KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając Traktat o przystąpieniu Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 4 ust. 3,
uwzględniając Akt Przystąpienia Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 37,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzeniem (WE) nr 1962/2006(1) Komisja nałożyła środki ochronne w odniesieniu do Bułgarii w dziedzinie lotnictwa cywilnego, zgodnie z art. 37 Aktu Przystąpienia Bułgarii i Rumunii, w celu zareagowania na poważne naruszenie funkcjonowania rynku wewnętrznego transportu lotniczego, wynikające z niewykonania zobowiązań podjętych przez Bułgarię w trakcie negocjacji akcesyjnych w zakresie wspólnotowej polityki w obszarze bezpieczeństwa lotniczego w związku z działalnością gospodarczą o zasięgu transgranicznym.
(2) Po podjęciu środków ochronnych przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1962/2006 urząd lotnictwa cywilnego Bułgarii (zwany dalej "bułgarskim CAA") przedstawił Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i uzgodnił z nią plan działań naprawczych ukierunkowanych na zlikwidowanie braków w dziedzinie bezpieczeństwa, stwierdzonych podczas poprzednich inspekcji przeprowadzonych przez EASA i Wspólne Władze Lotnicze (JAA).
(3) Dnia 6 września 2007 r. Komisja zwróciła się do EASA o zbadanie przestrzegania uregulowań przez bułgarskie władze lotnicze w odniesieniu do wszystkich aspektów bezpieczeństwa, których dotyczą środki nałożone na mocy rozporządzenia (WE) nr 1962/2006, tzn. o kontrolę wykonania uzgodnionego planu działań naprawczych, a także zdolności bułgarskiego CAA do wdrożenia przepisów i zapewnienia ich odpowiedniego przestrzegania w ramach wykonywania ich obowiązków nadzorczych.
(4) Inspekcja została przeprowadzona przez EASA w dniach 26-30 listopada 2007 r. zgodnie z art. 24 ust. 1 i 5 oraz art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylającego dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE(2) oraz zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 736/2006 z dnia 16 maja 2006 r. w sprawie metodyki prowadzenia inspekcji standaryzacyjnych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego(3). W następstwie tej inspekcji, dnia 15 lutego 2008 r., EASA opublikowała odnośne sprawozdanie(4).
(5) W sprawozdaniu stwierdzono, że EASA odnotowała zdecydowaną poprawę: wydano wszystkie wymagane zatwierdzenia części M, części 145 i części 147, a także pozwolenia części 66. Ponadto wszystkie certyfikaty przewoźnika lotniczego, z wyjątkiem jednego, zostały wydane zgodnie z wymogami europejskimi. W związku z tym EASA mogła zamknąć 44 z 45 ustaleń w zakresie zdatności do lotu, natomiast poruszyła 12 nowych kwestii dotyczących procedury ciągłego nadzoru.
(6) W swoim sprawozdaniu EASA stwierdziła, że od poprzedniej inspekcji przeprowadzonej w listopadzie 2006 r. bułgarski CAA podjął zdecydowane działania w zakresie zdatności do lotu wszystkich statków powietrznych zarejestrowanych w Bułgarii.
(7) Liczba statków powietrznych zarejestrowanych w rejestrze bułgarskim obniżyła się o niemal połowę ze względu na wykreślenie z rejestru statków powietrznych konstrukcji radzieckiej, w odniesieniu do których obowiązują przepisy załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 216/2008. Bułgarski CAA podjął również działania w celu ograniczenia lub cofnięcia zatwierdzeń i certyfikatów niezgodnych z wymogami. Liczba kontroli w zakresie nieprzerwanej zdatności do lotu wzrosła z 8 do 12 (dodatkowo personel pomocniczy zwiększono o trzech nowych pracowników). Ponadto w ubiegłym roku nastąpiła znaczna poprawa w odniesieniu do prowadzenia rejestru przez bułgarski CAA, co umożliwiło wykazanie w jasny sposób poziomu nadzoru inspektorom EASA. Odnotowano również, że bułgarski CAA włożył wiele wysiłku w opracowanie podręcznika dla inspektorów, w którym zawarto odpowiednie wymogi i związane z nimi listy kontrolne, które mogą być wykorzystane przez ubiegających się o wstępne zatwierdzenie lub zmianę istniejących zatwierdzeń. Wykazano również, że przeprowadzono wszechstronne szkolenie dla obecnych i nowych pracowników CAA, choć pewne kwestie, takie jak zatwierdzenie programów utrzymania i niezawodności oraz programy ograniczonej widoczności RVSM, nie zostały szczegółowo omówione.
