYSTANIA NOWEJ WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI NABYTYCH PODCZAS OSTATNICH FORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH FEDNUM > 1
0 Żadne z poniższych skutków
1-8 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 8 rodzajów skutków
- 1 Brak odpowiedzi
-2 Nie dotyczy (FEDNUM = 0)
Lista skutków (można wskazać wiele odpowiedzi)
FEDOUTCOME_l Otrzymanie (nowej) pracy
FEDOUTCOME_2 Awans na wyższe stanowisko (FEDWORKTIME = 1,2,3,4)
FEDOUTCOME_3 Wyższa pensja/wynagrodzenie (FEDWORKTIME = 1,2,3,4)
FEDOUTCOME_4 Nowe obowiązki (FEDWORKTIME = 1,2,3,4)
FEDOUTCOME_5 Lepsze wykonywanie obowiązków służbowych (FEDWORKTIME = 1, 2, 3, 4)
FEDOUTCOME_6 Przyczyny osobiste (poznanie innych ludzi, odświeżenie umiejętności w zagadnieniach ogólnych itp.)
FEDOUTCOME_7 Jeszcze nie ma żadnych skutków
FEDOUTCOME_8 Nie oczekuję żadnych skutków
Każda zmienna FEDOUTCOME_x ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy

(FEDNUM = 0)

(NFE) UDZIAŁ W KTÓRYMŚ Z PONIŻSZYCH DZIAŁAŃ W CELU DOSKONALENIA WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI W DOWOLNEJ DZIEDZINIE (W TYM HOBBY) W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
NFECOURSE a. KURSY Wszyscy
1 Tak
2 Nie
NFEWORKSHOP b. WARSZTATY I SEMINARIA Wszyscy
1 Tak
2 Nie
NFEGUIDEDJT c. NADZOROWANE SZKOLENIE W MIEJSCU PRACY Wszyscy
1 Tak
2 Nie
NFELESSON d. PRYWATNE LEKCJE Wszyscy
1 Tak
2 Nie
NFENUM LICZBA NIEFORMALNYCH DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH I SZKOLENIOWYCH, W KTÓRYCH OSOBA UCZESTNICZYŁA W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY NFECOURSE = 1 lub NFEWORK SHOP = 1 lub NFEGUIDED JT = 1 lub NFELESSON = 1
0 Brak (NFECOURSE = NFEWORKSHOP = NFEGUIDEDJT = NFELESSON =2)
1-98 Liczba działań
WSKAZANIE DZIAŁAŃ (DO 10)
(NFEACT01) 01 - Wskazanie pierwszego działania
NFEACT01_TYPE Rodzaj działania NFENUM ≥ 1
1 Kursy
2 Warsztaty i seminaria
3 Nadzorowane szkolenie w miejscu pracy
4 Prywatne lekcje
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFENUM = 0)
(NFEACT02) 02 - Wskazanie drugiego działania NFENUM ≥ 2
NFEACT02_TYPE Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE
(NFEACT03) 03 - Wskazanie trzeciego działania NFENUM ≥ 3
NFEACT03_TYPE Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE
(NFEACT04) 04 - Wskazanie czwartego działania NFENUM ≥ 4
NFEACT04_TYPE Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE
(NFEACT05) 05 - Wskazanie piątego działania NFENUM ≥ 5
NFEACT05_TYPE Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE
(NFEACT06) 06 - Wskazanie szóstego działania NFENUM ≥ 6
NFEACT06_TYPE Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE
(NFEACT07) 07 - Wskazanie siódmego działania NFENUM ≥ 7
NFEACT07_TYPE Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE
(NFEACT08) 08 - Wskazanie ósmego działania NFENUM ≥ 8
NFEACT08_TYPE Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE
(NFEACT09) 09 - Wskazanie dziewiątego działania NFENUM ≥ 9
NFEACT09_TYPE Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE
(NFEACT10) 10 - Wskazanie dziesiątego działania NFENUM ≥ 10
NFEACT10_TYPE Kod jak w przypadku NFEACT01_TYPE
NFEPURP10 CO NAJMNIEJ JEDNO DZIAŁANIE ZWIĄZANE Z PRACĄ SPOŚRÓD DZIAŁAŃ 1-10 NFENUM ≥ 1
1 Tak
2 Nie
- 2 Nie dotyczy (NFENUM = 0)
NFEWORKTIME10 CO NAJMNIEJ JEDNO DZIAŁANIE PODCZAS PŁATNYCH GODZIN PRACY (WŁĄCZAJĄC PŁATNY URLOP LUB URLOP ZA NADGODZINY) SPOŚRÓD DZIAŁAŃ 1-10 NFENUM ≥ 1
1 Tak
2 Nie (w tym - nie pracowałem/am wtedy)
- 2 Nie dotyczy (NFENUM = 0)
NFEPAIDBY10 CO NAJMNIEJ JEDNO DZIAŁANIE CZĘŚCIOWO LUB CAŁKOWICIE OPŁACONE PRZEZ PRACODAWCĘ SPOŚRÓD DZIAŁAŃ 1-10 NFENUM ≥ 1
1 Tak
2 Nie (w tym - nie pracowałem/am wtedy)
- 2 Nie dotyczy (NFENUM = 0)
NFERAND1 KOD PIERWSZEGO LOSOWO WYBRANEGO DZIAŁANIA NFENUM ≥ 1
1-10 Kod identyfikacyjny pierwszego losowo wybranego działania (kod działania taki jak przy zmiennych NFEACTxx)
- 2 Nie dotyczy (NFENUM = 0)
NFERAND1TYPE Taki jak podany przy zmiennych od NFEACT01_TYPE do NFEACT10_TYPE dla pierwszego losowo wybranego działania
NFEPURP1 CEL DZIAŁANIA NFERAND1 ≠ - 2
1 Głównie związany z pracą
2 Przyczyny głównie osobiste/niezwiązane z pracą
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
NFEFIELD1 DZIEDZINA PIERWSZEGO DZIAŁANIA NFERAND1 ≠ - 2
Kod jak w przypadku FEDFIELD
Nazwa i status zmiennej Kod Opis Filtr
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
Lub

