RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwany dalej "Statutem"), w szczególności jego art. 5.4,
uwzględniając zalecenie Europejskiego Banku Centralnego(1),
uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(2),
uwzględniając opinię Komisji(3),
po konsultacji z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych,
stanowiąc zgodnie z procedurą określoną w art. 107 ust. 6 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską oraz w art. 42 Statutu,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczące zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny(4) stanowi podstawowy element ram prawnych wspierających realizację przez Europejski Bank Centralny (EBC) - wspierany przez krajowe banki centralne - zadań związanych ze zbieraniem informacji statystycznych. Stanowi ono dla EBC podstawę prowadzenia i monitorowania skoordynowanego zbierania informacji statystycznych niezbędnych do realizacji zadań Europejskiego Systemu Banków Centralnych (ESBC).
(2) Aby rozporządzenie (WE) nr 2533/98 mogło pozostać dla EBC skutecznym instrumentem realizacji zadań ESBC związanych ze zbieraniem informacji statystycznych oraz w celu zagwarantowania EBC ciągłości dostępu do informacji statystycznych odpowiedniej jakości oraz obejmujących całość zadań ESBC, niezbędna jest weryfikacja zakresu wymogów sprawozdawczych określonych przez to rozporządzenie. W związku z tym należy zwrócić uwagę nie tylko na realizację zadań ESBC i jego niezależność, ale również na zasady statystyczne określone w tym rozporządzeniu.
(3) W celu umożliwienia EBC zbierania informacji statystycznych niezbędnych ESBC do realizacji jego zadań, o których mowa w Traktacie, konieczne jest wprowadzenie zmian do rozporządzenia (WE) nr 2533/98. W związku z tym do celów zbierania informacji statystycznych należy również dołączyć sporządzanie statystyk makroostrożnościowych, niezbędnych dla realizacji zadań ESBC określonych na mocy art. 105 Traktatu.
(4) Zakres wymogów sprawozdawczych koniecznych dla realizacji zadań ESBC powinien również uwzględniać zmiany strukturalne na rynkach finansowych i objąć związane z nimi wymogi w zakresie informacji statystycznych, które nie były tak oczywiste w czasie przyjmowania rozporządzenia (WE) nr 2533/98. Z tego powodu konieczne jest umożliwienie zbierania informacji statystycznych z całego sektora instytucji finansowych, a w szczególności instytucji ubezpieczeniowych i funduszy emerytalnych, które stanowią drugi co do wielkości podsektor sektora instytucji finansowych w strefie euro pod względem wielkości aktywów finansowych.
(5) Dla zapewnienia ciągłości sporządzania odpowiedniej jakości statystyk dotyczących bilansu płatniczego niezbędne jest wyraźne określenie wymogów sprawozdawczych nakładanych w związku z danymi dotyczącymi wszystkich pozycji i transakcji pomiędzy rezydentami uczestniczących państw członkowskich.
(6) Osoby prowadzące działalność badawczą, w celu analizy i zrozumienia wydarzeń zachodzących w poszczególnych sektorach oraz wśród poszczególnych krajów, w coraz większym zakresie potrzebują dostępu do poufnych informacji statystycznych, które nie pozwalają na bezpośrednią identyfikację indywidualnych podmiotów. Dlatego też istotne jest zezwolenie EBC i krajowym bankom centralnym na udzielanie jednostkom naukowo-badawczym dostępu do takich szczegółowych informacji statystycznych na poziomie ESBC, przy zachowaniu ścisłych środków ostrożności w zakresie poufności.
(7) W celu zmniejszenia obciążenia sprawozdawczego oraz umożliwienia skutecznego opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania wysokiej jakości statystyk, jak również w celu właściwej realizacji zadań ESBC, EBC szereguje potrzeby statystyczne według priorytetu oraz ocenia obciążenie sprawozdawcze. Z tego samego względu niezbędne jest maksymalne wykorzystanie istniejących informacji, badań, danych administracyjnych, rejestrów statystycznych i innych dostępnych źródeł, w tym wymiany poufnych informacji statystycznych w ramach ESBC oraz z Europejskim Systemem Statystycznym (ESS).
(8) Statystyki europejskie są opracowywane, tworzone i rozpowszechniane zarówno przez ESBC, jak i ESS, ale na podstawie odrębnych aktów prawnych odzwierciedlających ich struktury zarządzania. Rozporządzenie (WE) nr 2533/98 powinno zatem być stosowane bez uszczerbku dla rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 z dnia 11 marca 2009 r. w sprawie statystyki europejskiej(5).
(9) ESBC opracowuje, tworzy i rozpowszechnia statystyki europejskie zgodnie z obowiązującymi w statystyce zasadami bezstronności, obiektywności, niezależności zawodowej, opłacalności, poufności informacji statystycznych, a także zasadami minimalizacji obciążeń sprawozdawczych oraz tworzenia produktu wysokiej jakości, w tym z zasadą wiarygodności. Zasady te zostały określone i dokładniej rozwinięte przez EBC i opublikowane na stronie internetowej tej instytucji jako publiczne zobowiązanie odnoszące się do statystyk europejskich sporządzanych przez ESBC. Zasady te są zbliżone do zasad statystycznych określonych w rozporządzeniu (WE) nr 223/2009.
(10) Podczas opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyk europejskich należy uwzględniać najlepsze praktyki oraz stosowne europejskie i międzynarodowe standardy statystyczne.
(11) Zgodnie z art. 5.1 Statutu, ESBC i ESS ściśle ze sobą współpracują, aby zapewnić spójność niezbędną do opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyk europejskich. W szczególności ESBC i ESS współpracują podczas opracowywania własnych zasad statystycznych, sporządzania swoich programów pracy w zakresie statystyki oraz dążenia do zmniejszenia ogólnego obciążenia sprawozdawczego. W związku z tym wymiana stosownych informacji związanych z programami pracy ESBC i ESS w zakresie statystyki między właściwymi komitetami ESBC i ESS, jak również między EBC a Komisją, ma szczególne znaczenie dla odniesienia maksymalnych korzyści z dobrej współpracy oraz dla unikania powielania działań podczas gromadzenia informacji statystycznych.
(12) Członkowie ESS potrzebują części danych zebranych przez ESBC do opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyki europejskiej w rozumieniu art. 1 rozporządzenia (WE) nr 223/2009. Dlatego należy wypracować stosowne rozwiązania umożliwiające członkom ESS dostęp do odnośnych danych.
(13) Ponadto istotne jest zapewnienie ścisłej współpracy pomiędzy ESBC a ESS, przede wszystkim w celu wspierania wymiany poufnych informacji statystycznych pomiędzy obydwoma systemami dla celów statystycznych, w świetle art. 285 Traktatu i art. 5 Statutu.
(14) Aby zwiększyć przejrzystość, statystyki opracowane na podstawie informacji statystycznych zebranych przez ESBC od instytucji sektora finansowego powinny być ogólnodostępne, należy jednak zagwarantować wysoki poziom ochrony poufnych informacji.
(15) Poufnych informacji statystycznych zebranych i dostarczonych członkowi ESBC przez organ ESS nie należy wykorzystywać do celów innych niż cele wyłącznie statystyczne, np. do celów administracyjnych lub podatkowych lub postępowań sądowych lub do celów, o których mowa w art. 6 i 7 rozporządzenia (WE) nr 2533/98. W związku z tym konieczne jest zapewnienie fizycznej i logicznej ochrony tych poufnych informacji statystycznych oraz dopilnowanie, aby nie doszło do żadnego bezprawnego ujawnienia takich informacji ani ich wykorzystania do celów niestatystycznych.
(16) Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(6) weszło w życie i musi być przestrzegane podczas opracowywania, tworzenia i rozpowszechniania statystyk przez ESBC,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Luksemburgu dnia 9 października 2009 r.
|
W imieniu Rady |
|
Å. TORSTENSSON |
|
Przewodniczący |
______
(1) Dz.U. C 251 z 3.10.2008, s. 1.
(2) Opinia wydana w dniu 24 marca 2009 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(3) Opinia wydana w dniu 13 stycznia 2009 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
(4) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.
(5) Dz.U. L 87 z 31.3.2009, s. 164.
(6) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.