Decyzja 2006/908/WE,Euratom w sprawie pierwszej raty trzeciego wkładu Wspólnoty na rzecz Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju na Fundusz Budowy Powłoki Ochronnej w Czarnobylu

DECYZJA RADY
z dnia 4 grudnia 2006 r.
w sprawie pierwszej raty trzeciego wkładu Wspólnoty na rzecz Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju na Fundusz Budowy Powłoki Ochronnej w Czarnobylu

(2006/908/WE, Euratom)

(Dz.U.UE L z dnia 9 grudnia 2006 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 308,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 203,

uwzględniając wniosek Komisji,

uwzględniając opinię Parlamentu Europejskiego(1),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Wspólnota, realizując jednoznaczną politykę wspierania wysiłków Ukrainy w zakresie usuwania skutków awarii jądrowej, która miała miejsce dnia 26 kwietnia 1986 r. w Czarnobylskiej Elektrowni Jądrowej, wniosła już w latach 1999-2000 wkład w wysokości 90,5 miliona EUR do Funduszu Budowy Powłoki Ochronnej w Czarnobylu, ustanowionego pod auspicjami Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju (EBOR), zgodnie z decyzją 98/381/WE, Euratom(2), oraz dalsze 100 milionów EUR w latach 2001-2005, zgodnie z decyzją 2001/824/WE, Euratom(3).

(2) EBOR, będąc zarządcą Funduszu Budowy Powłoki Ochronnej w Czarnobylu, potwierdził na forum zgromadzenia ofiarodawców, że brakuje kwoty około 250 milionów EUR i że ilość środków nieprzydzielonych jest niewystarczająca, aby umożliwić udzielenie zamówienia na budowę nowej bezpiecznej powłoki ochronnej. Aby uniknąć dalszych opóżnień w realizacji projektu w 2005 r., trzeba było pozyskać nowe środki od ofiarodawców.

(3) Członkowie byłej grupy G7 oraz Wspólnota, którzy wnieśli większość wkładów do Funduszu Budowy Powłoki Ochronnej w Czarnobylu, uzgodnili zasadę wnoszenia dalszych wkładów do funduszu, zgodnie z historycznym podziałem obciążeń obowiązującym ofiarodawców.

(4) Rozporządzenie Rady (WE, Euratom) nr 99/2000 z dnia 29 grudnia 1999 r. dotyczące świadczenia pomocy dla państw partnerskich w Europie Wschodniej i Azji Środkowej(4) jako działanie priorytetowe wymienia wspieranie odpowiednich inicjatyw międzynarodowych popieranych przez UE, takich jak inicjatywa G7/UE dotycząca zamknięcia elektrowni w Czarnobylu.

(5) W komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2000 r. Komisja zaproponowała, aby od 2001 r. wsparcie finansowe Wspólnoty na rzecz bezpieczeństwa jądrowego w nowych niepodległych państwach i w krajach Europy Środkowej i Wschodniej zostało ujęte w jednej pozycji w budżecie przeznaczonym na pomoc finansową na rzecz bezpieczeństwa jądrowego w nowych niepodległych państwach.

(6) Zasady udzielania zamówień przez EBOR mają zastosowanie do dotacji udzielanych ze środków Funduszu Budowy Powłoki Ochronnej w Czarnobylu, przy czym zamówienia powinny być ograniczone do towarów wyprodukowanych w krajach ofiarodawców i usług dostarczonych z tych krajów, lub krajów objętych działaniem EBOR. Zasady te nie są tożsame z zasadami stosowanymi do działań finansowanych bezpośrednio z programu TACIS, których nie można zastosować do wkładu będącego przedmiotem niniejszej decyzji.

(7) Należy jednak zapewnić, aby w ustaleniach w zakresie zamówień podjętych na mocy zasad EBOR odnoszących się do Funduszu Budowy Powłoki Ochronnej w Czarnobylu, nie zachodziła dyskryminacja między poszczególnymi państwami członkowskimi, niezależnie od tego, czy podpisały one z EBOR indywidualne umowy w sprawie wkładu czy nie.