010-863

(nieobowiązkowo)

Trzycyfrowe nieobowiązkowe kody dziedzin; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
NFEMETHOD1 GŁÓWNA METODA NAUKI WYKORZYSTANA PRZY PIERWSZYM DZIAŁANIU NFERAND1 ≠ - 2 i NFERAND1_TYPE ≠ 2,3
1 Nauczanie tradycyjne (np. zajęcia w salach lekcyjnych)
2 Nauka na odległość z wykorzystaniem komputera podłączonego lub niepodłączonego do Internetu
3 Nauka na odległość z wykorzystaniem tradycyjnych materiałów edukacyjnych
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2 lub NFERAND1_TYPE = 2,3)
NFEREASON1 PRZYCZYNY UCZESTNICTWA W PIERWSZYM DZIAŁANIU

(kody mające zastosowanie do NFERAND1_TYPE = 3 są zdefiniowane w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych)

NFERAND1 ≠ - 2
0 Żadna z poniższych przyczyn
1-9 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 9 przyczyn
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
Lista przyczyn (można wskazać wiele odpowiedzi)
NFEREASON1_01 Aby lepiej wykonywać moją pracę lub poprawić perspektywy rozwoju kariery
NFEREASON1_02 Aby zminimalizować ryzyko utraty pracy
NFEREASON1_03 Aby zwiększyć szanse otrzymania pracy lub zmiany pracy/zawodu
NFEREASON1_04 Aby rozpocząć własną działalność gospodarczą
NFEREASON1_05 Byłem/am zobowiązany/a uczestniczyć
NFEREASON1_06 Aby zdobyć wiedzę/umiejętności potrzebne w codziennym życiu
NFEREASON1_07 Aby poszerzyć wiedzę/umiejętności w temacie, który mnie interesuje
NFEREASON1_08 Aby otrzymać świadectwo
NFEREASON1_09 Aby spotkać nowych ludzi/dla zabawy
Każda zmienna NFEREASON1_x ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy

(NFERAND1 ≠ - 2)

NFEWORKTIME1 PIERWSZE DZIAŁANIE PODCZAS PŁATNYCH GODZIN PRACY (WŁĄCZAJĄC PŁATNY URLOP LUB URLOP ZA NADGODZINY) NFERAND1 ≠ - 2

i NFERAND1_TYPE ≠ 3

1 Tylko podczas płatnych godzin pracy
2 W większości podczas płatnych godzin pracy
3 W większości poza płatnymi godzinami pracy
4 Tylko poza płatnymi godzinami pracy
5 Nie pracowałem/am wtedy
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2 lub NFERAND1_TYPE = 3)
(NFEVOLUME1) ZAKRES CZASOWY SZKOLENIA W RAMACH PIERWSZEGO DZIAŁANIA NFERAND1 ≠ - 2
NFENBHOURS 3 cyfry Łączna liczba godzin szkolenia
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
NFENBWEEKS1 (nieobowiązkowo) 1-52 Liczba tygodni
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
NFEDURPERWEEK1 (nieobowiązkowo) 1-98 Średnia liczba godzin szkolenia tygodniowo
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
NFEPROVIDER1 PODMIOT PROWADZĄCY PIERWSZE DZIAŁANIE NFERAND1 ≠ - 2
1 Formalna instytucja edukacyjna
2 Nieformalna instytucja edukacyjno-szkoleniowa
3 Instytucja komercyjna, której główną dziedziną działalności nie są usługi edukacyjno-szkoleniowe (np. dostawca sprzętu)
4 Pracodawca
5 Organizacja pracodawców, izba handlowa
6 Związki zawodowe
7 Stowarzyszenie typu non-profit, np. towarzystwo kulturalne, partia polityczna
8 Osoby fizyczne (np. studenci udzielający prywatnych lekcji)
9 Instytucja niekomercyjna, której główną dziedziną działalności nie są usługi edukacyjno-szkoleniowe (np. biblioteki, muzea, ministerstwa)
10 Inne
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
NFECERT1 PO PIERWSZYM DZIAŁANIU OTRZYMANO ŚWIADECTWO NFERAND1 ≠ - 2
1 Tak, wymagane przez pracodawcę lub organizację zawodową lub przepisy prawa
2 Tak, niewymagane przez pracodawcę, organizację zawodową ani przepisy prawa
3 Nie (potwierdzenie uczestnictwa)
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
NFEPAIDBY1 CZĘŚCIOWA LUB CAŁKOWITA PŁATNOŚĆ CZESNEGO, OPŁATY REJESTRACYJNEJ, OPŁAT ZA EGZAMIN, WYDATKÓW NA KSIĄŻKI I POMOCE TECHNICZNE W ODNIESIENIU DO PIERWSZEGO DZIAŁANIA NFERAND1 ≠ - 2

