Rozporządzenie 875/2008 uchylające rozporządzenie (WE) nr 1962/2006

ROZPORZĄDZENIE KOMISJI (WE) NR 875/2008
z dnia 8 września 2008 r.
uchylające rozporządzenie (WE) nr 1962/2006

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając Traktat o przystąpieniu Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 4 ust. 3,

uwzględniając Akt Przystąpienia Bułgarii i Rumunii do Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 37,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (WE) nr 1962/2006(1) Komisja nałożyła środki ochronne w odniesieniu do Bułgarii w dziedzinie lotnictwa cywilnego, zgodnie z art. 37 Aktu Przystąpienia Bułgarii i Rumunii, w celu zareagowania na poważne naruszenie funkcjonowania rynku wewnętrznego transportu lotniczego, wynikające z niewykonania zobowiązań podjętych przez Bułgarię w trakcie negocjacji akcesyjnych w zakresie wspólnotowej polityki w obszarze bezpieczeństwa lotniczego w związku z działalnością gospodarczą o zasięgu transgranicznym.

(2) Po podjęciu środków ochronnych przewidzianych w rozporządzeniu (WE) nr 1962/2006 urząd lotnictwa cywilnego Bułgarii (zwany dalej "bułgarskim CAA") przedstawił Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) i uzgodnił z nią plan działań naprawczych ukierunkowanych na zlikwidowanie braków w dziedzinie bezpieczeństwa, stwierdzonych podczas poprzednich inspekcji przeprowadzonych przez EASA i Wspólne Władze Lotnicze (JAA).

(3) Dnia 6 września 2007 r. Komisja zwróciła się do EASA o zbadanie przestrzegania uregulowań przez bułgarskie władze lotnicze w odniesieniu do wszystkich aspektów bezpieczeństwa, których dotyczą środki nałożone na mocy rozporządzenia (WE) nr 1962/2006, tzn. o kontrolę wykonania uzgodnionego planu działań naprawczych, a także zdolności bułgarskiego CAA do wdrożenia przepisów i zapewnienia ich odpowiedniego przestrzegania w ramach wykonywania ich obowiązków nadzorczych.

(4) Inspekcja została przeprowadzona przez EASA w dniach 26-30 listopada 2007 r. zgodnie z art. 24 ust. 1 i 5 oraz art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 216/2008 z dnia 20 lutego 2008 r. w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylającego dyrektywę Rady 91/670/EWG, rozporządzenie (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE(2) oraz zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 736/2006 z dnia 16 maja 2006 r. w sprawie metodyki prowadzenia inspekcji standaryzacyjnych przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego(3). W następstwie tej inspekcji, dnia 15 lutego 2008 r., EASA opublikowała odnośne sprawozdanie(4).

(5) W sprawozdaniu stwierdzono, że EASA odnotowała zdecydowaną poprawę: wydano wszystkie wymagane zatwierdzenia części M, części 145 i części 147, a także pozwolenia części 66. Ponadto wszystkie certyfikaty przewoźnika lotniczego, z wyjątkiem jednego, zostały wydane zgodnie z wymogami europejskimi. W związku z tym EASA mogła zamknąć 44 z 45 ustaleń w zakresie zdatności do lotu, natomiast poruszyła 12 nowych kwestii dotyczących procedury ciągłego nadzoru.

(6) W swoim sprawozdaniu EASA stwierdziła, że od poprzedniej inspekcji przeprowadzonej w listopadzie 2006 r. bułgarski CAA podjął zdecydowane działania w zakresie zdatności do lotu wszystkich statków powietrznych zarejestrowanych w Bułgarii.

(7) Liczba statków powietrznych zarejestrowanych w rejestrze bułgarskim obniżyła się o niemal połowę ze względu na wykreślenie z rejestru statków powietrznych konstrukcji radzieckiej, w odniesieniu do których obowiązują przepisy załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 216/2008. Bułgarski CAA podjął również działania w celu ograniczenia lub cofnięcia zatwierdzeń i certyfikatów niezgodnych z wymogami. Liczba kontroli w zakresie nieprzerwanej zdatności do lotu wzrosła z 8 do 12 (dodatkowo personel pomocniczy zwiększono o trzech nowych pracowników). Ponadto w ubiegłym roku nastąpiła znaczna poprawa w odniesieniu do prowadzenia rejestru przez bułgarski CAA, co umożliwiło wykazanie w jasny sposób poziomu nadzoru inspektorom EASA. Odnotowano również, że bułgarski CAA włożył wiele wysiłku w opracowanie podręcznika dla inspektorów, w którym zawarto odpowiednie wymogi i związane z nimi listy kontrolne, które mogą być wykorzystane przez ubiegających się o wstępne zatwierdzenie lub zmianę istniejących zatwierdzeń. Wykazano również, że przeprowadzono wszechstronne szkolenie dla obecnych i nowych pracowników CAA, choć pewne kwestie, takie jak zatwierdzenie programów utrzymania i niezawodności oraz programy ograniczonej widoczności RVSM, nie zostały szczegółowo omówione.

