(2008/969/WE, Euratom)(Dz.U.UE L z dnia 20 grudnia 2008 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(1),
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 215/2008 z dnia 18 lutego 2008 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do 10. Europejskiego Funduszu Rozwoju(2),
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Komisja, która jest instytucją odpowiedzialną za wykonanie budżetu ogólnego Unii Europejskiej, a także za wszelkie inne środki, którymi zarządzają Wspólnoty z należytym uwzględnieniem zasady należytego zarządzania finansami, ma obowiązek przeciwdziałać nadużyciom finansowym oraz wszelkim innym sprzecznym z prawem działaniom szkodzącym interesom finansowym Wspólnot.
(2) Obowiązującą obecnie decyzję Komisji w sprawie systemu wczesnego ostrzegania (SWO) należy zastąpić niniejszą decyzję w następstwie zmian do art. 93-96 rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich ("rozporządzenie finansowe") oraz odpowiadających im przepisów rozporządzenia Komisji (WE, Euratom) nr 2342/2002 z dnia 23 grudnia 2002 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wykonania rozporządzenia Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 w sprawie rozporządzenia finansowego, a także zaleceń Europejskiego Inspektora Ochrony Danych(3).
(3) Rozporządzenie Komisji (WE, Euratom) nr 1302/2008 z dnia 17 grudnia 2008 r. w sprawie centralnej bazy danych o wykluczeniach(4) ustanawia bazę danych, która będzie zwierać stosowne informacje o osobach trzecich znajdujących się w sytuacji wykluczenia z procedur udzielania dotacji i zamówień, i zapewnia do niej dostęp instytucjom, w tym instytucjom wymienionym w art. 1 ust. 2 rozporządzenia finansowego, agencjom wykonawczym, organom wspólnotowym objętych zakresem art. 185 rozporządzenia finansowego, a także władzom państw członkowskich i krajów trzecich oraz organizacjom międzynarodowym i innym organom uczestniczącym w wykonaniu budżetu.
(4) SWO ma na celu zapewnienie obiegu informacji zastrzeżonych dotyczących osób trzecich, które mogłyby stanowić zagrożenie dla interesów finansowych i dobrego imienia Wspólnot lub wszelkich innych funduszy zarządzanych przez Wspólnoty, w Komisji oraz jej agencjach wykonawczych.
(5) Zważywszy, że agencje wykonawcze przy wykorzystywaniu środków operacyjnych mają status upoważnionych urzędników zatwierdzających Komisji, powinny one mieć taki sam dostęp do SWO, jakim dysponują służby Komisji w związku z zarządzaniem środkami administracyjnymi i operacyjnymi.
(6) Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych powinien mieć dostęp do SWO, by móc wykonywać swoje zadania dochodzeniowe i powadzić działania w zakresie wywiadu i zapobiegania nadużyciom wykonywane na mocy art. 1 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1073/1999 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 1999 r. dotyczącego dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)(5) oraz rozporządzenia Rady (Euratom) nr 1074/1999 z dnia 25 maja 1999 r. dotyczącego dochodzeń prowadzonych przez Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF)(6).
(7) Księgowy powinien zapewniać odpowiednie administrowanie systemem wczesnego ostrzegania. Odpowiedni urzędnik zatwierdzający, OLAF oraz Służba Audytu Wewnętrznego powinni być odpowiedzialni za występowanie z wnioskiem o zamieszczenie, zmianę lub usunięcie ostrzeżeń. Dla zachowania odpowiedniego poziomu kontroli tego rodzaju wnioski powinny być zgłaszane na właściwym szczeblu hierarchii.