i NFERAND1_TYPE ≠ 3

0 Żadna z poniższych pozycji
1-5 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 5 pozycji
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2 lub NFERAND1_TYPE = 3)
Lista pozycji (można wskazać wiele odpowiedzi)
NFEPAIDBY1_1 Pracodawca lub przyszły pracodawca
NFEPAIDBY1_2 Publiczne służby zatrudnienia
NFEPAIDBY1_3 Inne instytucje publiczne
NFEPAIDBY1_4 Członek gospodarstwa domowego lub krewny
NFEPAIDBY1_5 Samodzielnie
Każda zmienna NFEPAIDBY1_x ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy

(NFERAND1 = - 2 lub NFERAND1_TYPE = 3)

NFEPAIDFULL1

(nieobowiązkowo)

CAŁKOWITA PŁATNOŚĆ CZESNEGO, OPŁATY REJESTRACYJNEJ, OPŁAT ZA EGZAMIN, WYDATKÓW NA KSIĄŻKI I POMOCE TECHNICZNE W ODNIESIENIU DO PIERWSZEGO DZIAŁANIA PRZEZ OSOBĘ WSKAZANĄ PRZY "NFEPAIDBY" NFEPAIDBY1 ≥ 1
1 Tak
2 Nie (tylko część kosztów)
- 1 Brak odpowiedzi (łączne koszty nieznane)
- 2 Nie dotyczy (NFEPAIDBY1 = 0, - 1, - 2)
NFEPAIDVAL1 POKRYTE OSOBIŚCIE LUB PRZEZ CZŁONKA GOSPODARSTWA DOMOWEGO LUB KREWNEGO KOSZTY CZESNEGO, OPŁATY REJESTRACYJNEJ, OPŁAT ZA EGZAMIN, WYDATKÓW NA KSIĄŻKI I POMOCE TECHNICZNE W ODNIESIENIU DO PIERWSZEGO DZIAŁANIA NFEPAIDBY1_4 = 1 lub NFEPAIDBY1_5 = 1
W euro
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFEPAIDBY1_4 ≠ 1 i NFEPAIDBY1_5 ≠ 1)
NFEUSE1 WYKORZYSTANIE WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI NABYTYCH PODCZAS PIERWSZEGO DZIAŁANIA NFERAND1 ≠ - 2
1 W znacznym stopniu
2 W umiarkowanym stopniu
3 Niewielkie
4 Wcale
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
- 1 Brak odpowiedzi
NFESAT1

(nieobowiązkowo)

ZADOWOLENIE Z PIERWSZEGO DZIAŁANIA NFERAND1 ≠ - 2
1 Tak
2 Nie
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
Nazwa i status zmiennej Kod Opis Filtr
NFEUNSATREASON1

(nieobowiązkowo)

PRZYCZYNY BRAKU ZADOWOLENIA Z PIERWSZEGO DZIAŁANIA NFESAT1 = 2
0 Żadna z poniższych przyczyn
1-5 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 5 przyczyn
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFESAT1 ≠ 2)
Lista przyczyn (można wskazać wiele odpowiedzi)
NFEUNSAT-REASON1_1 1 Adekwatność/przydatność
NFEUNSAT-REASON1_2 2 Zbyt niski poziom szkolenia
NFEUNSAT-REASON1_3 3 Zbyt wysoki poziom szkolenia
NFEUNSAT-REASON1_4 4 Jakość nauczania
NFEUNSAT-REASON1_5 5 Organizacja szkolenia (lokalizacja, materiały, sale itp.)
Każda zmienna NFEUNSATREASON1_x ma kod: 1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy (NFESAT ≠ 2)
NFEOUTCOME1 SKUTKI WYKORZYSTANIA NOWEJ WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI NABYTYCH PODCZAS PIERWSZEGO DZIAŁANIA NFERAND1 ≠ - 2
0 Żadne z poniższych skutków
1-8 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 8 rodzajów skutków
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
Lista skutków (można wskazać wiele odpowiedzi)
NFEOUTCOME1_1 Otrzymanie (nowej) pracy
NFEOUTCOME1_2 Awans na wyższe stanowisko (NFEWORKTIME1 = 1,2,3,4)
NFEOUTCOME1_3 Wyższa pensja/wynagrodzenie (NFEWORKTIME1 = 1,2,3,4)
NFEOUTCOME1_4 Nowe obowiązki (NFEWORKTIME1 = 1,2,3,4)
NFEOUTCOME1_5 Lepsze wykonywanie obowiązków służbowych (NFEWORKTIME1 = 1,2,3,4)
NFEOUTCOME1_6 Przyczyny osobiste (poznanie innych ludzi, odświeżenie umiejętności w zagadnieniach ogólnych itp.)
NFEOUTCOME1_7 Jeszcze nie ma żadnych skutków
NFEOUTCOME1_8 Nie oczekuję żadnych skutków
Każda zmienna NFEOUTCOME1_x ma kod: 1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy (NFERAND1 = - 2)
NFERAND2 KOD DRUGIEGO LOSOWO WYBRANEGO DZIAŁANIA NFENUM ≥ 2
01-10 Kod identyfikacyjny drugiego losowo wybranego działania (kod działania taki jak przy zmiennych NFEACTxx)
- 2 Nie dotyczy (NFENUM = 0, 1)
NFERAND2_TYPE Taki jak podany przy zmiennych od NFEACT01_TYPE do NFEACT10_TYPE dla drugiego losowo wybranego działania
NFEPURP2 Kod jak w przypadku NFEPURP1 NFERAND2 ≠ - 2
NFEFIELD2 Kod jak w przypadku NFEFIELD1 NFERAND2 ≠ - 2
NFEMETHOD2 Kod jak w przypadku NFEMETHOD1 NFERAND2 ≠ - 2