(8) Jednocześnie EASA stwierdziła, że konieczna jest dalsza poprawa głównie w dziedzinie certyfikacji zdatności do lotu i ciągłego nadzoru, tak by rozwiązać problem niedokonywania przez bułgarski CAA oceny skuteczności systemu jakości dotyczącego operacji, utrzymania oraz licencjonowania załóg lotniczych. W szczególności w tej dziedzinie EASA, zgodnie z art. 13 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 736/2006, stwierdziła przypadek poważnych braków w standaryzacji, które świadczą o niezgodności z obowiązującymi wymaganiami w wymienionym obszarze, co budzi obawy w odniesieniu do bezpieczeństwa, o ile niezwłocznie nie zostaną podjęte czynności zaradcze. Jednocześnie przypadki niespełniania wymogów, odnotowane w przedsiębiorstwach skontrolowanych podczas inspekcji w celu weryfikacji skuteczności nadzoru przeprowadzanego przez bułgarski CAA, potwierdziły, zgodnie z art. 13 lit. c), konieczność zaproponowania przez władze bułgarskie działań naprawczych w odniesieniu do kolejnych 10 przypadków nieprzestrzegania wymogów, tak by rozwiązać te kwestie w terminie 14 dni.

(9) Bułgarski CAA zareagował w terminie i przedstawił EASA działania naprawcze, które zostały wdrożone w porozumieniu z EASA. W celu weryfikacji skutecznego wdrożenia tych działań EASA przeprowadziła kolejną inspekcję w dniach 8-9 kwietnia 2008 r. i w dniu 24 kwietnia 2008 r. wydała oświadczenie dotyczące ostatecznych wyników, zgodnie z art. 12 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 736/2006. Przedstawione oświadczenie zostało następnie zmienione w ostatecznej wersji sporządzonej przez EASA dnia 21 maja, która została przedłożona Komisji dnia 26 maja 2008 r.

(10) Dnia 15 maja 2008 r. Bułgaria, zgodnie z art. 3 rozporządzenia (WE) nr 1962/2006, oficjalnie zwróciła się do Komisji w sprawie przeglądu i uchylenia środków ochronnych, uzasadniając swój wniosek oświadczeniem dotyczącym ostatecznych wyników wydanym przez EASA.

(11) Zgodnie z art. 37 Aktu Przystąpienia Bułgarii do Unii Europejskiej środki ochronne utrzymuje się nie dłużej niż jest to absolutnie niezbędne, a w każdym przypadku są one znoszone w momencie zrealizowania odpowiedniego zobowiązania. Pomyślne wykonanie przez Bułgarię uzgodnionych działań naprawczych uważane jest za wystarczające dla zagwarantowania zdolności bułgarskiego CAA do zapewnienia zgodności z rozporządzeniem (WE) nr 216/2008 i przepisami wykonawczymi do tego rozporządzenia.

(12) Komisja uważa zatem, że zobowiązanie Bułgarii do pełnego stosowania przepisów Wspólnoty w dziedzinie transportu lotniczego zostało spełnione oraz że środki ochronne podjęte na mocy rozporządzenia (WE) nr 1962/2006 powinny zostać zniesione.

(13) Zgodnie z art. 37 Aktu Przystąpienia Bułgarii do Unii Europejskiej w odpowiednim czasie przed uchyleniem rozporządzeń europejskich i decyzji europejskich ustanawiających środki ochronne Komisja powiadamia Radę i uwzględnia w pełni wszelkie uwagi poczynione przez Radę w tym zakresie. Zgodnie z powyższym Komisja powiadomiła Radę dnia 22 lipca 2008 r.

(14) Rada zgodziła się na proponowane środki w dniu 24 lipca 2008 r., nie przedstawiając żadnych uwag,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Rozporządzenie (WE) nr 1962/2006 traci moc.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 września 2008 r.

W imieniu Komisji
Antonio TAJANI
Wiceprzewodniczący

______

(1) Dz.U. L 408 z 30.12.2006, s. 9. Sprostowanie w Dz.U. L 47 z 16.2.2007, s. 8.

(2) Dz.U. L 79 z 19.3.2008, s. 1.

(3) Dz.U. L 129 z 17.5.2006, s. 10.

(4) Sprawozdanie końcowe EASA "Inspekcja standaryzacyjna Republiki Bułgarii, bułgarskiego urzędu lotnictwa cywilnego, w zakresie regulacji europejskich dotyczących bezpieczeństwa lotniczego, obowiązujących w odniesieniu do nieprzerwanej zdatności do lotu", CAW.BG.11.2007, opublikowane dnia 15 lutego 2008 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikujemy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024