Wytyczne EBC/2009/20 (2009/627/WE) dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych (wersja przekształcona)

WYTYCZNE EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO
z dnia 31 lipca 2009 r.
dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych

(wersja przekształcona)

(EBC/2009/20)

(2009/627/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 1 września 2009 r.)

RADA PREZESÓW EUROPEJSKIEGO BANKU CENTRALNEGO,

uwzględniając Statut Europejskiego Systemu Banków Centralnych i Europejskiego Banku Centralnego (zwany dalej "Statutem ESBC"), w szczególności jego art. 5 ust. 1 i 2, art. 12 ust. 1 i art. 14 ust. 3,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 479/2009 z dnia 25 maja 2009 r. w sprawie stosowania Protokołu w sprawie procedury dla nadmiernego deficytu załączonego do Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską(1),

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 2223/96 z dnia 25 czerwca 1996 r. w sprawie europejskiego systemu rachunków narodowych i regionalnych we Wspólnocie(2),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wytyczne EBC/2005/5 z dnia 17 lutego 2005 r. w sprawie wymogów sprawozdawczości statystycznej Europejskiego Banku Centralnego oraz procedur wymiany informacji statystycznych w Europejskim Systemie Banków Centralnych w zakresie statystyki finansowej sektora publicznego(3) zostały kilkakrotnie znowelizowane. W chwili obecnej istnieje potrzeba dalszej nowelizacji wspomnianych wytycznych, w związku z czym - z uwagi na wymogi jasności i przejrzystości - konieczne jest sporządzenie ich przekształconej wersji.

(2) Realizowanie przez Europejski System Banków Centralnych (ESBC) przypisanych mu zadań wymaga korzystania z wyczerpującej (tj. obejmującej wszelkie transakcje, w tym również te, w których sektor instytucji rządowych i samorządowych występuje w charakterze agenta instytucji Unii Europejskiej) i miarodajnej statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych (GFS, ang. Government Finance Statistics) dla celów analizy ekonomicznej i monetarnej.

(3) Procedury określone w niniejszych wytycznych nie uchybiają właściwości i kompetencjom państw członkowskich oraz Wspólnoty.

(4) W celu zapewnienia ESBC aktualnej GFS, zgodnej z jego potrzebami, oraz spójności GFS z prognozami tych samych zmiennych przygotowywanymi przez krajowe banki centralne (KBC), niezależnie od tego, czy statystyki są opracowywane przez KBC czy też przez właściwe organy krajowe, niezbędne jest stworzenie skutecznych procedur wymiany GFS w ramach ESBC.

(5) Część informacji potrzebnych do realizacji wymogów statystycznych ESBC w zakresie GFS jest opracowywana przez właściwe organy krajowe inne niż KBC. Niektóre zadania podejmowane zgodnie z niniejszymi wytycznymi wymagają zatem współpracy pomiędzy ESBC i właściwymi organami krajowymi. Art. 4 rozporządzenia Rady (WE) nr 2533/98 z dnia 23 listopada 1998 r. dotyczącego zbierania informacji statystycznych przez Europejski Bank Centralny(4) zobowiązuje państwa członkowskie do wprowadzenia odpowiedniej organizacji w dziedzinie statystyki oraz pełnej współpracy z ESBC w celu zapewnienia realizacji obowiązków wynikających z art. 5 Statutu ESBC.

(6) Źródła statystyczne oparte na rozporządzeniu (WE) nr 479/2009 oraz europejskim systemie rachunków narodowych i regionalnych (zwanym dalej "ESA 95"(5) nie odpowiadają potrzebom ESBC co do zakresu oraz terminów przekazywania statystyki zadłużenia instytucji rządowych i samorządowych, statystyki powiązań pomiędzy deficytem a zmianą zadłużenia instytucji rządowych i samorządowych oraz statystyki transakcji pomiędzy państwami członkowskimi a budżetem UE. Konieczne jest zatem dalsze opracowywanie danych przez właściwe władze krajowe.

(7) Niezbędne jest ustalenie procedury efektywnego wprowadzania zmian technicznych do załączników do niniejszych wytycznych, z takim zastrzeżeniem, że zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy koncepcyjne przyjętych rozwiązań ani na obciążenia związane ze sprawozdawczością,

PRZYJMUJE NINIEJSZE WYTYCZNE:

Artykuł  1

Definicje

Dla potrzeb niniejszych wytycznych poniższym terminom nadaje się następujące znaczenie:

1) "uczestniczące państwo członkowskie" - państwo członkowskie, które przyjęło euro;

2) "nieuczestniczące państwo członkowskie" - państwo członkowskie, które nie przyjęło euro.

Artykuł  2

Obowiązki KBC w zakresie sprawozdawczości statystycznej

1.
KBC przekazują Europejskiemu Bankowi Centralnemu (EBC), zgodnie z załącznikiem I, GFS za każdy rok kalendarzowy. Dane zgodne są z zasadami i definicjami określonymi w rozporządzeniu (WE) nr 479/2009 oraz w ESA 95, szczegółowo określonymi w załączniku II.
2.
Pełne zestawienia danych obejmują wszystkie kategorie określone jako kluczowe lub drugorzędne w załączniku I w ramach statystyki przychodów i wydatków, statystyki powiązań pomiędzy deficytem a zmianą zadłużenia instytucji rządowych i samorządowych oraz statystyki zadłużenia.
3.
KBC przekazują zgodnie z definicjami metodycznymi zawartymi dla sektorów i podsektorów - w części 1 załącznika II do niniejszych wytycznych, a dla poniższych pozycji - w jego części 2:

a) "statystykę przychodów i wydatków" obejmującą dane zawarte w tabelach 1A, 1B oraz 1C załącznika I;

b) "statystykę powiązań pomiędzy deficytem a zmianą zadłużenia instytucji rządowych i samorządowych" obejmującą dane zawarte w tabelach 2A oraz 2B załącznika I;

c) "statystykę zadłużenia instytucji rządowych i samorządowych" obejmującą dane zawarte w tabelach 3A oraz 3B załącznika I.

4.
Dane obejmują okres od 1995 r. do roku, za który są przekazywane (rok t-1).
5.
Do danych dotyczących deficytu/nadwyżki, zadłużenia, przychodów oraz nominalnego produktu krajowego brutto (PKB) dołącza się uzasadnienie naniesionych korekt, jeżeli zmiana deficytu/nadwyżki wynikająca z tych korekt wynosi co najmniej 0,3 % PKB lub jeżeli zmiana zadłużenia, przychodów, wydatków albo nominalnego PKB wynikająca z tych korekt wynosi co najmniej 0,5 % PKB.
Artykuł  3

Obowiązki EBC w zakresie sprawozdawczości statystycznej

1.
Na podstawie danych przekazywanych przez KBC, EBC prowadzi "bazę danych GFS", która zawiera agregaty dla strefy euro i dla UE. EBC udostępnia bazę danych GFS krajowym bankom centralnym.
2.
KBC oznaczają swoje informacje statystyczne, wskazując, komu mogą one zostać udostępnione. EBC uwzględnia powyższe oznaczenia przy udostępnianiu bazy danych GFS.
Artykuł  4

Terminy przekazywania danych

1.
KBC przekazują pełne zestawienia danych dwa razy do roku - do dnia 15 kwietnia i do dnia 15 października.
2.
KBC z własnej inicjatywy przekazują częściowe zestawienia danych w okresach pomiędzy dwiema datami sprawozdawczymi wskazanymi w ustępie pierwszym, w przypadkach gdy dostępne są nowe informacje. Przekazując częściowe zestawienie danych dotyczące jedynie kategorii kluczowych, KBC mogą również przekazywać szacunki w odniesieniu do kategorii drugorzędnych.
3.
EBC udostępnia bazę danych GFS krajowym bankom centralnym przynajmniej raz w miesiącu, nie później niż w następnym dniu roboczym EBC po ostatecznym zatwierdzeniu danych do publikacji.
Artykuł  5

Współpraca z właściwymi władzami krajowymi

1.
W przypadku gdy źródłem części lub całości danych wskazanych w art. 2 są właściwe władze krajowe inne niż KBC, KBC podejmą działania celem ustalenia odpowiedniego trybu współpracy z takimi władzami dla zapewnienia ciągłości systemu przekazywania danych zgodnego ze standardami i wymogami ESBC, o ile taki sam efekt nie został już osiągnięty na mocy krajowych aktów prawnych.
2.
Jeżeli w wyniku takiej współpracy KBC nie może spełnić wymogów wskazanych w art. 2 i 4 z powodu niedostarczenia KBC niezbędnych informacji przez właściwe władze krajowe, EBC oraz KBC omawiają z takimi władzami możliwe sposoby udostępniania takich informacji.
Artykuł  6

Standardy przekazywania i kodowania informacji

Przekazując i kodując dane określone w art. 2 i 3, KBC oraz EBC stosują standardy określone w załączniku III. Wymóg ten nie wyklucza możliwości stosowania innego rodzaju środków przekazywania informacji statystycznych do EBC przewidzianych jako rozwiązania rezerwowe.

Artykuł  7

Jakość

1.
EBC oraz KBC monitorują oraz promują jakość danych przekazywanych do EBC.
2.
Zarząd EBC składa Radzie Prezesów EBC roczne sprawozdania w sprawie jakości rocznej GFS.
3.
Sprawozdania takie zawierają co najmniej zagadnienia dotyczące zakresu przekazywanych danych, stopnia zgodności danych z właściwymi definicjami oraz wielkości korekt.
Artykuł  8

Uproszczona procedura nowelizacji

Uwzględniając opinie zgłoszone przez Komitet Statystyki, Zarząd EBC jest uprawniony do wprowadzania technicznych zmian do załączników do niniejszych wytycznych, z takim zastrzeżeniem, że zmiany tego rodzaju nie powinny wpływać na ramy koncepcyjne przyjętych rozwiązań ani na obciążenia związane ze sprawozdawczością.

Artykuł  9

Wejście w życie i uchylenie wytycznych EBC/2005/5

1.
Niniejsze wytyczne wchodzą w życie dwa dnia po ich przyjęciu.
2.
Uchyla się wytyczne EBC/2005/5.
3.
Odniesienia do wytycznych EBC/2005/5 należy rozumieć jako odniesienia do niniejszych wytycznych.
Artykuł  10

Adresaci

Niniejsze wytyczne stosuje się do wszystkich banków centralnych Eurosystemu.

Sporządzono we Frankfurcie nad Menem dnia 31 lipca 2009 r.

W imieniu Rady Prezesów EBC
Jean-Claude TRICHET
Prezes EBC

______

(1) Dz.U. L 145 z 10.6.2009, s. 1.

(2) Dz.U. L 310 z 30.11.1996, s. 1.

(3) Dz.U. L 109 z 29.4.2005, s. 81.

(4) Dz.U. L 318 z 27.11.1998, s. 8.

(5)Załącznik A do rozporządzenia (WE) nr 2223/96.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

WYMAGANIA W ZAKRESIE PRZEKAZYWANIA DANYCH

Kategorie kluczowe zostały zaznaczone pogrubioną czcionką; pozostałe to kategorie drugorzędne. Jeżeli nie zaznaczono inaczej, kategorie te odnoszą się do sektora instytucji rządowych i samorządowych. Termin "zadłużenie (w tym z oprocentowaniem zmiennym)" oznacza zadłużenie z tytułu tych instrumentów finansowych, których płatności kuponowe nie stanowią uprzednio określonej części procentowej kapitału, ale zależą od innej stopy procentowej lub rentowności albo innego wskaźnika.

Statystyka przychodów i wydatków

Tabela 1A

Kategoria Numer i zależność liniowa
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) 1 = 2 - 5
Przychody ogółem 2 = 3 + 4
Przychody bieżące ogółem 3 = 11
Dochody kapitałowe ogółem 4 = 33
Wydatki ogółem 5 = 6 + 7
Wydatki bieżące ogółem 6 = 23
Wydatki inwestycyjne ogółem 7 = 35
Deficyt pierwotny (-) lub nadwyżka pierwotna (+) 8 = 9 + 10
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) 9 = 1
Odsetki do zapłaty 10 = 28
Przychody bieżące ogółem 11 = 12 + 15 + 17 + 20 + 22
Podatki bezpośrednie 12
w tym od przedsiębiorstw 13
w tym od gospodarstw domowych 14
Podatki pośrednie 15
w tym podatek VAT 16
Składki na ubezpieczenie społeczne 17
w tym faktyczne składki na ubezpieczenie społeczne pracodawców 18
w tym składki na ubezpieczenie społeczne pracowników 19
Pozostałe przychody bieżące 20
w tym odsetki otrzymane 21
Sprzedaż 22
Wydatki bieżące ogółem 23 = 24 + 28 + 29 + 31
Transfery bieżące 24 = 25 + 26 + 27
Płatności socjalne 25
Subsydia do zapłaty 26
Pozostałe transfery bieżące do zapłaty 27
Odsetki do zapłaty 28
Wynagrodzenia pracownicze 29
w tym płace i inne koszty związane z zatrudnieniem 30
Spożycie pośrednie 31
Oszczędności brutto 32 = 11 - 23
Dochody kapitałowe ogółem 33
w tym podatki od kapitału 34
Wydatki inwestycyjne ogółem 35 = 36 + 37 + 38
Inwestycje 36
Pozostałe rodzaje nabycia netto aktywów niefinansowych 37
Transfery kapitałowe do zapłaty 38
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) 39 = 1 = 40 + 41 + 42 + 43
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych szczebla centralnego 40
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych szczebla regionalnego 41
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji samorządowych 42
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) funduszy ubezpieczeń społecznych 43
Pozycje uzupełniające

Faktyczne składki na ubezpieczenie społeczne

44
Świadczenia socjalne inne niż transfery rzeczowe 45

Tabela 1B

Kategoria Numer i zależność liniowa
Wpłaty państw członkowskich do budżetu UE 1 = 2 + 4 + 5 + 7
Podatki pośrednie otrzymane przez budżet UE 2
w tym podatek VAT otrzymany przez budżet UE 3
Wpłaty instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE z tytułu bieżącej współpracy międzynarodowej 4
Różne transfery bieżące instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE 5
w tym czwarta część środków własnych UE 6
Transfery kapitałowe instytucji rządowych i samorządowych na rzecz budżetu UE 7
Wydatki UE w państwie członkowskim 8 = 9 + 10 + 11 + 12 + 13
Subsydia z budżetu UE 9
Transfery bieżące z budżetu UE na rzecz instytucji rządowych i samorządowych 10
Transfery bieżące z budżetu UE na rzecz jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych 11
Transfery kapitałowe z budżetu UE na rzecz instytucji rządowych i samorządowych 12
Transfery kapitałowe z budżetu UE na rzecz jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych 13
Wpływy netto z budżetu UE (beneficjent netto +, płatnik netto -) 14 = 8 - 1
Pozycje uzupełniające

Koszty pozyskania środków własnych

15

Tabela 1C

Kategoria Numer i zależność liniowa
Wydatki na spożycie ostateczne 1 = 2 + 3 = 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 9 - 10
Wydatki na spożycie indywidualne 2
Wydatki na spożycie ogólnospołeczne 3
Wynagrodzenia pracownicze 4 = [1A.29](1)
Spożycie pośrednie 5 = [1A.31]
Transfery socjalne rzeczowe dostarczane za pośrednictwem producentów rynkowych 6
Zużycie środków trwałych 7
Podatki płacone od produkcji minus otrzymywane subsydia 8
Nadwyżka operacyjna netto 9
Sprzedaż 10 = [1A.22]
Pozycje uzupełniające

Wydatki na spożycie ostateczne w cenach z roku poprzedniego

11
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) 12 = [1A.1]
Odsetki do zapłaty 13 = [1A.10]
Odsetki, w tym rozliczenia z tytułu swapów i kontraktów FRA 14
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) z procedury nadmiernego deficytu 15 = 12 + 13 - 14
Przychody ze sprzedaży licencji na telefonię UMTS (Universal Mobile Telecommunication Systems) 16
Zadłużenie 17 = [3A.1]
Produkt krajowy brutto (PKB) w cenach bieżących 18
PKB w cenach roku poprzedniego 19
Inwestycje instytucji rządowych i samorządowych w cenach roku poprzedniego 20
(1) [x.y] oznacza numer kategorii y w tabeli x.

