Decyzja 2008/664/WE zmieniająca decyzję 2005/294/WE dotyczącą wniosku o odstępstwo na mocy ust. 2 lit. b) załącznika III i art. 9 dyrektywy Rady 91/676/EWG dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego

DECYZJA KOMISJI
z dnia 8 sierpnia 2008 r.
zmieniająca decyzję 2005/294/WE dotyczącą wniosku o odstępstwo na mocy ust. 2 lit. b) załącznika III i art. 9 dyrektywy Rady 91/676/EWG dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 4252)

(Jedynie tekst w języku duńskim jest autentyczny)

(2008/664/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 13 sierpnia 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając dyrektywę Rady 91/676/EWG z dnia 12 grudnia 1991 r. dotyczącą ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego(1), w szczególności jej załącznik III pkt 2 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Jeśli ilość nawozu naturalnego, które państwo członkowskie zamierza stosować w przeliczeniu na hektar rocznie, różni się od ilości określonej w załączniku III pkt 2 akapit drugi zdanie pierwsze i jego lit. a) do dyrektywy 91/676/EWG, musi ona być ustalona tak, by nie stanowić przeszkody w realizacji celów określonych w art. 1 wymienionej dyrektywy i musi być uzasadniona na podstawie obiektywnych kryteriów, na przykład tak, jak w omawianym przypadku, długich okresów wegetacji i upraw o wysokim poborze azotu.

(2) W dniu 18 listopada 2002 r. Komisja przyjęła decyzję 2002/915/WE(2) pozwalającą na stosowanie w niektórych hodowlach bydła odchodów zwierzęcych pochodzących od zwierząt gospodarskich, zawierających do 230 kg azotu na hektar rocznie, w ramach duńskiego programu działań na lata 1999-2003. Stosowanie odstępstwa zostało przedłużone decyzją Komisji 2005/294/WE(3) w związku z duńskim programem działań na lata 2004-2007.

(3) W dniu 17 kwietnia 2008 r. Dania wystąpiła z wnioskiem o ponowne przedłużenie stosowania odstępstwa. Do wniosku zostało dołączone szczegółowe uzasadnienie techniczne.

(4) Duńskie przepisy prawne transponujące dyrektywę 91/676/EWG można uznać za zgodne z dyrektywą, której przepisy stosuje się w takim samym stopniu do odstępstwa.

(5) W grudniu 2003 r. Dania zakończyła ocenę swojego drugiego planu działania dotyczącego środowiska wodnego, wykazując, iż w okresie od 1985 r. do 2003 r. osiągnięto cel ograniczenia wypłukiwania azotanów z gleby o 48 %.

(6) Porozumienie parlamentu duńskiego w sprawie trzeciego duńskiego planu działania dotyczącego środowiska wodnego na lata 2005-2015 miało na celu ograniczenie o kolejne 13 % wypłukiwania azotanów oraz zredukowanie o 50 % nadwyżki fosforanów w okresie od 2005 r. do 2015 r. W 2007 r. platforma rządowa uzgodniła opracowanie do 2009 r. czwartego planu działania dotyczącego środowiska wodnego, który służyć będzie ocenie funkcjonowania trzeciego planu działania oraz obejmie dostosowanie krajowego ustawodawstwa, aby zapewnić realizację celów do 2015 r.

(7) Dania ustanowiła program działań na lata 2008-2011 zgodnie z art. 5 dyrektywy 91/676/EWG. Środki przewidziane w programie działań stanowią integralną część trzeciego planu działania dotyczącego środowiska wodnego.

(8) Wyniki monitorowania i kontroli przeprowadzonych w latach 2005-2006 wskazują, że odstępstwem objęto 1 779 hodowli bydła, 220.839 dużych jednostek przeliczeniowych i 115.336 hektarów, stanowiących odpowiednio 3,4 %, 10,3 % i 4,2 % ich całkowitej ilości w Danii.

(9) Obliczenia dotyczące wypłukiwania azotanów, dokonane na podstawie badań i analiz składników pokarmowych w zlewniach rolniczych, wskazują, iż w okresie od 1990 r. do 2006 r. wypłukiwanie azotanów zostało zredukowane o 40 % w glebach piaszczysto-ilastych oraz o 49 % w glebach piaskowych. Począwszy od 2002-2003 r., poziomy wypłukiwania są prawie stałe.

(10) Analiza tendencji na podstawie pomiarów stężenia azotanów w wodzie odprowadzanej ze strefy korzeniowej w okresie 1990-2006 wskazuje na jego zmniejszenie odpowiednio o 29 % i 45 % dla gleb piaszczysto-ilastych i piaskowych. W roku 2006 średnie stężenie azotanów w zwierciadle wód gruntowych w wyznaczonych zlewniach wynosiło poniżej 50 mg/l zarówno dla gleb piaskowych, jak i piaszczysto-ilastych. W latach 1990-2006 stężenie azotanów w strumieniach w wyznaczonych zlewniach rolniczych zmniejszyło się o 31 %, przy czym średnie stężenie azotanów wyniosło poniżej 20 mg/l w przypadku gleb piaskowych oraz około 30 mg/l w przypadku gleb piaszczysto-ilastych.

(11) Komisja, po zbadaniu wniosku Danii oraz w świetle doświadczeń zebranych w wyniku stosowania odstępstwa, zgodnie z decyzjami 2002/915/WE i 2005/294/WE, uznaje, że jeżeli spełnione zostaną ścisłe warunki ustanowione decyzją 2005/294/WE, ilość odchodów zwierzęcych przewidziana przez Danię -230 kg azotu na hektar rocznie - pozostanie bez uszczerbku dla realizacji celów dyrektywy 91/676/EWG.

(12) Decyzja 2005/294/WE wygasła w dniu 31 lipca 2008 r. W celu zapewnienia poszczególnym hodowcom bydła możliwości dalszego korzystania z odstępstwa właściwym jest przedłużenie okresu obowiązywania decyzji 2005/294/WE. Należy również dostosować obowiązki sprawozdawcze ustanowione decyzją 2005/294/WE.

(13) Artykuły przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ds. Azotanów ustanowionego na mocy art. 9 dyrektywy 91/676/EWG,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji 2005/294/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) artykuł 8 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

"1. Każdego roku przekazuje się Komisji wyniki monitorowania wraz ze zwięzłym sprawozdaniem dotyczącym oceny praktyki (kontrole na poziomie hodowli bydła) i informacjami na temat zmiany jakości wody (w oparciu o monitorowanie wypłukiwania strefy korzeniowej, jakość wód powierzchniowych/gruntowych oraz modelowe obliczenia).";

2) w art. 9 datę "31 lipca 2008 r." zastępuje się datą "31 lipca 2012 r.".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja jest skierowana do Królestwa Danii.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 sierpnia 2008 r.

W imieniu Komisji
Androulla VASSILIOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 375 z 31.12.1991, s. 1. Dyrektywa zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, s. 1).

(2) Dz.U. L 319 z 23.11.2002, s. 24.

(3) Dz.U. L 94 z 13.4.2005, s. 34.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.217.16

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/664/WE zmieniająca decyzję 2005/294/WE dotyczącą wniosku o odstępstwo na mocy ust. 2 lit. b) załącznika III i art. 9 dyrektywy Rady 91/676/EWG dotyczącej ochrony wód przed zanieczyszczeniami powodowanymi przez azotany pochodzenia rolniczego
Data aktu: 08/08/2008
Data ogłoszenia: 13/08/2008
Data wejścia w życie: 13/08/2008