Decyzja 2046/2002/WE zmieniająca decyzję nr 1719/1999/WE w sprawie szeregu wytycznych, w tym identyfikacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, dotyczących transeuropejskich sieci elektronicznej wymiany danych między administracjami (IDA)

DECYZJA NR 2046/2002/WE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY
z dnia 21 października 2002 r.
zmieniająca decyzję nr 1719/1999/WE w sprawie szeregu wytycznych, w tym identyfikacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, dotyczących transeuropejskich sieci elektronicznej wymiany danych między administracjami (IDA)

PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską, w szczególności jego art. 156 akapit pierwszy,

uwzględniając wniosek Komisji(1),

uwzględniając opinię Komitetu Ekonomiczno-Społecznego(2),

po konsultacji z Komitetem Regionów,

stanowiąc zgodnie z procedurą ustanowioną w art. 251 Traktatu(3),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Podstawowym celem dla Wspólnoty wskazanym w decyzji nr 1719/1999/WE Parlamentu Europejskiego i Rady(4) jest podjęcie, przy współpracy z Państwami Członkowskimi, środków niezbędnych dla ustanowienia działających, interoperacyjnych, transeuropejskich sieci telematycznych między administracjami Państw Członkowskich a instytucjami wspólnotowymi, ułatwiających wydajną, efektywną i bezpieczną wymianę informacji w celu wsparcia powstania unii gospodarczej i walutowej oraz wykonywania polityk wspólnotowych, jak również wsparcia wspólnotowego procesu decyzyjnego.

(2) Pierwszeństwo powinno być nadane takim projektom, które polepszają gospodarczą aktywność administracji publicznej, instytucji Wspólnoty Europejskiej, Państw Członkowskich i regionów, a które poprzez ustanowienie lub ulepszenie sieci sektorowych przyczyniają się do realizacji celów inicjatywy e-Europa i związanego z nią planu działań, w szczególności obszaru dotyczącego administracji on-line, których celem jest korzyść dla parlamentów krajowych, obywateli i przedsiębiorstw, oraz do innych inicjatyw mających na celu polepszenie przejrzystości działalności instytucji wspólnotowych, zgodnie z wymogami art. 255 Traktatu oraz rozporządzenia (WE) nr 1049/2001 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 30 maja 2001 r. odnoszącego się do dostępu opinii publicznej do dokumentów Parlamentu Europejskiego, Rady i Komisji(5).

(3) Należy odpowiednio uwzględnić zalecenia zawarte w deklaracji wydanej na konferencji ministerialnej e-Government "Od polityki do praktyki", która odbyła się w Brukseli w dniach 29 i 30 listopada 2001 r., jak również wnioski z konferencji "e-Government w służbie europejskich obywateli i przedsiębiorstw - czego wymaga się na poziomie europejskim", zorganizowanej wspólnie przez Prezydencję Rady i Komisję (IDA) w Sztokholmie/Sandhamn w dniach 13 i 14 czerwca 2001 r.

(4) Przy planowaniu i realizacji nowych sieci istotne jest zapewnienie ścisłej współpracy między Państwami Członkowskimi i Komisją, a w odpowiednim przypadku, innymi instytucjami wspólnotowymi.

(5) Przy planowaniu i realizacji nowych sieci istotne są analiza i ocena rozwoju organizacyjnego i ponownego projektowania procedur pracy związanych z siecią lub sieciami, które mają być ustanowione w ramach projektu.

(6) Do celów pewności prawa właściwe jest przyjęcie przepisu stwarzającego możliwości przeglądu części programu pracy IDA, dotyczącej wykonania decyzji nr 1719/1999/WE w okresie roku referencyjnego. Do celów wykonania działań wspólnotowych określonych w art. 3-6 decyzji nr 1719/1999/WE należy wyjaśnić, że wszelkie propozycje podwyżek budżetowych o kwotę ponad 250.000 EUR na linię projektową w ciągu roku są przedmiotem procedury komitetu określonej w tej decyzji.

(7) W związku z zainteresowaniem wyrażonym przez Maltę i Turcję program IDA może być otwarty dla uczestnictwa tych państw w programach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania. Zanim program IDA zostanie otwarty dla pełnego uczestnictwa dla wszystkich krajów kandydujących, powinna być ułatwiona możliwość korzystania przez te kraje, na ich własny koszt, z powszechnych usług IDA w celu wykonania polityki wspólnotowej. Możliwość taka powinna być również udostępniona innym państwom trzecim na tych samych warunkach.

(8) W celu uzyskania większej elastyczności w alokacji budżetu rocznego należy wprowadzić finansową kwotę referencyjną dla wykonania wspólnotowego działania w ramach decyzji nr 1719/1999/WE na okres 2002-2004 r. z kwotami rocznych środków zatwierdzonymi przez władzę budżetową w granicach perspektywy finansowej.