i NFERAND2_TYPE≠ 2,3

NFEREASON2 Kod jak w przypadku NFEREASON1 i elementów składowych NFERAND2 ≠ - 2
NFEWORKTIME2 Kod jak w przypadku NFEWORKTIME1 NFERAND2 ≠ - 2

i NFERAND2_TYPE≠ 3

NFENBWEEKS2 Kod jak w przypadku NFENBWEEKS1 NFERAND2 ≠ - 2
NFEDURPERWEEK2 Kod jak w przypadku NFEDURPERWEEK1 NFERAND2 ≠ - 2
NFEPROVIDER2 Kod jak w przypadku NFEPROVIDER1 NFERAND2 ≠ - 2
NFECERT2 Kod jak w przypadku NFECERT1 NFERAND2 ≠ - 2
NFEPAIDBY2 Kod jak w przypadku NFEPAIDBY1 i elementów składowych NFERAND2 ≠ - 2

i NFERAND2_TYPE≠ 3

NFEPAIDFULL2 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEPAIDFULL1 NFEPAIDBY2 ≥ = 1
NFEPAIDVAL2 Kod jak w przypadku NFEPAIDVAL1 NFEPAIDBY2_4 = 1 lub NFEPAIDBY2_5 = 1
NFEUSE2 Kod jak w przypadku NFEUSE1 NFERAND2 ≠ - 2
NFESAT2 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFESAT1 NFERAND2 ≠ - 2
NFEUNSATREASON2 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEUNSATREASON1 i elementów składowych NFESAT2 = 2
NFEOUTCOME2 Kod jak w przypadku NFEOUTCOME1 i elementów składowych NFERAND2 ≠ - 2
NFERAND3

(nieobowiązkowo)

KOD TRZECIEGO LOSOWO WYBRANEGO DZIAŁANIA NFENUM ≥ 3
01-10 Kod identyfikacyjny trzeciego losowo wybranego działania (kod działania taki jak przy zmiennych NFEACTxx)
- 2 Nie dotyczy (NFENUM = 0, 1, 2)
NFERAND3_TYPE (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFERAND1_TYPE NFERAND3 ≠ - 2
NFEPURP3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEPURP1 NFERAND3 ≠ - 2
NFEFIELD3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEFIELD1 NFERAND3 ≠ - 2
NFEMETHOD3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEMETHOD1 NFERAND3 ≠ - 2

i NFERAND3_TYPE ≠ 2,3

NFEREASON3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEREASON1 i elementów składowych NFERAND3 ≠ - 2
NFEWORKTIME3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEWORKTIME1 NFERAND3 ≠ - 2

i NFERAND3_TYPE ≠ 3

NFENBWEEKS3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFENBWEEKS1 NFERAND3 ≠ - 2
NFEDURPERWEEK3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEDURPERWEEK1 NFERAND3 ≠ - 2
NFEPROVIDER3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEPROVIDER1 NFERAND3 ≠ - 2
NFECERT3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFECERT1 NFERAND3 ≠ - 2
NFEPAIDBY3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEPAIDBY1 i elementów składowych NFERAND3 ≠ - 2

