Decyzja 2006/968/WE wykonująca rozporządzenie Rady (WE) nr 21/2004 w odniesieniu do wytycznych i procedur elektronicznej identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz

DECYZJA KOMISJI
z dnia 15 grudnia 2006 r.
wykonująca rozporządzenie Rady (WE) nr 21/2004 w odniesieniu do wytycznych i procedur elektronicznej identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz

(notyfikowana jako dokument nr C(2006) 6522)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2006/968/WE)

(Dz.U.UE L z dnia 30 grudnia 2006 r.)

KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 21/2004 z dnia 17 grudnia 2003 r. ustanawiające system identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 i dyrektywy 92/102/EWG i 64/432/EWG(1), w szczególności jego art. 9 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 21/2004 nakłada na każde państwo członkowskie obowiązek ustanowienia systemu identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz zgodnie z tym rozporządzeniem.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 21/2004 stanowi również, że wszystkie zwierzęta w gospodarstwie urodzone po dniu 9 lipca 2005 r. muszą być zidentyfikowane za pomocą dwóch sposobów identyfikacji. Pierwszy sposób identyfikacji to kolczyki, drugi sposób identyfikacji został określony w pkt 4 sekcji A załącznika do tego rozporządzenia. Przykładem drugiego sposobu identyfikacji jest elektroniczne urządzenie radiolokacyjne. Ponadto art. 9 rozporządzenia (WE) nr 21/2004 stanowi, że od dnia 1 stycznia 2008 r. lub innej daty, która może być ustalona przez Radę, identyfikacja elektroniczna jako drugi sposób identyfikacji stanie się obowiązkowa dla wszystkich zwierząt.

(3) Rozporządzenie (WE) nr 21/2004 stanowi, że Komisja przyjmuje wytyczne i procedury wprowadzenia w życie identyfikacji elektronicznej w celu udoskonalenia jej wprowadzania. Te wytyczne i procedury powinny być stosowane do tych zwierząt, u których stosuje się już identyfikację elektroniczną jako drugi sposób identyfikacji, a od daty przewidzianej w art. 9 ust. 3 rozporządzenia - do wszystkich zwierząt.

(4) W celu zapewnienia możliwości odczytu identyfikatorów, które będą stosowane do owiec i kóz dla celów rozporządzenia (WE) nr 21/2004 we wszystkich państwach członkowskich, w niniejszej decyzji należy ustanowić minimalne wymogi dotyczące niektórych badań zgodności i skuteczności przy zatwierdzaniu identyfikatorów.

(5) Aby dać państwom członkowskim wytyczne dotyczące czytników, w niniejszej decyzji należy ustanowić minimalne wymogi dotyczące niektórych badań zgodności i skuteczności przy zatwierdzaniu identyfikatorów, pamiętając o tym, iż rozporządzenie (WE) nr 21/2004 nie przewiduje obowiązku posiadania czytnika przez każdy podmiot.

(6) Ze względu na różne warunki geograficzne i systemy chowu owiec i kóz we Wspólnocie, państwa członkowskie powinny mieć możliwość wymagania dodatkowych badań skuteczności w zależności od specyfiki warunków krajowych.

(7) Międzynarodowa Organizacja Normalizacyjna (ISO) opublikowała normy dotyczące poszczególnych aspektów systemu identyfikacji radiowej (RFID) zwierząt. Ponadto Międzynarodowy Komitet ds. Rejestracji Zwierząt (ICAR) opracował procedury mające na celu sprawdzenie zgodności niektórych cech RFID z normami ISO. Procedury te zostały opublikowane w International Agreement on Recording Practices w wersji zatwierdzonej przez Zgromadzenie Generalne ICAR w czerwcu 2004 r. Normy ISO są przyjęte i stosowane na szczeblu międzynarodowym i w związku z tym powinny zostać uwzględnione w niniejszej decyzji.

(8) Wspólne Centrum Badawcze (WCB) Komisji opracowało Wytyczne techniczne określające badania do oceny skuteczności i wiarygodności urządzeń RFID, które są opublikowane na stronie internetowej WCB jako normy techniczne WCB. Niniejsza decyzja powinna uwzględniać podstawowe elementy tych wytycznych.

(9) Europejski Komitet Normalizacyjny (CEN) opublikował normy techniczne dotyczące akredytacji laboratoriów badawczych. Normy te (normy EN) są przyjęte i stosowane na szczeblu międzynarodowym i w związku z tym powinny zostać uwzględnione w niniejszej decyzji.

