Decyzja 2008/321/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)

DECYZJA KOMISJI
z dnia 8 kwietnia 2008 r.
wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)

(notyfikowana jako dokument nr C(2008) 1283)

(Jedynie teksty w językach: angielskim, czeskim, duńskim, francuskim, hiszpańskim, niderlandzkim, niemieckim, portugalskim i włoskim są autentyczne)

(2008/321/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 19 kwietnia 2008 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1258/1999 z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(1), w szczególności jego art. 7 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1290/2005 z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej(2), w szczególności jego art. 31,

po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy Rolniczych,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 7 ust. 4 rozporządzenia (WE) nr 1258/1999 i art. 31 rozporządzenia (WE) nr 1290/2005 Komisja dokonuje niezbędnej weryfikacji, informuje państwa członkowskie o wynikach weryfikacji, zapoznaje się z uwagami przez nie zgłoszonymi, zwołuje dwustronne rozmowy w celu wypracowania porozumienia z danymi państwami członkowskimi i oficjalnie informuje je o swoich wnioskach.

(2) Państwa członkowskie miały możliwość złożenia wniosku o rozpoczęcie procedury pojednawczej. W niektórych przypadkach możliwość ta została wykorzystana i Komisja przeanalizowała sprawozdanie sporządzone po zakończeniu tej procedury.

(3) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1258/1999 i rozporządzeniem (WE) nr 1290/2005 finansowane

(4) Przeprowadzona weryfikacja, wyniki rozmów dwustronnych i procedury pojednawcze wykazały, że część wydatków zadeklarowanych przez państwa członkowskie nie spełnia warunków i nie może być zatem finansowana przez Sekcję Gwarancji EFOGR i Europejski Fundusz Rolniczy Gwarancji (zwany dalej "EFRG").

(5) Należy wskazać, które kwoty nie zostały uznane za kwalifikujące się do zwrotu w ramach Sekcji Gwarancji EFOGR i EFRG. Kwoty te nie dotyczą wydatków poniesionych wcześniej niż dwadzieścia cztery miesiące przed pisemnym powiadomieniem państw członkowskich przez Komisję o wynikach weryfikacji.

(6) Dla przypadków objętych niniejszą decyzją Komisja przedstawiła państwom członkowskim w sprawozdaniu zbiorczym szacunkowe kwoty do wyłączenia z uwagi na ich niezgodność z zasadami wspólnotowymi.

(7) Niniejsza decyzja nie przesądza o skutkach finansowych wynikających dla Komisji z wyroków Trybunału Sprawiedliwości w sprawach będących w toku w dniu 15 grudnia 2007 r. i dotyczących kwestii z nią związanych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wydatki zatwierdzonych przez państwa członkowskie agencji płatniczych, zadeklarowane z tytułu Sekcji Gwarancji EFOGR lub EFRG, wskazane w załączniku, wyłącza się z finansowania wspólnotowego z powodu ich niezgodności z zasadami wspólnotowymi.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Czeskiej, Królestwa Danii, Republiki Federalnej Niemiec, Irlandii, Królestwa Hiszpanii, Republiki Francuskiej, Republiki Włoskiej, Wielkiego Księstwa Luksemburga, Królestwa Niderlandów, Republiki Austrii i Republiki Portugalskiej.

Sporządzono w Brukseli, dnia 8 kwietnia 2008 r.

W imieniu Komisji
Mariann FISCHER BOEL
Członek komisji

______

(1) Dz.U. L 160 z 26.6.1999, s. 103.

(2) Dz.U. L 209 z 11.8.2005, s. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1437/2007 (Dz.U. L 322 z 7.12.2007, s. 1). mogą być jedynie wydatki rolne dokonane zgodnie z zasadami wspólnotowymi.