(9) Realizacja sieci, które ułatwiają współpracę między organami sądowymi, powinna być co do zasady uznana za projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania w ramach programu IDA.

(10) Sieci telematyczne w dziedzinie edukacji, w szczególności do wymiany informacji dotyczących kwestii treści w sieciach otwartych oraz do promocji rozwoju i swobodnego obrotu nowych usług audiowizualnych i informacyjnych, powinny być uznane za projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania w ramach programu IDA.

(11) Sieci telematyczne w dziedzinie ochrony zdrowia publicznego do celów wspierania wymiany informacji między Państwami Członkowskimi powinny być uznane za projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania w ramach programu IDA.

(12) Sieci telematyczne przyczyniające się do realizacji celów inicjatywy e-Europa oraz związanego z nią planu działania, w szczególności w obszarze administracji on-line, których celem są korzyści obywateli i przedsiębiorstw, powinny być uznane za projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania w ramach programu IDA.

(13) Sieci telematyczne dotyczące polityki imigracyjnej, w szczególności poprzez wdrożenie ulepszonej elektronicznej wymiany danych z administracjami krajowymi w celu ułatwienia procedur informacyjnych i konsultacyjnych, powinny być uznane za projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania w ramach programu IDA.

(14) Środki niezbędne do wykonania niniejszej decyzji powinny być przyjęte zgodnie z decyzją Rady 1999/468/WE z dnia 28 czerwca 1999 r. ustanawiającą warunki stosowania uprawnień wykonawczych przyznanych Komisji(6).

(15) Decyzja nr 1719/1999/WE powinna zostać odpowiednio zmieniona,

PRZYJMUJĄ NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji nr 1719/1999/WE wprowadza się następujące zmiany:

1) W art. 1 ust. 1 dodaje się lit. c) w brzmieniu:

"c) w odpowiednim przypadku, określenia i stworzenia ogólnoeuropejskich usług elektronicznej administracji dla obywateli i przedsiębiorstw, jak również innych odpowiednich usług elektronicznej administracji, które mają być wykorzystywane zgodnie z priorytetami ustanowionymi w art. 4."

2) W art. 4 dodaje się lit. h) w brzmieniu:

"h) przyczyniają się do realizacji celów inicjatywy e-Europa oraz związanego z nią planu działania, w szczególności obszaru administracji on-line, którego celem jest korzyść obywateli i przedsiębiorstw."

3) W art. 5 ust. 4 dodaje się ppkt aa) w brzmieniu:

"aa) opis planowanego rozwoju organizacyjnego oraz ponownego zaprojektowania procedur pracy związanych z siecią lub sieciami, które mają być ustanowione w ramach projektu."

4) W art. 7 ust. 2, 3 i 4 otrzymują brzmienie:

"2. Procedura określona w art. 8 ust. 2 ma zastosowanie w odniesieniu do zatwierdzenia, na podstawie zgodności z priorytetami ustanowionymi w art. 4 oraz zasadami ustanowionymi w art. 5, części programu pracy IDA dotyczącej wykonania niniejszej decyzji, który Komisja opracowuje w odstępach rocznych i który może być przeglądany w trakcie roku referencyjnego. Program pracy IDA obejmuje:

- podział na poszczególne projekty wydatków za poprzedni(-e) rok(lata),

- prognozę przyszłych kosztów ponoszonych przez Wspólnotę i Państwa Członkowskie, oraz

- krótkie oświadczenie dotyczące wyników/usług uzyskanych z tych przeszłych wydatków.

3. Procedura określona w art. 8 ust. 2 ma zastosowanie w odniesieniu do zatwierdzenia, na podstawie zgodności z zasadami ustanowionymi w art. 5, sprawozdania wstępnego oraz ogólnego planu realizacji dla każdego projektu IDA na koniec etapu studium wykonalności oraz na koniec etapu rozwoju i zatwierdzania, jak również do zatwierdzenia każdej kolejnej zmiany do tego planu realizacji.

4. Procedura określona w art. 8 ust. 2 ma zastosowanie w odniesieniu do zatwierdzenia, na podstawie zgodności z priorytetami ustanowionymi w art. 4 oraz zasadami ustanowionymi w art. 5 i 6, podziału na poszczególne projekty rocznych wydatków budżetowych w ramach niniejszej decyzji. Propozycje wszelkich podwyżek budżetowych o kwotę przekraczającą 250.000 EUR na linię projektową w okresie rocznym również podlegają tej procedurze."

5) Artykuł 8 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 8

Komitet

1. Komisja jest wspomagana przez komitet zwany Komitetem Telematyki między Administracjami (TAC), składający się z przedstawicieli Państw Członkowskich, któremu przewodniczy przedstawiciel Komisji.