(10) Środki, o których mowa w niniejszej decyzji, są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Łańcucha Żywnościowego i Zdrowia Zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Załącznik do niniejszej decyzji ustanawia wytyczne i procedury elektronicznej identyfikacji zwierząt:

a) dla drugiego sposobu identyfikacji, przewidzianego w art. 4 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (WE) nr 21/2004 oraz wspomnianego w sekcji A pkt 4 tiret czwarte załącznika do tego rozporządzenia; i

b) przewidzianej w art. 9 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 21/2004.

Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się od dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Sporządzono w Brukseli, dnia 15 grudnia 2006 r.

W imieniu Komisji
Markos KYPRIANOU
Członek Komisji

______

(1) Dz.U. L 5 z 9.1.2004, str. 8.

ZAŁĄCZNIK  1

Wytyczne i procedury zatwierdzania identyfikatorów i czytników służących do elektronicznej identyfikacji owiec i kóz na mocy rozporządzenia (WE) nr 21/2004

Rozdział I

Definicje

Do celów niniejszych wytycznych stosuje się następujące definicje:

a) "kod państwa" oznacza 3-cyfrowy kod numeryczny odpowiadający nazwie kraju zgodnie z normą ISO 3166;

b) "krajowy kod identyfikacyjny" oznacza 12-cyfrowy kod numeryczny służący identyfikacji indywidualnego zwierzęcia na poziomie krajowym;

c) "kod urządzenia radiolokacyjnego" oznacza 64-bitowy kod elektroniczny zaprogramowany w urządzeniu radiolokacyjnym, zawierający między innymi kod państwa i krajowy kod identyfikacyjny, i stosowany do elektronicznej identyfikacji zwierząt;

d) "identyfikator" oznacza bierne urządzenie radiolokacyjne służące tylko do odczytu przy zastosowaniu technologii HDX- lub FDX-B, zgodnie z normami ISO 11784 i 11785, będące częścią różnych sposobów identyfikacji, o których mowa w załączniku A rozporządzenia (WE) nr 21/2004;

e) "czytnik" oznacza synchronizujący lub niesynchronizujący nadajnik-odbiornik, który przynajmniej może:

i) odczytywać identyfikatory; oraz

ii) wyświetlać kod państwa i krajowy kod identyfikacyjny;

f) (skreślona);

g) (skreślona).

Rozdział  II

Identyfikatory

1.
Właściwy organ zatwierdza stosowanie identyfikatorów, tylko jeśli zostały poddane badaniom, z pozytywnym wynikiem, w zakresie:

a) ich zgodności z normami ISO 11784 i 11785, zgodnie z procedurami badań określonymi w pkt 7 normy ISO 24631-1; oraz

b) osiągnięcia przez nie minimalnej skuteczności odległości odczytu, określonej w pkt 2, zgodnie z procedurami określonymi w pkt 7 normy ISO 24631-3.

2.
Aby osiągnąć odległości odczytu ustanowione w lit. c) sekcji A.6 załącznika do rozporządzenia (WE) nr 21/2004, urządzenie radiolokacyjne musi spełniać następujące parametry:

a) urządzenia radiolokacyjne z zastosowaniem technologii HDX muszą posiadać minimalne natężenie magnetycznego pola aktywacji o wartości mniejszej lub równej 1,2 A/m, mierzone zgodnie z normą ISO 24631-3, część 7.6.5 "Minimalne natężenie magnetycznego pola aktywacji w trybie HDX" i osiągnąć amplitudę modulacji równą 10 mV, mierzoną zgodnie z normą ISO 24631-3, część 7.6.7 "Amplituda modulacji w trybie HDX" przy natężeniu pola magnetycznego o wartości mniejszej lub równej 1,2 A/m;

b) urządzenia radiolokacyjne z zastosowaniem technologii FDX-B muszą posiadać minimalne natężenie magnetycznego pola aktywacji o wartości mniejszej lub równej 1,2 A/m, mierzone zgodnie z normą ISO 24631-3, część 7.6.4 "Minimalne natężenie magnetycznego pola aktywacji w trybie FDX-B" i osiągnąć amplitudę modulacji równą 10 mV, mierzoną zgodnie z normą ISO 24631-3, część 7.6.6 "Amplituda modulacji w trybie FDX-B" przy natężeniu pola magnetycznego o wartości mniejszej lub równej 1,2 A/m.

3.
Budowa kodu urządzenia radiolokacyjnego powinna być zgodna z normami ISO 11784 i opisami określonymi w poniższej tabeli:
Bit(y)Liczba Liczba cyfr Liczba kombinacji Opis
1 1 2 Ten bit wskazuje, czy identyfikator jest, czy nie jest stosowany w celu identyfikacji zwierząt. We wszystkich zastosowaniach zwierząt bit ten wynosi "1".
2-4 1 8 Licznik zmiany oznakowania (0 do 7).
5-9 2 32 Pole informacji o użytkowaniu. Ten bit zawiera "04", dzięki czemu zakodowany jest kod CN dla owiec i kóz zgodnie z rozdziałem 1, sekcja I, część II załącznika do rozporządzenia Rady (EWG) nr 2658/87(1).
10-15 2 64 Pusty - wszystko pozycje zerowe (strefa zarezerwowana dla przyszłych zastosowań).
16 1 2 Ten bit wskazuje na obecność lub brak bloku danych (w przypadku stosowania u zwierząt ten bit wynosi "0" = brak bloku danych).
17-26 4 1.024 Kod państwa zdefiniowany w pkt. a) rozdziału 1.
27-64 12 274.877.906.944 Krajowy kod identyfikacyjny zdefiniowany w pkt b) rozdziału 1. Jeśli krajowy kod identyfikacyjny ma mniej niż 12 cyfr, przestrzeń między krajowym kodem identyfikacyjnym a kodem państwa należy wypełnić zerami.
(1) Dz.U. L 256 z 7.9.1987, str. 1.
4.
Właściwy organ może wymagać dodatkowych badań stabilności i odporności identyfikatorów zgodnie z procedurami opisanymi w części 2 Wytycznych technicznych Wspólnego Centrum Badawczego Komisji (WCB).
5.
Właściwy organ może wymagać spełnienia innych kryteriów skuteczności w celu zapewnienia funkcjonalności identyfikatorów w specyficznych warunkach geograficznych, klimatycznych i administracyjnych poszczególnych państw członkowskich.
6.
Zatwierdzenia przyznane przez właściwy organ do dnia 30 czerwca 2010 r. dla identyfikatorów, które są badane zgodnie z metodami zatwierdzania identyfikatorów obowiązującymi do tego dnia, zachowują ważność.

Rozdział  III

Czytniki

W razie potrzeby, w celu zapewnienia odpowiedniego odczytu identyfikatorów w lokalnych warunkach geograficznych, klimatycznych lub warunkach zarządzania, właściwy organ może nałożyć określone kryteria skuteczności na czytniki, które są stosowane w danym gospodarstwie lub w danym typie gospodarstwa. Warunki zarządzania, które uzasadniają zastosowanie takich kryteriów skuteczności, prawdopodobnie będą panować w gospodarstwach o dużej liczbie zwierząt oznaczanych identyfikatorami z zastosowaniem technologii HDX i FDX-B lub w gospodarstwach, w których wymagana jest synchronizacja czytników zgodnie z częścią 7.7.3 normy ISO 24631-2.

Rozdział  IV

Laboratoria badawcze i procedura

Badania określone w pkt 1-4 rozdziału II są przeprowadzane w laboratoriach badawczych, które działają i są oceniane i akredytowane w zakresie tych badań zgodnie z normą EN ISO/IEC 17025 w spawie "Ogólnych wymogów dotyczących kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących". Wytwórcy identyfikatorów, którzy wnioskują o badania, mogą swobodnie wybierać spośród akredytowanych laboratoriów badawczych.
1 Załącznik :

-zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2008/337/WE z dnia 24 kwietnia 2008 r. (Dz.U.UE.L.08.115.33) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 czerwca 2008 r.

- zmieniony przez art. 1 decyzji nr 2010/280/UE z dnia 12 maja 2010 r. (Dz.U.UE.L.10.124.5) zmieniającej nin. decyzję z dniem 1 lipca 2010 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.401.41

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/968/WE wykonująca rozporządzenie Rady (WE) nr 21/2004 w odniesieniu do wytycznych i procedur elektronicznej identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz
Data aktu: 15/12/2006
Data ogłoszenia: 30/12/2006
Data wejścia w życie: 30/12/2006, 19/01/2007