ZAŁĄCZNIK 

Pozycja w budżecie 6701

Państwo członkowskie Środek Rok obrachunkowy Podstawa korekty Rodzaj % Waluta Kwota Już dokonane odliczenia Skutki finansowe
AT Audyt finansowy - Przekroczenie 2004 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -61.104,20 0,00 -61.104,20
RAZEM AT - 61.104,20 0,00 - 61.104,20
CZ Audyt finansowy - Przekroczenie 2006 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa CZK -358.046,95 0,00 -358.046,95
RAZEM CZ - 358.046,95 0,00 - 358.046,95
DE Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2003 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -4.256.495,00 0,00 -4.256.495,00
DE Audyt finansowy - Opóźnione płatności 2006 Opóźnione płatności jednorazowa EUR -80.851,39 -80.851,39 0,00
RAZEM DE -4.337.346,39 -80.851,39 - 4.256.495,00
DK Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2002 Nieprzestrzeganie wszystkich wymogów dotyczących procesu produkcji jednorazowa DKK -8.915,00 0,00 -8.915,00
DK Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2003 Nieprzestrzeganie wszystkich wymogów dotyczących procesu produkcji jednorazowa DKK -157.528,05 0,00 -157.528,05
DK Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2004 Nieprzestrzeganie wszystkich wymogów dotyczących procesu produkcji jednorazowa DKK -98.154,15 0,00 -98.154,15
RAZEM DK - 264.597,20 0,00 - 264.597,20
ES Certyfikacja 2004 Nieodzyskane należności jednorazowa EUR -1.882.525,15 0,00 -1.882.525,15
ES Owoce i warzywa - banany 2004 Niedociągnięcia (częstotliwość i pobieranie próbek) w kontrolach jakości drugiego stopnia ryczałtowa 2,00 EUR -948.158,64 0,00 -948.158,64
ES Owoce i warzywa - banany 2005 Niedociągnięcia (częstotliwość i pobieranie próbek) w kontrolach jakości drugiego stopnia ryczałtowa 2,00 EUR -1.394.194,02 0,00 -1.394.194,02
ES Owoce i warzywa - banany 2006 Niedociągnięcia (częstotliwość i pobieranie próbek) w kontrolach jakości drugiego stopnia ryczałtowa 2,00 EUR -406.510,05 0,00 -406.510,05
ES Destylacja wina 2003 Niedociągnięcia w kontroli nielegalnych upraw winorośli ryczałtowa 10,00 EUR -25.824.435,94 0,00 -25.824.435,94
ES Destylacja wina 2004 Niedociągnięcia w kontroli nielegalnych upraw winorośli ryczałtowa 10,00 EUR -29.124.759,86 0,00 -29.124.759,86
RAZEM ES - 59.580.583,66 0,00 - 59.580.583,66
FR Owoce i warzywa - banany 2004 Nieprzestrzeganie niektórych kryteriów uznania przez organizacje producentów ryczałtowa 5,00 EUR - 780,11 -780,11
FR Owoce i warzywa - banany 2005 Nieprzestrzeganie niektórych kryteriów uznania przez organizacje producentów ryczałtowa 5,00 EUR - 4.958.177,57 0,00 -4958 177,57
FR Owoce i warzywa - banany 2006 Nieprzestrzeganie niektórych kryteriów uznania przez organizacje producentów ryczałtowa 5,00 EUR - 2.263.498,77 0,00 -2.263.498,77
FR Owoce i warzywa - banany 2007 Nieprzestrzeganie niektórych kryteriów uznania przez organizacje producentów ryczałtowa 5,00 EUR - 3.775.871,38 0,00 -3.775.871,38
FR Składowanie cukru w magazynach państwowych 2005 Zadeklarowanie ilości niekwalifikujących się jednorazowa EUR - 535.626,90 0,00 -535.626,90
FR Składowanie cukru w magazynach państwowych 2006 Zadeklarowanie ilości niekwalifikujących się jednorazowa EUR 475.793,12 0,00 475.793,12
FR Premie tytoniowe 2004 Niezastosowanie kar jednorazowa EUR - 9.947,35 0,00 -9.947,35
FR Premie tytoniowe 2005 Niezastosowanie kar jednorazowa EUR - 38.983,31 0,00 -38.983,31
FR Premie tytoniowe 2006 Niezastosowanie kar jednorazowa EUR - 85.816,53 0,00 -85.816,53
RAZEM FR - 11.192.908,80 0,00 - 11.192.908,80
[E Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2003 Niedociągnięcia w procedurze pobierania próbek z poszczególnych partii produkcji ryczałtowa 2,00 EUR - 209.164,22 0,00 -209.164,22
[E Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2004 Niedociągnięcia w procedurze pobierania próbek z poszczególnych partii produkcji ryczałtowa 2,00 EUR - 423.850,43 0,00 -423.850,43
[E Mleko w proszku do produkcji kazeiny 2005 Niedociągnięcia w procedurze pobierania próbek z poszczególnych partii produkcji ryczałtowa 2,00 EUR - 131.507,65 0,00 -131.507,65
RAZEM IE - 764.522,30 0,00 - 764.522,30
[T Refundacje wywozowe 2003 Brak informacji o kontrolach fizycznych ryczałtowa 5,00 EUR - 30.905,27 0,00 -30.905,27
[T Audyt finansowy - Opóźnione płatności 2004 Opóźnione płatności jednorazowa EUR - 308.289,90 0,00 -308.289,90
[T Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2003 Kontrole administracyjne przeprowadzone nie w pełni zgodnie z art. 68 rozp. 817/2004; niewystarczające kontrole na miejscu ryczałtowa 5,00 EUR - 428.284,00 0,00 -428.284,00
rr Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2003 Kontrole na miejscu przeprowadzone zbyt późno niezgodnie z art. 61 rozp. 445/2002 ryczałtowa 5,00 EUR - 2.985.884,00 0,00 -2.985.884,00
IT Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2004 Kontrole administracyjne przeprowadzone nie w pełni zgodnie z art. 68 rozp. 817/2004; niewystarczające kontrole na miejscu ryczałtowa 5,00 EUR - 754.180,00 0,00 -754.180,00
rr Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2004 Kontrole na miejscu przeprowadzone zbyt późno niezgodnie z art. 61 rozp. 445/2002 ryczałtowa 5,00 EUR - 32.396,00 0,00 -32.396,00
IT Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2005 Kontrole na miejscu przeprowadzone zbyt późno niezgodnie z art. 61 rozp. 445/2002 ryczałtowa 5,00 EUR - 54.645,00 0,00 - 54.645,00
IT Rozwój obszarów wiejskich - S. Gwarancji - Środki towarzyszące 2006 Kontrole na miejscu przeprowadzone zbyt późno niezgodnie z art. 61 rozp. 445/2002 ryczałtowa 5,00 EUR - 58.709,00 0,00 -58.709,00
razem rr - 4.653.293,17 0,00 -4.653.293,17
LU Audyt finansowy - Opóźnione płatności 2006 Opóźnione płatności jednorazowa EUR 0,00 -14.516,49 14.516,49
LU Audyt finansowy - Przekroczenie 2006 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR - 1.107.241,81 -1.107.241,81 0,00
LU Rozwój obszarów wiejskich - Gwarancje -Środki towarzyszące 2004 Niedociągnięcia w kontrolach kluczowych i dodatkowych ryczałtowa 5,00 EUR - 484.845,00 0,00 -484.845,00
LU Rozwój obszarów wiejskich - Gwarancje -Środki towarzyszące 2005 Niedociągnięcia w kontrolach kluczowych i dodatkowych ryczałtowa 5,00 EUR - 479.643,00 0,00 -479.643,00
RAZEM LU - 2.071.729,81 - 1.121.758,30 - 949.971,51
NL Audyt finansowy - Przekroczenie 2005 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR -7.905,99 0,00 -7.905,99
RAZEM NL - 7.905,99 0,00 - 7.905,99
PT Audyt finansowy - Przekroczenie 2006 Przekroczenie pułapów finansowych jednorazowa EUR - 271.398,38 0,00 -271.398,38
RAZEM PT - 271.398,38 0,00 - 271.398,38

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2008.109.35

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2008/321/WE wyłączająca z finansowania wspólnotowego niektóre wydatki poniesione przez państwa członkowskie z tytułu Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej (EFOGR) oraz Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG)
Data aktu: 08/04/2008
Data ogłoszenia: 19/04/2008