KOMISJA WSPÓLNOT EUROPEJSKICH,uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1784/2003 z dnia 29 września 2003 r. w sprawie wspólnej organizacji rynku zbóż(1), w szczególności jego art. 6 i art. 24 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Warunki, na których zboża są oferowane agencjom interwencyjnym i przejmowane przez nie, muszą odznaczać się w obrębie Wspólnoty jak największą jednolitością, w celu uniknięcia wszelkiej dyskryminacji między producentami. Z tego względu rozporządzenie Komisji (WE) nr 824/2000(2) nie przewiduje wyraźnie określonego terminu na przejęcie zboża oferowanego agencjom interwencyjnym. W celu uniknięcia wszelkiej niejednoznaczności należy określić wspomniany termin.
(2) Nie należy obejmować skupem interwencyjnym oferowanego zboża, którego jakość nie pozwala na odpowiednie wykorzystanie lub składowanie go. W tym celu trzeba uwzględnić nową sytuację w dziedzinie działań interwencyjnych, związaną w szczególności ze składowaniem długoterminowym niektórych zbóż i jego wpływem na jakość produktów.
(3) Okazuje się zatem niezbędne, w celu zmniejszenia stopnia podatności produktów interwencyjnych na zniszczenie oraz ze względu na ich przyszłe wykorzystanie, przeprowadzić wzmocnienie kryteriów jakości kukurydzy określonych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 824/2000. W tym celu należy zmniejszyć maksymalną wilgotność oraz maksymalny odsetek ziaren połamanych i ziaren przegrzanych podczas suszenia. Uwzględniając podobieństwo cech agronomicznych sorgo i kukurydzy, w trosce o zachowanie spójności, należy przewidzieć podobne środki w odniesieniu do sorgo. Ponadto w trosce o zachowanie spójności z innymi rodzajami zbóż kwalifikującymi się do objęcia systemem skupu interwencyjnego należy wprowadzić nowe kryterium ciężaru właściwego dla kukurydzy.
(4) Należy zatem również przyjąć skalę wzrostu i obniżek ceny w odniesieniu do kukurydzy i sorgo, określone w tabelach I, II i III załącznika VII do rozporządzenia (WE) nr 824/2000.
(5) W celu umożliwienia opracowania tygodniowego sprawozdania statystycznego w zakresie interwencyjnych zapasów zbóż należy precyzyjnie określić rodzaj informacji, jakie państwa członkowskie powinny przekazywać Komisji.
(6) Aby umożliwić właściwe zarządzanie systemem interwencyjnego skupu zbóż, konieczne jest sporządzenie wykazu i dysponowanie pewnymi informacjami na ujednoliconym szczeblu regionalnym. W tym celu właściwe jest wykorzystanie szczebla regionalnego, o którym mowa w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 837/90 z dnia 26 marca 1990 r. dotyczącym informacji statystycznych dostarczanych przez państwa członkowskie na temat produkcji zbóż(3), i zwrócenie się do państw członkowskich o przekazanie ich Komisji.
(7) W celu skutecznego zarządzania systemem należy przewidzieć przekazywanie wymaganych przez Komisję informacji drogą elektroniczną.
(8) Należy zatem zmienić rozporządzenie (WE) nr 824/2000.
(9) Zmiany przewidziane w niniejszym rozporządzeniu muszą stosować się do zboża oferowanego agencjom interwencyjnym począwszy od dnia 1 listopada 2006 r. Wskazane jest zatem przewidzieć wejście w życie niniejszego rozporządzenia w dniu jego opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(10) Komitet Zarządzający ds. Zbóż nie wydał opinii w terminie wyznaczonym przez jego przewodniczącego,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli, dnia 18 października 2006 r.
|
W imieniu Komisji |
|
Mariann FISCHER BOEL |
|
Członek Komisji |
______
(1) Dz.U. L 270 z 21.10.2003, str. 78. Rozporządzenie zmienione rozporządzeniem Komisji (WE) nr 1154/2005 (Dz.U. L 187 z 19.7.2005, str. 11).
(2) Dz.U. L 100 z 20.4.2000, str. 31. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1068/2005 (Dz.U. L 174 z 7.7.2005, str. 65).
(3) Dz.U. L 88 z 3.4.1990, str. 1. Rozporządzenie ostatnio zmienione rozporządzeniem (WE) nr 1882/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 284 z 31.10.2003, str. 1).
1 W art. 1 pkt 1 słowa "a w przypadku kukurydzy są to metody tradycyjnie stosowane" zostały uznane za nieważne ex tunc, zgodnie z wyrokiem Sądu Pierwszej Instancji z dnia 15 listopada 2007 r. w sprawie T-310/06 - Węgry przeciwko Komisji (Dz.U.UE.C.07.315.39/1).
2 Art. 1 pkt 2 zmieniony przez sprostowanie z dnia 16 lutego 2007 r. (Dz.U.UE.L.07.46.86/2).
3 W art. 1 pkt 3 słowa "73 kg/hl dla kukurydzy" zostały uznane za nieważne ex tunc, zgodnie z wyrokiem Sądu Pierwszej Instancji z dnia 15 listopada 2007 r. w sprawie T-310/06 - Węgry przeciwko Komisji (Dz.U.UE.C.07.315.39/1).
4 W pkt 1 załącznika, w rubryce "E. Minimalny ciężar właściwy (kg/hl)", wartość "71" odnosząca się do kukurydzy została uznana za nieważną ex tunc, zgodnie z wyrokiem Sądu Pierwszej Instancji z dnia 15 listopada 2007 r. w sprawie T-310/06 - Węgry przeciwko Komisji (Dz.U.UE.C.07.315.39/1).
5 W pkt 2 załącznika, w tabeli III, wartości redukcji ceny interwencyjnej odnoszącej się do kukurydzy zostały uznane za nieważne ex tunc, zgodnie z wyrokiem Sądu Pierwszej Instancji z dnia 15 listopada 2007 r. w sprawie T-310/06 - Węgry przeciwko Komisji (Dz.U.UE.C.07.315.39/1).