2. W przypadku odniesienia do niniejszego ustępu stosuje się art. 4 i 7 decyzji Rady 1999/468/WE(*) z uwzględnieniem jej art. 8.

Okres przewidziany w art. 4 ust. 3 decyzji 1999/468/WE ustala się na trzy miesiące.

3. Komitet TAC przyjmuje swój regulamin.

4. Komisja składa TAC coroczne sprawozdanie z wykonania niniejszej decyzji.

______

(*) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23."

6) Artykuł 10 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 10

Rozszerzenie na EOG i państwa stowarzyszone

1. Program IDA może być otwarty, w ramach odpowiednich umów ze Wspólnotą Europejską, dla uczestnictwa krajów z Europejskiego Obszaru Gospodarczego i państw stowarzyszonych Europy Środkowej i Wschodniej, Cypru, Malty i Turcji w projektach będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, które odnoszą się do takich umów.

2. W trakcie realizacji projektów, tam gdzie to właściwe, wspierana jest współpraca między państwami niebędącymi Państwami Członkowskimi i organami lub organizacjami międzynarodowymi.

3. Zanim program IDA zostanie otwarty dla ich pełnego uczestnictwa, państwa stowarzyszone Europy Środkowej i Wschodniej, Cypr, Malta i Turcja mogą, na swój własny koszt, korzystać z powszechnych usług IDA, w celu wykonania polityki Wspólnoty.

4. Pozostałe państwa niebędące Państwami Członkowskimi mogą również, na swój własny koszt, korzystać z powszechnych usług IDA w celu wykonania polityki Wspólnoty."

7) Artykuł 12 otrzymuje brzmienie:

"Artykuł 12

Finansowa kwota referencyjna

1. Finansowa kwota referencyjna na wykonanie wspólnotowych działań w ramach niniejszej decyzji w okresie 2002-2004 r. wynosi 39,8 mln EUR.

2. Wartość rocznych przyznawanych środków zatwierdzana jest przez władze budżetowe w granicach perspektywy finansowej."

8) W załączniku wprowadza się następujące zmiany:

a) w sekcji A dodaje się pkt 6 w brzmieniu:

"6. Realizacja sieci, które ułatwiają współpracę między organami sądowymi.";

b) w sekcji B pkt 10 otrzymuje brzmienie:

"10. Sieci telematyczne w dziedzinie edukacji i kultury, informacji, komunikacji oraz w sektorze audiowizualnym, w szczególności do wymiany informacji dotyczących kwestii treści w sieciach otwartych oraz do promocji rozwoju i swobodnego obrotu nowych usług audiowizualnych i informacyjnych.";

c) w sekcji B pkt 12 otrzymuje brzmienie:

"12. Sieci telematyczne w dziedzinie turystyki, środowiska naturalnego, ochrony konsumentów oraz ochrony zdrowia publicznego, wspierające wymianę informacji między Państwami Członkowskimi.";

d) w sekcji B dodaje się pkt 13 i 14 w brzmieniu:

"13. Sieci telematyczne przyczyniające się do realizacji celów inicjatywy e-Europa i związanego z nią planu działania, w szczególności w obszarze administracji on-line, których celem są korzyści dla obywateli i przedsiębiorstw.

14. Sieci telematyczne dotyczące polityki imigracyjnej, w szczególności poprzez wdrożenie ulepszonej elektronicznej wymiany danych z administracjami krajowymi, w celu ułatwienia procedur informacyjnych i konsultacyjnych."

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej opublikowania w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Państw Członkowskich.

Sporządzono w Luksemburgu, dnia 21 października 2002 r.
W imieniu Parlamentu Europejskiego W imieniu Rady
P. COX P. S. MØLLER
Przewodniczący Przewodniczący

______

(1) Dz.U. C 332 E z 27.11.2001, str. 287.

(2) Dz.U. C 80 z 3.4.2002, str. 21.

(3) Opinia Parlamentu Europejskiego z dnia 11 czerwca 2002 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 23 września 2002 r.

(4) Dz.U. L 203 z 3.8.1999, str. 1.

(5) Dz.U. L 145 z 31.5.2001, str. 43.

(6) Dz.U. L 184 z 17.7.1999, str. 23.

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2002.316.4

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2046/2002/WE zmieniająca decyzję nr 1719/1999/WE w sprawie szeregu wytycznych, w tym identyfikacji projektów będących przedmiotem wspólnego zainteresowania, dotyczących transeuropejskich sieci elektronicznej wymiany danych między administracjami (IDA)
Data aktu: 21/10/2002
Data ogłoszenia: 20/11/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2004, 20/11/2002