(8) Rozporządzenie (WE) nr 45/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2000 r. o ochronie osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje i organy wspólnotowe i o swobodnym przepływie takich danych(7) stanowi, że przetwarzanie danych osobowych przez Komisję musi odbywać się przy spełnieniu wymogów legalnego przetwarzania danych oraz wymogów dotyczących przekazywania danych określonych w tym rozporządzeniu oraz że takie przetwarzanie danych podlega uprzedniemu sprawdzeniu przez Europejskiego Inspektora Ochrony Danych po przekazaniu powiadomienia przez Inspektora Ochrony Danych Komisji.
(9) Przepisy dotyczące ochrony danych powinny określać prawa osób, których dane są lub mogłyby zostać wprowadzone do SWO zgodnie z opinią Europejskiego Inspektora Ochrony Danych. W prawie do informacji w związku z danymi wprowadzonymi do SWO należy wprowadzić rozróżnienie na prawa osób trzecich, będących osobami fizycznymi i korzystających z szerszego zakresu praw do ochrony danych, oraz prawa osób prawnych.
(10) W przypadku niektórych praw do ochrony danych obowiązują wyjątki określone w art. 20 rozporządzenia (WE) nr 45/2001, które powinny być rozpatrywane indywidualnie w każdym przypadku i stosowane tymczasowo. Zastosowanie tych wyjątków powinno leżeć wyłącznie w gestii służby odpowiedzialnej za wystąpienie z wnioskiem o zamieszczenie, zmianę (w tym sprostowanie) lub usunięcie stosownych danych.
(11) Zważywszy, że wykluczenia na mocy art. 94 rozporządzenia finansowego dotyczą konkretnych procedur udzielania zamówień/dotacji, ostrzeżenia te nie powinny zaliczać się do poziomu W5, lecz do nowej kategorii, mianowicie W1d, przy czym ostrzeżenia na poziomie W5 powinny oznaczać wyłącznie wykluczenia z wszystkich procedur udzielania zamówień/dotacji.
(12) W celu zapewnienia ochrony interesów finansowych Wspólnot odpowiedni upoważniony urzędnik zatwierdzający jest zobowiązany wystąpić, w oczekiwaniu na decyzję Komisji w sprawie zastosowania art. 96 rozporządzenia finansowego, z wnioskiem o tymczasowe zarejestrowanie ostrzeżenia o wykluczeniu, jeżeli postępowanie osoby trzeciej również stanowi poważne przestępstwo w rozumieniu art. 93 ust. 1 lit. c) rozporządzenia finansowego celem zagwarantowania, że tej osobie trzeciej nie będą udzielanie zamówienia ani dotacje w czasie trwania procedury wymierzania kary.
(13) Komisja musi stosować się do różnych rozporządzeń Rady w celu wykonania wspólnych stanowisk przyjmowanych na podstawie art. 15 Traktatu o Unii Europejskiej (wspólna polityka zagranicznej i bezpieczeństwa - WPZiB), które zakazują udostępniania wszelkich środków finansowych i zasobów gospodarczych, bezpośrednio lub pośrednio, wskazanym osobom fizycznym lub prawnym, grupom lub podmiotom lub na rzecz takich osób, grup lub podmiotów,
STANOWI, CO NASTĘPUJE:
Niniejsza decyzja zostaje załączona do wewnętrznych zasad wykonania budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich.
Sporządzono w Brukseli, dnia 16 grudnia 2008 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Dalia GRYBAUSKAITĖ |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, s. 1.
(2) Dz.U. L 78 z 19.3.2008, s. 1.
(3) Opinia Europejskiego Inspektora Ochrony Danych z dnia 6 grudnia 2006 r. w sprawie powiadomienia dotyczącego przeprowadzenia kontroli wstępnej systemu wczesnego ostrzegania otrzymana od Inspektora Ochrony Danych Komisji w sprawie SWO, sprawa 2005/120.
(4) Zob. s. 12 niniejszego Dziennika Urzędowego.
(5) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, s. 1.
(6) Dz.U. L 136 z 31.5.1999, s. 8.
(7) Dz.U. L 8 z 12.1.2001, s. 1.
(8) Nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym.