Decyzja 2006/968/WE wykonująca rozporządzenie Rady (WE) nr 21/2004 w odniesieniu do wytycznych i procedur elektronicznej identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz

DECYZJA KOMISJI
z dnia 15 grudnia 2006 r.
wykonująca rozporządzenie Rady (WE) nr 21/2004 w odniesieniu do wytycznych i procedur elektronicznej identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 6522)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/968/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 grudnia 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 21/2004 z dnia 17 grudnia 2003 r. ustanawiające system identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 i dyrektywy 92/102/EWG i 64/432/EWG(1), w szczególności jego art. 9 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 21/2004 nakłada na każde państwo członkowskie obowiązek ustanowienia systemu identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz zgodnie z tym rozporządzeniem.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 21/2004 stanowi również, że wszystkie zwierzęta w gospodarstwie urodzone po dniu 9 lipca 2005 r. muszą być zidentyfikowane za pomocą dwóch sposobów identyfikacji. Pierwszy sposób identyfikacji to kolczyki, drugi sposób identyfikacji został określony w pkt 4 sekcji A załącznika do tego rozporządzenia. Przykładem drugiego sposobu identyfikacji jest elektroniczne urządzenie radiolokacyjne. Ponadto art. 9 rozporządzenia (WE) nr 21/2004 stanowi, że od dnia 1 stycznia 2008 r. lub innej daty, która może być ustalona przez Radę, identyfikacja elektroniczna jako drugi sposób identyfikacji stanie się obowiązkowa dla wszystkich zwierząt.

(3) Rozporządzenie (WE) nr 21/2004 stanowi, że Komisja przyjmuje wytyczne i procedury wprowadzenia w życie identyfikacji elektronicznej w celu udoskonalenia jej wprowadzania. Te wytyczne i procedury powinny być stosowane do tych zwierząt, u których stosuje się już identyfikację elektroniczną jako drugi sposób identyfikacji, a od daty przewidzianej w art. 9 ust. 3 rozporządzenia - do wszystkich zwierząt.

(4) W celu zapewnienia możliwości odczytu identyfikatorów, które będą stosowane do owiec i kóz dla celów rozporządzenia (WE) nr 21/2004 we wszystkich państwach członkowskich, w niniejszej decyzji należy ustanowić minimalne wymogi dotyczące niektórych badań zgodności i skuteczności przy zatwierdzaniu identyfikatorów.

(5) Aby dać państwom członkowskim wytyczne dotyczące czytników, w niniejszej decyzji należy ustanowić minimalne wymogi dotyczące niektórych badań zgodności i skuteczności przy zatwierdzaniu identyfikatorów, pamiętając o tym, iż rozporządzenie (WE) nr 21/2004 nie przewiduje obowiązku posiadania czytnika przez każdy podmiot.

(6) Ze względu na różne warunki geograficzne i systemy chowu owiec i kóz we Wspólnocie, państwa członkowskie powinny mieć możliwość wymagania dodatkowych badań skuteczności w zależności od specyfiki warunków krajowych.

(7) Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO) opublikowała normy dotyczące poszczególnych aspektów systemu identyfikacji radiowej (RFID) zwierząt. Ponadto Międzynarodowy Komitet ds. Rejestracji Zwierząt (ICAR) opracował procedury mające na celu sprawdzenie zgodności niektórych cech RFID z normami ISO. Procedury te zostały opublikowane w International Agreement on Recording Practices w wersji zatwierdzonej przez Zgromadzenie Generalne ICAR w czerwcu 2004 r. Normy ISO są przyjęte i stosowane na szczeblu międzynarodowym i w związku z tym powinny zostać uwzględnione w niniejszej decyzji.

(8) Wspólne Centrum Badawcze (WCB) Komisji opracowało Wytyczne techniczne określające badania do oceny skuteczności i wiarygodności urządzeń RFID, które są opublikowane na stronie internetowej WCB jako normy techniczne WCB. Niniejsza decyzja powinna uwzględniać podstawowe elementy tych wytycznych.

