(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 1444)(Jedynie tekst w języku portugalskim jest autentyczny)
(2008/327/WE)
(Dz.U.UE L z dnia 24 kwietnia 2008 r.)
KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając dyrektywę Rady 2000/29/WE z dnia 8 maja 2000 r. w sprawie środków ochronnych przed wprowadzaniem do Wspólnoty organizmów szkodliwych dla roślin lub produktów roślinnych i przed ich rozprzestrzenianiem się we Wspólnocie(1), w szczególności jej art. 23 ust. 6,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na mocy decyzji Komisji 2006/923/WE(2) zatwierdzono wkład finansowy Wspólnoty dotyczący programu środków wprowadzonych przez Portugalię w 2006 r. i 2007 r. w celu kontroli rozprzestrzeniania się Bursaphelenchus xylophilus (Steiner et Buhrer) Nickle et al. (węgorka sosnowca) do innych państw członkowskich. Środki te polegały na utworzeniu obszaru buforowego wolnego od drzew, na których występują wektory węgorka sosnowca, zwanego dalej "pasem ochronnym".
(2) Od czasu przyjęcia decyzji 2006/923/WE Portugalia napotkała szereg niekorzystnych i wyjątkowych okoliczności, które spowodowały opóźnienie w wykonaniu środków. Okoliczności te zostały opisane w piśmie Portugalii do Komisji z dnia 28 września 2007 r. W szczególności okazało się, że zamiast przewidzianej we wstępnym programie wycinki 700.000 sosen, konieczne było wycięcie łącznie 980.000 drzew tego rodzaju. Ponadto 3.700.000 młodych sosen również musiało zostać wyciętych. Władze Portugalii wyjaśniły wskazaną różnicę w liczbie drzew tym, że jedyne dane dostępne w tamtym czasie, tj. krajowy inwentarz leśny z 1995 r., okazały się nieaktualne i zaniżyły liczbę drzew młodych, pojedynczych oraz zlokalizowanych na obszarze drzewostanu mieszanego zdominowanego przez drzewa liściaste.
(3) Bez względu na wskazane niekorzystne okoliczności Komisja sprawdziła podczas wizyt kontrolnych w Portugalii, że władze tego kraju były w stanie prawidłowo osiągnąć cele wyznaczone w art. 1 decyzji 2006/923/WE. Jak można było przewidzieć, skumulowane opóźnienia uniemożliwiły im pełne osiągnięcie oczekiwanych wyników w ścisłych terminach dotyczących wykonania środków, które zostały ustalone w wymienionej decyzji. Jednakże opóźnienia te nie były aż tak poważne, by zagrozić skuteczności wprowadzonych środków, a biorąc pod uwagę warunki pogodowe w Portugalii na wiosnę 2007 r., które nie sprzyjały przemieszczaniu się owadów będących wektorem węgorka sosnowca, nie doszło do zwiększonego ryzyka fitosanitarnego.
(4) W decyzji 2006/923/WE ustanowiono kary w formie stopniowego zmniejszania finansowania wspólnotowego w przypadku braku lub opóźnionego wdrożenia środków. Zastosowanie tego rodzaju zmniejszeń i sankcji nie byłoby proporcjonalne, zważywszy na wyjątkowe okoliczności.
(5) Dokumentacja, którą powinna przedłożyć Portugalia, musi umożliwić Komisji stwierdzenie, że warunki wypłaty pozostałej kwoty wkładu Wspólnoty ustanowionego w decyzji 2006/923/WE są spełnione. Jako że wyjątkowe okoliczności, którym musiała sprostać Portugalia, opóźniły także płatności dokonywane przez Portugalię na rzecz przedsiębiorstw prywatnych zajmujących się tworzeniem pasa ochronnego, należy przedłużyć termin składania właściwej dokumentacji.
(6) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Zdrowia Roślin,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli, dnia 21 kwietnia 2008 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Androulla VASSILIOU |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 169 z 10.7.2000, s. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą Komisji 2007/41/WE (Dz.U. L 169 z 29.6.2007, s. 51).
(2) Dz.U. L 354 z 14.12.2006, s. 42.