Decyzja 2006/115/WE dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków wśród dzikiego ptactwa we Wspólnocie oraz uchylająca decyzje 2006/86/WE, 2006/90/WE, 2006/91/WE, 2006/94/WE, 2006/104/WE i 2006/105/WE

DECYZJA KOMISJI
z dnia 17 lutego 2006 r.
dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków wśród dzikiego ptactwa we Wspólnocie oraz uchylająca decyzje 2006/86/WE, 2006/90/WE, 2006/91/WE, 2006/94/WE, 2006/104/WE i 2006/105/WE

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 554)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/115/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 18 lutego 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając dyrektywę Rady 89/662/EWG z dnia 11 grudnia 1989 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych w handlu wewnątrzwspólnotowym w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(1), w szczególności jej art. 9 ust. 4,

uwzględniając dyrektywę Rady 90/425/EWG z dnia 26 czerwca 1990 r. dotyczącą kontroli weterynaryjnych i zootechnicznych mających zastosowanie w handlu wewnątrzwspólnotowym niektórymi żywymi zwierzętami i produktami w perspektywie wprowadzenia rynku wewnętrznego(2), w szczególności jej art. 10 ust. 4,

uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 998/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie wymogów dotyczących zdrowia zwierząt stosowanych do przemieszczania zwierząt domowych o charakterze niehandlowym i zmieniające dyrektywę Rady 92/65/EWG(3), w szczególności jego art. 18,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Grypa ptaków jest zakaźną chorobą wirusową drobiu i ptaków, powodującą śmiertelność i zaburzenia, które w krótkim czasie mogą osiągnąć rozmiary epidemii i spowodować poważne zagrożenie dla zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego oraz znacznie obniżyć opłacalność hodowli drobiu. Istnieje niebezpieczeństwo rozprzestrzenienia się czynnika chorobotwórczego z dzikich ptaków na ptaki domowe, w szczególności drób, oraz rozprzestrzenienia się z jednego państwa członkowskiego do innych państw członkowskich i państw trzecich poprzez międzynarodowy handel żywymi ptakami lub otrzymanymi z nich produktami.

(2) W kilku państwach członkowskich podejrzewa się wystąpienie przypadków wirusa podtypu H5N1 wysoce zjadliwej grypy ptaków lub przypadki te są potwierdzone. Komisja przyjęła już tymczasowe środki ochronne. Biorąc pod uwagę sytuację epidemiologiczną, należy podjąć na poziomie Wspólnoty niezbędne środki ochronne mające na celu zapobieżenie rozprzestrzenianiu się tej choroby z dzikiego ptactwa na drób.

(3) W przypadku izolacji szczepu wirusa ptasiej grypy H5 pobranego z chorego osobnika wśród dzikiego ptactwa na terytorium państwa członkowskiego oraz w przypadku, gdy w oczekiwaniu na określenie typu neuraminidazy (N) i wskaźnika zjadliwości, obraz kliniczny i okoliczności epidemiologiczne budzą podejrzenie wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków wywołanej wirusem grypy A podtyp H5N1, lub wystąpienie tego podtypu zostało potwierdzone, dane państwo członkowskie powinno zastosować niektóre środki ochrony w celu zminimalizowania ryzyka pojawienia się tego wirusa u drobiu.

(4) Szczególne środki przewidziane w niniejszej decyzji powinny mieć zastosowanie bez uszczerbku dla środków, jakie mają być podjęte przez państwa członkowskie w ramach dyrektywy Rady 92/40/EWG z dnia 19 maja 1992 r. wprowadzającej wspólnotowe środki zwalczania influenzy drobiu(4).

(5) Dla zachowania spójności, należy do celów niniejszej decyzji zastosować niektóre definicje przewidziane w dyrektywie Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania grypy ptaków i uchylającej dyrektywę 92/40/EWG(5), dyrektywie Rady 90/539/EWG z dnia 15 października 1990 r. w sprawie warunków zdrowotnych zwierząt, regulujących handel wewnątrzwspólnotowy i przywóz z państw trzecich drobiu i jaj wylęgowych(6), rozporządzeniu (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającym szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego(7), rozporządzeniu (WE) nr 998/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 maja 2003 r. w sprawie wymogów dotyczących zdrowia zwierząt, stosowanych do przemieszczania zwierząt domowych o charakterze niehandlowym, i zmieniającym dyrektywę Rady 92/65/EWG(8).

(6) Wokół miejsca wykrycia choroby u dzikiego ptactwa należy ustanowić strefy ochrony i nadzoru. Strefy te należy ograniczyć do środków niezbędnych do zapobieżenia przenoszeniu wirusa na stada drobiu przeznaczone do celów handlowych i niehandlowych.

(7) Należy kontrolować i ograniczać przemieszczanie w szczególności żywych ptaków i jaj wylęgowych, jednocześnie zezwalając pod pewnymi warunkami na kontrolowaną wysyłkę z tych stref takich ptaków oraz produktów pochodzących od ptaków.

(8) Niezależnie od określonego statusu ryzyka na obszarze, na którym podejrzewa się lub potwierdzono występowanie wysoce zjadliwej grypy ptaków wśród dzikiego ptactwa, w strefach ochrony i nadzoru należy wprowadzić środki określone w decyzji Komisji 2005/734/WE z dnia 19 października 2005 r. ustanawiającej środki bezpieczeństwa biologicznego w celu zmniejszenia ryzyka przeniesienia wysoce zjadliwej grypy ptaków spowodowanej przez wirus grypy A podtyp H5N1 z ptaków dziko żyjących na drób i inne ptaki żyjące w niewoli oraz przewidującej system wczesnego wykrywania na obszarach szczególnego ryzyka(9).

(9) Dyrektywa Rady 92/65/EWG z dnia 13 lipca 1992 r. ustanawiająca wymagania dotyczące zdrowia zwierząt regulujące handel i przywóz do Wspólnoty zwierząt, nasienia, komórek jajowych i zarodków nieobjętych wymaganiami dotyczącymi zdrowia zwierząt ustanowionymi w szczególnych zasadach Wspólnoty określonych w załączniku A pkt I do dyrektywy 90/425/EWG(10) przewiduje powołanie zatwierdzonych jednostek, instytutów i ośrodków oraz wzór świadectwa, które towarzyszy zwierzętom lub ich gametom w przypadku handlu między tego rodzaju zatwierdzonymi jednostkami, instytutami lub ośrodkami znajdującymi się w różnych państwach członkowskich. Dla ptaków przewożonych z lub do jednostek, instytutów i ośrodków zatwierdzonych zgodnie ze wspomnianą dyrektywą przewiduje się odstępstwo od ograniczeń przewozowych.

(10) Przewożenie jaj wylęgowych ze stref ochrony powinno być dozwolone na określonych warunkach. Zezwala się na wysyłkę jaj wylęgowych do innych krajów w szczególności z zastrzeżeniem spełnienia warunków określonych w dyrektywie 2005/94/WE. W takich przypadkach świadectwa zdrowia zwierząt zgodne z dyrektywą 90/539/EWG powinny zawierać odniesienie do niniejszej decyzji.

(11) Wysyłka mięsa, mięsa mielonego, przetworów mięsnych i produktów mięsnych ze stref ochrony powinna być dozwolona na określonych warunkach, w szczególności po spełnieniu określonych wymogów rozporządzenia (WE) nr 853/2004 oraz rozporządzenia (WE) nr 854/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczególne przepisy dotyczące organizacji urzędowych kontroli w odniesieniu do produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(11).

(12) Dyrektywa Rady 2002/99/WE z dnia 16 grudnia 2002 r. ustanawiająca przepisy sanitarne regulujące produkcję, przetwarzanie, dystrybucję oraz wprowadzanie produktów pochodzenia zwierzęcego przeznaczonych do spożycia przez ludzi(12) ustanawia wykaz zabiegów mających na celu wyeliminowanie zagrożeń dla zdrowia, jakie stanowi mięso pochodzące z obszarów objętych ograniczeniami i przewiduje możliwość stworzenia specjalnego znaku jakości zdrowotnej i znaku jakości zdrowotnej wymaganego w przypadku mięsa niedopuszczonego do wprowadzenia do obrotu ze względu na zdrowie zwierząt. Należy zezwolić na wysyłkę ze stref ochrony mięsa posiadającego znak jakości zdrowotnej przewidziany w tej dyrektywie oraz produktów mięsnych poddanych obróbce określonej w tej dyrektywie.

(13) Na mocy rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 3 października 2002 r. ustanawiającego przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi(13) zezwala się na wprowadzanie na rynek szerokiej gamy produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, takich jak żelatyna do użytku technicznego, preparaty do użytku farmaceutycznego i innych, pochodzących z obszarów Wspólnoty objętych ograniczeniami dotyczącymi zdrowia zwierząt, ponieważ produkty te uznaje się za bezpieczne z uwagi na specjalne warunki produkcji, przetwarzania i wykorzystania, które skutecznie unieszkodliwiają możliwe czynniki chorobotwórcze lub wykluczają kontakt ze zwierzętami podatnymi na chorobę.

(14) Państwa członkowskie powinny poddać przeglądowi niniejszą decyzję pod względem transpozycji dyrektywy 2005/94/WE.

(15) W związku z powiadomieniem o przypadkach wystąpienia wysoce zjadliwej grypy ptaków spowodowanej przez wirus grypy A podtyp H5N1 wśród dzikiego ptactwa w Grecji, Włoszech i Słowenii, Komisja we współpracy z danym państwem członkowskim przyjęła decyzje 2006/86/WE(14), 2006/90/WE(15), 2006/91/WE(16), 2006/94/WE(17), 2006/104/WE(18) i 2006/105/WE(19).

(16) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Przedmiot, zakres i definicje

1.
Niniejsza decyzja ustanawia niektóre środki ochronne, jakie należy zastosować w przypadku izolacji wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków u dzikiego ptactwa na terytorium państwa członkowskiego (zwanego dalej "państwem członkowskim dotkniętym chorobą"), wywołanej wirusem grypy A podtyp H5, w przypadku której podejrzewa się lub potwierdzono typ neuraminidazy N1, w celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się grypy ptaków z dzikiego ptactwa na drób lub inne ptaki żyjące w niewoli, jak również w celu zapobieżenia zarażenia pochodzących od nich produktów.
2.
O ile nie przewidziano inaczej, stosuje się definicje określone w dyrektywie 2005/94/WE. Dodatkowo stosuje się następujące definicje:

a) "jaja wylęgowe" oznaczają jaja w rozumieniu art. 2 ust. 2 dyrektywy 90/539/EWG;

b) "dzikie ptactwo łowne" oznacza zwierzęta łowne w rozumieniu pkt 1.5 tiret drugie oraz pkt 1.7 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 853/2004;

c) "inne ptaki żyjące w niewoli" oznaczają ptaki w rozumieniu art. 2 pkt 6 dyrektywy 2005/94/WE, w tym:

i) zwierzęta domowe z gatunków ptaków, o których mowa w art. 3 ust. a) rozporządzenia (WE) nr 998/2003, oraz

ii) ptaki przeznaczone dla ogrodów zoologicznych, cyrków, parków rozrywki i laboratoriów doświadczalnych.

Artykuł  2

Ustanowienie stref ochrony i nadzoru

1.
Na obszarach, gdzie potwierdzono występowanie u dzikiego ptactwa wysoce zjadliwej grypy ptaków wywołanej wirusem grypy A podtyp H5, oraz podejrzewa się lub potwierdzono typ neuraminidazy N1, państwo członkowskie dotknięte chorobą ustanawia:

a) strefę ochrony o promieniu co najmniej 3 kilometrów, oraz

b) strefę nadzoru o promieniu co najmniej 10 kilometrów, w tym także strefa ochrony.

2.
Ustanowienie stref ochrony i nadzoru, o których mowa w ust. 1 musi uwzględniać czynniki geograficzne, administracyjne, ekologiczne i epizootiologiczne odnoszące się do grypy ptaków oraz monitorowanych obiektów.
3.
W przypadku gdy strefy ochrony i nadzoru obejmują terytorium innych państw członkowskich, państwo członkowskie dotknięte chorobą współpracuje z władzami tych państw członkowskich w celu ustanowienia stref.
4.
Państwo członkowskie dotknięte chorobą powiadamia Komisję i inne państwa członkowskie o szczegółach dotyczących stref ochrony i nadzoru ustanowionych zgodnie z niniejszym artykułem i, we właściwych przypadkach, informuje społeczeństwo o podjętych środkach.
5. 1
Środki określone w niniejszej decyzji mają zastosowanie bez uszczerbku dla środków, które w przypadku wybuchu grypy ptaków u drobiu należy wprowadzić zgodnie z dyrektywą 92/40/EWG lub, w stosownych przypadkach, dla bardziej surowych wspólnotowych środków ochronnych w związku z wysoce zjadliwą grypą ptaków u drobiu spowodowaną przez wirus grypy typu H5N1.
Artykuł  3

Środki stosowane w strefie ochrony

1.
Państwo członkowskie dotknięte chorobą zapewnia, aby w strefie ochrony stosowano co najmniej następujące środki:

a) identyfikacja wszystkich gospodarstw wewnątrz tej strefy;

b) okresowe i udokumentowane kontrole we wszystkich gospodarstwach handlowych, w tym badanie kliniczne drobiu oraz, w razie konieczności, zbieranie próbek do badań laboratoryjnych;

c) stosowanie odpowiednich środków bezpieczeństwa biologicznego w gospodarstwach, w tym dezynfekcja przy wejściach do i wyjściach z gospodarstwa, chów drobiu w pomieszczeniu lub w miejscach, gdzie można zapobiec bezpośredniemu lub pośredniemu kontaktowi z innym drobiem i ptakami żyjącymi w niewoli;

d) stosowanie środków bezpieczeństwa biologicznego określonych w decyzji 2005/734/WE;

e) kontrola przemieszczania produktów drobiowych, zgodnie z art. 9;

f) czynne monitorowanie choroby u populacji dzikiego ptactwa, zwłaszcza ptactwa wodnego, w razie konieczności przy współpracy z myśliwymi i obserwatorami ptaków, których poinformowano o środkach ochrony przed zakażeniem wirusem, oraz przed rozprzestrzenieniem wirusa na podatne zwierzęta;

g) kampanie mające na celu informowanie społeczeństwa i zwiększanie świadomości na temat choroby wśród właścicieli, myśliwych i obserwatorów ptaków.

2.
Państwo członkowskie dotknięte chorobą zapewnia, aby w strefie ochrony zakazano:

a) usuwania drobiu i innych ptaków z gospodarstw, w których są hodowane;

b) spędzania drobiu i innych ptaków żyjących w niewoli na targach, rynkach, pokazach lub innych skupiskach;

c) przewożenia drobiu przez tę strefę, z wyjątkiem tranzytu drogami głównymi lub koleją, oraz przewożenia do bezpośredniego uboju w ubojni;

d) wysyłania z tej strefy jaj wylęgowych;

e) wysyłania z tej strefy świeżego mięsa, mięsa mielonego, przetworów mięsnych i produktów mięsnych z drobiu, innych ptaków żyjących w niewoli i dzikich ptaków łownych;

f) przewożenia lub rozsypywania zużytej ściółki lub nawozu pochodzących z gospodarstw znajdujących się w strefie poza tę strefę, z wyjątkiem przewożenia do obróbki zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1774/2002;

g) polowania na dzikie ptactwo.

Artykuł  4

Środki stosowane w strefie nadzoru

1.
Państwo członkowskie dotknięte chorobą zapewnia, aby w strefie ochrony stosowano co najmniej następujące środki:

a) identyfikacja wszystkich gospodarstw znajdujących się wewnątrz tej strefy;

b) stosowanie odpowiednich środków bezpieczeństwa biologicznego w gospodarstwach, w tym stosowanie odpowiednich środków dezynfekcji przy wejściach i wyjściach z gospodarstwa;

c) stosowanie środków bezpieczeństwa biologicznego określonych w decyzji 2005/734/WE;

d) kontrola przemieszczania drobiu i innych ptaków żyjących w niewoli oraz jaj wylęgowych wewnątrz strefy.

2.
Państwo członkowskie dotknięte chorobą zapewnia, aby w strefie ochrony zakazano:

a) przemieszczania drobiu i innych ptaków żyjących w niewoli poza strefę przez 15 dni po jej ustanowieniu;

b) spędzania drobiu i innych ptaków na targach, rynkach, pokazach lub innych skupiskach;

c) polowania na dzikie ptactwo.

Artykuł  5 2

Czas stosowania środków

W przypadku potwierdzenia, że typ neuraminidazy różni się od typu N1 lub, że jest to wirus o niskiej zjadliwości, środki określone w art. 3 i 4 zostają zniesione.

W przypadku potwierdzenia wystąpienia wirusa A wysoce zjadliwej grypy, w szczególności podtyp H5N1, u dzikiego ptactwa, środki określone w art. 3 i 4 stosuje się tak długo, jak jest to konieczne, mając na uwadze czynniki geograficzne, administracyjne, ekologiczne i epizootiologiczne związane z grypą ptaków, przez co najmniej 21 dni w przypadku strefy ochrony i 30 dni w przypadku strefy nadzoru, od daty zebrania spośród dzikiego ptactwa próbek, w przypadku których potwierdzono wystąpienie wirusa H5N1 wysoce zjadliwej grypy ptaków.

Artykuł  6

Odstępstwa w odniesieniu do żywych ptaków i jednodniowych kurcząt

1. 3
W drodze odstępstwa od art. 3 ust. 2 lit. a) państwo członkowskie dotknięte chorobą zezwala na przewożenie:

a) drobiu i dzikiego ptactwa hodowlanego do gospodarstw objętych urzędową kontrolą znajdujących się w strefie ochrony albo w strefie nadzoru;

b) młodych niosek do gospodarstw objętych urzędową kontrolą w tym samym państwie członkowskim, zaś drób pozostanie w gospodarstwie przeznaczenia przez okres 21 dni po dostarczeniu niosek.

2.
W drodze odstępstwa od art. 3 ust. 2 lit. a) oraz art. 4 ust. 2 lit. a) państwo członkowskie dotknięte chorobą zezwala na przewożenie:

a) drobiu przeznaczonego do natychmiastowego uboju, w tym kur niosek, do ubojni znajdującej się w strefie ochrony lub nadzoru lub, jeśli jest to niemożliwe, do ubojni wyznaczonej przez właściwy organ weterynaryjny znajdującej się poza strefami;

b) 4 jednodniowych kurcząt ze strefy ochrony do gospodarstw objętych urzędową kontrolą na jego terytorium pod warunkiem, że w gospodarstwie przeznaczenia nie występuje inny drób lub ptaki żyjące w niewoli, poza ptakami domowymi wymienionymi w art. 1 ust. 2 lit. c) ppkt i), które są hodowane oddzielnie od drobiu, lub przewożenie odbywa się w warunkach określonych w art. 24 ust. 1 lit. a) i b) dyrektywy 2005/94/WE, oraz że drób pozostaje w gospodarstwie przeznaczenia przez okres 21 dni po dostarczeniu kurcząt;

c) jednodniowych kurcząt ze strefy nadzoru do gospodarstw objętych urzędową kontrolą, znajdujących się na jego terytorium;

d) młodych niosek, indyków przeznaczonych do tuczu, innego drobiu i dzikiego ptactwa hodowlanego ze strefy nadzoru do gospodarstw objętych urzędową kontrolą, znajdujących się na jego terytorium;

e) ptaków domowych wymienionych w art. 1 ust. 2 lit. c) pkt i) do miejsc znajdujących się na jego terytorium, w których nie hoduje się drobiu w przypadku, gdy przesyłka zawiera pięć lub mniej ptaków w klatkach, nie naruszając przepisów krajowych, o których mowa w art. 1 akapit trzeci dyrektywy 92/65/EWG;

f) ptaków, o których mowa w art. 1 ust. 2) lit. c pkt ii), pochodzących z oraz przeznaczonych dla jednostek, instytutów i ośrodków zatwierdzonych zgodnie z art. 13 dyrektywy 92/65/EWG.

Artykuł  7

Odstępstwa w odniesieniu do jaj wylęgowych

1.
W drodze odstępstwa od art. 3 ust. 2 lit. d) państwo członkowskie dotknięte chorobą zezwala na:

a) przewóz jaj wylęgowych ze strefy ochrony do wyznaczonej wylęgarni znajdującej się na terytorium państwa członkowskiego dotkniętego chorobą;

b) wysyłkę jaj wylęgowych ze strefy ochrony do wylęgarni znajdujących się poza terytorium państwa członkowskiego dotkniętego chorobą pod warunkiem, że:

i) jaja wylęgowe zostały zebrane w stadach:

– których nie podejrzewa się zarażenia grypą ptaków, oraz

– w przypadku których badanie serologiczne na obecność grypy ptaków umożliwiające wykrycie 5 % występowania choroby z dokładnością wyniku na poziomie co najmniej 95 % dało wynik negatywny, oraz

ii) spełniono warunki określone w art. 26 ust. 1 lit. b), c) i d) dyrektywy 2005/94/WE.

c) 5 wysyłkę jaj wylęgowych lub jaj SPF ze strefy ochrony do wyznaczonych laboratoriów lub instytutów dla celów naukowych, diagnostycznych lub farmaceutycznych.

2.
Zgodnie z wzorem 1 znajdującym się w załączniku IV do dyrektywy Rady 90/539/EWG świadectwa zdrowia zwierząt towarzyszące przesyłkom jaj wylęgowych, o których mowa w ust. 1 lit. b), do innych państw członkowskich, zawierają następującą adnotację:

"Przesyłka jest zgodna z warunkami zdrowotnymi zwierząt określonymi w decyzji Komisji 2006/115/WE".

Artykuł  8

Odstępstwa w odniesieniu do mięsa, mięsa mielonego, przetworów mięsnych, mięsa odkostnionego mechanicznie i produktów mięsnych

1.
W drodze odstępstwa od art. 3 ust. 2 lit. e) państwo członkowskie dotknięte chorobą zezwala na wysyłkę ze strefy ochrony:

a) świeżego mięsa drobiowego, w tym mięsa z drobiu bezgrzebieniowego, pochodzącego ze strefy lub spoza niej, produkowanego zgodnie z wymogami załącznika II oraz sekcji II i III załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 oraz kontrolowanego zgodnie z wymogami sekcji I, II, III oraz i rozdziałami V i VII sekcji IV załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004;

b) mięsa mielonego, przetworów mięsnych, mięsa odkostnionego mechanicznie i produktów mięsnych zawierających mięso, o którym mowa w lit. a) produkowanych zgodnie z wymogami sekcji V i VII załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004;

c) świeżego mięsa dzikich ptaków łownych pochodzących z tej strefy, o ile mięso to posiada znak jakości zdrowotnej określony w załączniku II do dyrektywy 2002/99/WE i jest przeznaczone do przewozu do zakładu w celu poddania obróbce wymaganej w przypadku grypy ptaków, zgodnie z załącznikiem III do dyrektywy;

d) produktów mięsnych wytworzonych z mięsa dzikich ptaków łownych poddanych obróbce wymaganej w przypadku grypy ptaków, zgodnie z załącznikiem III do dyrektywy 2002/99/WE;

e) świeżego mięsa dzikich ptaków łownych pochodzących spoza strefy ochrony i produkowanego w zakładach znajdujących się w strefie ochrony zgodnie z sekcją IV załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004 oraz kontrolowanego zgodnie z rozdziałem VIII sekcji IV załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 854/2004;

f) mięsa mielonego, przetworów mięsnych, mięsa odkostnionego mechanicznie i produktów mięsnych zawierających mięso, o którym mowa w pkt e) produkowanych w zakładach na terenie strefy ochrony zgodnie z sekcjami V i VI załącznika III do rozporządzenia (WE) nr 853/2004.

g) 6 świeżego mięsa drobiowego lub mięsa hodowlanych ptaków łownych, mięsa mielonego, przetworów mięsnych i mięsa odkostnionego mechanicznie zawierających takie mięso uzyskane z ubitego drobiu lub hodowlanych ptaków łownych pochodzących z tej strefy lub spoza niej do pozostałej części terytorium kraju, jeżeli mięso to:

i) zostało, zgodnie z art. 4 dyrektywy 2002/99/WE, oznaczone znakiem określonym w załączniku II do dyrektywy 2002/99/WE lub znakiem krajowym ustanowionym zgodnie z art. 4 rozporządzenia Komisji (WE) nr 2076/2005;

ii) było pozyskane, krojone, składowane i przewożone oddzielnie od innego świeżego mięsa drobiowego lub mięsa hodowlanych ptaków łownych przeznaczonego do wysyłki do pozostałych państw członkowskich lub do wywozu do państw trzecich; oraz

iii) jest wykorzystywane w sposób pozwalający uniknąć wprowadzenia go do produktów mięsnych lub przetworów mięsnych przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu w pozostałych państwach członkowskich lub do wywozu do państw trzecich, chyba że zostało poddane przetworzeniu wymaganemu w przypadku grypy ptaków, określonemu w tabeli 1 pozycje a), b) lub c) w załączniku III do dyrektywy 2002/99/WE.

2. 7
(skreślony).
Artykuł  9

Warunki dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego

1.
Zgodnie z art. 3 ust 1 lit. e), państwo członkowskie dotknięte chorobą zezwala na przesyłkę:

a) 8 produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego:

i) spełniających warunki określone w rozdziale II sekcja A, rozdziale III sekcja B, rozdziale IV sekcja A, rozdziale VI sekcje A i B, rozdziale VII sekcja A, rozdziale VIII sekcja A, rozdziale IX sekcja A i rozdziale X sekcja A załącznika VII oraz w rozdziale II sekcja B i rozdziale III część II sekcja A załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002; lub

ii) przewożonych w biologicznie bezpiecznych warunkach do wyznaczonych zakładów przetwórczych zatwierdzonych zgodnie z rozdziałem III lub IV rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 do przetworzenia w celu zapewnienia co najmniej unieszkodliwienia wirusa grypy ptaków; lub

iii) przewożonych w biologicznie bezpiecznych warunkach w celu przetworzenia na paszę zwierzęcą zgodnie z odstępstwem przewidzianym w art. 23 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (WE) nr 1774/2002;

b) nieprzetworzonych piór lub części piór zgodnie z rozdziałem VIII sekcja A pkt 1 ppkt a) załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002, wyprodukowanych z drobiu pochodzącego spoza strefy ochrony;

c) przetworzonych piór lub części piór poddanych obróbce strumieniem pary lub z zastosowaniem innej metody zapewniającej wyeliminowanie czynników chorobotwórczych;

d) produktów otrzymanych z drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli, które zgodnie z prawodawstwem wspólnotowym nie podlegają żadnym warunkom zdrowotnym dotyczącym zwierząt ani nie są objęte żadnym zakazem lub ograniczeniem mającym związek ze zdrowiem zwierząt, w tym produktów wymienionych w rozdziale VII sekcja A pkt 1 ppkt a) załącznika VIII do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002.

2.
Państwo członkowskie dotknięte chorobą zapewnia, aby produktom określonym w ust. 1 lit. b) i c) niniejszego artykułu towarzyszył dokument handlowy zgodny z rozdziałem X załącznika II do rozporządzenia (WE) nr 1774/2002 stwierdzający, w przypadku produktów, o których mowa w ust. 1 lit. c) niniejszego artykułu, w pkt 6.1 tego dokumentu, że produkty te zostały poddane obróbce strumieniem pary lub z zastosowaniem innej metody zapewniającej wyeliminowanie czynników chorobotwórczych.

Jednakże dokument ten nie jest wymagany w przypadku przetworzonych piór ozdobnych, przetworzonych piór przewożonych przez podróżujących do użytku prywatnego lub przesyłek przetworzonych piór wysyłanych do osób prywatnych w celach nieprzemysłowych.

Artykuł  10

Warunki przemieszczania

1.
W przypadku gdy przemieszczanie zwierząt lub otrzymywanych z nich produktów objętych niniejszą decyzją jest dozwolone na mocy art. 6, 7, 8 lub 9, zezwolenie jest oparte na korzystnym wyniku oceny ryzyka wykonanej przez właściwy organ oraz podejmowane są wszystkie odpowiednie środki bezpieczeństwa biologicznego w celu zapobieżenia rozprzestrzenianiu się grypy ptaków.
2.
W przypadku gdy wysyłanie, przemieszczanie lub przewożenie produktów, o których mowa w ust. 1, jest dozwolone na mocy art. 7, 8 lub 9, z zastrzeżeniem uzasadnionych warunków i ograniczeń, produkty te muszą być otrzymane, przeładowane, przetworzone, składowane i przewożone, nie naruszając statusu zdrowotnego innych produktów spełniających wszystkie wymogi dotyczące zdrowia zwierząt mające zastosowanie do handlu, wprowadzania do obrotu lub wywozu do państw trzecich.
Artykuł  11

Zgodność

Wszystkie państwa członkowskie przyjmują natychmiastowe środki w celu zastosowania się do niniejszej decyzji, a następnie podają je do wiadomości publicznej. Informują o tym niezwłocznie Komisję.

Państwo członkowskie dotknięte chorobą stosuje te środki natychmiast po stwierdzeniu podejrzenia wystąpienia wirusa wysoce zjadliwej grypy ptaków, w szczególności podtypu H5N1.

Państwo członkowskie dotknięte chorobą regularnie przekazuje Komisji i innym państwom członkowskim niezbędne informacje na temat sytuacji epidemiologicznej choroby, a we właściwych przypadkach informacje na temat dodatkowych środków kontroli i nadzoru, kampanii mających na celu zwiększanie świadomości na temat choroby, i bezwzględnie informacje na temat planowanego wycofania środków zgodnie z art. 5.

Artykuł  12

Uchylenie

Decyzje 2006/86/WE, 2006/90/WE, 2006/91/WE, 2006/94/WE, 2006/104/WE oraz 2006/105/WE tracą moc.

Artykuł  13

Adresat

Niniejsza decyzja jest skierowana do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 17 lutego 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 395 z 30.12.1989, str. 13. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/41/WE (Dz.U. L 157 z 30.4.2004, str. 33).

(2) Dz.U. L 224 z 18.8.1990, str. 29. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2002/33/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 315 z 19.11.2002, str. 14).

(3) Dz.U. L 146 z 13.6.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 18/2006 (Dz.U. L 4 z 7.1.2006, str. 3).

(4) Dz.U. L 167 z 22.6.1992, str. 1. Dyrektywa ostatnio zmieniona rozporządzeniem (WE) nr 806/2003.

(5) Dz.U. L 10 z 14.1.2006, str. 16.

(6) Dz.U. L 303 z 31.10.1990, str. 6. Dyrektywa ostatnio zmieniona Aktem Przystąpienia z 2003 r.

(7) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str 206; sprostowanie w Dz.U. L 226 z 25.6.2004, str. 83. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2076/2005 (Dz.U. L 338 z 22.12.2005, str. 83).

(8) Dz.U. L 146 z 13.6.2003, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 18/2006 (Dz.U. L 4 z 7.1.2006, str. 3).

(9) Dz.U. L 274 z 20.10.2005, str. 105. Decyzja ostatnio zmieniona decyzją 2005/855/WE (Dz.U. L 316 z 2.12.2005, str. 21).

(10) Dz.U. L 268 z 14.9.1992, str. 54. Dyrektywa ostatnio zmieniona dyrektywą 2004/68/WE (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str. 321).

(11) Dz.U. L 139 z 30.4.2004, str 55. sprostowanie w Dz.U. L 226 z 25.6.2004, str. 22. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 2076/2005 (Dz.U. L 338 z 22.12.2005, str. 83).

(12) Dz.U. L 18 z 23.1.2003, str. 11.

(13) Dz.U. L 273 z 10.10.2002, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 416/2005 (Dz.U. L 66 z 12.3.2005, str. 10).

(14) Dz.U. L 40 z 11.2.2006, str. 26.

(15) Dz.U. L 42 z 14.2.2006, str. 46.

(16) Dz.U. L 42 z 14.2.2006, str. 52.

(17) Dz.U. L 44 z 15.2.2006, str. 25.

(18) Dz.U. L 46 z 16.2.2006, str. 53.

(19) Dz.U. L 46 z 16.2.2006, str. 59.

1 Art. 2 ust. 5 dodany przez art. 1 pkt 1 decyzji nr 2006/277/WE z dnia 7 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.103.29) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
2 Art. 5 zmieniony przez art. 1 pkt 2 decyzji nr 2006/277/WE z dnia 7 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.103.29) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
3 Art. 6 ust. 1 zmieniony przez art. 1 pkt 3 decyzji nr 2006/277/WE z dnia 7 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.103.29) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
4 Art. 6 ust. 2 lit. b) zmieniona przez art. 1 pkt 4 decyzji nr 2006/277/WE z dnia 7 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.103.29) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
5 Art. 7 ust. 1 lit. c) dodana przez art. 1 pkt 5 decyzji nr 2006/277/WE z dnia 7 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.103.29) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
6 Art. 8 ust. 1 lit. g) dodana przez art. 1 pkt 6 decyzji nr 2006/277/WE z dnia 7 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.103.29) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
7 Art. 8 ust. 2 skreślony przez art. 1 pkt 7 decyzji nr 2006/277/WE z dnia 7 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.103.29) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.
8 Art. 9 ust. 1 lit. a) zmieniona przez art. 1 pkt 8 decyzji nr 2006/277/WE z dnia 7 kwietnia 2006 r. (Dz.U.UE.L.06.103.29) zmieniającej nin. decyzję z dniem notyfikacji.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.48.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/115/WE dotycząca niektórych środków ochronnych w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków wśród dzikiego ptactwa we Wspólnocie oraz uchylająca decyzje 2006/86/WE, 2006/90/WE, 2006/91/WE, 2006/94/WE, 2006/104/WE i 2006/105/WE
Data aktu: 17/02/2006
Data ogłoszenia: 18/02/2006
Data wejścia w życie: 18/02/2006