Powiązania pomiędzy deficytem a zmianą zadłużenia instytucji rządowych i samorządowych

Tabela 2A

Kategoria Numer i zależność liniowa
Deficyt (-) lub nadwyżka (+) 1 = [1A.1]
Dostosowanie rachunków finansowych i niefinansowych 2 = 1 - 3
Transakcje netto na aktywach i pasywach finansowych 3 = 4 - 15
Transakcje na aktywach finansowych (skonsolidowane) 4 = 5 + 6 + 7 + 8 + 9 + 13
Transakcje na gotówce i depozytach 5
Transakcje na papierach wartościowych innych niż akcje - krótko-i długoterminowych papierach wartościowych 6
Transakcje na instrumentach pochodnych 7
Transakcje na pożyczkach 8
Transakcje na akcjach i innych udziałach kapitałowych 9
Prywatyzacja 10
Zasilenia kapitałowe 11
Pozostałe 12
Transakcje na pozostałych aktywach finansowych 13
w tym naliczone, ale niezapłacone podatki i składki na ubezpieczenie społeczne 14
Transakcje na pasywach (skonsolidowane) 15 = 16 + 17 + 18 + 19 + 20 + 22
Transakcje na gotówce i depozytach 16
Transakcje na papierach wartościowych innych niż akcje - krótkoterminowych papierach wartościowych 17
Transakcje na papierach wartościowych innych niż akcje - długoterminowych papierach wartościowych 18
Transakcje na instrumentach pochodnych 19
Transakcje na pożyczkach 20
w tym pożyczki z banku centralnego 21
Transakcje na pozostałych pasywach 22
Transakcje na zadłużeniu (skonsolidowane)

= zapotrzebowanie na kredyty instytucji rządowych i samorządowych

23 = 16 + 17 + 18 + 20

23 = 25 + 26 + 27

23 = 2 - 1 + 4 - 19 - 22

Transakcje na długoterminowych instrumentach dłużnych 24
Transakcje na instrumentach dłużnych denominowanych w walucie krajowej 25
Transakcje na instrumentach dłużnych denominowanych w walucie obcej będącej walutą uczestniczącego państwa członkowskiego(1) 26
Transakcje na instrumentach dłużnych denominowanych w walucie obcej będącej walutą nieuczestniczącego państwa członkowskiego 27
Pozostałe przepływy 28 = 29 + 32
Wpływ wyceny na wielkość zadłużenia 29 = 30 + 31
Zyski i straty z tytułu posiadanych środków walutowych 30
Pozostałe efekty wyceny - wartość nominalna 31
Pozostałe zmiany wielkości zadłużenia 32
Zmiana wielkości zadłużenia 33 = 23 + 28

33 = 2 - 1 + 4 - 19 - 22 + 28

(1) Dane dotyczące tej kategorii przekazuje się dla lat poprzedzających uzyskanie statusu uczestniczącego państwa członkowskiego.

Tabela 2B

Kategoria Numer i zależność liniowa
Transakcje na instrumentach dłużnych - nieskonsolidowane 1 = 2 + 3 + 4 + 5 + 6
Transakcje na gotówce i depozytach (pasywa) - nieskonsolidowane 2
Transakcje na krótkoterminowych papierach wartościowych (pasywa) - nieskonsolidowane 3
Transakcje na długoterminowych papierach wartościowych (pasywa) - nieskonsolidowane 4
Transakcje na pożyczkach z banku centralnego 5
Transakcje na pozostałych pożyczkach (pasywa) - nieskonsolidowane 6
Transakcje konsolidujące 7 = 8 + 9 + 10 + 11
Transakcje konsolidujące - gotówka i depozyty 8 = 2 - [2A.16]
Transakcje konsolidujące - krótkoterminowe papiery wartościowe 9 = 3 - [2A.17]
Transakcje konsolidujące - długoterminowe papiery wartościowe 10 = 4 - [2A.18]
Transakcje konsolidujące - pożyczki 11 = 6 - ([2A.20] - [2A.21])

Statystyka zadłużenia

Tabela 3A

Kategoria Numer i zależność liniowa
Zadłużenie 1 = 2 + 3 + 4 + 5 + 6

= 7 + 12 = 13 + 14 + 15

= 16 + 17 = 19 + 20 + 22

= 24 + 25 + 26 + 27

Zadłużenie - gotówka i depozyty (pasywa) 2
Zadłużenie - krótkoterminowe papiery wartościowe (pasywa) 3
Zadłużenie - długoterminowe papiery wartościowe (pasywa) 4
Zadłużenie - pożyczki z banku centralnego (pasywa) 5
Zadłużenie - pozostałe pożyczki (pasywa) 6
Zadłużenie wobec rezydentów państwa członkowskiego 7 = 8 + 9 + 10 + 11
Zadłużenie wobec banku centralnego 8
Zadłużenie wobec pozostałych monetarnych instytucji finansowych 9
Zadłużenie wobec pozostałych instytucji finansowych 10
Zadłużenie wobec pozostałych rezydentów państwa członkowskiego 11
Zadłużenie wobec nierezydentów państwa członkowskiego 12
Zadłużenie denominowane w walucie krajowej 13
Zadłużenie denominowane w walucie obcej będącej walutą uczestniczącego państwa członkowskiego 14
Zadłużenie denominowane w walucie obcej niebędącej walutą uczestniczącego państwa członkowskiego 15
Zadłużenie krótkoterminowe 16
Zadłużenie długoterminowe 17
w tym z oprocentowaniem zmiennym 18
Zadłużenie z terminem wymagalności do jednego roku włącznie 19
Zadłużenie z terminem wymagalności od jednego roku do pięciu lat włącznie 20
w tym z oprocentowaniem zmiennym 21
Zadłużenie z terminem wymagalności powyżej pięciu lat 22
w tym z oprocentowaniem zmiennym 23
Udział instytucji rządowych szczebla centralnym w zadłużeniu 24 = [3B.7] - [3B.15]
Udział instytucji rządowych szczebla regionalnego w zadłużeniu 25 = [3B.9] - [3B.16]
Udział instytucji samorządowych w zadłużeniu 26 = [3B.11] - [3B.17]
Udział funduszy ubezpieczeń społecznych w zadłużeniu 27= [3B.13] - [3B.18]
Pozycje uzupełniające
Średni termin wymagalności zadłużenia 28
Zadłużenie - obligacje zerokuponowe 29

Tabela 3B

Kategoria Numer i zależność liniowa
Zadłużenie (nieskonsolidowane) 1 = 7 + 9 + 11 + 13
Elementy konsolidujące 2 = 3 + 4 + 5 + 6 = 8 + 10 + 12 + 14 = 15 + 16 + 17 + 18
Elementy konsolidujące - gotówka i depozyty 3
Elementy konsolidujące - krótkoterminowe papiery wartościowe 4
Elementy konsolidujące - długoterminowe papiery wartościowe 5
Elementy konsolidujące - pożyczki 6
Zadłużenie instytucji rządowych szczebla centralnego 7
w tym wobec innych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych 8
Zadłużenie instytucji rządowych szczebla regionalnego 9
w tym wobec innych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych 10
Zadłużenie instytucji samorządowych 11
w tym wobec innych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych 12
Zadłużenie funduszy ubezpieczeń społecznych 13
w tym wobec innych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych 14
Pozycje uzupełniające
Zadłużenie jednostek pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych wobec instytucji rządowych szczebla centralnego 15
Zadłużenie jednostek pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych wobec instytucji rządowych szczebla regionalnego 16
Zadłużenie jednostek pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych wobec instytucji samorządowych 17
Zadłużenie jednostek pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych wobec funduszy ubezpieczeń społecznych 18

ZAŁĄCZNIK  II

DEFINICJE

1. Definicje sektorów i podsektorów

Sektory i podsektory w ESA 95

Publiczne Prywatne krajowe Pod kontrolą zagraniczną
Gospodarka ogółem S.1
Przedsiębiorstwa S.11 S.11001 S.11002 S.11003
Instytucje finansowe S.12
Bank centralny S.121
Pozostałe monetarne instytucje finansowe S.122 S.12201 S.12202 S.12203
Pozostałe instytucje pośrednictwa finansowego,

z wyjątkiem instytucji ubezpieczeniowych i funduszy

emerytalnych

S.123 S.12301 S.12302 S.12303
Pomocnicze instytucje finansowe S.124 S.12401 S.12402 S.12403
Instytucje ubezpieczeniowe i fundusze emerytalne S.125 S.12501 S.12502 S.12503
Instytucje rządowe i samorządowe S.13
Instytucje rządowe szczebla centralnego S.1311
Instytucje rządowe szczebla regionalnego S.1312
Instytucje samorządowe S.1313
Fundusze ubezpieczeń społecznych S.1314
Gospodarstwa domowe S.14
Instytucje niekomercyjne działające na rzecz gospodarstw domowych S.15
Zagranica S.2
Unia Europejska S.21
Państwa członkowskie UE S.211
Instytucje UE S.212
Państwa trzecie i organizacje międzynarodowe S.22

2. Definicje kategorii(1)

Tabela 1A:

1. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) [1A.1] to wierzytelności netto (+)/zadłużenie netto (-) (B.9) sektora S.13.

2. Przychody ogółem [1A.2] to przychody bieżące ogółem [1A.3] plus dochody kapitałowe ogółem [1A.4].

3. Przychody bieżące ogółem [1A.3] to przychody bieżące ogółem [1A.11].

4. Dochody kapitałowe ogółem [1A.4] to dochody kapitałowe ogółem [1A.33].

5. Wydatki ogółem [1A.5] to wydatki bieżące ogółem [1A.6] plus wydatki inwestycyjne ogółem [1A.7].

6. Wydatki bieżące ogółem [1A.6] to wydatki bieżące ogółem [1A.23].

7. Wydatki bieżące ogółem [1A.7] to wydatki bieżące ogółem [1A.35].

8. Deficyt pierwotny (-) lub nadwyżka pierwotna (+) [1A.8] to deficyt (-) lub nadwyżka (+) [1A.9] plus odsetki do zapłaty [1A.10].

9. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) [1A.9] to deficyt (-) lub nadwyżka (+) [1A.1].

10. Odsetki do zapłaty [1A.10] to odsetki do zapłaty [1A.28].

11. Przychody bieżące ogółem [1A.11] to podatki bezpośrednie [1A.12] plus podatki pośrednie [1A.15], plus składki na ubezpieczenie społeczne [1A.17], plus pozostałe przychody bieżące [1A.20], plus sprzedaż [1A.22].

12. Podatki bezpośrednie [1A.12] to podatki od dochodów, majątku itp. (D.5) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13.

13. Podatki bezpośrednie (w tym od przedsiębiorstw) [1A.13] to podatki od dochodów, majątku itp. (D.5) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13 i po stronie rozchodów sektora S.11 oraz S.12.

14. Podatki bezpośrednie (w tym od gospodarstw domowych) [1A.14] to podatki od dochodów, majątku itp. (D.5) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13 i po stronie rozchodów sektora S.14.

15. Podatki pośrednie [1A.15] to podatki od produkcji i przywozu (D.2) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13.

16. Podatki pośrednie (w tym podatek VAT) [1A.16] to podatki typu podatku od towarów i usług (VAT) (D.211) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13.

17. Składki na ubezpieczenie społeczne [1A.17] to składki na ubezpieczenie społeczne (D.61) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13.

18. Składki na ubezpieczenie społeczne (w tym faktyczne składki na ubezpieczenie społeczne pracodawców) [1A.18] to faktyczne składki na ubezpieczenie społeczne pracodawców (D.6111) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13.

19. Składki na ubezpieczenie społeczne (w tym składki na ubezpieczenie społeczne pracowników) [1A.19] to składki na ubezpieczenie społeczne pracowników (D.6112) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13.

20. Pozostałe przychody bieżące [1A.20] to dochody z tytułu własności (D.4) plus odszkodowania z tytułu ubezpieczenia innego niż na życie (D.72), plus bieżąca współpraca międzynarodowa (D.74), plus różne transfery bieżące (D.75) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13, z wyjątkiem przychodów sektora S.13 z tytułu odsetek (D.41), które są także rozchodami sektora S.13, plus wpływy z pozostałych subsydiów produkcyjnych (D.39), które są rozchodami sektora S.13.

21. Pozostałe przychody bieżące (w tym odsetki otrzymane) [1A.21] to odsetki (D.41) rejestrowane po stronie przy-chodów sektora S.13 oraz po stronie rozchodów wszystkich sektorów, z wyjątkiem sektora S.13.

22. Sprzedaż [1A.22] to produkcja globalna rynkowa (P.11) plus produkcja globalna na ostateczne wykorzystanie na własne cele (P.12), plus płatności na pozostałą produkcję globalną nierynkową (P.131) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13.

23. Wydatki bieżące ogółem [1A.23] to transfery bieżące [1A.24] plus odsetki do zapłaty [1A.28], plus wynagrodzenia pracownicze [1A.29], plus spożycie pośrednie [1A.31].

24. Transfery bieżące [1A.24] to płatności społeczne [1A.25] plus subsydia do zapłaty [1A.26], plus pozostałe transfery bieżące do zapłaty [1A.27].

25. Płatności społeczne [1A.25] to świadczenia społeczne inne niż rzeczowe transfery socjalne (D.62) plus rzeczowe transfery socjalne związane z wydatkami poniesionymi na produkty dostarczane gospodarstwom domowym za pośrednictwem producentów rynkowych (D.6311 + D.63121 + D.63131) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13, plus różne transfery bieżące (D.75) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13 oraz po stronie przychodów sektora S.15.

26. Subsydia do zapłaty [1A.26] to subsydia (D.3) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13.

27. Pozostałe transfery bieżące do zapłaty [1A.27] to podatki od dochodów, majątku itp. (D.5) plus pozostałe podatki od produkcji (D.29), plus dochody z tytułu własności (D.4) poza odsetkami (D.41), plus składki ubezpieczeniowe netto na ubezpieczenia inne niż na życie (D.71), plus bieżąca współpraca międzynarodowa (D.74) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13, plus różne transfery bieżące (D.75) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13 oraz po stronie przychodów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.15.

28. Odsetki do zapłaty [1A.28] to odsetki (D.41) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13 oraz po stronie przychodów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

29. Wynagrodzenia pracownicze [1A.29] to wynagrodzenia pracownicze (D.1) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13.

30. Wynagrodzenia pracownicze (w tym płace i inne koszty związane z zatrudnieniem) [1A.30] to płace i inne koszty związane z zatrudnieniem (D.11) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13.

31. Spożycie pośrednie [1A.31] to spożycie pośrednie (P.2) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13.

32. Oszczędności brutto [1A.32] to przychody bieżące ogółem [1A.11] minus wydatki bieżące ogółem [1A.23].

33. Dochody kapitałowe ogółem [1A.33] to transfery kapitałowe otrzymane (D.9) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz rejestrowane jako transfery kapitałowe do zapłaty przez wszystkie sektory z wyjątkiem sektora S.13.

34. Dochody kapitałowe ogółem (w tym podatki od kapitału) [1A.34] to podatki od kapitału (D.91) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.

35. Wydatki inwestycyjne ogółem [1A.35] to inwestycje [1A.36] plus pozostałe rodzaje nabycia netto aktywów niefinansowych [1A.37], plus transfery kapitałowe do zapłaty [1A.38].

36. Inwestycje [1A.36] to środki trwałe brutto (P.51) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13.

37. Pozostałe rodzaje nabycia netto aktywów niefinansowych [1A.37] to zmiany zapasów (P.52) plus nabycie netto aktywów o wyjątkowej wartości (P.53), plus nabycie netto niefinansowych aktywów niewytworzonych (K.2) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13.

38. Dochody kapitałowe do zapłaty [1A.38] to transfery kapitałowe do zapłaty (D.9) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz rejestrowane jako transfery kapitałowe otrzymane przez wszystkie sektory z wyjątkiem sektora S.13.

39. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) [1A.39] to deficyt (-) lub nadwyżka (+) [1A.1], a także deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych szczebla centralnego [1A.40] plus deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych szczebla regionalnego [1A.41], plus deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji samorządowych [1A.42], plus deficyt (-) lub nadwyżka (+) funduszy ubezpieczeń społecznych [1A.43].

40. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych szczebla centralnego [1A.40] to wierzytelności netto (+)/zadłużenie netto (-) (B.9) sektora S.1311.

41. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji rządowych szczebla regionalnego [1A.41] to wierzytelności netto (+)/zadłużenie netto (-) (B.9) sektora S.1312.

42. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) instytucji samorządowych [1A.42] to wierzytelności netto (+)/zadłużenie netto (-) (B.9) sektora S.1313.

43. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) funduszy ubezpieczeń społecznych [1A.43] to wierzytelności netto (+)/zadłużenie netto (-) (B.9) sektora S.1314.