I NFERAND3_TYPE ≠ 3

NFEPAIDFULL3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEPAIDFULL1 NFEPAIDBY3 ≥ = 1
NFEPAIDVAL3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEPAIDVAL1 NFEPAIDBY3_4 = 1 lub NFEPAIDBY3_5 = 1
NFEUSE3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEUSE1 NFERAND3 ≠ - 2
NFESAT3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFESAT1 NFERAND3 ≠ - 2
NFEUNSATREASON3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEUNSATREASON1 i elementów składowych NFESAT3 = 2
NFEOUTCOME3 (nieobowiązkowo) Kod jak w przypadku NFEOUTCOME1 i elementów składowych NFERAND3 ≠ - 2
DIFFICULTY TRUDNOŚCI ZWIĄZANE Z UCZESTNICTWEM (LUB CZĘSTSZYM UCZESTNICTWEM) W KSZTAŁCENIU I SZKOLENIU W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
1 Uczestniczyłem/am w formalnej lub nieformalnym kształceniu i szkoleniu i nie chciałem/am uczestniczyć w nich częściej
2 Uczestniczyłem/am w formalnej lub nieformalnym kształceniu i szkoleniu, lecz chciałem/am uczestniczyć w nich częściej
3 Nie uczestniczyłem/am w formalnej lub nieformalnym kształceniu i szkoleniu i nie chciałem/am w nich uczestniczyć
4 Nie uczestniczyłem/am w formalnej lub nieformalnym kształceniu i szkoleniu, lecz chciałem/am w nich uczestniczyć
- 1 Brak odpowiedzi
DIFFTYPE RODZAJ TRUDNOŚCI DIFFICULTY = od 1 do 4
0 Żadna z poniższych trudności
01-11 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 11 rodzajów trudności
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (DIFFICULTY ≠ 1 do 4)
Lista rodzajów trudności (można wskazać wiele odpowiedzi)
DIFFTYPE_01 Trudność 01 - Wymagania wstępne
DIFFTYPE_02 Trudność 02 - Koszty
DIFFTYPE_03 Trudność 03 - Brak wsparcia ze strony pracodawcy lub służb publicznych
DIFFTYPE_04 Trudność 04 - Harmonogram
DIFFTYPE_05 Trudność 05 - Odległość
DIFFTYPE_06 Trudność 06 - Brak dostępu do komputera lub Internetu (w przypadku nauki na odległość)
DIFFTYPE_07 Trudność 07 - Obowiązki rodzinne
DIFFTYPE_08 Trudność 08 - Zdrowie lub wiek
DIFFTYPE_09 Trudność 09 - Inne przyczyny osobiste
DIFFTYPE_10 Trudność 10 - Brak odpowiedniego działania edukacyjnego lub szkoleniowego
DIFFTYPE_11 Trudność 11 - Brak potrzeby (dalszego) kształcenia i szkolenia (tylko w przypadku DIFFUCULTY = od 1 do 3)
Każda zmienna DIFFTYPE_xx ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana, -2 jeśli nie dotyczy (DIFFICULTY ≠ od 1 do 4)

DIFFMAIN NAJWAŻNIEJSZA TRUDNOŚĆ DIFFTYPE = 1-11
01-11 Kod trudności od 01 do 11 (kod trudności taki jak w przypadku zmiennych DIFFTYPE)
- 2 Nie dotyczy (DIFFTYPE ≠ 1-11)
- 1 Brak odpowiedzi
INF UCZESTNICTWO W INNYCH DZIAŁANIACH W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY (CELOWE SAMOKSZTAŁCENIE W CELU DOSKONALENIA WIEDZY LUB UMIEJĘTNOŚCI) Wszyscy
1 Tak, jedno działanie
2 Tak, co najmniej dwa działania
3 Nie
(INFACT1) WSKAZANIE PIERWSZEGO Z OSTATNICH DZIAŁAŃ
INFFIELD1 Dziedzina działania INF = 1, 2
Kod jak w przypadku FEDFIELD
- 2 Nie dotyczy (INF ≠ 1, 2)
Lub 010-863 (nieobowiązkowo) Trzycyfrowe nieobowiązkowe kody dziedzin; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
INFPURP1 Cel tego działania INF = 1, 2
1 Głównie związany z pracą
2 Przyczyny głównie osobiste/niezwiązane z pracą
- 2 Nie dotyczy (INF ≠ 1, 2)
INFMETHOD1 Nieformalna metoda nauki wykorzystana w ramach tego działania INF = 1, 2
1 Uczenie się od członka rodziny, przyjaciela lub kolegi z pracy
2 Wykorzystanie materiałów pisemnych (książek, czasopism branżowych itp.)
3 Wykorzystanie komputerów (podłączonych lub niepodłączonych do Internetu)
4 Przez telewizję/radio/płyty lub kasety wideo
- 2 Nie dotyczy (INF ≠ 1, 2)
(INFACT2) WSKAZANIE DRUGIEGO Z OSTATNICH DZIAŁAŃ INF = 2
INFFIELD2 INFPURP2 INFMETHOD2 Kod jak w przypadku INFACT1 i elementów składowych INFFIELD1, INFPURP1 i INFMETHOD1
Nie dotyczy (INF ≠ 2)
ICTCOMPUTER ZREALIZOWANE JUŻ DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z KOMPUTEREM Wszyscy
0 Nigdy nie korzystałem/am z komputera ani nie realizowałem/am żadnego z poniższych działań
1-6 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy działań od 1 do 6
- 1 Brak odpowiedzi
Lista przykładowych działań pozwalających na ocenę umiejętności (od niskich do wysokich; można wskazać wiele odpowiedzi)
ICTCOMPUTER_1 Działanie 1
ICTCOMPUTER_2 Działanie 2
ICTCOMPUTER_3 Działanie 3
ICTCOMPUTER_4 Działanie 4
ICTCOMPUTER_5 Działanie 5
ICTCOMPUTER_6 Działanie 6
Każda zmienna ICTCOMPUTER_x ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana

ICTINTERNET

(nieobowiązkowo)

ZREALIZOWANE JUŻ DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z INTERNETEM ICTCOMPUTER = 1-6, - 1
0 Nigdy nie korzystałem/am z Internetu ani nie realizowałem/am żadnego z poniższych działań
1-6 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy działań od 1 do 6
- 1 Brak odpowiedzi
Lista przykładowych działań pozwalających na ocenę umiejętności (od niskich do wysokich; można wskazać wiele odpowiedzi)
ICTINTERNET_1 Działanie 1
ICTINTERNET_2 Działanie 2
ICTINTERNET_3 Działanie 3
ICTINTERNET_4 Działanie 4
ICTINTERNET_5 Działanie 5
ICTINTERNET_6 Działanie 6
Każda zmienna ICTINTERNET_x ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana

LANGMOTHER JĘZYKI OJCZYSTE Wszyscy
Kody na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
2 cyfry Pierwszy język
2 cyfry Drugi język (00 jeśli brak)
LANGUSED INNE JĘZYKI POZA OJCZYSTYMI Wszyscy
0-98 Liczba innych języków
- 1 Brak odpowiedzi
LANGUSED_1 2 cyfry 1 - Kod pierwszego języka lub 00 (brak)
LANGUSED_2 2 cyfry 2 - Kod drugiego języka lub 00 (brak)
LANGUSED_3 2 cyfry 3 - Kod trzeciego języka lub 00 (brak)
LANGUSED_4 2 cyfry 4 - Kod czwartego języka lub 00 (brak)
LANGUSED_5 2 cyfry 5 - Kod piątego języka lub 00 (brak)
LANGUSED_6 2 cyfry 6 - Kod szóstego języka lub 00 (brak)
LANGUSED_7 2 cyfry 7 - Kod siódmego języka lub 00 (brak)
Każda zmienna LANGUSED_x ma kod na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegó-łowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
LANGBEST1 PIERWSZY NAJLEPIEJ ZNANY JĘZYK (WYŁĄCZAJĄC JĘZYK OJCZYSTY) LANGUSED ≠ 0, - 1
Na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
2 cyfry Pierwszy język (kod dwucyfrowy)
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (LANGUSED = 0, - 1)
LANGLEVEL1 POZIOM PIERWSZEGO NAJLEPIEJ ZNANEGO JĘZYKA (WYŁĄCZAJĄC JĘZYK OJCZYSTY) LANGBEST1 ≠ - 1, - 2
1 Rozumiem i potrafię używać najczęstszych codziennych wyrażeń. Używam tego języka w odniesieniu do znanych rzeczy i sytuacji.
2 Rozumiem zasadniczą część wyraźnie sformułowanego języka i potrafię tworzyć proste teksty. Potrafię opisać swoje doświadczenia i wydarzenia oraz komunikuję się dosyć płynnie.
3 Rozumiem szeroki zakres wymagających tekstów i posługuję się tym językiem elastycznie. Prawie całkowicie opanowałem/am ten język.
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (LANGBEST1 = - 1, - 2)
LANGBEST2 DRUGI NAJLEPIEJ ZNANY JĘZYK (WYŁĄCZAJĄC JĘZYK OJCZYSTY) LANGUSED ≠ 0, 1, - 1
Na podstawie klasyfikacji państw ISO; szczegółowe informacje w podręczniku dotyczącym badań edukacji dorosłych, o którym mowa w art. 6
2 cyfry Drugi język (kod dwucyfrowy)
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (LANGUSED = 0, 1, - 1)
LANGLEVEL2 POZIOM DRUGIEGO NAJLEPIEJ ZNANEGO JĘZYKA (WYŁĄCZAJĄC JĘZYK OJCZYSTY) LANGBEST2 ≠ - 1, - 2
Kod jak w przypadku LANGLEVEL1
CULTPAR1

(nieobowiązkowo)

CZĘSTOTLIWOŚĆ UCZESTNICTWA W PRZEDSTAWIENIACH NA ŻYWO W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
1 Od 1 do 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy
2 Ponad 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy
3 Wcale
- 1 Brak odpowiedzi
CULTPAR2

(nieobowiązkowo)

CZĘSTOTLIWOŚĆ WYJŚĆ DO KINA W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
1 Od 1 do 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy
2 Ponad 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy
3 Wcale
- 1 Brak odpowiedzi
CULTPAR3

(nieobowiązkowo)

CZĘSTOTLIWOŚĆ WIZYT W OBIEKTACH KULTURY W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
1 Od 1 do 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy
2 Ponad 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy
3 Wcale
- 1 Brak odpowiedzi
CULTPAR4

(nieobowiązkowo)

CZĘSTOTLIWOŚĆ UCZESTNICTWA W IMPREZACH SPORTOWYCH NA ŻYWO W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
1 Od 1 do 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy
2 Ponad 6 razy w ciągu ostatnich 12 miesięcy
3 Wcale
- 1 Brak odpowiedzi
CULTNEWS

(nieobowiązkowo)

CZYTELNICTWO GAZET (WYDAŃ PAPIEROWYCH LUB INTERNETOWYCH) W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
1 Codziennie lub prawie codziennie
2 Co najmniej raz w tygodniu (ale nie codziennie)
3 Co najmniej raz w miesiącu (ale nie w każdym tygodniu)
4 Rzadziej niż raz w miesiącu
5 Wcale
- 1 Brak odpowiedzi
CULTBOOK

(nieobowiązkowo)

CZYTELNICTWO KSIĄŻEK W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
1 Tak
2 Nie
- 1 Brak odpowiedzi
CULTBOOKNUM

(nieobowiązkowo)

SZACUNKOWA LICZBA PRZECZYTANYCH KSIĄŻEK W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY CULTBOOK = 1
1 Poniżej 5
2 Od 5 do 9
3 Powyżej 10
- 1 Brak odpowiedzi
- 2 Nie dotyczy (CULTBOOK ≠ 1)
SOCIALPAR

(nieobowiązkowo)

UCZESTNICTWO W KTÓRYMŚ Z PONIŻSZYCH RODZAJÓW DZIAŁALNOŚCI W CIĄGU OSTATNICH 12 MIESIĘCY Wszyscy
0 Żaden z poniższych rodzajów działalności
1-6 Liczba wybranych odpowiedzi z poniższej listy 6 rodzajów działalności
- 1 Brak odpowiedzi
Lista rodzajów działalności (można wskazać wiele odpowiedzi)
SOCIALPAR _1 Działalność partii politycznych lub związków zawodowych
SOCIALPAR _2 Działalność stowarzyszeń zawodowych
SOCIALPAR _3 Działalność grup lub organizacji rekreacyjnych
SOCIALPAR _4 Działalność organizacji charytatywnych
SOCIALPAR _5 Nieformalna działalność w ramach wolontariatu
SOCIALPAR _6 Działalność organizacji religijnych
Każda zmienna SOCIALPAR_x ma kod:

1 jeśli zostanie wybrana, 2 jeśli nie zostanie wybrana

ZAŁĄCZNIK  II

  2 Wymagania dotyczące doboru próby i dokładności

1. Zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (WE) nr 452/2008 do celów badania dotyczącego edukacji dorosłych "wielkość próby ustalana jest na podstawie potrzeb w zakresie precyzji, tak aby efektywna wielkość krajowej próby była nie większa niż 5 000 osób, przy założeniu losowania badania prostego. W ramach tych ograniczeń szczegółowe podpopulacje wymagają oddzielnych rozważań dotyczących losowania próby".

2. Próba netto (z wyłączeniem całkowitego braku odpowiedzi) powinna zapewniać szacunki w zakresie 95 % przedziału ufności dla zbioru wskaźników wymienionych w pkt 3. Długość połowy rozpiętości przedziału ufności dla każdego wskaźnika nie może przekraczać progu określonego w pkt 3, chyba że na poziomie krajowym wymagana jest efektywna wielkość próby większa niż 5 000 osób.

3. Wskaźniki zainteresowania i maksymalnej długości połowy rozpiętości 95 % przedziału ufności są następujące:

Wskaźnik Maksymalna długość połowy rozpiętości 95 % przedziału ufności
Wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu 1,4 %
Wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu (mężczyźni) 2,0 %
Wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu (kobiety) 2,0 %
Wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu (osoby w wieku 25-34 lata) 3,0 %
Wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu (osoby w wieku 35-54 lata) 2,0 %
Wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu (osoby w wieku 55-64 lata) 3,2 %
wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu przez osoby o wysokim wykształceniu (ISCED poziomy 5-8) 4,0 %
Wskaźnik uczestnictwa (%) w nieformalnym kształceniu i szkoleniu przez osoby bezrobotne 11,5 %
Udział działań związanych z pracą w nieformalnych działaniach szkoleniowych 4,0 %

W przypadku krajów o populacji w wieku 25-64 lata liczącej od jednego do trzech i pół miliona progi podane w kolumnie "maksymalna długość połowy rozpiętości 95 % przedziału ufności" zwiększa się o 20 %.

W przypadku krajów o populacji w wieku 25-64 lata liczącej mniej niż milion progi podane w kolumnie "maksymalna długość połowy rozpiętości 95 % przedziału ufności" zwiększa się o 40 %.

4. Wymagania te dotyczą próby jednostek będących rezydentami w wieku 25-64 lata. Próby krajowe o szerszym zakresie powinny pozwolić na dostarczenie szacunkowych danych dla populacji rezydentów w wieku 25-64 lata, spełniających wymagania dotyczące dokładności określone w pkt 2 i 3.

ZAŁĄCZNIK  III

 Wymagania dotyczące jakości i sprawozdania jakościowe

Zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 452/2008 wymagania dotyczące jakości danych do celów badania dotyczącego edukacji dorosłych odnoszą się do kwestii odpowiedniości, dokładności, terminowości i punktualności, dostępności i jasności, porównywalności oraz spójności.

Państwa członkowskie składają sprawozdania jakościowe określone w art. 7 tego rozporządzenia. Sprawozdania te sporządza się zgodnie ze standardowym formatem dla sprawozdań jakościowych określonym przez Komisję (Eurostat). Do sprawozdania jakościowego dołącza się egzemplarz kwestionariusza krajowego.

1. ODPOWIEDNIOŚĆ

- Realizacja badania oraz stopień, w jakim statystyki spełniają obecne i potencjalne potrzeby użytkownika.

- Opis i klasyfikacja użytkowników.

- Indywidualne potrzeby każdej grupy użytkowników.

- Ocena, czy potrzeby te zostały zaspokojone i w jakim stopniu.

2. DOKŁADNOŚĆ

2.1. Błędy związane z doborem próby

- Opis doboru próby oraz zrealizowanej próby.

- Opis sposobu obliczania ostatecznych wag, w tym zastosowany model braku odpowiedzi oraz zmienne pomocnicze.

- Współczynniki zmienności danych szacunkowych zgodnie z warstwami próby w odniesieniu do wskaźników zainteresowania wymienionych w załączniku II, pkt 3.

- Oprogramowanie do estymacji wariancji.

- W szczególności należy przedłożyć opis zmiennych pomocniczych lub wykorzystanych informacji.

- W przypadku analizy braku odpowiedzi, opis błędu systematycznego w próbie i wynikach.

2.2. Błędy niezwiązane z doborem próby

2.2.1. Błędy zakresu

- Opis rejestru użytego przy doborze próby oraz jego ogólna jakość.

- Informacje zawarte w rejestrze oraz częstotliwość ich aktualizacji.

- Błędy wynikające z rozbieżności pomiędzy operatem losowania a populacją i podpopulacjami docelowymi (nadmierny zakres próby, niewystarczający zakres próby, błędy klasyfikacji).

- Metoda zastosowana w celu uzyskania tych informacji.

- Uwagi na temat przetwarzania błędów klasyfikacji.

2.2.2. Błędy pomiaru

Należy dokonać oceny błędów, które wystąpiły w fazie gromadzenia danych np. z powodów takich jak:

- forma kwestionariusza (wyniki badań wstępnych lub metody laboratoryjne, strategie zadawania pytań);

- jednostka sprawozdawcza/respondenci (reakcje respondentów);

- system informatyczny respondenta i wykorzystanie akt administracyjnych (zgodność pomiędzy pojęciem administracyjnym i badawczym, np. okres odniesienia, dostępność poszczególnych danych);

- sposoby gromadzenia danych.

2.2.3. Błędy przetwarzania

Opis procesu weryfikacji danych:

- zastosowany system i narzędzia przetwarzania;

- błędy wynikające z kodowania, weryfikacji, ustalania wag, przedstawiania w tabelach itp.;

- sprawdzanie jakości na szczeblu makro/mikro;

- podział poprawek i błędów wykrytych przy weryfikacji na brakujące wartości, wartości błędne i anomalie.

2.2.4. Błędy braku odpowiedzi

- Opis działań podjętych w zakresie "ponownego kontaktu".

- Wskaźniki częściowego i całkowitego braku odpowiedzi.

- Ocena częściowego i całkowitego braku odpowiedzi.

- Pełne sprawozdanie dotyczące procedur imputacji, w tym metody zastosowane do imputacji lub ponownego ustalenia wag.

- Uwagi na temat metod i wyniki analiz braku odpowiedzi lub inne metody oceny skutków braku odpowiedzi.

3. TERMINOWOŚĆ I PUNKTUALNOŚĆ

- Tabela terminów rozpoczęcia i zakończenia poszczególnych etapów projektu, takich jak gromadzenie danych, przypomnienia i działania następcze, kontrola danych i weryfikacja, dalsze zatwierdzenie i imputacja, badanie braku odpowiedzi (w stosownych przypadkach), estymacje, a także przekazanie danych Eurostatowi oraz rozpowszechnienie wyników krajowych.

4. DOSTĘPNOŚĆ I PRZEJRZYSTOŚĆ

- Warunki dostępu do danych.

- Plan rozpowszechniania wyników.

- Kopia wszelkich dokumentów metodologicznych odnoszących się do przedłożonych statystyk.

5. PORÓWNYWALNOŚĆ

- W stosownych i adekwatnych przypadkach państwa powinny przedstawić uwagi omawiające następujące kwestie:

- odstępstwa od kwestionariusza europejskiego i definicji;

- czy badanie było powiązane z innym badaniem krajowym;

- w jakim stopniu badanie zostało przeprowadzone z wykorzystaniem istniejących danych w rejestrach;

- opis sposobu, w jaki wymagania niniejszego rozporządzenia zostały spełnione, tak aby możliwa była ocena porównywalności danych.

6. SPÓJNOŚĆ

- Porównanie statystyk dotyczących tego samego zjawiska lub pytania z innych badań bądź źródeł.

- Opis sposobu, w jaki wymagania niniejszego rozporządzenia zostały spełnione, tak aby możliwa była ocena geograficznej porównywalności danych.

7. KOSZTY I OBCIĄŻENIA

- Analiza obciążeń i korzyści na szczeblu krajowym np. poprzez rozpatrzenie:

- przeciętnego czasu na odpowiedź na kwestionariusz;

- problematycznych pytań i modułów badania;

- problemów z klasyfikowaniem i definiowaniem działań w zakresie uczenia się, problemowych kwestii dotyczących klasyfikacji;

- które zmienne były najbardziej/najmniej użyteczne przy gromadzeniu danych na temat udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie;

- szacowanego lub faktycznego poziomu satysfakcji użytkowników danych na szczeblu krajowym;

- obciążenia respondentów;

- starań poczynionych w celu zmniejszenia obciążenia.

1 Załącznik I zmieniony przez art. 5 rozporządzenia nr 317/2013 z dnia 8 kwietnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.99.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2014 r.
2 Załącznik II zmieniony przez art. 5 rozporządzenia nr 317/2013 z dnia 8 kwietnia 2013 r. (Dz.U.UE.L.13.99.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 stycznia 2014 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2010.246.33

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 823/2010 w sprawie wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 452/2008 dotyczącego tworzenia i rozwoju statystyk z dziedziny edukacji i uczenia się przez całe życie, w odniesieniu do statystyk dotyczących udziału dorosłych w procesie uczenia się przez całe życie
Data aktu: 17/09/2010
Data ogłoszenia: 18/09/2010
Data wejścia w życie: 08/10/2010