(8) Jednocześnie EASA stwierdziła, że konieczna jest dalsza poprawa głównie w dziedzinie certyfikacji zdatności do lotu i ciągłego nadzoru, tak by rozwiązać problem niedokonywania przez bułgarski CAA oceny skuteczności systemu jakości dotyczącego operacji, utrzymania oraz licencjonowania załóg lotniczych. W szczególności w tej dziedzinie EASA, zgodnie z art. 13 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 736/2006, stwierdziła przypadek poważnych braków w standaryzacji, które świadczą o niezgodności z obowiązującymi wymaganiami w wymienionym obszarze, co budzi obawy w odniesieniu do bezpieczeństwa, o ile niezwłocznie nie zostaną podjęte czynności zaradcze. Jednocześnie przypadki niespełniania wymogów, odnotowane w przedsiębiorstwach skontrolowanych podczas inspekcji w celu weryfikacji skuteczności nadzoru przeprowadzanego przez bułgarski CAA, potwierdziły, zgodnie z art. 13 lit. c), konieczność zaproponowania przez władze bułgarskie działań naprawczych w odniesieniu do kolejnych 10 przypadków nieprzestrzegania wymogów, tak by rozwiązać te kwestie w terminie 14 dni.
(9) Bułgarski CAA zareagował w terminie i przedstawił EASA działania naprawcze, które zostały wdrożone w porozumieniu z EASA. W celu weryfikacji skutecznego wdrożenia tych działań EASA przeprowadziła kolejną inspekcję w dniach 8-9 kwietnia 2008 r. i w dniu 24 kwietnia 2008 r. wydała oświadczenie dotyczące ostatecznych wyników, zgodnie z art. 12 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 736/2006. Przedstawione oświadczenie zostało następnie zmienione w ostatecznej wersji sporządzonej przez EASA dnia 21 maja, która została przedłożona Komisji dnia 26 maja 2008 r.
(10) Dnia 15 maja 2008 r. Bułgaria, zgodnie z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1962/2006, oficjalnie zwróciła się do Komisji w sprawie przeglądu i uchylenia środków ochronnych, uzasadniając swój wniosek oświadczeniem dotyczącym ostatecznych wyników wydanym przez EASA.
(11) Zgodnie z art. 37 Aktu Przystąpienia Bułgarii do Unii Europejskiej środki ochronne utrzymuje się nie dłużej niż jest to absolutnie niezbędne, a w każdym przypadku są one znoszone w momencie zrealizowania odpowiedniego zobowiązania. Pomyślne wykonanie przez Bułgarię uzgodnionych działań naprawczych uważane jest za wystarczające dla zagwarantowania zdolności bułgarskiego CAA do zapewnienia zgodności z rozporządzeniem (WE) nr 216/2008 i przepisami wykonawczymi do tego rozporządzenia.
(12) Komisja uważa zatem, że zobowiązanie Bułgarii do pełnego stosowania przepisów Wspólnoty w dziedzinie transportu lotniczego zostało spełnione oraz że środki ochronne podjęte na mocy rozporządzenia (WE) nr 1962/2006 powinny zostać zniesione.
(13) Zgodnie z art. 37 Aktu Przystąpienia Bułgarii do Unii Europejskiej w odpowiednim czasie przed uchyleniem rozporządzeń europejskich i decyzji europejskich ustanawiających środki ochronne Komisja powiadamia Radę i uwzględnia w pełni wszelkie uwagi poczynione przez Radę w tym zakresie. Zgodnie z powyższym Komisja powiadomiła Radę dnia 22 lipca 2008 r.
(14) Rada zgodziła się na proponowane środki w dniu 24 lipca 2008 r., nie przedstawiając żadnych uwag,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 8 września 2008 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Antonio TAJANI |
|
Wiceprzewodniczący |
______
(1) Dz.U. L 408 z 30.12.2006, s. 9. Sprostowanie w Dz.U. L 47 z 16.2.2007, s. 8.
(2) Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.
(3) Dz.U. L 129 z 17.5.2006, s. 10.
(4) Sprawozdanie końcowe EASA "Inspekcja standaryzacyjna Republiki Bułgarii, bułgarskiego urzędu lotnictwa cywilnego, w zakresie regulacji europejskich dotyczących bezpieczeństwa lotniczego, obowiązujących w odniesieniu do nieprzerwanej zdatności do lotu", CAW.BG.11.2007, opublikowane dnia 15 lutego 2008 r.