KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG(1), w szczególności jego art. 5 ust. 1, art. 21 ust. 1 i art. 22 art. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Niezbędne jest ustanowienie załączników II, III i IV do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, ponieważ ich ustanowienie jest warunkiem stosowania rozdziałów II, III i V wymienionego rozporządzenia.
(2) Załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 powinien, dla produktów objętych załącznikiem I do wymienionego rozporządzenia, włączyć najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (NDP) przewidziane na mocy dyrektywy Rady 86/362/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w zbożach i na ich powierzchni(2), dyrektywy Rady 86/363/EWG z dnia 24 lipca 1986 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w środkach spożywczych pochodzenia zwierzęcego i na ich powierzchni(3) oraz dyrektywy Rady 90/642/EWG z dnia 27 listopada 1990 r. w sprawie ustalania najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w niektórych produktach pochodzenia roślinnego, w tym w owocach i warzywach oraz na ich powierzchni (4), z uwzględnieniem kryteriów wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(3) Zgodnie z art. 22 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 załącznik III do wymienionego rozporządzenia ma określić tymczasowe NDP dla substancji czynnych, dla których decyzja w sprawie umieszczenia w załączniku I do dyrektywy Rady 91/414/EWG z dnia 15 lipca 1991 r. dotyczącej wprowadzania do obrotu środków ochrony roślin(5) nie została jeszcze podjęta. Przy określaniu tych NDP należy uwzględnić NDP nadal figurujące w załączniku II do dyrektywy Rady 76/895/EWG(6) i dotychczas niezharmonizowane krajowe NDP. Wymienione NDP muszą spełniać określone wymogi.
(4) Artykuł 16 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 również przewiduje, że załącznik III może zawierać inne kategorie NDP. Obejmują one NDP dla nowych produktów rolniczych włączonych do załącznika I do rozporządzenia, dla których nie ustalono NDP w dyrektywach Rady 86/362/EWG, 86/363/EWG i 90/642/EWG.
(5) Aby odróżnić NDP, o których mowa w motywie 3, od NDP, o których mowa w motywie 4, stosowne jest podzielenie załącznika III na kilka części.
(6) Jeśli chodzi o krajowe NDP zgłoszone przez państwa członkowskie, odnośne państwa członkowskie przekazały informacje wymagane zgodnie z art. 23 rozporządzenia (WE) nr 396/2005. Zgodnie z art. 23 i 24 wymienionego rozporządzenia dla każdej kombinacji upraw i pestycydów wymienione NDP zostały przedstawione Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności, dalej zwanemu "Urzędem". Urząd opublikował uzasadnione opinie(7) dotyczące krajowych NDP dla substancji czynnych niezamieszczonych w załączniku I do dyrektywy 91/414/EWG oraz dotyczące innych, dotychczas niezharmonizowanych NDP, na podstawie których mogą być ustalane tymczasowe NDP, które nie stanowią niedopuszczalnego ryzyka dla konsumentów. W związku z powyższym powinien zostać ustanowiony odpowiedni załącznik III do wymienionego rozporządzenia.
(7) Substancje, dla których ustalono zgodnie z art. 5 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005, że nie są w odniesieniu do nich wymagane NDP, powinny zostać włączone do załącznika IV do wymienionego rozporządzenia. Zgodnie z art. 24 wymienionego rozporządzenia substancje czynne, które mogą zostać włączone do załącznika IV, zostały przedstawione Urzędowi. Urząd opublikował uzasadnioną opinię, na podstawie której substancje czynne mogą zostać włączone do załącznika IV. W związku z powyższym powinien zostać ustanowiony odpowiedni załącznik IV do wymienionego rozporządzenia.
(8) W związku z powyższym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(9) Ponieważ niniejsze rozporządzenie jest ostatnim z rozporządzeń ustanawiających załączniki I, II, III i IV, o którym mowa w art. 50 akapit drugi rozporządzenia (WE) nr 396/2005, oznacza to, że rozdziały II, III i V wymienionego rozporządzenia wejdą w życie sześć miesięcy po opublikowaniu niniejszego rozporządzenia. Należy zatem zapewnić, by NDP zdefiniowane w niniejszym rozporządzeniu stosowały się od tej samej daty.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 29 stycznia 2008 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Markos KYPRIANOU |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 178/2006 (Dz.U. L 29 z 2.2.2006, s. 3).
(2) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, s. 37. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/73/WE (Dz.U. L 329 z 14.12.2007, s. 40).
(3) Dz.U. L 221 z 7.8.1986, s. 43. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/57/WE (Dz.U. L 243 z 18.9.2007, s. 61).
(4) Dz.U. L 350 z 14.12.1990, s. 71. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2007/73/WE.
(5) Dz.U. L 230 z 19.8.1991, s. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/76/WE (Dz.U. L 337 z 21.12.2007, s. 100).
(6) Dz.U. L 340 z 9.12.1976, s. 26. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2007/57/WE.
(7)http://www.efsa.europa.eu
..................................................Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................