44. Faktyczne składki na ubezpieczenie społeczne [1A.44] to faktyczne składki na ubezpieczenie społeczne (D.611) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13.

45. Świadczenia socjalne inne niż rzeczowe transfery socjalne [1A.45] to świadczenia socjalne inne niż rzeczowe transfery socjalne (D.62) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13.

Tabela 1B:

1. Wpłaty państwa członkowskiego do budżetu UE [1B.1] to podatki pośrednie otrzymane przez budżet UE plus wpłaty instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.4] z tytułu bieżącej współpracy międzynarodowej (D.74), plus różne transfery bieżące (D.75) instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.5], plus transfery kapitałowe (D.9) instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.7].

2. Podatki pośrednie otrzymane przez budżet UE [1B.2] to podatki od produkcji i przywozu (D.2) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.212.

3. Podatki pośrednie otrzymane przez budżet UE (w tym podatek VAT otrzymany przez budżet UE) [1B.3] to podatki typu podatku od towarów i usług (D.211) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.212.

4. Wpłaty instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE z tytułu bieżącej współpracy międzynarodowej [1B.4] to bieżąca współpraca międzynarodowa (D.74) rejestrowana po stronie przychodów sektora S.212 oraz po stronie rozchodów sektora S.13.

5. Różne transfery bieżące instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.5] to różne transfery bieżące (D.75) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.212 oraz po stronie rozchodów sektora S.13.

6. Różne transfery bieżące instytucji rządowych i samorządowych do budżetu Hue (w tym czwarta część środków własnych UE) [1B.6] to czwarta część środków własnych określona na podstawie produktu narodowego brutto (PNB) (ESA 95 - par. 4.138) rejestrowana w pozycji różne transfery bieżące (D.75) po stronie przychodów sektora S.212 oraz po stronie rozchodów sektora S.13.

7. Transfery kapitałowe instytucji rządowych i samorządowych do budżetu UE [1B.7] to transfery kapitałowe do zapłaty (D.9) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz rejestrowane jako transfer kapitałowy otrzymany przez sektor S.212.

8. Wydatki UE w państwie członkowskim [1B.8] to subsydia (D.3) płacone przez budżet UE [1B.9] plus inne transfery bieżące (D.7) z budżetu UE na rzecz instytucji rządowych i samorządowych [1B.10], plus inne transfery bieżące (D.7) z budżetu UE na rzecz jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.11], plus transfery kapitałowe (D.9) z budżetu UE na rzecz instytucji rządowych i samorządowych [1B.12], plus transfery kapitałowe (D.9) z budżetu UE na rzecz jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.13].

9. Subsydia z budżetu UE [1B.9] to subsydia (D.3) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.212.

10. Transfery bieżące z budżetu UE na rzecz instytucji rządowych i samorządowych [1B.10] to bieżąca współpraca międzynarodowa (D.74) plus różne transfery bieżące (D.75) rejestrowane po stronie przychodów sektora S.13 oraz po stronie rozchodów sektora S.212.

11. Transfery bieżące z budżetu UE na rzecz jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.11] to różne transfery bieżące (D.75) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.212 oraz po stronie przychodów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

12. Transfery kapitałowe z budżetu UE na rzecz instytucji rządowych i samorządowych [1B.12] to transfery kapitałowe otrzymane (D.9) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów sektora S.212.

13. Transfery kapitałowe z budżetu UE na rzecz jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych [1B.13] to transfery kapitałowe do zapłaty (D.9) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.212 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

14. Wpływy netto z budżetu UE [1B.14] to wpływy netto instytucji rządowych i samorządowych z budżetu UE plus wpływy netto jednostek spoza sektora instytucji rządowych i samorządowych z budżetu UE.

15. Koszty pozyskania środków własnych [1B.15] to ta część globalnej produkcji rynkowej (P.11) rejestrowanej po stronie przychodów sektora S.13, która stanowi ponoszone przez budżet UE koszty pozyskania środków własnych.

Tabela 1C:

1. Wydatki na spożycie ostateczne [1C.1] to wydatki na spożycie ostateczne (P.3) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13.

2. Wydatki na spożycie indywidualne [1C.2] to wydatki na spożycie indywidualne (P.31) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13.

3. Wydatki na spożycie ogólnospołeczne [1C.3] to wydatki na spożycie ogólnospołeczne (P.32) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13.

4. Wynagrodzenia pracownicze [1C.4] odpowiadają kategorii [1A.29].

5. Spożycie pośrednie [1C.5] odpowiada kategorii [1A.31].

6. Rzeczowe transfery socjalne dostarczane za pośrednictwem producentów rynkowych [1C.6] to rzeczowe transfery socjalne związane z wydatkami poniesionymi na produkty dostarczane gospodarstwom domowym za pośrednictwem producentów rynkowych (D.6311 + D.63121 + D.63131) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13.

7. Zużycie środków trwałych [1C.7] to zużycie środków trwałych (K.1) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.

8. Podatki zapłacone od produkcji minus otrzymywane subsydia [1C.8] to płatności z tytułu pozostałych podatków od produkcji (D.29) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13 minus pozostałe subsydia produkcyjne otrzymane (D.39) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13.

9. Nadwyżka operacyjna netto [1C.9] to nadwyżka operacyjna - z wyłączeniem (B.2n) sektora S.13.

10. Sprzedaż [1C.10] odpowiada kategorii [1A.22].

11. Wydatki na spożycie ostateczne w cenach roku poprzedniego [1C.11] to zmiana wydatków na spożycie ostateczne (P.3) względem analogicznego okresu roku poprzedniego, rejestrowana po stronie rozchodów sektora S.13, w cenach roku poprzedniego.

12. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) [1C.12] to deficyt (-) lub nadwyżka (+) [1A.1].

13. Odsetki do zapłaty [1C.13] to odsetki do zapłaty [1A.10].

14. Odsetki obejmujące rozliczenia z tytułu swapów kontraktów FRA [1C.14] to odsetki z procedury EDP (procedury nadmiernego deficytu) (EDP D.41) rejestrowane po stronie rozchodów sektora S.13 oraz po stronie przychodów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

15. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) z procedury EDP [1C.15] to wierzytelności netto (+)/zadłużenie netto (-) z procedury EDP (EDP B.9) sektora S.13.

16. Przychody ze sprzedaży licencji na telefonię UMTS (Universal Mobile Telecommunication Systems) [1C.16] to przychody ze sprzedaży licencji na systemy telefonii komórkowej trzeciej generacji rejestrowane jako sprzedaż aktywów niefinansowych zgodnie z decyzją Eurostatu w sprawie przyznawania licencji na systemy telefonii komórkowej.

17. Zadłużenie [1C.17] to zadłużenie w rozumieniu postanowień rozporządzenia (WE) nr 479/2009.

18. Produkt krajowy brutto (PKB) w cenach bieżących [1C.18] to PKB (B.1 * g) w cenach rynkowych.

19. PKB w cenach roku poprzedniego [1C.19] to zmiana PKB względem analogicznego okresu roku poprzedniego (B.1 * g) w cenach roku poprzedniego.

20. Inwestycje instytucji rządowych i samorządowych w cenach roku poprzedniego [1C.20] to zmiana środków trwałych brutto względem analogicznego okresu roku poprzedniego (P.51) rejestrowana w pozycji zmian aktywów sektora S.13 w cenach stałych.

Tabela 2A:

1. Deficyt (-) lub nadwyżka (+) [2A.1] odpowiada kategorii [1A.1].

2. Dostosowanie rachunków finansowych i niefinansowych [2A.2] to deficyt (-) lub nadwyżka (+) [2A.1] minus transakcje netto na aktywach i pasywach finansowych [2A.3].

3. Transakcje netto na aktywach i pasywach finansowych [2A.3] to transakcje netto z tytułu nabycia aktywów finansowych [2A.4] minus transakcje netto z tytułu zaciągnięcia zobowiązań [2A.15].

4. Transakcje na aktywach finansowych (skonsolidowane) [2A.4] to transakcje na gotówce i depozytach (F.2) [2A.5] plus transakcje na papierach wartościowych innych niż akcje (F.33) [2A.6], plus transakcje na instrumentach pochodnych (F.34) [2A.7], plus transakcje na pożyczkach (F.4) [2A.8], plus transakcje na akcjach i innych udziałach kapitałowych (F.5) [2A.9], plus transakcje na pozostałych aktywach finansowych [2A.13] rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

5. Transakcje na gotówce i depozytach (aktywa) [2A.5] to nabycia netto gotówki i depozytów (F.2) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

6. Transakcje na papierach wartościowych innych niż akcje - krótko- i długoterminowych papierach wartościowych (aktywa) [2A.6] to nabycie netto papierów wartościowych innych niż akcje z wyłączeniem instrumentów pochodnych (F.33) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

7. Transakcje na instrumentach pochodnych (aktywa) [2A.7] to płatności netto z tytułu instrumentów pochodnych (F.34) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

8. Transakcje na pożyczkach (aktywa) [2A.8] to nowe pożyczki (F.4) udzielane przez sektor instytucji rządowych i samorządowych, po potrąceniu spłat otrzymywanych przez ten sektor, rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

9. Transakcje na akcjach i innych udziałach kapitałowych (aktywa) [2A.9] to nabycia netto akcji i innych udziałów kapitałowych (F.5) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13.

10. Prywatyzacje (netto) [2A.10] to transakcje na akcjach i innych udziałach kapitałowych (F.5) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.11 lub S.12 przeprowadzane w procesie pozbywania się lub przejmowania kontroli (ESA 95 - par. 2.26)(2) nad jednostką będącą dłużnikiem przez sektor S.13; transakcje takie mogą być przeprowadzane przez sektor S.13 bezpośrednio z jednostką będącą dłużnikiem lub też z inną jednostką będącą wierzycielem.

11. Zasilenia kapitałowe (netto) [2A.11] to transakcje na akcjach i innych udziałach kapitałowych (F.5) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.11 lub S.12, które nie są przeprowadzane w procesie pozbywania się lub przejmowania kontroli przez sektor S.13 nad jednostką będącą dłużnikiem oraz są przeprowadzane przez sektor S.13 bezpośrednio z jednostką będącą dłużnikiem.

12. Pozostałe [2A.12] to transakcje na akcjach i innych udziałach kapitałowych (F.5) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.11, S.12 lub S.14, które nie są przeprowadzane w procesie pozbywania się lub przejmowania kontroli przez sektor S.13 nad jednostką będącą dłużnikiem oraz nie są przeprowadzane przez sektor S.13 bezpośrednio z jednostką będącą dłużnikiem, są natomiast przeprowadzane z inną jednostką będącą wierzycielem.

13. Transakcje na pozostałych aktywach finansowych [2A.13] to nabycia netto złota monetarnego i specjalnych praw ciągnienia (F.1) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 plus nabycia netto rezerw techniczno-ubezpieczeniowych (F.6) plus pozostałych należności (F.7) rejestrowane w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

14. Transakcje na pozostałych aktywach finansowych (w tym naliczone, ale niezapłacone podatki i składki na ubezpieczenie społeczne) [2A.14] to część pozostałych należności (F.7 aktywa) odnosząca się do podatków i składek na ubezpieczenie społeczne rejestrowanych w pozycji D.2, D.5, D.6 oraz D.91 pomniejszona o kwotę faktycznie zebranych podatków, rejestrowana w pozycji zmian aktywów sektora S.13 oraz w pozycji zmian pasywów i wartości netto wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

15. Transakcje na pasywach (skonsolidowane) [2A.15] to transakcje na gotówce i depozytach (F.2) [2A.16] plus trans-akcje na krótkoterminowych papierach wartościowych innych niż akcje, z wyłączeniem instrumentów pochodnych (F.331) [2A.17], plus transakcje na długoterminowych papierach wartościowych innych niż akcje, z wyłączeniem instrumentów pochodnych (F.332) [2A.18], plus transakcje na instrumentach pochodnych (F.34) [2A.19], plus transakcje na pożyczkach (F.4) [2A.20], plus transakcje na pozostałych pasywach [2A.22] rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

16. Transakcje na gotówce i depozytach (pasywa) [2A.16] to nabycia netto gotówki i depozytów (F.2) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

17. Transakcje na papierach wartościowych innych niż akcje - krótkoterminowych papierach wartościowych (pasywa) [2A.17] to nabycia netto krótkoterminowych papierów wartościowych innych niż akcje, z wyłączeniem instrumentów pochodnych (F.331), z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie, rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

18. Transakcje na papierach wartościowych innych niż akcje - długoterminowych papierach wartościowych (pasywa) [2A.18] to nabycia netto długoterminowych papierów wartościowych innych niż akcje, z wyłączeniem instrumentów pochodnych (F.332), z terminem pierwotnym powyżej jednego roku, rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

19. Transakcje na instrumentach pochodnych (pasywa) [2A.19] to przychody netto z tytułu instrumentów pochodnych (F.34) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

20. Transakcje na pożyczkach (pasywa) [2A.20] to nowe pożyczki (F.4) pomniejszone o spłaty pożyczek istniejących, rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

21. Transakcje na pożyczkach (w tym pożyczki z banku centralnego) [2A.21] to transakcje na pożyczkach (F.4) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów sektora S.121.

22. Transakcje na pozostałych pasywach [2A.22] to zaciągnięte zobowiązania netto z tytułu rezerwy techniczno-ubezpieczeniowej (F.6) plus pozostałe należności/zobowiązania (F.7) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.13.

23. Transakcje na instrumentach dłużnych (skonsolidowane) [2A.23] to zaciągnięcie netto zobowiązań w gotówce i depozytach (F.2) [2A.16] plus papierach wartościowych innych niż akcje, z wyłączeniem instrumentów pochodnych [2A.17 oraz 2A.18] (F.33) oraz pożyczkach (F.4) [2A.20]. Są to także potrzeby kredytowe określone przez sektor instytucji rządowych i samorządowych.

24. Transakcje na długoterminowych instrumentach dłużnych [2A.24] to zaciągnięcie netto zobowiązań z tytułu instrumentów dłużnych [2A.23] z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie.

25. Transakcje na zadłużeniu denominowanym w walucie krajowej [2A.25] to zaciągnięcie netto zobowiązań z tytułu instrumentów dłużnych [2A.23] denominowanych w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym państwa członkowskiego.

26. Transakcje na zadłużeniu denominowanym w walucie obcej będącej walutą uczestniczącego państwa członkowskiego [2A.26] to zaciągnięcie netto zobowiązań w instrumentach dłużnych [2A.23] denominowanych w ECU, instrumentach dłużnych denominowanych w euro przed przyjęciem euro przez państwo członkowskie oraz instrumentach dłużnych denominowanych w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym państwa członkowskiego, zanim stało się ono uczestniczącym państwem członkowskim. Pozycja ta nie obejmuje waluty krajowej [2A.25].

27. Transakcje na zadłużeniu denominowanym w walucie obcej będącej walutą nieuczestniczącego państwa członkowskiego [2A.27] to zaciągnięcie zobowiązań netto z tytułu instrumentów dłużnych [2A.23] niewymienionych w kategoriach [2A.25] lub [2A.26].

28. Pozostałe przepływy [2A.28] to wpływ wyceny na zadłużenie [2A.29] plus pozostałe zmiany wielkości zadłużenia [2A.32].

29. Wpływ wyceny na zadłużenie [2A.29] to zyski i straty z tytułu posiadanych środków walutowych [2A.30] plus pozostałe efekty wyceny - wartość nominalna [2A.31].

30. Zyski i straty z tytułu posiadanych środków walutowych [2A.30] to nominalne zyski/straty (K.11) z tytułu zadłużenia [3A.1] wpływające na zmianę jego wielkości po przeliczeniu na walutę krajową w związku z różnicami kursowymi.

31. Pozostałe efekty wyceny - wartość nominalna [2A.31] to zmiana wielkości zadłużenia [2A.33] minus transakcje na instrumentach dłużnych (skonsolidowane) [2A.23] minus zyski i straty z posiadanych środków walutowych [2A.30], minus pozostałe zmiany wielkości zadłużenia [2A.32].

32. Pozostałe zmiany wielkości zadłużenia [2A.32] to pozostałe zmiany wartości (K.7, K.8, K.10 oraz K.12) pasywów zaliczanych do kategorii "gotówka i depozyty" (AF.2), "papiery wartościowe inne niż akcje z wyłączeniem instrumentów pochodnych" (AF.33) lub "pożyczki" (AF.4), niestanowiących aktywów sektora S.13.

33. Zmiana wielkości zadłużenia [2A.33] to zadłużenie [3A.1] w roku t minus zadłużenie [3A.1] w roku t-1.

Tabela 2B:

1. Transakcje na instrumentach dłużnych - nieskonsolidowane [2B.1] to transakcje na gotówce i depozytach (pasywa) - nieskonsolidowane [2B.2] plus transakcje na krótkoterminowych papierach wartościowych (pasywa) - nieskonsolidowane [2B.3], plus transakcje na długoterminowych papierach wartościowych (pasywa) - nieskonsolidowane [2B.4], plus transakcje na pożyczkach od banku centralnego [2B.5], plus transakcje na pozostałych pożyczkach (pasywa) - nieskonsolidowane [2B.6].

2. Transakcje na gotówce i depozytach (pasywa) - nieskonsolidowane [2B.2] to transakcje na gotówce i depozytach (F.2) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.

3. Transakcje na krótkoterminowych papierach wartościowych (pasywa) - nieskonsolidowane [2B.3] to transakcje na papierach wartościowych innych niż akcje, z wyłączeniem instrumentów pochodnych (F.33), z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie, rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.

4. Transakcje na długoterminowych papierach wartościowych (pasywa) - nieskonsolidowane [2B.4] to transakcje na papierach wartościowych innych niż akcje, z wyłączeniem instrumentów pochodnych (F.33), z terminem pierwotnym powyżej jednego roku, rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13.

5. Transakcje na pożyczkach z banku centralnego [2B.5] to transakcje na pożyczkach (F.4) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów sektora S.121.

6. Transakcje na pozostałych pożyczkach (pasywa) - nieskonsolidowane [2B.6] to transakcje na pożyczkach (F.4) rejestrowane w pozycji zmian pasywów i wartości netto sektora S.13 oraz w pozycji zmian aktywów wszystkich sektorów z wyjątkiem sektora S.121.

7. Transakcje konsolidujące [2B.7] to transakcje na zadłużeniu (nieskonsolidowane) [2B.1] minus transakcje na instrumentach dłużnych (skonsolidowane) [2A.23].

8. Transakcje konsolidujące - gotówka i depozyty [2B.8] to transakcje na gotówce i depozytach (pasywa) - nieskonsolidowane [2B.2] minus skonsolidowane transakcje na gotówce i depozytach (pasywa) [2A.16].

9. Transakcje konsolidujące - krótkoterminowe papiery wartościowe [2B.9] to transakcje na krótkoterminowych papierach wartościowych (pasywa) - nieskonsolidowane [2B.3] minus skonsolidowane transakcje na papierach wartościowych innych niż akcje - krótkoterminowych papierach wartościowych (pasywa) [2A.17].

10. Transakcje konsolidujące - długoterminowe papiery wartościowe [2B.10] to transakcje na długoterminowych papierach wartościowych (pasywa) - nieskonsolidowane [2B.4] minus skonsolidowane transakcje na papierach wartościowych innych niż akcje - długoterminowych papierach wartościowych (pasywa) [2A.18].

11. Transakcje konsolidujące - pożyczki [2B.11] to transakcje na pozostałych pożyczkach (pasywa) - nieskonsolidowane [2B.6] minus (skonsolidowane transakcje na pożyczkach (pasywa) [2A.20] minus skonsolidowane transakcje na pożyczkach w tym pożyczkach z banku centralnego [2A.21]).

Tabela 3A:

1. Zadłużenie [3A.1] równe jest zadłużeniu [1C.17].

2. Zadłużenie - gotówka i depozyty (pasywa) [3A.2] to część zadłużenia [3A.1] z tytułu gotówki i depozytów (AF.2).

3. Zadłużenie - krótkoterminowe papiery wartościowe (pasywa) [3A.3] to część zadłużenia [3A.1] z tytułu papierów wartościowych innych niż akcje, z wyłączeniem instrumentów pochodnych (AF.33), z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie.

4. Zadłużenie - długoterminowe papiery wartościowe (pasywa) [3A.4] to część zadłużenia [3A.1] z tytułu papierów wartościowych innych niż akcje, z wyłączeniem instrumentów pochodnych (AF.33), z terminem pierwotnym powyżej jednego roku.

5. Zadłużenie - pożyczki z banku centralnego (pasywa) [3A.5] to część zadłużenia [3A.1] z tytułu pożyczek (AF.4) stanowiąca aktywo sektora S.121.

6. Zadłużenie - pozostałe pożyczki (pasywa) [3A.6] to część zadłużenia [3A.1] z tytułu pożyczek (AF.4) niestanowiąca aktywa sektora S.121.

7. Zadłużenie wobec rezydentów państwa członkowskiego [3A.7] to zadłużenie wobec banku centralnego [3A.8] plus zadłużenie wobec pozostałych monetarnych instytucji finansowych [3A.9], plus zadłużenie wobec pozostałych instytucji finansowych [3A.10], plus zadłużenie wobec pozostałych rezydentów państwa członkowskiego [3A.11].

8. Zadłużenie wobec banku centralnego [3A.8] to część zadłużenia [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.121.

9. Zadłużenie wobec pozostałych monetarnych instytucji finansowych [3A.9] to część zadłużenia [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.122.

10. Zadłużenie wobec pozostałych instytucji finansowych [3A.10] to część zadłużenia [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.123, S.124 lub S.125.

11. Zadłużenie wobec pozostałych rezydentów państwa członkowskiego [3A.11] to część zadłużenia [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.11, S.14 lub S.15.

12. Zadłużenie wobec nierezydentów państwa członkowskiego [3A.12] to część zadłużenia [3A.1] stanowiąca aktywo sektora S.2.

13. Zadłużenie denominowane w walucie krajowej [3A.13] to część zadłużenia [3A.1] denominowana w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym państwa członkowskiego.

14. Zadłużenie denominowane w walucie obcej będącej walutą uczestniczącego państwa członkowskiego [3A.14] - zanim państwo członkowskie stało się uczestniczącym państwem członkowskim - to część zadłużenia [3A.1] denominowana w walucie będącej prawnym środkiem płatniczym jednego z uczestniczących państw członkowskich (z wyjątkiem waluty krajowej [3A.13]) plus zadłużenie w ECU lub euro.

15. Zadłużenie denominowane w walucie obcej będącej walutą nieuczestniczącego państwa członkowskiego [3A.15] to część zadłużenia [3A.1] nieuwzględniona w pozycji [3A.13] lub [3A.14].

16. Zadłużenie krótkoterminowe [3A.16] to część zadłużenia [3A.1] z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie.

17. Zadłużenie długoterminowe [3A.17] to część zadłużenia [3A.1] z terminem pierwotnym powyżej jednego roku.

18. Zadłużenie długoterminowe (w tym z oprocentowaniem zmiennym) [3A.18] to część zadłużenia długoterminowego [3A.17] z oprocentowaniem zmiennym.

19. Zadłużenie z terminem wymagalności do jednego roku włącznie [3A.19] to część zadłużenia [3A.1], dla której okres do terminu spłaty wynosi jeden rok lub mniej.

20. Zadłużenie z terminem wymagalności powyżej jednego roku do pięciu lat włącznie [3A.20] to część zadłużenia [3A.1], dla której okres do terminu spłaty jest dłuższy niż rok, ale nie dłuższy niż pięć lat.

21. Zadłużenie z terminem wymagalności powyżej jednego roku do pięciu lat włącznie (w tym z oprocentowaniem zmiennym) [3A.21] to część zadłużenia [3A.1] z oprocentowaniem zmiennym, dla której okres do terminu spłaty jest dłuższy niż jeden rok, ale nie dłuższy niż pięć lat [3A.20].

22. Zadłużenie z terminem wymagalności powyżej pięciu lat [3A.22] to część zadłużenia [3A.1], dla której okres do terminu spłaty jest dłuższy niż pięć lat.

23. Zadłużenie z terminem wymagalności powyżej pięciu lat (w tym z oprocentowaniem zmiennym) [3A.23] to część zadłużenia [3A.1] z oprocentowaniem zmiennym, dla której okres do terminu spłaty jest dłuższy niż pięć lat [3A.22].

24. Udział instytucji rządowych szczebla centralnego w zadłużeniu [3A.24] to zobowiązania podsektora S.1311, które nie stanowią aktywów podsektora S.1311, minus aktywa sektora S.1311 stanowiące pasywa sektora S.13 (z wyłączeniem podsektora S.1311) [3B.15].

25. Udział podsektora instytucji rządowych szczebla regionalnego w zadłużeniu [3A.25] to pasywa podsektora S.1312, które nie stanowią aktywów podsektora S.1312, minus aktywa podsektora S.1312 stanowiące pasywa sektora S.13 (z wyłączeniem podsektora S.1312) [3B.16].

26. Udział podsektora instytucji samorządowych w zadłużeniu [3A.26] to pasywa podsektora S.1313, które nie stanowią aktywów podsektora S.1313, minus aktywa podsektora S.1313 stanowiące pasywa sektora S.13 (z wyłączeniem podsektora S.1313) [3B.17].

27. Udział funduszy ubezpieczeń społecznych w zadłużeniu [3A.27] to pasywa podsektora S.1314, które nie stanowią aktywów podsektora S.1314, minus aktywa podsektora S.1314 stanowiące pasywa sektora S.13 (z wyłączeniem podsektora S.1314) [3B.18].

28. Średni termin wymagalności zadłużenia [3A.28] to średni okres, jaki pozostaje do terminu spłaty, ważony bieżącą wartością zadłużenia, wyrażony w latach.

29. Zadłużenie - obligacje zerokuponowe [3A.29] to część zadłużenia [3A.1] w formie obligacji zerokuponowych, tj. obligacji bez płatności kuponowych, których oprocentowanie równe jest różnicy pomiędzy ceną wykupu a ceną emisji.

Tabela 3B:

1. Zadłużenie (nieskonsolidowane) [3B.1] to zobowiązania sektora S.13, w tym również aktywa sektora S.13 z tytułu tych samych instrumentów co zadłużenie [3A.1].

2. Elementy konsolidujące [3B.2] to zobowiązania sektora S.13, które są równocześnie aktywami sektora S.13 z tytułu tych samych instrumentów co zadłużenie [3A.1].

3. Elementy konsolidujące - gotówka i depozyty [3B.3] to część elementów konsolidujących [3B.2] wyrażonych w instrumencie "gotówka i depozyty" (F.2).

4. Elementy konsolidujące - krótkoterminowe papiery wartościowe [3B.4] to część elementów konsolidujących [3B.2] wyrażonych w instrumencie "papiery wartościowe inne niż akcje, z wyłączeniem instrumentów pochodnych" (F.33), z terminem pierwotnym do jednego roku włącznie.

5. Elementy konsolidujące - długoterminowe papiery wartościowe [3B.5] to część elementów konsolidujących [3B.2] wyrażonych w instrumencie "papiery wartościowe inne niż akcje z wyłączeniem instrumentów pochodnych" (F.33), z terminem pierwotnym powyżej jednego roku.

6. Elementy konsolidujące - pożyczki [3B.6] to część elementów konsolidujących [3B.2] wyrażonych w instrumencie "pożyczki" (F.4).

7. Zadłużenie instytucji rządowych szczebla centralnego [3B.7] to zobowiązania podsektora S.1311 niebędące aktywami podsektora S.1311, z tytułu tych samych instrumentów co zadłużenie [3A.1].

8. Zadłużenie instytucji rządowych szczebla centralnego (w tym wobec innych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych) [3B.8] to zobowiązania podsektora S.1311, stanowiące aktywa podsektorów S.1312, S.1313 lub S.1314, z tytułu tych samych instrumentów co zadłużenie [3A.1].

9. Zadłużenie instytucji rządowych szczebla regionalnego [3B.9] to zobowiązania podsektora S.1312, niebędące aktywami podsektora S.1312, z tytułu tych samych instrumentów co zadłużenie [3A.1].

10. Zadłużenie instytucji rządowych szczebla regionalnego (w tym wobec innych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych) [3B.10] to zobowiązania podsektora S.1312, stanowiące aktywa podsektora S.1311, S.1313 lub S.1314, z tytułu tych samych instrumentów co zadłużenie [3A.1].

11. Zadłużenie instytucji samorządowych [3B.11] to zobowiązania podsektora S.1313, niebędące aktywami podsektora S.1313, z tytułu tych samych instrumentów co zadłużenie [3A.1].

12. Zadłużenie instytucji samorządowych (w tym wobec innych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych) [3B.12] to zobowiązania podsektora S.1313, stanowiące aktywa podsektorów S.1311, S.1312 lub S.1314, z tytułu tych samych instrumentów co zadłużenie [3A.1].

13. Zadłużenie funduszy ubezpieczeń społecznych [3B.13] to zobowiązania podsektora S.1314, niebędące aktywami podsektora S.1314, z tytułu tych samych instrumentów co zadłużenie [3A.1].

14. Zadłużenie funduszy ubezpieczeń społecznych (w tym wobec innych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych) [3B.14] to zobowiązania podsektora S.1314, stanowiące aktywa podsektorów S.1311, S.1312 lub S.1313, z tytułu tych samych instrumentów co zadłużenie [3A.1].

15. Zadłużenie jednostek pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych wobec instytucji rządowych szczebla centralnego [3B.15] to zobowiązania podsektorów S.1312, S.1313 lub S.1314, stanowiące aktywa podsektora S.1311, z tytułu tych samych instrumentów co zadłużenie [3A.1].

16. Zadłużenie jednostek pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych wobec instytucji rządowych szczebla regionalnego [3B.16] to zobowiązania podsektorów S.1311, S.1313 lub S.1314, stanowiące aktywa podsektora S.1312, z tytułu tych samych instrumentów co zadłużenie [3A.1].

17. Zadłużenie jednostek pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych wobec instytucji samorządowych [3B.17] to zobowiązania podsektorów S.1311, S.1312 lub S.1314, stanowiące aktywa podsektora S.1313, z tytułu tych samych instrumentów co zadłużenie [3A.1].

18. Zadłużenie jednostek pozostałych podsektorów sektora instytucji rządowych i samorządowych wobec funduszy ubezpieczeń społecznych [3B.18] to zobowiązania podsektorów S.1311, S.1312 lub S.1313, stanowiące aktywa podsektora S.1314, z tytułu tych samych instrumentów co zadłużenie [3A.1].

______

(1) [x.y] oznacza numer kategorii y w tabeli x.

(2) Co prowadzi do reklasyfikacji jednostki będącej dłużnikiem z podsektora S.11001 lub S.12x01 do podsektora S.11002/3 lub S.12x02/3, lub odwrotnie.

ZAŁĄCZNIK  III

STANDARDY PRZEKAZYWANIA I KODOWANIA INFORMACJI

Przekazując informacje statystyczne drogą elektroniczną, zgodnie z postanowieniami art. 2 i 3, KBC i EBC korzystają z systemu EXDI. Pliki danych koduje się w formacie komunikatu SDMX-EDI (GESMES/TS). Każdy szereg opisuje się, korzystając z określonej poniżej rodziny kluczy ECB_GST1.

Rodzina kluczy ECB_GST1

Numer Nazwa Opis Lista kodów
1 Częstotliwość Częstotliwość przekazywania szeregu czasowego CL_FREQ
2 Obszar odniesienia Alfanumeryczny dwuznakowy kod ISO kraju przekazującego dane lub agregat CL_AREA_EE
3 Wskaźnik korekty Wymiar ten wskazuje, czy szereg czasowy został w jakikolwiek sposób skorygowany, np. odsezonowany i/lub skorygowany o liczbę dni roboczych CL_ADJUSTMENT
4 Sektor rozchodu lub wierzyciela/aktywa Sektor, dla którego kategoria jest rozchodem/zmianą aktywów CL_SECTOR_ESA
5 Pozycja Kategoria szeregu czasowego CL_GOVNT_ITEM_ESA
6 Sektor przychodu lub dłużnika/zobowiązania Sektor, dla którego kategoria jest przychodem/zmianą pasywów i wartości netto CL_SECTOR_ESA
7 Wycena Zastosowana metoda wyceny CL_GOVNT_VALUATION
8 Jednostka szeregu Jednostka przekazywanej kategorii i inne cechy charakterystyczne CL_GOVNT_ST_SUFFIX

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2009.228.25

Rodzaj: Wytyczne
Tytuł: Wytyczne EBC/2009/20 (2009/627/WE) dotyczące statystyki finansowej sektora instytucji rządowych i samorządowych (wersja przekształcona)
Data aktu: 31/07/2009
Data ogłoszenia: 01/09/2009
Data wejścia w życie: 02/09/2009