Decyzja 2009/195/WE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2006, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

DECYZJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO
z dnia 22 kwietnia 2008 r.
w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2006, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

(2009/195/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 31 marca 2009 r.)

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2006(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2006 - tom I (C6-0369/2007)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2006 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2006 oraz sprawozdania specjalne Trybunału Obrachunkowego, wraz z odpowiedziami kontrolowanych instytucji(3),

– uwzględniając oświadczenie o wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0092/2008),

1. udziela Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich absolutorium z wykonania budżetu na rok budżetowy 2006;

2. przedstawia swoje uwagi w poniższej rezolucji;

3. zobowiązuje swojego Przewodniczącego do przekazania niniejszej decyzji, wraz z rezolucją, która stanowi jej część integralną, Radzie, Komisji, Trybunałowi Sprawiedliwości, Trybunałowi Obrachunkowemu, Europejskiemu Rzecznikowi Praw Obywatelskich i Europejskiemu Inspektorowi Ochrony Danych oraz do zarządzenia jej publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (seria L).

Przewodniczący Sekretarz Generalny
Hans-Gert PÖTTERING Harald RØMER

______

(1) Dz.U. L 78 z 15.3.2006.

(2) Dz.U. C 274 z 15.11.2007, s. 1.

(3) Dz.U. C 273 z 15.11.2007, s. 1.

(4) Dz.U. C 274 z 15.11.2007, s. 130.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO

z dnia 22 kwietnia 2008 r.

zawierająca uwagi, które stanowią integralną część decyzji w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2006, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich

PARLAMENT EUROPEJSKI,

– uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2006(1),

– uwzględniając ostateczne roczne sprawozdania finansowe Wspólnot Europejskich za rok budżetowy 2006-tomI(C6-0369/2007)(2),

– uwzględniając sprawozdanie roczne Europejskiego Rzecznika Praw Obywatelskich dla organu udzielającego absolutorium w sprawie audytów wewnętrznych przeprowadzonych w 2006 r.,

– uwzględniając sprawozdanie roczne Trybunału Obrachunkowego dotyczące wykonania budżetu za rok budżetowy 2006 oraz sprawozdania specjalne Trybunału Obrachunkowego, wraz z odpowiedziami kontrolowanych instytucji(3),

– uwzględniając oświadczenie o wiarygodności rachunków, jak również legalności i prawidłowości operacji leżących u ich podstaw, przedkładane przez Trybunał Obrachunkowy zgodnie z art. 248 Traktatu WE(4),

– uwzględniając art. 272 ust. 10 oraz art. 274, 275 i 276 Traktatu WE,

– uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), w szczególności jego art. 50, 86, 145, 146 i 147,

– uwzględniając art. 71 regulaminu, jak również załącznik V do regulaminu,

– uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A6-0092/2008),

1. zwraca uwagę, że Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich (Rzecznik) dysponował w 2006 r. środkami na zobowiązania wynoszącymi ogółem 7.682.538 EUR (w 2005 r.: 7.224.554 EUR), przy stopie wykorzystania wynoszącej 88,13 %, co jest poniżej średniej innych instytucji;

2. zauważa, że sprawozdania finansowe Rzecznika za rok 2006 ukazują negatywny wynik finansowy za ten rok (EUR 1.214.375) oraz identyczne sumy całkowite aktywów i pasywów (2.308.799 EUR);

3. zauważa, że w okresie 2003 do 2006 miał miejsce systematyczny wzrost środków na zobowiązania z 4.438.653 EUR do 7.682.538 EUR (+ 73 %) i etatów z 31 do 57 (+ 84 %), podczas gdy liczba skarg wzrosła z 2.436 do 3.830 (+ 57 %), a liczba nowo rozpoczętych dochodzeń z 253 do 258 (+ 2 %);

4. podkreśla, że Europejski Trybunał Obrachunkowy zaznaczył w swym sprawozdaniu rocznym, że kontrola nie dała podstaw do żadnych uwag w odniesieniu do Rzecznika;