(9) Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) opublikował normy techniczne dotyczące akredytacji laboratoriów badawczych. Normy te (normy EN) są przyjęte i stosowane na szczeblu międzynarodowym i w związku z tym powinny zostać uwzględnione w niniejszej decyzji.

(10) Środki, o których mowa w niniejszej decyzji, są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik do niniejszej decyzji ustanawia wytyczne i procedury elektronicznej identyfikacji zwierząt:

a) dla drugiego sposobu identyfikacji, przewidzianego w art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 21/2004 oraz wspomnianego w sekcji A pkt 4 tiret czwarte załącznika do tego rozporządzenia; i

b) przewidzianej w art. 9 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 21/2004.

Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się od dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 grudnia 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 5 z 9.1.2004, str. 8.

ZAŁĄCZNIK  1

Wytyczne i procedury zatwierdzania identyfikatorów i czytników służących do elektronicznej identyfikacji owiec i kóz na mocy rozporządzenia (WE) nr 21/2004

Rozdział I

Definicje

Do celów niniejszych wytycznych stosuje się następujące definicje:

a) "kod państwa" oznacza 3-cyfrowy kod numeryczny odpowiadający nazwie kraju zgodnie z normą ISO 3166;

b) "krajowy kod identyfikacyjny" oznacza 12-cyfrowy kod numeryczny służący identyfikacji indywidualnego zwierzęcia na poziomie krajowym;

c) "kod urządzenia radiolokacyjnego" oznacza 64-bitowy kod elektroniczny zaprogramowany w urządzeniu radiolokacyjnym, zawierający między innymi kod państwa i krajowy kod identyfikacyjny, i stosowany do elektronicznej identyfikacji zwierząt;

d) "identyfikator" oznacza bierne urządzenie radiolokacyjne służące tylko do odczytu przy zastosowaniu technologii HDX- lub FDX-B, zgodnie z normami ISO 11784 i 11785, będące częścią różnych sposobów identyfikacji, o których mowa w załączniku A rozporządzenia (WE) nr 21/2004;

e) "czytnik" oznacza synchronizujący lub niesynchronizujący nadajnik-odbiornik, który przynajmniej może:

i) odczytywać identyfikatory; oraz

ii) wyświetlać kod państwa i krajowy kod identyfikacyjny;

f) (skreślona);

g) (skreślona).

Rozdział  II

Identyfikatory

1.
Właściwy organ zatwierdza stosowanie identyfikatorów, tylko jeśli zostały poddane badaniom, z pozytywnym wynikiem, w zakresie:

a) ich zgodności z normami ISO 11784 i 11785, zgodnie z procedurami badań określonymi w pkt 7 normy ISO 24631-1; oraz

b) osiągnięcia przez nie minimalnej skuteczności odległości odczytu, określonej w pkt 2, zgodnie z procedurami określonymi w pkt 7 normy ISO 24631-3.

2.
Aby osiągnąć odległości odczytu ustanowione w lit. c) sekcji A.6 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 21/2004, urządzenie radiolokacyjne musi spełniać następujące parametry:

a) urządzenia radiolokacyjne z zastosowaniem technologii HDX muszą posiadać minimalne natężenie magnetycznego pola aktywacji o wartości mniejszej lub równej 1,2 A/m, mierzone zgodnie z normą ISO 24631-3, część 7.6.5 "Minimalne natężenie magnetycznego pola aktywacji w trybie HDX" i osiągnąć amplitudę modulacji równą 10 mV, mierzoną zgodnie z normą ISO 24631-3, część 7.6.7 "Amplituda modulacji w trybie HDX" przy natężeniu pola magnetycznego o wartości mniejszej lub równej 1,2 A/m;

b) urządzenia radiolokacyjne z zastosowaniem technologii FDX-B muszą posiadać minimalne natężenie magnetycznego pola aktywacji o wartości mniejszej lub równej 1,2 A/m, mierzone zgodnie z normą ISO 24631-3, część 7.6.4 "Minimalne natężenie magnetycznego pola aktywacji w trybie FDX-B" i osiągnąć amplitudę modulacji równą 10 mV, mierzoną zgodnie z normą ISO 24631-3, część 7.6.6 "Amplituda modulacji w trybie FDX-B" przy natężeniu pola magnetycznego o wartości mniejszej lub równej 1,2 A/m.

3.
Budowa kodu urządzenia radiolokacyjnego powinna być zgodna z normami ISO 11784 i opisami określonymi w poniższej tabeli:
Bit(y)Liczba Liczba cyfr Liczba kombinacji Opis
1 1 2 Ten bit wskazuje, czy identyfikator jest, czy nie jest stosowany w celu identyfikacji zwierząt. We wszystkich zastosowaniach zwierząt bit ten wynosi "1".
2-4 1 8 Licznik zmiany oznakowania (0 do 7).
5-9 2 32 Pole informacji o użytkowaniu. Ten bit zawiera "04", dzięki czemu zakodowany jest kod CN dla owiec i kóz zgodnie z rozdziałem 1, sekcja I, część II załącznika do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87(1).
10-15 2 64 Pusty - wszystko pozycje zerowe (strefa zarezerwowana dla przyszłych zastosowań).
16 1 2 Ten bit wskazuje na obecność lub brak bloku danych (w przypadku stosowania u zwierząt ten bit wynosi "0" = brak bloku danych).
17-26 4 1.024 Kod państwa zdefiniowany w pkt. a) rozdziału 1.
27-64 12 274.877.906.944 Krajowy kod identyfikacyjny zdefiniowany w pkt b) rozdziału 1. Jeśli krajowy kod identyfikacyjny ma mniej niż 12 cyfr, przestrzeń między krajowym kodem identyfikacyjnym a kodem państwa należy wypełnić zerami.
(1) Dz.U. L 256 z 7.9.1987, str. 1.
4.
Właściwy organ może wymagać dodatkowych badań stabilności i odporności identyfikatorów zgodnie z procedurami opisanymi w części 2 Wytycznych technicznych Wspólnego Centrum Badawczego Komisji (WCB).
5.
Właściwy organ może wymagać spełnienia innych kryteriów skuteczności w celu zapewnienia funkcjonalności identyfikatorów w specyficznych warunkach geograficznych, klimatycznych i administracyjnych poszczególnych państw członkowskich.
6.
Zatwierdzenia przyznane przez właściwy organ do dnia 30 czerwca 2010 r. dla identyfikatorów, które są badane zgodnie z metodami zatwierdzania identyfikatorów obowiązującymi do tego dnia, zachowują ważność.

Rozdział  III

Czytniki

W razie potrzeby, w celu zapewnienia odpowiedniego odczytu identyfikatorów w lokalnych warunkach geograficznych, klimatycznych lub warunkach zarządzania, właściwy organ może nałożyć określone kryteria skuteczności na czytniki, które są stosowane w danym gospodarstwie lub w danym typie gospodarstwa. Warunki zarządzania, które uzasadniają zastosowanie takich kryteriów skuteczności, prawdopodobnie będą panować w gospodarstwach o dużej liczbie zwierząt oznaczanych identyfikatorami z zastosowaniem technologii HDX i FDX-B lub w gospodarstwach, w których wymagana jest synchronizacja czytników zgodnie z częścią 7.7.3 normy ISO 24631-2.

Rozdział  IV

Laboratoria badawcze i procedura

Badania określone w pkt 1-4 rozdziału II są przeprowadzane w laboratoriach badawczych, które działają i są oceniane i akredytowane w zakresie tych badań zgodnie z normą EN ISO/IEC 17025 w spawie "Ogólnych wymogów dotyczących kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących". Wytwórcy identyfikatorów, którzy wnioskują o badania, mogą swobodnie wybierać spośród akredytowanych laboratoriów badawczych.
1 Załącznik :

-zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2008/337/WE z dnia 24 kwietnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.115.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 czerwca 2008 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2010/280/UE z dnia 12 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.124.5) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2010 r.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.401.41

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/968/WE wykonująca rozporządzenie Rady (WE) nr 21/2004 w odniesieniu do wytycznych i procedur elektronicznej identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz
Data aktu: 15/12/2006
Data ogłoszenia: 30/12/2006
Data wejścia w życie: 30/12/2006, 19/01/2007