(8) Ustalenia dotyczące zamówień z krajami trzecimi, które nie są krajami partnerskimi programu TACIS, powinny być dozwolone w indywidualnych przypadkach, jeżeli wymaga tego interes projektów dotyczących Planu realizacji powłoki ochronnej w Czarnobylu.

(9) Traktaty nie przewidują, dla przyjęcia niniejszej decyzji, uprawnień innych niż wynikające z art. 308 Traktatu WE oraz art. 203 Traktatu Euratom,

STANOWI, CO NASTĘPUJE:

Artykuł  1

W roku 2006 Wspólnota przekazuje wkład w wysokości 14,4 miliona EUR na rzecz Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju ("EBOR") na Fundusz Budowy Powłoki Ochronnej w Czarnobylu.

Środki te są zatwierdzane przez władzę budżetową w ramach limitów perspektywy finansowej. Wkład ten jest finansowany z dostępnych rocznych środków budżetowych.

Artykuł  2
1.
Komisja zarządza wkładem do Funduszu Budowy Powłoki Ochronnej w Czarnobylu zgodnie z rozporządzeniem Rady (WE, Euratom) nr 1605/2002 z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie rozporządzenia finansowego mającego zastosowanie do budżetu ogólnego Wspólnot Europejskich(5), uwzględniając w szczególności zasady należytego i skutecznego zarządzania.

Komisja przekazuje wszelkie odpowiednie informacje władzy budżetowej i Trybunałowi Obrachunkowemu oraz udziela wszelkich informacji dodatkowych, których wymagać mogą Trybunał Obrachunkowy lub władza budżetowa w odniesieniu do aspektów funkcjonowania Funduszu Budowy Powłoki Ochronnej w Czarnobylu dotyczących wkładu Wspólnoty.

2.
Komisja zapewnia, aby ustalenia w zakresie zamówień związanych z dotacjami udzielanymi ze środków Funduszu Budowy Powłoki Ochronnej w Czarnobylu nie były dyskryminujące dla żadnego państwa członkowskiego.

Komisja może zatwierdzić w indywidualnych przypadkach ustalenia dotyczące zamówień z krajami trzecimi, które nie są krajami partnerskimi programu TACIS, w interesie projektów dotyczących Planu realizacji powłoki ochronnej w Czarnobylu.

Artykuł  3

Zgodnie z art. II, sekcja 2.02 zasad Funduszu Budowy Powłoki Ochronnej w Czarnobylu, wkład Wspólnoty jest przedmiotem formalnej umowy w sprawie wkładu między Komisją Europejską a EBOR.

Artykuł  4

Komisja przedstawia co roku Parlamentowi Europejskiemu i Radzie sprawozdanie z postępów we wdrażaniu Funduszu Budowy Powłoki Ochronnej w Czarnobylu.

Sporządzono w Brukseli, dnia 4 grudnia 2006 r.

W imieniu Rady
L. LUHTANEN
Przewodniczący

______

(1) Opinia wydana dnia 14 listopada 2006 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).

(2) Dz.U. L 171 z 17.6.1998, str. 31.

(3) Dz.U. L 308 z 27.11.2001, str. 25.

(4) Dz.U. L 12 z 18.1.2000, str. 1. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem (WE) nr 2112/2005 (Dz.U. L 344 z 27.12.2005, str. 23).

(5) Dz.U. L 248 z 16.9.2002, str. 1.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2006.346.28

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2006/908/WE,Euratom w sprawie pierwszej raty trzeciego wkładu Wspólnoty na rzecz Europejskiego Banku Odbudowy i Rozwoju na Fundusz Budowy Powłoki Ochronnej w Czarnobylu
Data aktu: 04/12/2006
Data ogłoszenia: 09/12/2006
Data wejścia w życie: 04/12/2006