5. podkreśla, że Biuro Rzecznika przejęło od stycznia 2006 r. pełną odpowiedzialność za zarządzanie swym personelem; w tym kontekście zauważa, że zgodnie ze sprawozdaniem z audytu wewnętrznego instytucji nr 06/04 audyt przeprowadzony w celu oceny rzetelności zarządzania i procedur kontrolnych dotyczących ustalania indywidualnych uprawnień pracowników "nie wykazał obszarów poważnego ryzyka w zarządzaniu i procedurach kontrolnych, ale potwierdził, że instytucja powinna zająć się szeregiem konkretnych kwestii";

6. zwraca uwagę, że informacje przedstawione w sprawozdaniu z działalności za rok 2006 przez głównego intendenta delegowanego, iż samoocena skuteczności wewnętrznych ram kontroli służb Rzecznika przeprowadzona została ponownie na początku 2007 r., i wypływająca z tego ogólna sytuacja, ukazały zadowalający poziom wdrożenia norm kontroli wewnętrznej (85 % w stosunku do 76 % w 2004 r.); ponadto zauważa jednak, że stwierdzono konieczność poprawy skuteczności w niektórych obszarach (identyfikacja newralgicznych funkcji); zachęca Rzecznika do podjęcia wszelkich wysiłków na rzecz dalszej poprawy skuteczności ram kontroli wewnętrznej;

7. z zadowoleniem zauważa, że nowa umowa ramowa o współpracy na czas nieokreślony pomiędzy Rzecznikiem i Parlamentem dotycząca zapewnienia określonych usług administracyjnych, w tym budynków, IT, łączności, doradztwa prawnego, usług medycznych, szkoleń, tłumaczeń pisemnych i ustnych, została wynegocjowana w 2005 r., podpisana w marcu 2006 r., i weszła w życie z dniem 1 kwietnia 2006 r.; ponadto zauważa, że zdaniem Rzecznika nowa umowa jest w pełni zadowalająca;

8. z zadowoleniem zwraca uwagę, że pierwszy Sekretarz Generalny Rzecznika mianowany został w dniu 1 sierpnia 2006 r.;

9. z niepokojem dostrzega w sprawozdaniu rocznym Rzecznika, że jego instytucja napotkała w 2006 r. trudności związane z naborem pracowników, zwłaszcza w odniesieniu do wykwalifikowanych prawników, ze względu na dwie kolejne fale rozszerzenia (zakończenie naboru z państw członkowskich, które przystąpiły do UE w 2004 r. i przygotowanie naboru na 2007 r.), rotacji pracowników oraz trudności z przyciągnięciem i utrzymaniem kandydatów w Strasburgu na umowach czasowych; zauważa, że w nadchodzących latach Rzecznik spodziewa się mniejszych trudności związanych z rekrutacją personelu;

10. wyraża zadowolenie z powodu przyjęcia przez Rzecznika w dniu 14 grudnia 2007 r. decyzji w sprawie rocznej deklaracji interesów Rzecznika; z zadowoleniem zauważa, że deklaracja ta została opublikowana na stronie internetowej Rzecznika;

11. z zadowoleniem przyjmuje gotowość Rzecznika do przystąpienia do Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 25 maja 1999 r. między Parlamentem Europejskim, Radą oraz Komisją dotyczącego dochodzeń wewnętrznych prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)(6) w drodze stosowania systemu ustanowionego w rozporządzeniu (WE) nr 1073/1999(7); z zadowoleniem zauważa, że Rzecznik w piśmie wysłanym dnia 9 stycznia 2008 r. zaprosił OLAF do przedstawienia poglądów dotyczących przydatności i warunków potencjalnego przystąpienia Rzecznika do tego porozumienia.

______

(1) Dz.U. L 78 z 15.3.2006.

(2) Dz.U. C 274 z 15.11.2007, s. 1.

(3) Dz.U. C 273 z 15.11.2007, s. 1.

(4) Dz.U. C 274 z 15.11.2007, s. 130.

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.

(6) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, s. 15.

(7)Rozporządzenie (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 1999 r. dotyczące dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) (Dz.U. L 136 z 31.5.1999, s. 1).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.88.87

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2009/195/WE w sprawie udzielenia absolutorium z wykonania budżetu ogólnego Unii Europejskiej za rok budżetowy 2006, sekcja VIII - Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich
Data aktu: 22/04/2008
Data ogłoszenia: 31/03/2009